Gå til innhold

– Snåsamannen har evner


Gjest DOLine

Anbefalte innlegg

Kan du ikke forklare hva du mener da? Det er ikke særlig presist å si at "noen" har "begrensninger". Hva betyr dette?

Anonymkode: d8ef3...0e7

 

Du gjør jo det siden du mener folk på DOL har "begrensninger" slik at man ikke kan diskutere med dem.

Anonymkode: 0ead7...ce2

For det første: Jeg skrev et svar til vedkommende som lurte på hvorfor det ikke er "slike" diskusjoner lenger, altså diskusjoner som pågikk i dagevis og ofte ble ganske så personlige.  Svaret mitt hadde fire ledd, og dere henger dere opp i ett av disse og forenkler det.  Jeg mener ikke at vi ikke kan diskutere her lenger, jeg skrev at noen av dagens DOLere har diskusjonsmetoder og / eller begrensninger som gjør at det blir vanskelig og litt feil å krangle med dem i den tonen.  Altså den høytempererte diskusjonsformen med mye personlig innhold som den gamle hoveddelen av denne tråden inneholder.  Det er noe annet enn å diskutere middagsmenyer eller musikksmak eller julegaver.

For det andre mente jeg ikke at "vi" skal moderere oss fordi "de" er så sårbare, det virker begge veier, derfor skrev jeg "diskusjonsmetoder", ikke bare "begrensninger".  Jeg tenkte bl.a. på tråder som blir hugget av fordi noen mener problemstillingen ikke finnes eller fordi det finnes et fasitsvar, eller fordi noen ikke liker diskusjon om temaer som ikke angår dem selv.  Eksempler: Hvis man ber om råd om et barn eller en ungdom og får til svar at sånt alltid kun er foreldrenes feil fordi de ikke er gode nok forbilder, eller hvis man tar opp et problem fra arbeidslivet og tråden blir ødelagt av sure kommentarer fra noen som ikke vil bli minnet om at det finnes folk som er i arbeid.  Slike diskusjonsmetoder gjør trådene kortere og temaene færre.

Når det gjelder begrensninger, så synes jeg faktisk det blir litt feil å gå hardt ut mot folk som jeg vet har andre forutsetninger enn jeg selv har.  Jeg tipper selv de "gamle" storkranglerne ville moderert seg litt overfor debattmotstandere med autisme eller som bor i omsorgsbolig (og igjen, dette er eksempler, og jeg skrev noen DOLere, ikke alle).  Det er ikke stakkarsliggjøring, det er folkeskikk.  Jeg har aldri påstått at man ikke kan eller ikke bør diskutere med dem, men temaet her var jo harde, langvarige diskusjoner med personlige innslag, og da bør debattantene stille i omtrent samme klasse.     

Og så minner jeg om de tre andre årsakene jeg trakk fram: 1) Det finnes veldig nå mange alternative debattfora på nett som de diskusjonsglade kan utfolde seg på, 2) de mest iherdige kranglefantene har forlatt DOL, og 3) det gamle oppsettet ga uendelig mye bedre oversikt over hvem som svarte hvem på hva, slik at det var lett å delta i eller følge med på en diskusjon over flere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller om Snorre var norsk.

Anonymkode: 031b4...4b5

Nå forstår jeg i hvert fall ikke et kvekk, men jeg har langt i fra  vært med på alle diskusjoner på dol.  Vet ikke hvem Snorre er engang.

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at en person som blir hissig og sammenligner vilkårlige andre personer i tråden med noen som voldtar barn som noen man trenger å skåne...

Anonymkode: d8ef3...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at en person som blir hissig og sammenligner vilkårlige andre personer i tråden med noen som voldtar barn som noen man trenger å skåne...

Anonymkode: d8ef3...0e7

Nå forstår jeg mindre enn før.  Hva har dette å gjøre med døbørster og om noen er norske eller ikke?

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For det første: Jeg skrev et svar til vedkommende som lurte på hvorfor det ikke er "slike" diskusjoner lenger, altså diskusjoner som pågikk i dagevis og ofte ble ganske så personlige.  Svaret mitt hadde fire ledd, og dere henger dere opp i ett av disse og forenkler det.  Jeg mener ikke at vi ikke kan diskutere her lenger, jeg skrev at noen av dagens DOLere har diskusjonsmetoder og / eller begrensninger som gjør at det blir vanskelig og litt feil å krangle med dem i den tonen.  Altså den høytempererte diskusjonsformen med mye personlig innhold som den gamle hoveddelen av denne tråden inneholder.  Det er noe annet enn å diskutere middagsmenyer eller musikksmak eller julegaver.

For det andre mente jeg ikke at "vi" skal moderere oss fordi "de" er så sårbare, det virker begge veier, derfor skrev jeg "diskusjonsmetoder", ikke bare "begrensninger".  Jeg tenkte bl.a. på tråder som blir hugget av fordi noen mener problemstillingen ikke finnes eller fordi det finnes et fasitsvar, eller fordi noen ikke liker diskusjon om temaer som ikke angår dem selv.  Eksempler: Hvis man ber om råd om et barn eller en ungdom og får til svar at sånt alltid kun er foreldrenes feil fordi de ikke er gode nok forbilder, eller hvis man tar opp et problem fra arbeidslivet og tråden blir ødelagt av sure kommentarer fra noen som ikke vil bli minnet om at det finnes folk som er i arbeid.  Slike diskusjonsmetoder gjør trådene kortere og temaene færre.

