Gå til innhold

Hva er normalt blodsukkernivå?

Anbefalte innlegg

Vesla har besøk av en kompis med diabetes og cøliaki, de har spist middag, hoppa på trampolina, leika på rommet , spist popcorn osv.

Mamma'n er kjempedårlig (fysisk) og ba sønnen overnatte her. Sønnen ba meg vekke han kl 23 for å sjekke - men hva er normalverdier?

(Mamma'n tar ikke telefonen og det er ikke nødvendigvis noe "ullent" med det, ho er dårlig.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378024-hva-er-normalt-blodsukkerniv%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ha ligget på sykehus jeg hvis jeg ikke kunne ta av meg mine egne barn.

''Skulle ha ligget på sykehus jeg hvis jeg ikke kunne ta av meg mine egne barn.''

OK, og hvem hadde tatt seg av barna da? (Ser bort ifra barnefaren siden du tenker at du er uerstattlig)..

Annonse

Gjest Pilka

''Sønnen vet kanskje selv hvor verdiene bør ligge?''

Sikkert, men det gjorde han ikke pr i dag.

Konfererte med en venn av meg som kan mye om diabetes. Satser på at alt går bra :-)

Jeg vet ikke helt hva som er innenfor normalen. 6 - 7 er i hvert fall høyt.

Takk for svar! Tenkte å ringe 113, men gutten var ikke "heilt fjern", og han kom seg etter et måltid. Ringte en venn som kan mye om diabetes og fikk gode råd. Har lest en del på nettet nå som panikken har avtatt, og gutten er pr nå i fin form :-)

En av dols diabetikere kommer kanskje innom før kl 23, men inntil videre så kan du kanskje ha nytte av dette faktaarket:

http://diabetes.no/filestore/-Diabetesno_-_filarkiv/Faktaark/Faktaark_/Type1-diabetes-2011.pdf

Her ligger flere faktaark, bla om både lavt og høyt blodsukker:

http://diabetes.no/no/Om_diabetes/Faktaark/

Gjest Moderator

Skulle ha ligget på sykehus jeg hvis jeg ikke kunne ta av meg mine egne barn.

Du kjeder deg tydeligvis ekstra i kveld siden du forsøker å provosere frem reaksjoner. Kanskje like greit om du holder deg til dine vanlige temaer om jul og lignende.

Vanlig blodsukker/blodglukose er mellom 4 og 8, og opp mot 10 hvis man måler 2 timer etter et måltid.

Hvis man derimot snakker om HbA1c (langtidsblodsukker) så skal det være under 6% for ikke-diabetikere, og under 7,5% for ikke-pensjonerte diabetikere.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest sangsol

Hei,

4-8 er normalområdet, med opptil 10 hvis man måler 2 timer etter et måltid.

Har moren sagt noe om hvor mange enheter han skal ta for et måltid?

Det er ikke farlig å ta litt for lite insuling nå. Bedre med for lite enn for mye.

Med vennlig hilsen

Hva er egentlig det der om "langtidsblodsukker"?

En av dols diabetikere kommer kanskje innom før kl 23, men inntil videre så kan du kanskje ha nytte av dette faktaarket:

http://diabetes.no/filestore/-Diabetesno_-_filarkiv/Faktaark/Faktaark_/Type1-diabetes-2011.pdf

Her ligger flere faktaark, bla om både lavt og høyt blodsukker:

http://diabetes.no/no/Om_diabetes/Faktaark/

Takk for svar! Klarer ikke åpne vedleggene dine, enten pga mitt internettabonnement eller pga Lillebygd sin håpløse og manglende nettilgang (velg sistnevnte!).

Uansett, gutten har det fint, jeg har konferert med en venn av meg som kan diabetes, barna sover nå og for dem som lurer: Mor opereres i natt med gode prognoser.

Hva er egentlig det der om "langtidsblodsukker"?

Enkelt forklart så måler HbA1c hvor mye av blodet som er "karamellisert", og det avhenger av hvordan blodsukkeret dtt har vært de siste 6 ukene.

Høyt HbA1c over tid gir alvorlige effekter som blindhet, ødelagte nyrer og amputerte tær.

Med vennlig hilsen

Takk for svar! Klarer ikke åpne vedleggene dine, enten pga mitt internettabonnement eller pga Lillebygd sin håpløse og manglende nettilgang (velg sistnevnte!).

Uansett, gutten har det fint, jeg har konferert med en venn av meg som kan diabetes, barna sover nå og for dem som lurer: Mor opereres i natt med gode prognoser.

Det burde egentlig være unødvendig at det stilles spørsmål ved hvorfor mor har overlatt deg ansvaret for sin sønn, men godt at hun tydeligvis får adekvat behandling nå.

Enkelt forklart så måler HbA1c hvor mye av blodet som er "karamellisert", og det avhenger av hvordan blodsukkeret dtt har vært de siste 6 ukene.

Høyt HbA1c over tid gir alvorlige effekter som blindhet, ødelagte nyrer og amputerte tær.

Med vennlig hilsen

Oj og gosj!. Blir enda meir overbevist om at kosthold ikke er ubetydelig : -/

Foreløpig ligger jeg på en madrass med en Colaflaske ved siden av dem. Våkner gutten, kan vi alltids dele et glass..

Det burde egentlig være unødvendig at det stilles spørsmål ved hvorfor mor har overlatt deg ansvaret for sin sønn, men godt at hun tydeligvis får adekvat behandling nå.

Nettopp! Min hysteriske melding hadde intet med mor eller far å gjøre, kun min egen uvitenhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...