Gå til innhold

Har du tilgitt tyskerene ennå?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

15

• PieLill

5

• jubalong70

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Få av dagens tyskere hadde noe med krigen å gjøre, om noen. Så det hjelper da ingen å bære nag til folk for ting forfedrene har gjort. Som togli sier, det vil være meningsløst om noen fremdeles holder oss nordmenn ansvarlige for det vikingene gjorde.

Mrs. Wallace

Jeg går ut fra at du snakker om krigen. Og da er det vel på sin plass å berømme deg for å være såpass internettkyndig, trass din høye alder. Når det er sagt, er det nok på tide at du prøver å flytte fokuset litt. Kanskje du kan få litt hjelp?

Fornuftsmessig: ja, selvsagt!

Sånn følelsesmessig må jeg innrømme at innerst inne får jeg dårlige vibber av tysk - men noe av det skyldes sikkert også mitt dårlige forhold til språket på skolen :P

Men - både ensidige filmer og krigshistorikk (med nære familimedlemmer som deltok i krigen) har nok gitt meg en magefølelse som er kommet for å bli.

Annonse

Tyskerne har ikke gjort meg noe. Slik sett har jeg ikke noe å tilgi dem for. De i generasjonene over meg som har noe å tilgi dem for, ser ut til å ha gjort det.

Flertallet av tyskere som lever i dag var ikke født eller for unge til å kunne ta ansvar for det som skjedde under krigen. Dermed har vi ikke noe å bebreide dem for.

Mer nærliggende å spørre er hva vi som enkeltpersoner (der det er relevant) og samfunn har gjort for at 'tyskertøsene' og 'tyskerungene' skal tilgi 'oss'.

mvh

Det var nå ikke tyskerne som "gjorde" det,

men nazistene. De fleste tyskerne var neppe enige med Adolf Hitlers meninger.

Men de hadde ikke så mye de skulle ha sagt...

Det der blir litt for enkelt.

Den voksne tyske befolkningen bar et kollektivt ansvar for det som skjedde under krigen. Og de hadde ikke så fryktelig mye imot at jødene ble depotert.

Naziamen hadde ikke vært mulig om det ikke var et marked for den i befolkningen. Viljen til å ikke ta inn over seg hva som skjedde var påfallende stor.

Når det er sagt. De som var 18 år og eldre i 1940 er nå 90 og eldre om de fortsatt lever. Det blir meningsløst å bebreide den nålevende tyske befolkningen for hva tidligere generasjoner har gjort. Tyskland har gjort mye for å gjøre godt igjen.

Slik sett kan det være greit å snakke om nazistene i stedet for å knytte dette til tyskerne og dermed også nålevende personer.

Japan har i motsetning til Tyskland vært lite villig til å erkjenne sine ugjerninger og grusomheter under 2. verdenskrig. Ved en slik valgt benektelse synes jeg de stiller seg bak og gjør seg medskyldige i tidligere generasjoners ugjerninger.

mvh

Nord og ned

Den oppfatningen er det få som deler. Ikke bare er det et foregangseksempel når det gjelder å ta et grundig, ærlig oppgjør med sitt lands ugjerninger, men de spiller i dag en defensiv rolle utenrikspolitisk som brobyggere. Det i kombinasjon med gode kvalitetsstemplede merkevarer gjør at Tyskland idag faktisk er det land i verden som flest folk har et positivt inntrykk og forhold til. Selv i Israel er det hjertelig velkommen som turister.

Det er litt av en bragd.

Gjest Modern77

Det der blir litt for enkelt.

Den voksne tyske befolkningen bar et kollektivt ansvar for det som skjedde under krigen. Og de hadde ikke så fryktelig mye imot at jødene ble depotert.

Naziamen hadde ikke vært mulig om det ikke var et marked for den i befolkningen. Viljen til å ikke ta inn over seg hva som skjedde var påfallende stor.

Når det er sagt. De som var 18 år og eldre i 1940 er nå 90 og eldre om de fortsatt lever. Det blir meningsløst å bebreide den nålevende tyske befolkningen for hva tidligere generasjoner har gjort. Tyskland har gjort mye for å gjøre godt igjen.

