Gå til innhold

Fattiglus.14 kr.

Anbefalte innlegg

Gjest Oksen Ferdinand

Jeg prøver ikke her å skryte av måtehold på noen måte.Bare stitter her og tenker på disse på Luksusfellen som aldri åpner regninger eller beteler dem.

Det er både fordeler og ulemper ved å være uføretrygdet.Jeg får inn en stabil månedsinntekt og er heldig som har jobbet 20 år før det og har ca 80% av den intekten før skatt.Skatten er også bare på 17%,sikkert fordi jeg betaler ca 60-80 000 kr året i renter.

Vi som har passert de 50 har det nok litt lettere enn de under 40 som jeg vil kalle "dessert generasjonen".Vi husker enda foreldre og besteforeldre snakke om krigen og at måtte såpise barkebrød og gå med fiskeskinnsko.Lastebiler og busser fyrte med "knott" og folk både sultet og frøs.

Jeg husker enda den alle første selvbetjeninsbutikken eller Supermarked som det het den gangen.Var det Vivo den het? Noe het Bonus og andre Jens Evensen,K kjøpmannen, Samvirkelaget osv. Jeg har vært i 1-2 lanhandlerier i livet.En var på Gjelleråsen og stengte en gang på 80 tallet.Min mors aller første jobb var hos "Muggerud" på Bjølsen i Oslo ikke langt fra Dyrebutikken med fugler i vinduet.

Vi var kjempeglade når man på 70 tallet fikk pant på tomflasker og man kanskje fikk hele 5 kr til å kjøpe godderier for.Tyggegummi med avtrykksbilder var veldig ppopulære,man kunne late som man hadde en tatovering på armen.Kjærlighet på pinne,Fox,PP,Love Harts.Man var kjempeglad når lørdagen kom og man fikk sin lørdagsbaretime pose med godterier.

Hadde man vært snill en hel uke kunne man også få en solo eller cola

Føler vel at spesielt de yngre har ett merkelig forhold til penger,regninger og jobb.Før folketrygden kom i 1967 var det både fattighus og gjeldsfengsel.Betalte man ikke sin gjeld havnet man i fengsel til familien betalte.

Jeg har av egen ærfaring lært en lekse.Jeg tar altid ut ca 2000 kr i kontanter på lønningsdagen til mat,klær og bensin.Klær har jeg stort sett klart meg med da jeg har hamstret gjennom 50 år.Har også beholdt vekta de siste 20.

Hvorfor er fordi jeg på 80 tallet oppdaget at når jeg skulle ta ut mine matpenger var det for lite på kontoen.Enten var det i januar/Februar og visakortgebyret på 2-300 kr var belastet,

eller så var den en autogiro som var belastet.

Jeg fant tidlig ut at ingen inkassobyråer sender torpedoer hjem til meg for å hente penger.Det er heller ingen som blir kastet ut om husleia ikke er betalt for April,bare for mars.(Som regel må januar-Februar regninge gå til inkasso før utkastelses-begjæring blir sendt.,)

Prøver å bruke 500 kr uka,men sprekker gjerne om jeg kommer over noen gode tilbud.Passer også på å hamstre hamburgere fra sverige/danmark i 2 kg poser frosne.Billige kneipbrød.(5-8 kr)Billig hermetikk og kjøttdeig på tilbud.eller frossen.Å kjøpe inn noen billige pakker med pasta gjør jo ingenting de har jo lang holdbarhet siden det er tørrvare.

Nå har jeg nesten tom bensintank,men har 5 liter i bagasjen.Jeg har 14 kr kontant og tom konto.Jeg har middagsmat for 16 dager,og har nå 4 brød og 5 liter melk.

Har masse pålegg og margarin så jeg burde klare meg fint.Har både 3 liter brus,1,5 liter råsaft,masse kaffe og te.Og har sikkert noe godt i fryseren også.

Har jeg for lite kjøttdeig,har jeg bøde svenske kjøttbullar, falukorv og røkt kjøttpølse.Jeg har ca 2 pakker fettuchini.1,5 kg ris og både lomper og hamburgerbrød.

Jarsbergost,brunost,kaviar,rekesalat,fårepølse,bacon,pannekakerøre,2 poser Mexikans gryterett og sikkert noe jeg har glemt.I dag kjøpte jeg 2 store appelsiner til 12 kr,ca 0,8 kg.og 1,75 liter lettmelk.

Får jeg problemer mellom den 15 og 19/4 har jeg 14-16 kr til 1 liter melk eller 2 kneipp.

Jeg har også sykkel og en moped med litt bensin.

Blir Canal Digital stengt,har jeg nettv,100 dvd fiilmer,ca 100 bøker og 250 gb tv jeg har tatt opp og sikkert noe på den gamle dvd opptageren også.

God Påske hjemme!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377965-fattiglus14-kr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Var det Vivo den het? Noe het Bonus og andre Jens Evensen, K-kjøpmannen, Samvirkelaget osv.''

Vivo var nok en av de aller første lavprisbutikkene. Slagordet var "Vivo - mer for pengene!"

Irma var billigkjeden til Jens Evensen, Bonus var en billigkjede eid av Gunerius Pettersen.

K-Kjøpmannen var ingen kjede, men et slags samarbeid. Antar de hadde visse fordeler av å høre til K-fellesskapet.

S-laget er nåværende Coop, som du sikkert vet. Butikkene heter Coop OBS, Coop Marked eller Coop Prix avhengig av vareutvalg og prisnivå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377965-fattiglus14-kr/#findComment-3324673
Del på andre sider

Gjest Oksen Ferdinand

Jeg tror ikke du kommer til å sulte ;-)

Ha ei fin påske:-)

Man kan si mye rart om meg,men dum har jeg aldri vært.Har jeg bare 1 liter h-melk igjen og det er 7-10 dager til lønnibng blir det bare kaffemelk.

