Gå til innhold

Ok tidspunkt å stå opp på?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden du spør på dette forum, antar jeg at spørsmålet også har med psyken å gjøre.

Jeg anbefaler på det sterkeste at folk kommer seg opp senest kll 08 - 08.30 når en har et vanlig liv. Gjelder selvsagt ikke de som må forskyve døgnrytmen grunne arbeid ol.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• tonie

1

• Onsdag1365380628

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Siden du spør på dette forum, antar jeg at spørsmålet også har med psyken å gjøre.

Jeg anbefaler på det sterkeste at folk kommer seg opp senest kll 08 - 08.30 når en har et vanlig liv. Gjelder selvsagt ikke de som må forskyve døgnrytmen grunne arbeid ol.

Helt enig. Jeg tror det har mye å si for psykisk helse, å ha en normal døgnrytme. Og å være stukturert i hverdagen, dvs få noe ut av hver eneste dag, gjøre forskjellige ting, samt ha rutinegjøremål.

Jeg kjenner ei som ble sittende med hendene i fanget, hun var totalt parkert i hodet, som hun selv sier nå i ettertid. Hun ble anbefalt å være beinhard mot seg selv, og å sette opp en "timeplan" med forskjellige "fag"/gjøremål for hverdag. Dette _skulle_ gjennomføres.

Og hurra - det funker! :-)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Det er åtte jeg har klokka på men slår den av og er helt ør, kan ha med medisiner og gjøre og. Men tar dem åtte om kvelden nå så det er jo ganske tidlig, blir trøtt av det og.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ja, kan jo det. Er jo godt da :)

Ja, det er godt, men jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du sover så lenge regelmessig (å gjøre det av og til er helt greit - da føles det gjerne litt ekstra godt). Bruk heller tiden på å være i aktivitet eller gjøre andre ting som du trives med/som vil gjøre livet ditt bedre på sikt.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Ja, det er godt, men jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste hvis du sover så lenge regelmessig (å gjøre det av og til er helt greit - da føles det gjerne litt ekstra godt). Bruk heller tiden på å være i aktivitet eller gjøre andre ting som du trives med/som vil gjøre livet ditt bedre på sikt.

''Bruk heller tiden på å være i aktivitet eller gjøre andre ting som du trives med/som vil gjøre livet ditt bedre på sikt.''

Får prøve. Føler bare jeg sitter og venter, på hva?

Livets slutt?

Det er litt trist.

Skrevet

Kl 07 er vel et greit tidspunkt å stå opp på? Ikke for tidlig, ikke for sent?

Jeg vil kanskje anbefale deg å innføre faste rutiner som du gjør hver dag? Selv er jeg i allefall helt avhengig av det! Og tror det er lurt å ikke gi seg selv et valg, ikke tenke - skal jeg stå opp eller ikke? Men bare bestemme seg - når klokka ringer, skal jeg opp!

Tror de kanskje også er lurt å ha plan for dagen, slik flere andre nevner. Når du da tenker tilbake - hva har jeg gjort i dag,? har du flere konkrete eksempler og får noe innholdsrikt ut av dagen:)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Kl 07 er vel et greit tidspunkt å stå opp på? Ikke for tidlig, ikke for sent?

Jeg vil kanskje anbefale deg å innføre faste rutiner som du gjør hver dag? Selv er jeg i allefall helt avhengig av det! Og tror det er lurt å ikke gi seg selv et valg, ikke tenke - skal jeg stå opp eller ikke? Men bare bestemme seg - når klokka ringer, skal jeg opp!

Tror de kanskje også er lurt å ha plan for dagen, slik flere andre nevner. Når du da tenker tilbake - hva har jeg gjort i dag,? har du flere konkrete eksempler og får noe innholdsrikt ut av dagen:)

''og får noe innholdsrikt ut av dagen:)''

Er det jeg ønsker.

Gjest ambrose
Skrevet

Når og hvor lenge er det beste å sove når man skal jobbe nattevakt?

Gjest ambrose
Skrevet

''og får noe innholdsrikt ut av dagen:)''

Er det jeg ønsker.

Jeg lå veldig ofte lenge på morgenen før jeg fikk en normal døgnrytme som nå er å stå opp 0600 og legge meg rundt 2300.

