Gå til innhold

Sarkozy utviser islamister og imamer

Anbefalte innlegg

Gjest speer
Skrevet

''Frankrike deporterer fem militante islamister og muslimske imamer som ledd i offensiven etter at sju mennesker ble drept av en væpnet mann i Toulouse i mars.

På et valgmøte i Nancy mandag sa president Nicolas Sarkozy at han med utvisningene sender en klar melding om at de som uttaler seg imot den franske republikkens verdier, vil bli utvist, øyeblikkelig og uten unntak eller nåde.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Sarkozy-utviser-islamister-og-imamer-6798502.html#.T3qz26tDzpJ

Tenke seg til at så enkelt kan det gjøres! Her har andre noe å lære.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

32

• Sør

31

• MrNobody

8

• adhemar

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Vil dette skape en mer "hemmeligholdelse" og dermed gjøre det vanskeligere å "ta" mulige terrorister før de får iverksatt planene sine?

Militante islamister er en ting, men ikke alle imamer er islamister (men mulig de som ble utvist var det?).

Jeg tenker det er bra noe skjer, og at man setter visse krav til de som skal bo i landet - men hvor kommer loven om ytringsfrihet inn her?

Tenk om vi kunne fått en bra diskusjon på dette uten skittkasting fra de som elsker å gruse hverandre inn her inne..... det er lov å håpe :)

Skrevet

Vil dette skape en mer "hemmeligholdelse" og dermed gjøre det vanskeligere å "ta" mulige terrorister før de får iverksatt planene sine?

Militante islamister er en ting, men ikke alle imamer er islamister (men mulig de som ble utvist var det?).

Jeg tenker det er bra noe skjer, og at man setter visse krav til de som skal bo i landet - men hvor kommer loven om ytringsfrihet inn her?

Tenk om vi kunne fått en bra diskusjon på dette uten skittkasting fra de som elsker å gruse hverandre inn her inne..... det er lov å håpe :)

Det er så mange begreper og oppfatninger man må være enige om før man kan få til en fruktbar diskusjon om sånt.

Jeg tror ikke det er mulig på DOL.... :)

Skrevet

Du kan være rimelig trygg på at de har stilt samme spørsmålene i Frankrike som du har stilt togli.

De velger nå altså at slike terrorangrep skal få konsekvenser.

Kansje kan det stoppe fremtidige aksjonister, da de vet at resultatet kan bli at imamer og ekstrem-islamister kan bli utvist ?

Det er hevet over enhver tvil at islamist-frykten er økende i den vestlige verden.

Å lukke øynene for dette, bilr dermed helt feil.

Jeg er en av de som stiller store spørsmål om hva fremtiden vil bringe, om vi fortsetter i samme lei.

Flytt til et hvilket som helst land hvor islam er hovedreligion, og forsøk å tving det landet til å vise forståelse for DIN religion.

Da kan jeg love deg at det er DU som må tilpasse deg DET landet sin religion, og regler.

Her i norge TØR vi ikke ta debatten, for da er man fremmedfientlig.

Jeg stikker å lager ppocorn til det som kommer senere i denne tråden.

Da begynner den virkelige diskusjonen.

Da kommer de som virkelig vet hva dette dreier seg om.

Skrevet

Ytringsfrihet er ikke retten til å si hva man vil om hva man vil. Kjapt blikk på hva som står om begrunnelsen for utvisningen av tre av dem:

"Den militante algerieren, som tidligere er dømt for sin rolle i et terrorangrep i Marrakech i 1994, ble utvist for å ha tatt opp igjen kontakten med radikale islamske bevegelser."

Dømt terrorist som tar kontakt med (sin gamle ?) organisasjon. Fare for rikets sikkerhet.

"Den maliske imamen ble deportert for antisemittiske uttalelser, "

Rassisme er ikke ytringsfrihet, men en straffbar handling.

"mens tunisieren får sin skjebne beseglet for å ha krevd at alle som avviker fra sann muslimsk lære, blir henrettet."

Oppfordring til drap er ikke en ytringsfrihet, det er en straffbar handling.

Det er jo mye av de samme tingene Krekar er dømt for, og han er og utvist. (Men han kan ikke returneres fordi han står i fare for å bli drept ved deponering).

Gjest togli
Skrevet

Det er så mange begreper og oppfatninger man må være enige om før man kan få til en fruktbar diskusjon om sånt.

Jeg tror ikke det er mulig på DOL.... :)

Jeg tror dessverre du har rett i det...

På den annen side vil jeg lære mer slik at jeg vet hva jeg tenker om dette - og de jeg lærer av, er de som _kan_ å diskutere og som argumenterer på en god måte. Det er altså ikke de i ytterkantene man lærer av, men alle de som befinner seg langs hele midten;)

Skrevet

På den annen side vil jeg lære mer slik at jeg vet hva jeg tenker om dette - og de jeg lærer av, er de som _kan_ å diskutere og som argumenterer på en god måte. Det er altså ikke de i ytterkantene man lærer av, men alle de som befinner seg langs hele midten;)

'' Det er altså ikke de i ytterkantene man lærer av, men alle de som befinner seg langs hele midten;)''

Enig i det, men først må man være enig i at det i det hele tatt er noe som behøver å diskuteres, eller at noe er et problem. Mange langs midten får rett og slett ikke gjort noen ting, tror jeg. Man er så livende redd for å si eller gjøre noe som ikke er politisk korrekt nok.