Blir jeg tom for saft,dikker jeg vann.Ser jeg at det begynner å bli lite brød spiser jeg også skalkene og spiser 2 brødskiver og heller flere måltider.Å drikke 1-2 glass vann før man legger seg fyller også opp.Men forsøk å late vannet før du legger deg.

Vi menn over 40 må gjerne opp midt på natta for å fjerne noe "vann".

Har 2 store appelsiner som jeg skal dele i båter slik at jeg har 1/4-1/8 appelsin hver dag.

Dette høres kanskje veldig detaljert ut,men i mine yngre dager gikk jeg ofte tom for penger å måtte låne av venner eller familie.Det er også rimelig flaut å spørre den første arbeidsgiveren om forskudd før man har jobbet 1 mnd.

Forsøker også altid å kjøpe 1 kg brunost hver lønning eller minst 6 gr i året.Har man også en "2-3 dl "bøtte" med sykltetøy til ca 15 kr og hvitost har man jo pålegg en stund.Passer også på å ha minst 1 tube kaviar liggende.Den salte smaken hjelper på saltsuget.(Potetgull er fetende)

Jeg kaster aldri gamle utgaver av Motor,Vi Menn og Illustrert Vitenskap.Ei heller Historie.Man får ikke alt med seg den uka man får lønning,og man har ofte en tendens til å hamstre.Det blir både Billy en Pocketbok og ett bil/datablad.Vi Menn var i abonnement en stund.

Jeg har altså reserveplaner for det meste,og prøver å passe på at i allefall strømmen og internett er betalt.Man kan jo se på NRK gratis på nett,selv om tvskjermen er svart.

Blir jeg for ensom smører jeg en matpakke og kjører til bilen stopper.Med 5 liter kommer jeg meg hjem igjen,da jeg aldri kjører mer en 4 mil hjemmefra.Jeg husker ikke altid om jeg har fylt for 50 kr eller 5 liter.50 kr er ca 3,5 liter.Min bil bruker ca 0,7 på mila så 3,5 liter er nok til å kjøre 50 km.Jeg har altid minst 4-5 liter motorolje også liggende siden jeg bare kjører gamle biler.Alle de bilene jeg har nå har kostet meg alt fra 4500-33 000,- (Kommer aldri til å kjøpe en bil over 3-400 000 om jeg så er 70år og har 70% bonus.)

Når man har passert de 50 blir man sparsom.Man trenger ikke å se på Luksusfellen for å bli skremt.Bare å se på sin egen haug med regninger fra februar og mars.(Jeg er manisk/

hypoman i perioder)

Masekråka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377965-fattiglus14-kr/#findComment-3325014
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Man kan si mye rart om meg,men dum har jeg aldri vært.Har jeg bare 1 liter h-melk igjen og det er 7-10 dager til lønnibng blir det bare kaffemelk.

Blir jeg tom for saft,dikker jeg vann.Ser jeg at det begynner å bli lite brød spiser jeg også skalkene og spiser 2 brødskiver og heller flere måltider.Å drikke 1-2 glass vann før man legger seg fyller også opp.Men forsøk å late vannet før du legger deg.

Vi menn over 40 må gjerne opp midt på natta for å fjerne noe "vann".

Har 2 store appelsiner som jeg skal dele i båter slik at jeg har 1/4-1/8 appelsin hver dag.

Dette høres kanskje veldig detaljert ut,men i mine yngre dager gikk jeg ofte tom for penger å måtte låne av venner eller familie.Det er også rimelig flaut å spørre den første arbeidsgiveren om forskudd før man har jobbet 1 mnd.

Forsøker også altid å kjøpe 1 kg brunost hver lønning eller minst 6 gr i året.Har man også en "2-3 dl "bøtte" med sykltetøy til ca 15 kr og hvitost har man jo pålegg en stund.Passer også på å ha minst 1 tube kaviar liggende.Den salte smaken hjelper på saltsuget.(Potetgull er fetende)

Jeg kaster aldri gamle utgaver av Motor,Vi Menn og Illustrert Vitenskap.Ei heller Historie.Man får ikke alt med seg den uka man får lønning,og man har ofte en tendens til å hamstre.Det blir både Billy en Pocketbok og ett bil/datablad.Vi Menn var i abonnement en stund.

Jeg har altså reserveplaner for det meste,og prøver å passe på at i allefall strømmen og internett er betalt.Man kan jo se på NRK gratis på nett,selv om tvskjermen er svart.

Blir jeg for ensom smører jeg en matpakke og kjører til bilen stopper.Med 5 liter kommer jeg meg hjem igjen,da jeg aldri kjører mer en 4 mil hjemmefra.Jeg husker ikke altid om jeg har fylt for 50 kr eller 5 liter.50 kr er ca 3,5 liter.Min bil bruker ca 0,7 på mila så 3,5 liter er nok til å kjøre 50 km.Jeg har altid minst 4-5 liter motorolje også liggende siden jeg bare kjører gamle biler.Alle de bilene jeg har nå har kostet meg alt fra 4500-33 000,- (Kommer aldri til å kjøpe en bil over 3-400 000 om jeg så er 70år og har 70% bonus.)

Når man har passert de 50 blir man sparsom.Man trenger ikke å se på Luksusfellen for å bli skremt.Bare å se på sin egen haug med regninger fra februar og mars.(Jeg er manisk/

hypoman i perioder)

Masekråka.

Dette har du under kontroll :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377965-fattiglus14-kr/#findComment-3325116
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...