Er jeg trett går det over når jeg har begynt å jobbe eller gjøre noe.

Jeg får så mye mer ut av dagen med en slik døgnrytme, og det er kanskje en vanesak? Jeg ble iallfall et A-menneske og det er bedre enn å være et B-menneske synes jeg :)

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Jeg lå veldig ofte lenge på morgenen før jeg fikk en normal døgnrytme som nå er å stå opp 0600 og legge meg rundt 2300.

Er jeg trett går det over når jeg har begynt å jobbe eller gjøre noe.

Jeg får så mye mer ut av dagen med en slik døgnrytme, og det er kanskje en vanesak? Jeg ble iallfall et A-menneske og det er bedre enn å være et B-menneske synes jeg :)

''A-menneske og det er bedre enn å være et B-menneske synes jeg :)''

Sikkert fint hvis du har noe meningsfylt å gjøre :)

Seks var litt tidlig da :P

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg står alltid opp til nokså faste tider, uansett når jeg legger meg, før kl 06.00 hver morgen, nå kl 05.30 på hverdagene også drar jeg meg (som det heter uansett hvor komisk det enn høres ut) til kl 07.00 eller kl 07.30 i helgene.

Det kunne ikke falle meg inn (noe som også høres snodig ut) å ligge utover formiddagen på den måten der.

Dette gjelder ferier også.

Og ingen av barna ligger lenge heller, det er usunt og en dårlig vane. Heldigvis våkner de tidlig, jeg tror det har med vanen.

Min sønn våknet i dag kl 05.15, altså 15 min, før meg fordi han liker å ha god tid om moregen, det syns jeg er fornuftig.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hei!

Jeg står alltid opp til nokså faste tider, uansett når jeg legger meg, før kl 06.00 hver morgen, nå kl 05.30 på hverdagene også drar jeg meg (som det heter uansett hvor komisk det enn høres ut) til kl 07.00 eller kl 07.30 i helgene.

Det kunne ikke falle meg inn (noe som også høres snodig ut) å ligge utover formiddagen på den måten der.

Dette gjelder ferier også.

Og ingen av barna ligger lenge heller, det er usunt og en dårlig vane. Heldigvis våkner de tidlig, jeg tror det har med vanen.

Min sønn våknet i dag kl 05.15, altså 15 min, før meg fordi han liker å ha god tid om moregen, det syns jeg er fornuftig.

Tror jeg drøyer det ti iallefall åtte, det der var altfor tidlig. Men før jeg gikk på medisin kunne jeg stå opp fire og fem, i perioder der jeg hadde mye energi. Nå har jeg lite energi.

Gjest Remlow
Skrevet

Syns du skal stå opp når du syns det passer best for deg jeg.

Vi er jo så forskjellige. Noen er A-mennesker, andre er B-mennesker.

Og står du opp kl 11 rekker du jo likevel å gjøre det du skal gjøre i løpet av dagen.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Syns du skal stå opp når du syns det passer best for deg jeg.

Vi er jo så forskjellige. Noen er A-mennesker, andre er B-mennesker.

Og står du opp kl 11 rekker du jo likevel å gjøre det du skal gjøre i løpet av dagen.

''Og står du opp kl 11 rekker du jo likevel å gjøre det du skal gjøre i løpet av dagen.''

Det har du rett i :)

Gjest Ladytron
Skrevet

''Bruk heller tiden på å være i aktivitet eller gjøre andre ting som du trives med/som vil gjøre livet ditt bedre på sikt.''

Får prøve. Føler bare jeg sitter og venter, på hva?

Livets slutt?

Det er litt trist.

Kan du huske hvilke interesser og aktiviteter du likte å gjøre på i "bedre tider"? Kanskje dette er noe du kan fortsette med nå?

Skjønner at livet ikke er så lett alltid, dessverre. Men det ligger nok bedre tider foran oss alle, her på forumet...

Madelenemie
Skrevet

Tror jeg drøyer det ti iallefall åtte, det der var altfor tidlig. Men før jeg gikk på medisin kunne jeg stå opp fire og fem, i perioder der jeg hadde mye energi. Nå har jeg lite energi.

Hei!

Ja det høres bra ut.

