Gå til innhold

Hva kan jeg bruke for å få sove?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil sove litt til.
Skrevet

Jeg har det hektisk, har mange baller i luften og masse å tenke på. Slik har jeg hatt det i mange år.

Resultatet av det er at jeg er anspent 24/7. Det igjen gjør at jeg sover veldig lite.

Problemet er ikke å sovne på kvelden. Jeg sliter foran tv, og har aldri problemer med å få sove. To minutter på puta så er det gjort.

Problemet er å få sove nok, eller litt lenge. Jeg har en gjennomsnitt på 5 til 7 timer hver dag. Aller helst ca 6 t.

Det hadde vært så godt å få sove ut litt ekstra i helgene, men samme når jeg legger meg på kvelden, natta da, så sover jeg alikavel bare 5 timer, kanskje 6.

Tror og føler at jeg godt kunne trene å få hvilt litt mer, i allefall i helgen, slik at jeg kan bygge opp litt energi igjen.

Fikk låne to Sobril nå i helgen og tok disse lørdag kveld, natt, når jeg la meg. Resultatet av det var at jeg våkna etter faste timeantall, men gikk så på toalettet og orket bare å legge meg igjen. Til sammen da fikk jeg faktisk åtte timer, og jeg kan ikke huske når det skjedde sisst.

Jeg satt på terassen i sola og var slakk og rolig. Det var så godt å bare kunne sitte der og roe, uten å stresse ned foran pc eller rundt om i huset.

Jeg har veldig respekt for medikamenter, og bruker ugjerne smertestillende til vanlig en gang. Men jeg tror jeg trenger litt hjelp nå for å få sovet ut litt ekstra en dag i uken.

Hva kan anbefales av tabletter for at jeg skal få gjort dette?

Er Sobril et alternativ? Er det noe annet som er bedre i mitt tilfelle? Jeg vurderer ikke sovetabletter, da mitt problem som sakt er å få sove lenge, ikke å få sovne.

Noen tips?

Ps. Jeg har god dialog med fastlegen og får det jeg ber om. Han vet hvem jeg er og at jeg ikke spør om noe med mindre det er godt gjennomtenkt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er det noe annet som er bedre i mitt tilfelle? Jeg vurderer ikke sovetabletter, da mitt problem som sakt er å få sove lenge, ikke å få sovne"

Der er ulike typer sovemedisin, noen hjelper deg å falle i søvn tidlig (feks Imovane) men holder ikke på søvnen, mens andre, feks Vallergan, hjelper deg til å bevare søvnen utover natten. Dersom dette er noe du ønsker å bruke over tid bør du se på de ufarlige medikamentene fremfor Sobril.

Gjest Elextra
Skrevet

Det kan også hjelpe med avspenning, yoga og meditasjon, det har i hvertfall hjulpet meg. Google f.eks. om "mindfulness".

Forøvrig er det jo mange som kun trenger seks timer søvn pr. natt, kanskje du er blant disse?

Mange får mer overskudd av å trene enn av å sove.

Skrevet

Jeg sover også typisk 5-7 timer per natt, selv om jeg sov mer før. Da trodde jeg at jeg trengte 7-8 på hverdager, og sov gjerne lengre i helgen. Men nå fungerer jeg helt fint med 6 timer i snitt. Det er ikke heller avspenning og stressmestring du trenger, da? Og ikke sovetabletter?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har forsøkt det meste av sovemedisin og har landet på Vallergan.

Det slutter ikke å virke, bruker fremdeles, etter mange år, kun en tbl- Men er nødt til å ha et opphold på 4-5 dager en gang o mnd, ellers "slutter" de å virke.

Dette er dessuten ikke et B-preparat (positivt).

Jeg sover glatt 9-10 timer med Vallergan hvis jeg ikke setter på vekkerklokken.

Man får hangover i begynnelsen, men det gir seg etter en uke eller to.

Jeg har også forsøkt stressmestring og mindfullness, uten effekt på søvn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...