Slik sett kan det være greit å snakke om nazistene i stedet for å knytte dette til tyskerne og dermed også nålevende personer.

Japan har i motsetning til Tyskland vært lite villig til å erkjenne sine ugjerninger og grusomheter under 2. verdenskrig. Ved en slik valgt benektelse synes jeg de stiller seg bak og gjør seg medskyldige i tidligere generasjoners ugjerninger.

mvh

Nå var der jo tyske jøder og, så det blir feil å si tyskerne...

de tyske nazistene da heller.

Og sant at man ikke skal bebreide de nålevende tyskerne,

det blir som å bebreide oss nordmenn for de grusomhetene våre forfedre vikingene begikk. Nå var jo ikke alle nordmenn vikinger heller.

Nå var der jo tyske jøder og, så det blir feil å si tyskerne...

de tyske nazistene da heller.

Og sant at man ikke skal bebreide de nålevende tyskerne,

det blir som å bebreide oss nordmenn for de grusomhetene våre forfedre vikingene begikk. Nå var jo ikke alle nordmenn vikinger heller.

''Nå var der jo tyske jøder og, så det blir feil å si tyskerne... de tyske nazistene da heller.''

Jeg vet ikke hva du mener med 'tyskerne'. Jeg forstår det i denne sammenhengen som en overveiende del av den tyske befolkningen.

Den tyske befolkningen var i stor grad naizifisert og delaktige i krigen og grusomhetene som ble gjort endte ved aktiv handling eller ved passivt samtykke.

Etter krigen var det f.eks. mange tyskere som hevdet at de ikke hadde noen anelse om hva som hendte med jødene. Dette var beviserlig løgn.

Nazityskland var et land med svært høy toleranse for den urett som ikke rammet en selv, både på på samfunns- og individnivå. Enkeltindividets ansvar varierte selvfølgelig, men svært få tyskere kunne etter krigen hevde at dette hadde de ingen som helst del i.

mvh

Den oppfatningen er det få som deler. Ikke bare er det et foregangseksempel når det gjelder å ta et grundig, ærlig oppgjør med sitt lands ugjerninger, men de spiller i dag en defensiv rolle utenrikspolitisk som brobyggere. Det i kombinasjon med gode kvalitetsstemplede merkevarer gjør at Tyskland idag faktisk er det land i verden som flest folk har et positivt inntrykk og forhold til. Selv i Israel er det hjertelig velkommen som turister.

Det er litt av en bragd.

''Ikke bare er det et foregangseksempel når det gjelder å ta et grundig, ærlig oppgjør med sitt lands ugjerninger,...''

Enig. Få nasjoner har noen gang tatt et så ærlig og dyptpløyende oppgjør med sin nære fortid. Dagens tyskere har ingen ting å skamme seg over.

Japan er på den andre siden stadig i konflikt med blant andre Kina pga historiforfalskning og benektelse av det de gjorde.

mvh

Annonse

Jeg går ut fra at du snakker om krigen. Og da er det vel på sin plass å berømme deg for å være såpass internettkyndig, trass din høye alder. Når det er sagt, er det nok på tide at du prøver å flytte fokuset litt. Kanskje du kan få litt hjelp?

Hehe

Tyskerne har ikke gjort meg noe. Slik sett har jeg ikke noe å tilgi dem for. De i generasjonene over meg som har noe å tilgi dem for, ser ut til å ha gjort det.

Flertallet av tyskere som lever i dag var ikke født eller for unge til å kunne ta ansvar for det som skjedde under krigen. Dermed har vi ikke noe å bebreide dem for.

Mer nærliggende å spørre er hva vi som enkeltpersoner (der det er relevant) og samfunn har gjort for at 'tyskertøsene' og 'tyskerungene' skal tilgi 'oss'.

mvh

Hvis ikke tyskerne gjorde oss noe - gjorde ikke vi tyskertøsene noe heller. Du får være konsekvent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...