Gå til innhold

Ta opp dette med ansatt?

Anbefalte innlegg

Gjest butikkeier

''Kan jeg be den ansatte om å ta kontakt med onkelen, eller er det å tråkke over en grense?''

Syns du svarer greit på ditt eget spørsmål her:

''Spørsmålet mitt er bare om dette er ufint, saken er overlatt inkassobyrået, og den ansatte har jo ikke personlig noe ansvar for hva onkelen gjør.''

Ergo: Ja, det er ufint.

Jepp, enig. Men folk gjør virkelig mye rart rundt omkring, jeg har faktisk fått noen tilbakemeldinger på at jeg er altfor korrekt.... -Så derfor ville jeg lodde stemningen litt blant (antatt) oppegående mennesker her.

Fortsetter under...

Gjest butikkeier

Det kan du da ikke gjøre. Dette er ikke noe din ansatte skal lide for. Han har ikke gjort noe galt. Ville du satt pris på å bli kontaktet for å ordne opp i din svigermors inkassosaker?

Nei, men jeg og den ansatte jobber sammen nesten hver dag og har en god tone.

Jeg vil ikke sette verken dette gode forholdet eller ansatt/sjef-forholdet på spill, men ville samtidig høre andres synspunkt. Man kan bli litt blind i sin egen situasjon.

Jepp, enig. Men folk gjør virkelig mye rart rundt omkring, jeg har faktisk fått noen tilbakemeldinger på at jeg er altfor korrekt.... -Så derfor ville jeg lodde stemningen litt blant (antatt) oppegående mennesker her.

Jepp, DOL er nyttig til så mangt ;-)

Skjønner frustrasjonen din og håper det løser seg på best mulig vis.

Gjest butikkeier

Hvis du er helt på det rene med at den ansatte ikke har noe ansvar for hva onkelen/svigerfaren har gjort, hvorfor tenker du å be vedkommende om å få ham til å betale da? Da er det vel bedre å bruke en annen ansatt til dette om du har tenkt å gjøre det.

''Da er det vel bedre å bruke en annen ansatt til dette om du har tenkt å gjøre det.''

Her misforstår du i alle ledd. Igjen.

Jeg er enig, den ansatte synes nok det er pinlig - i den grad hun vet noe om det.... Jeg har nemlig ikke sagt noe. Vet ikke hvem som ga fakturaen eller godkjente dette.

Her er forøvrig historien, jeg prøvde å skrive om, men da ble ikke problemstillingen helt korrekt:

Når jeg skriver ta kontakt så høres det ut som jeg ber den ansatte spore opp onkelen. De har kontakt flere ganger i uka, den ansatte er gift med onkelens datter. Så onkelen er egentlig ikke onkel heller.. Det er altså min ansattes svigerfar som skylder penger.

Magefølelsen din stemmer nok med det de fleste av oss mener. Du bør ikke blande svigersønnen til han som skylder pengene inn i dette.

Det er imidlertid forståelig at du er provosert over at folk bare kan la være å gjøre opp for seg.

''Da er det vel bedre å bruke en annen ansatt til dette om du har tenkt å gjøre det.''

Her misforstår du i alle ledd. Igjen.

Javel. :o) Håper du finner en løsning på problemene med kunder som ikke betaler for seg, sånt er fryktelig irriterende.

Annonse

Om du ikke vet at den ansatte gav faktura i strid med interne regler, blir det både urimelig og ufint og dytte problemet videre på den ansatte.

Får ikke inkassobyrået inn pengene, er det ikke så mye mer å gjøre. Derimot kan du forebygge flere slike kjedelige saker.

Derimot kan du innskjerpe internt regelverk mhp kreditt. Legg ned totalforbud mot kreditt, punktum. Evt. kan du eller andre du har autorisert unntaksvis godkjent det. Eller rett og slett ingen kreditt, punktum. Gjør det som en del av skriftlig regelverk de ansatte må signere på. Om det ikke er ulovlig, kan du flette inn at de er personlig økonomisk ansvarlig for kreditt gitt i strid med regelverk.

Ha et datasystem som sperrer for kreditt/faktura eller gjør den sporbar til hvem som har gitt det.

