Gå til innhold

Genrasjonsbolig frustrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Pyttan
Skrevet

Hvis jeg ikke svarer i tlf av en eller annen grunn kommer min mor inn og lurer på hva jeg holder på med.

Nå satt jeg i en viktig telefon (med legen) som jeg måtte avbryte fordi min mor trodde jeg hadde lagt av røret.

For ikke å snakke om når man ikke svarer i tlf når man driver med litt mer private ting.

Jeg blir så frustrert.

Og barna? Jo, de stikker til mormor for å se om hun har bedre mat enn meg, så ofte lager jeg middag som ingen spiser.

Grrrrrrrrrrrrrrr......

PS: Jeg har tatt opp problemet jevnlig i mange år, men får ikke gehør.

Jeg er så frustrert.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

6

• Lillemus

4

• EnolaGay

3

• frosken

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest for nemlig!
Skrevet

Svigermor hadde samme problemet med sin svigermor i sitt tilfelle...

Hennes svigermor la seg borti alt...

Så hun lærte at sånn skulle ikke ungene hennes få det,

så alle ungene har flyttet lengst mulig vekk :)

Tror du bare må si rett ut hvordan du føler det,

og at hvis ting ikke bedres, så ser du ikke noen annen utvei enn å flytte, for du har rett på og trenger privatliv.

Gjest Pyttan
Skrevet

Flytte..?

Har ikke råd til å flytte uten at barna må bytte skolekrets. Det vil jeg ikke de skal om jeg kan unngå det.

Skrevet

Jeg tipper at barna dine sannsynligvis har stor glede av å bo i generasjonsbolig, selv om det dermed kanskje blir mindre fisk og grønnsaker enn det ellers ville ha blitt ;-)

For din del, så er det forståelig at du blir halvsprø av at hun bare kommer rett inn når hun finner det for godt. (Særlig om hun da ikke har vett til å trekke seg stille tilbake når hun ser at hun forstyrrer...) Finnes det noen mulighet for å lage "fysiske sperrer" mellom boenhetene? Kan dører låses og settes ringeklokke på? Hvis dette er fysisk mulig så tror jeg at jeg ville ha gjort det, og så bare sagt på en nøytral måte at du opplever det som best slik at dere alle kan vise hensyn mht hverandres privatliv.

Skrevet

Har ikke råd til å flytte uten at barna må bytte skolekrets. Det vil jeg ikke de skal om jeg kan unngå det.

Altså... flytte MOR... og leie ut til noen andre som passer sine egne saker istedet.

Jeg kan levende se for meg spetakkelet.. men i det lange løp. Er det du som eier eller?

Gjest Pyttan
Skrevet

Svigermor hadde samme problemet med sin svigermor i sitt tilfelle...

Hennes svigermor la seg borti alt...

Så hun lærte at sånn skulle ikke ungene hennes få det,

så alle ungene har flyttet lengst mulig vekk :)

Tror du bare må si rett ut hvordan du føler det,

og at hvis ting ikke bedres, så ser du ikke noen annen utvei enn å flytte, for du har rett på og trenger privatliv.

Når ting går virkelig over stokk og stein og jeg MÅ få meg en time alene, går jeg ut av kjellerdøren og hopper inn i bilen og kjører meg en tur. Jeg rekker som regel ikke lenger enn til neste gatehjørne før min mor ringer og lurer på hvorfor bilen min er borte. Og svarer jeg ikke på telefon da, noe jeg seff ikke gjør, så vet jeg det blir kryssforhør og anklager "jeg ble så bekymret" når jeg kommer hjem.

Jeg VIL vinne i lotto. Få råd til å flytte.

Gjest Pyttan
Skrevet

Jeg tipper at barna dine sannsynligvis har stor glede av å bo i generasjonsbolig, selv om det dermed kanskje blir mindre fisk og grønnsaker enn det ellers ville ha blitt ;-)

For din del, så er det forståelig at du blir halvsprø av at hun bare kommer rett inn når hun finner det for godt. (Særlig om hun da ikke har vett til å trekke seg stille tilbake når hun ser at hun forstyrrer...) Finnes det noen mulighet for å lage "fysiske sperrer" mellom boenhetene? Kan dører låses og settes ringeklokke på? Hvis dette er fysisk mulig så tror jeg at jeg ville ha gjort det, og så bare sagt på en nøytral måte at du opplever det som best slik at dere alle kan vise hensyn mht hverandres privatliv.

Ja, barna koser seg. Ingen tvil om det. Men det er så irriterende å måtte legge sine private affærer til de tidspunktene min mor ikke er hjemme.

Og det er frustrenende å stå med ferdig middag og en mor som sier:" stakkars barn, de vil jo heller ha pannakaker".

Men, men. Jeg ble bare så frustrert nå. En dag vil jeg savne å ha henne. Så jeg får bare prøve å roe meg ned å tenke postitivt.

Gjest Pyttan
Skrevet

Altså... flytte MOR... og leie ut til noen andre som passer sine egne saker istedet.

Jeg kan levende se for meg spetakkelet.. men i det lange løp. Er det du som eier eller?

Vi eier hver vår enhet. Så det er ikke så lett å få gjort noe med dette. Men vinner jeg i Lotto skal jeg i det minste til sommeren leie en hytte tre uker som det ikke går an å kjøre helt fram til:) Hytten kan gjerne ligge i de sørlige deler av afrika:)

Skrevet

Vi eier hver vår enhet. Så det er ikke så lett å få gjort noe med dette. Men vinner jeg i Lotto skal jeg i det minste til sommeren leie en hytte tre uker som det ikke går an å kjøre helt fram til:) Hytten kan gjerne ligge i de sørlige deler av afrika:)

Hehe... Du må prøve å sikre litt privatliv. Still krav og sørg for at det fysisk ikke er så lett å storme inn. :0)

Skrevet

Ja, barna koser seg. Ingen tvil om det. Men det er så irriterende å måtte legge sine private affærer til de tidspunktene min mor ikke er hjemme.

