Gå til innhold

Kampo-medisin mot kronisk pankreatitt


Gjest Erpman79

Anbefalte innlegg

Gjest Erpman79

Hei! Jeg er en mann på 32 år. Etter magesmerter over flere år har jeg på ultralyd fått påvist arrdannelse i bukspyttkjertelen, dvs. kronisk pankreatitt. Dette har sin årsak i overdrevent alkoholforbruk, og jeg har derfor kuttet ut alkohol fullstendig. Jeg har kun hatt smerter etter å ha drukket i store mengder, og nå merker jeg svært lite/ingenting til denne pankreatitten. Legen min sier at det at jeg har blitt avholdsmann vil være nok til at jeg ikke merker noe til denne tilstanden og at jeg vil kunne leve et fullstendig normalt liv. Imidlertid leser jeg på nettet at tilstanden betegnes som progressiv og at arrdannelsen vil forstyrre gjennomstrømmingen i bukspyttkertlelen og kunne gi nye anfall som vil ødelegge mer. Jeg ser også at risikoen for kreft i bukspyttkjertelen øker med denne diagnosen. Derfor tenker jeg om det er noe mer jeg kan gjøre for å forebygge mens jeg fortsatt er frisk. Jeg har lest på nettet at antioksidanter er viktig. Derfor tar jeg gerimax kosttilskudd, tran og grønn te-ekstrakt, i tillegg til å spise mye mer frukt og grønnsaker enn før. Jeg er også forsiktig med mettet fett og tomme karbohydrater. Alt dette har jo andre helseeffekter som gir meg bedre livskvalitet uansett! Jeg har også sett flere undersøkelser som viser at den japanske kampo-urteblandingen saiko keishi-to (TJ-10) gir gode resultater mht. å forebygge utvikling av kronisk pankreatitt. Se f. eks. på denne undersøkelsen: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1440-1746.2007.05206.x/full#t3 Dette virker veldig spennende, og jeg vil gjerne få vurdert om dette er noe jeg kan benytte meg av. Finnes det leger eller urteterapeuter i norge som benytter kampo i behandlingen, og hvordan kan jeg komme i kontakt med en slik en for evt. å få foreskrevet dette preparatet? Det er også mulig å bestille det på nettet, men jeg er skeptisk til å bare kaste det i meg uten en medisinsk vurdering. Kan jeg bruke det som kosttilskudd og hva vil være riktig dosering i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er flott at du har sluttet å drikke alkohol og det er nok det viktigste i denne sammenheng. Kostholdet ditt og livsstilen for øvrig inkludert inntak av grønn te høres også fornuftig ut. Kampo medisin er en japansk urtemedisinsk tradisjon som igjen har hentet inspirasjon fra kinesisk urtemedisin og er veldig populært i Japan. Gjennom Akupunkturforeningen, som du kan google, kan du komme i kontakt med behandlere som er utdannet innen kinesisk urtemedisin og kanskje noen av disse kan svare. En av urtene i blandingen, skjoldbærer, er klassifisert som legemiddel i Norge og det kan være restriksjoner på import.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...