Jeg har vært på ferie med mennesker som ville sove til kl 10.00, men det forstår ikke jeg, hvorfor skal man ikke dra på utflukt tidlig, slik at det er ingen grunn til å sove.

Heldigvis er vennene slike som henger utrolighetene (som de liker kalle det) på en knagg, den knaggen kaller de asperger syndrom også ler de høyt og sier jeg ikke skal ta det personlig. Jeg blir alvorlig og sier, jeg skal forsøke. Jeg syns det er rart at mennesker ler meg rett i ansiktet også sier de at de ikke ler av meg? Dette tenker jeg en hel del på uten å forstå det?

Jeg er vel heldig da, har en ganske tidsinnstilt klokke, er klokkestyrt til en viss grad, men jeg er sliten, men i motstning til deg, alltid, nå mer enn noen gang, jeg har kuttet ut noen sentralstimulerende og i dag gikk jeg på forelesning uten og jeg gjespet høyt flere ganger. Men jeg har begynt å bli syk av dem, og fikk innviklede og kritiske spørsmål av min psykiater sist, så da bestemte jeg meg for å kutte dem ut en periode.

Det er viktig med rutiner, hvis jeg ikke har daglige rutiner blir jeg misforsnøyd inni meg, så det var derfor jeg rådet deg til å stå opp tidlig, å sove utover dagen slik forbinder jeg med latskap.

:)

Gjest ambrose
Skrevet

''A-menneske og det er bedre enn å være et B-menneske synes jeg :)''

Sikkert fint hvis du har noe meningsfylt å gjøre :)

Seks var litt tidlig da :P

Kan du ikke prøve å få noen meningsfylte ting å gjøre, skape deg noen selv altså? :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er åtte jeg har klokka på men slår den av og er helt ør, kan ha med medisiner og gjøre og. Men tar dem åtte om kvelden nå så det er jo ganske tidlig, blir trøtt av det og.

Tiden ordner ikke dette. Du må ta et initiativ selv. Uansett vil du bli kjempetrøtt i et par uker når du skal flytte fram en etablert rytme.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Kan du huske hvilke interesser og aktiviteter du likte å gjøre på i "bedre tider"? Kanskje dette er noe du kan fortsette med nå?

Skjønner at livet ikke er så lett alltid, dessverre. Men det ligger nok bedre tider foran oss alle, her på forumet...

Likte å male og å være med folk, skal gjøre det til sommeren :)

Ellers liker jeg jo å gå tur, men ikke lange turer.

Gjest Mrs.Q
Skrevet

Hei!

Ja det høres bra ut.

Jeg har vært på ferie med mennesker som ville sove til kl 10.00, men det forstår ikke jeg, hvorfor skal man ikke dra på utflukt tidlig, slik at det er ingen grunn til å sove.

Heldigvis er vennene slike som henger utrolighetene (som de liker kalle det) på en knagg, den knaggen kaller de asperger syndrom også ler de høyt og sier jeg ikke skal ta det personlig. Jeg blir alvorlig og sier, jeg skal forsøke. Jeg syns det er rart at mennesker ler meg rett i ansiktet også sier de at de ikke ler av meg? Dette tenker jeg en hel del på uten å forstå det?

Jeg er vel heldig da, har en ganske tidsinnstilt klokke, er klokkestyrt til en viss grad, men jeg er sliten, men i motstning til deg, alltid, nå mer enn noen gang, jeg har kuttet ut noen sentralstimulerende og i dag gikk jeg på forelesning uten og jeg gjespet høyt flere ganger. Men jeg har begynt å bli syk av dem, og fikk innviklede og kritiske spørsmål av min psykiater sist, så da bestemte jeg meg for å kutte dem ut en periode.

Det er viktig med rutiner, hvis jeg ikke har daglige rutiner blir jeg misforsnøyd inni meg, så det var derfor jeg rådet deg til å stå opp tidlig, å sove utover dagen slik forbinder jeg med latskap.

:)

''Jeg syns det er rart at mennesker ler meg rett i ansiktet også sier de at de ikke ler av meg? Dette tenker jeg en hel del på uten å forstå det?''

Det er sikkert ikke vondt ment :)

Bare at du tenker og sier ting de ikke er vant til selv, måter å tenke på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...