Skrevet

Og for å komplisere det hele ytterligere: Hva som er en ytterkant er det også svært forskjellige oppfatninger av.

Gjest togli
Skrevet

Du kan være rimelig trygg på at de har stilt samme spørsmålene i Frankrike som du har stilt togli.

Kansje kan det stoppe fremtidige aksjonister, da de vet at resultatet kan bli at imamer og ekstrem-islamister kan bli utvist ?

Det er hevet over enhver tvil at islamist-frykten er økende i den vestlige verden.

Jeg er en av de som stiller store spørsmål om hva fremtiden vil bringe, om vi fortsetter i samme lei.

Flytt til et hvilket som helst land hvor islam er hovedreligion, og forsøk å tving det landet til å vise forståelse for DIN religion.

Da kan jeg love deg at det er DU som må tilpasse deg DET landet sin religion, og regler.

''Du kan være rimelig trygg på at de har stilt samme spørsmålene i Frankrike som du har stilt togli. De velger nå altså at slike terrorangrep skal få konsekvenser. Kansje kan det stoppe fremtidige aksjonister, da de vet at resultatet kan bli at imamer og ekstrem-islamister kan bli utvist ? Det er hevet over enhver tvil at islamist-frykten er økende i den vestlige verden. Å lukke øynene for dette, bilr dermed helt feil. Jeg er en av de som stiller store spørsmål om hva fremtiden vil bringe, om vi fortsetter i samme lei.''

Men har de islamistene som er utviste begått terrorhandlinger, eller har de det bare i kjeften? Har de begått terrorhandlinger er jo saken grei - da har de ikke noe i den vestlige verden å gjøre... For min del må de gjerne kaste ut islamister som kun har det i kjeften også, men det er der spm om ytringsfrihet kommer inn ;)

''Flytt til et hvilket som helst land hvor islam er hovedreligion, og forsøk å tving det landet til å vise forståelse for DIN religion. Da kan jeg love deg at det er DU som må tilpasse deg DET landet sin religion, og regler.''

Det er jeg klar over - og jeg håper vi i den vestlige verden kunne ha unngått å senke oss ned på de landenes nivå ;) (forøvrig har jeg vært i muslimske land der man godtar andre religioner og tanker uten problemer, så det stemmer heldigvis ikke at _alle_ muslimske land er slik;))

''Jeg stikker å lager ppocorn til det som kommer senere i denne tråden. Da begynner den virkelige diskusjonen. Da kommer de som virkelig vet hva dette dreier seg om.''

Haha :))

I så fall er diskusjonen ødelagt med det samme, og ingen har lært noe som helst :/

Gjest togli
Skrevet

Ytringsfrihet er ikke retten til å si hva man vil om hva man vil. Kjapt blikk på hva som står om begrunnelsen for utvisningen av tre av dem:

"Den militante algerieren, som tidligere er dømt for sin rolle i et terrorangrep i Marrakech i 1994, ble utvist for å ha tatt opp igjen kontakten med radikale islamske bevegelser."

Dømt terrorist som tar kontakt med (sin gamle ?) organisasjon. Fare for rikets sikkerhet.

"Den maliske imamen ble deportert for antisemittiske uttalelser, "

Rassisme er ikke ytringsfrihet, men en straffbar handling.

"mens tunisieren får sin skjebne beseglet for å ha krevd at alle som avviker fra sann muslimsk lære, blir henrettet."

Oppfordring til drap er ikke en ytringsfrihet, det er en straffbar handling.

Det er jo mye av de samme tingene Krekar er dømt for, og han er og utvist. (Men han kan ikke returneres fordi han står i fare for å bli drept ved deponering).

Takk:) Ble litt klokere nå :)

Skrevet

Men er det ikke det vi baserer oss på da ? At våre verdier og holdninger er så veldig mye bedre ?

Hvem norske kvinne og mann kan med hånden på hjertet si at en kultur med feks burka, alkoholforud, kvinner kan ikke gå ut av døra, kjønslemlestning, syreangrep, steining av utroskap (eller offer for voldtekt) er likeverdig vår ?

Jeg er klart et produkt av mitt samfunn, og jeg 'mener' våre verdier er bedre - det er subjektivt. Men når jeg opphøyer meg og 'mine' over andre kulturer, følger det også med et tankesett om at vi kan ikke stille samme krav til dem som til oss selv. Vi må være bedre, vi må vise oss bedre. Hvis ikke, er vi ikke bedre.