Og det er frustrenende å stå med ferdig middag og en mor som sier:" stakkars barn, de vil jo heller ha pannakaker".

Men, men. Jeg ble bare så frustrert nå. En dag vil jeg savne å ha henne. Så jeg får bare prøve å roe meg ned å tenke postitivt.

Jeg vet ikke hvor gamle ungene dine er, men dersom de er gamle nok så kan de godt måtte forholde seg til at du sier tidlig på dagen at _idag_ skal dere spise middag hjemme og ikke hos mormor. Da trenger du ikke ta diskusjonen med moren din men derimot la ungene dine få øve på å måtte forholde seg til at det er du som til syvende og siste bestemmer.

Moren min bor i generasjonsbolig og selv om foreldrene til barnebarna av og til er frustrerte, er det ingen tvil om at barnebarna hennes har hatt stort utbytte av bofellesskapet. For ikke å snakke om vennene til barnebarna; jeg vet ikke om noen som har kokt så mye havregrøt til usedvanlig mange unger som hun har gjort. (Havregrøten er foreldrene fornøyd med; de er noe mindre glad for vaffelstekingen...*s*)

Gjest Pyttan
Skrevet

Hehe... Du må prøve å sikre litt privatliv. Still krav og sørg for at det fysisk ikke er så lett å storme inn. :0)

Låser jeg døren til soverommet når... ja. Så banker hun på å roper: "Pyttan, er alt i orden?". Det er som å helle vann på bålet.

Men jeg skal være glad så lenge hun kan kjøre bil. Befinner hun seg på utsiden av bomringen og barna er borte, så har jeg gode muligheter til å nå mål:)

Skrevet

Ettersom du har forsøkt å ta opp dette problemet lenge er det vel ingenting som peker mot at ting vil endre seg til din fordel.

Selvom du ikke har økonomi til å flytte nå vil du jo med litt planlegging sikert få til det om noen år.

Jeg tror at jeg også ville fokusert på at barna ikke skulle bytte skolekrets, men etter den tid synes jeg du skal tenke på deg selv. Det høres helt forferdelig ut å ha det slik som du beskriver her, håper det ordner seg for deg.

Gjest Pyttan
Skrevet

Ettersom du har forsøkt å ta opp dette problemet lenge er det vel ingenting som peker mot at ting vil endre seg til din fordel.

Selvom du ikke har økonomi til å flytte nå vil du jo med litt planlegging sikert få til det om noen år.

Jeg tror at jeg også ville fokusert på at barna ikke skulle bytte skolekrets, men etter den tid synes jeg du skal tenke på deg selv. Det høres helt forferdelig ut å ha det slik som du beskriver her, håper det ordner seg for deg.

Takk. Når barna er ferdig på skolen så flytter jeg. Da kan jeg bo på den andre siden av byen om jeg vil. Eller i Afrika? Eller Grønland i en snøhule uten tlf? :)

Skrevet

Takk. Når barna er ferdig på skolen så flytter jeg. Da kan jeg bo på den andre siden av byen om jeg vil. Eller i Afrika? Eller Grønland i en snøhule uten tlf? :)

Hehe, bare husk at foreldre er aldri så koselige som når de er en lang og god biltur unna:-)

Skrevet

Si det en gang til - veldig tydelig.

Lås døra når du er hjemme. Hun behøver ikke å kunne gå inn til deg uten å ringe på.

Fortell barna at det er respektløst av dem å ikke si i fra om de ikke skal spise mat hjemme. Gjør gjerne en avtale om at de kan spise hos mormor de og de dagene i uka.

Skrevet

I forhold til din mor må du låse døren og ikke gi henne nøkkel.

Jeg hadde blitt gal skulle jeg delt hus med min far eller mine svigerforeldre selv om jeg egentlig ikke har ett vondt ord å si om noen av dem pr. nå.

Skrevet

Du må si VELDIG TYDELIG ifra. Hvis ikke, kanskje du og din mor kan ta en tur på familievernkontoret sånn at hun skjønner hva det vil si å la folk ha privatliv, og hvem som skal besørge mat til barna dine? Det er viktig når hun spør om hvor du f.eks har vært at du sier at det er noe hun ikke har noe med, at du nå er voksen og ikke trenger informere henne om alt. Vær konsekvent på at hun ikke for noe svar på ting hun ikke har noe med.

Skrevet

I forhold til din mor må du låse døren og ikke gi henne nøkkel.

Jeg hadde blitt gal skulle jeg delt hus med min far eller mine svigerforeldre selv om jeg egentlig ikke har ett vondt ord å si om noen av dem pr. nå.

''Jeg hadde blitt gal skulle jeg delt hus med min far eller mine svigerforeldre selv om jeg egentlig ikke har ett vondt ord å si om noen av dem pr. nå.''

Noen ganger klarer man å ha et godt forhold nettopp fordi man ikke går oppå hverandre og aksepterer hverandres private sfære.

Skrevet

Låser jeg døren til soverommet når... ja. Så banker hun på å roper: "Pyttan, er alt i orden?". Det er som å helle vann på bålet.

Men jeg skal være glad så lenge hun kan kjøre bil. Befinner hun seg på utsiden av bomringen og barna er borte, så har jeg gode muligheter til å nå mål:)

''Låser jeg døren til soverommet når... ja. Så banker hun på å roper: "Pyttan, er alt i orden?" ''

*stum* Er det mulig? Du får holde øynene oppe om det skulle dukke opp noe på boligmarkedet i nærheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...