Når det gjelder begrensninger, så synes jeg faktisk det blir litt feil å gå hardt ut mot folk som jeg vet har andre forutsetninger enn jeg selv har.  Jeg tipper selv de "gamle" storkranglerne ville moderert seg litt overfor debattmotstandere med autisme

Så "autister" er stakkarer som ikke tåler en diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "autister" er stakkarer som ikke tåler en diskusjon?

Jeg forstår ikke hva dette går på, men de autister som jeg kjenner ( og de er mange) greier ikke å diskutere på samme måte som andre.  Det er en begrensning de har på samme måte som de som sitter i rullestol kan ikke gå som andre. 

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå forstår jeg i hvert fall ikke et kvekk, men jeg har langt i fra  vært med på alle diskusjoner på dol.  Vet ikke hvem Snorre er engang.

Anonymkode: 39510...148

Det var dagens!

Anonymkode: 2565f...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva dette går på, men de autister som jeg kjenner ( og de er mange) greier ikke å diskutere på samme måte som andre. 

Begrepet "autisme" er ekstremt vidt, der går fra retarderte barne-autister til asperger light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "autisme" er ekstremt vidt, der går fra retarderte barne-autister til asperger light.

Det er jeg godt klar over, men en person som greier å diskutere og formulere seg greit har ikke autisme.  De har også redusert evne til å vise empati og greier ikke å se ting fra andres perspektiv.  Det er en del av diagnosen.

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg godt klar over, men en person som greier å diskutere og formulere seg greit har ikke autisme.  De har også redusert evne til å vise empati og greier ikke å se ting fra andres perspektiv.  Det er en del av diagnosen.

Anonymkode: 39510...148

Dette høres ikke ut som "asperger light"...?

Ikke at jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke ut som "asperger light"...?

Ikke at jeg vet.

Det finnes ikke diagnose som heter asperger light.

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg godt klar over, men en person som greier å diskutere og formulere seg greit har ikke autisme. 

Tror du tar feil der, vel.

Anonymkode: 2565f...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke diagnose som heter asperger light.

Anonymkode: 39510...148

"På grensen til ikke å ha aspergers", da, siden du må ha det inn med teskje.

Anonymkode: 2565f...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke diagnose som heter asperger light.

Anonymkode: 39510...148

Det finnes heller ikke en diagnose som heter "retardert barne-autist", men du sa deg visselig enig i argumentet. "Det er jeg godt klar over", som du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.

Det er jeg godt klar over, men en person som greier å diskutere og formulere seg greit har ikke autisme.  De har også redusert evne til å vise empati og greier ikke å se ting fra andres perspektiv. 

Greier ikke å "diskutere og formulere seg"???? What the fuck.

Du får det til å høres ut som PU. Det tar jeg som en personlig fornærmelse.

Ellers anbefaler jeg deg å lese litt på forumet her: http://wrongplanet.net/forums/viewforum.php?f=3&sid=28111ad0e4db3c3d40732988d85cec40 

Dine uttalelser har altså ingen rot i virkeligheten.

 De har også redusert evne til å vise empati og greier ikke å se ting fra andres perspektiv.

Det er det veldig mange andre DOL-debattanter som også har, bl.a. din gamle venn mr sør.

Endret av Aspergers Inc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.

Det finnes ikke diagnose som heter asperger light.

Anonymkode: 39510...148

Ei heller retardert barne-autisme.

"Autisme" er en spekterdiagnose med store uliker i alvorlighetsgrad og problemer.

Du kan lese deg opp på det her: http:// http://www.glennesenter.no/autismespekterforstyrrelser/

Dette til orientering.

Endret av Aspergers Inc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke venn med Sør og har aldri vært.  Jeg savner han ikke.  Jeg er godt klar over hvor bred spekterdiagnosen er innen autisme og også at kriteriene endrer seg.  Jeg har stor tvil om at Sør har asperger eller autisme, men det ville ikke forundre meg om noen kunne sette den diagnosen på han.

De som har asperger eller autisme har som regel problemer med å se andres standpunkter og vise empati.  Det var ganske tydelig for en stund siden da jeg var innom dol som da var preget av en enorm "forståelse" for disse diagnosene.  Da var det uholdbart på dol og er det kanskje fremdeles.

Jeg gidder ikke lese noen nettsider om autisme.  Jeg har lest mange bøker og fagartikler om det og det holder for meg.

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke venn med Sør og har aldri vært.  Jeg savner han ikke.  Jeg er godt klar over hvor bred spekterdiagnosen er innen autisme og også at kriteriene endrer seg.  Jeg har stor tvil om at Sør har asperger eller autisme, men det ville ikke forundre meg om noen kunne sette den diagnosen på han.

De som har asperger eller autisme har som regel problemer med å se andres standpunkter og vise empati.  Det var ganske tydelig for en stund siden da jeg var innom dol som da var preget av en enorm "forståelse" for disse diagnosene.  Da var det uholdbart på dol og er det kanskje fremdeles.

Jeg gidder ikke lese noen nettsider om autisme.  Jeg har lest mange bøker og fagartikler om det og det holder for meg.

Anonymkode: 39510...148

Like blid som alltid, lille solstråle.

Anonymkode: 2565f...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like blid som alltid, lille solstråle.

Anonymkode: 2565f...803

Jeg vet ikke om galskapen har tatt helt av her på dol.  Det har den gjort før, men dette henger ikke på greip.

Anonymkode: 39510...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...