Vi må behandle våre meningsmotstandere med respekt, vi skal være humane i vår avstraffing, vi skal oppretholde likeverd selv om 'de' ikke gjør det.

Men vi må også kunne forbeholde oss retten til å værne oss. Ytringsfrihet er ikke beregnet på oppfordring til drap og trusler..

Gjest togli
Skrevet

'' Det er altså ikke de i ytterkantene man lærer av, men alle de som befinner seg langs hele midten;)''

Enig i det, men først må man være enig i at det i det hele tatt er noe som behøver å diskuteres, eller at noe er et problem. Mange langs midten får rett og slett ikke gjort noen ting, tror jeg. Man er så livende redd for å si eller gjøre noe som ikke er politisk korrekt nok.

Ser den.... kanskje bedre å si at man gjerne hører fra de i ytterkantene, men da må de argumentere på en måte som gjør at man gidder å reflektere over det som blir sagt...Når det kun blir skittkasting eller at man viser tegn til enorm uvitenhet, generalisering etc., så blir det svært lite sannhetsgehalt i det man sier ;)

Gjest togli
Skrevet

Og for å komplisere det hele ytterligere: Hva som er en ytterkant er det også svært forskjellige oppfatninger av.

Sant ;)

Skrevet

Ser den.... kanskje bedre å si at man gjerne hører fra de i ytterkantene, men da må de argumentere på en måte som gjør at man gidder å reflektere over det som blir sagt...Når det kun blir skittkasting eller at man viser tegn til enorm uvitenhet, generalisering etc., så blir det svært lite sannhetsgehalt i det man sier ;)

Men får man i det hele tatt gjort noe særlig uten en viss grad av generalisering, tror du?

Skrevet

sør og speer tror jeg vi kan si er ytterkanter :)

Gjest togli
Skrevet

Men er det ikke det vi baserer oss på da ? At våre verdier og holdninger er så veldig mye bedre ?

Hvem norske kvinne og mann kan med hånden på hjertet si at en kultur med feks burka, alkoholforud, kvinner kan ikke gå ut av døra, kjønslemlestning, syreangrep, steining av utroskap (eller offer for voldtekt) er likeverdig vår ?

Jeg er klart et produkt av mitt samfunn, og jeg 'mener' våre verdier er bedre - det er subjektivt. Men når jeg opphøyer meg og 'mine' over andre kulturer, følger det også med et tankesett om at vi kan ikke stille samme krav til dem som til oss selv. Vi må være bedre, vi må vise oss bedre. Hvis ikke, er vi ikke bedre.

Vi må behandle våre meningsmotstandere med respekt, vi skal være humane i vår avstraffing, vi skal oppretholde likeverd selv om 'de' ikke gjør det.

Men vi må også kunne forbeholde oss retten til å værne oss. Ytringsfrihet er ikke beregnet på oppfordring til drap og trusler..

Du setter virkelig igang tankeprosesser hos meg, adhemar :) Godt skrevet!

Skrevet

Du setter virkelig igang tankeprosesser hos meg, adhemar :) Godt skrevet!

Tja, det er veldig arrogant hvertfall :) Men det er min ærlige mening.

Gjest togli
Skrevet

Men får man i det hele tatt gjort noe særlig uten en viss grad av generalisering, tror du?

Jeg tror iallefall ikke man får gjort noe OM man generaliserer - da skaper man bare større konflikter og unødige frustrasjoner...

Jeg har en god venn som er muslim - født i Norge. Han er så norsk som noen - eneste som skiller ham fra "oss" er utseendet. Han er en svært reflektert mann og vi har hatt mange gode diskusjoner rundt dette, så jeg føler jeg har fått et innblikk i hvordan mange norske muslimer tenker... Han synes selvsagt det er fryktelig å bli satt i "bås" med islamister etc, da dette er så langt fra hans tankesett som det er mulig å komme...

Ei norsk venninne er også gift med en muslim som er så norsk som noen.... -og som synes det er forferdelig å bli møtt med uforstand fra nordmenn som tror alle muslimer er "sånn"....

For min del er det viktig at vi snakker om islamister, og ikke om muslimer generelt.

Skrevet

Selvfølgelig må vi forbeholde oss retten til å verne oss, ellers er det ren unfallenhet som til slutt da vil undergrave våre egne verdier.

Skrevet

Hvis du bytter ut ordet "bedre" med annerledes, så er vi helt på linje.

Jeg mener IKKE at alt vi har her i norge er bedre, men vi ønsker å ha det slik, for nettop : ja vi er et produkt av vår tid.

Jeg ønsker IKKE at sharialover (på sikt) skal få noe som helst innpass her hos oss.

Men det forfekter ikke at jeg respekterer de som ønsker det i SITT land.

Jeg blir provosert når folk som har fått en trygg tilværelse i vårt land, og som likevel tråkker på det vi har av verdier.

Oppfording til drap og terror, ja der tar nå altså Frankrike tak.

Vi ? Husarrest, eller holde seg unna internett......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...