Dette gjør det mye enklere for de ansatte å forholde seg til både 'vanlige kunder', venner og familie som kommer å tigger. De kan si at de dessverre ikke har lov og at systemet ikke gir rom for dette. Dermed er det ikke de selv som er kipe og sier nei.

For de som ønsker kreditt kan du gjøre avtale med kredittselskap som f.eks. Cresco. Da slipper du tap pga kunder som ikke gjør opp for seg. Du blir heller ikke direkte ansvarlig overfor kunder som nektes kreditt. Det er ikke du som ikke stoler på dem. De må kontakte kredittselskapet for å få vite grunnen.

Vær rask med evt. purringer og å sende saker videre til inkasso.

Inprent staben at rabatt og kreditt er mindre penger til lønn og bedre utstyr etc. Jo raskere pengene kommer inn, jo bedre fortjeneste.

Man ønsker ikke å være tverr og firkantet. Men på dette området kan det likevel være greit. Det sparer alle for både press og frustrasjoner.

mvh

Om du ikke vet at den ansatte gav faktura i strid med interne regler, blir det både urimelig og ufint og dytte problemet videre på den ansatte.

Får ikke inkassobyrået inn pengene, er det ikke så mye mer å gjøre. Derimot kan du forebygge flere slike kjedelige saker.

Derimot kan du innskjerpe internt regelverk mhp kreditt. Legg ned totalforbud mot kreditt, punktum. Evt. kan du eller andre du har autorisert unntaksvis godkjent det. Eller rett og slett ingen kreditt, punktum. Gjør det som en del av skriftlig regelverk de ansatte må signere på. Om det ikke er ulovlig, kan du flette inn at de er personlig økonomisk ansvarlig for kreditt gitt i strid med regelverk.

Ha et datasystem som sperrer for kreditt/faktura eller gjør den sporbar til hvem som har gitt det.

Dette gjør det mye enklere for de ansatte å forholde seg til både 'vanlige kunder', venner og familie som kommer å tigger. De kan si at de dessverre ikke har lov og at systemet ikke gir rom for dette. Dermed er det ikke de selv som er kipe og sier nei.

For de som ønsker kreditt kan du gjøre avtale med kredittselskap som f.eks. Cresco. Da slipper du tap pga kunder som ikke gjør opp for seg. Du blir heller ikke direkte ansvarlig overfor kunder som nektes kreditt. Det er ikke du som ikke stoler på dem. De må kontakte kredittselskapet for å få vite grunnen.

Vær rask med evt. purringer og å sende saker videre til inkasso.

Inprent staben at rabatt og kreditt er mindre penger til lønn og bedre utstyr etc. Jo raskere pengene kommer inn, jo bedre fortjeneste.

Man ønsker ikke å være tverr og firkantet. Men på dette området kan det likevel være greit. Det sparer alle for både press og frustrasjoner.

mvh

Uff. Her var det dårlig korrektur.

Sorry.

mvh

Når jeg skriver ta kontakt så høres det ut som jeg ber den ansatte spore opp onkelen. De har kontakt flere ganger i uka, den ansatte er gift med onkelens datter. Så onkelen er egentlig ikke onkel heller.. Prøvde å skrive om litt. Det er min ansattes svigerfar som skylder oss penger.

Men jeg er altså veldig usikker på om jeg kan be den ansatte si noe.

''Men jeg er altså veldig usikker på om jeg kan be den ansatte si noe.''

Fra onkel til svigerfar - jaja, det spiller ingen rolle - den ansatte skal ikke få dette ansvaret uansett...

Persille1365381127

Nei til alt.

Men: du kan innføre en regel om at ingen får betjene egen familie. Det er egentlig ganske uproblematisk, og det gjør at det ikke gis rabatter eller avtaler utover det interne regelverket. Det skåner også de ansatte som føler seg presset til å gi familie og andre avslag, dersom de enkelt kan si at de ikke får lov til å betjene dem.

Det er også helt greit å si at ingen får faktura. Punktum.

Så kan du vurdere OM du ønsker å gi andre faktura, og på hvilke vilkår.

Gjest Elextra

Hvis han kom inn som kunde via den ansatte, synes jeg også du forsiktig kan be ham ta det opp med ham.

Hvis han kontaktet firmaet for bistand på linje med en hvilken som helst annen kunde, synes jeg ikke du skal belemre den ansatte med onkelens betalingsproblemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...