Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Hvis barn har skilte foreldre der den ene bosetter seg over femti mil unna - har barna da noen rettigheter forbundet med å få fri fra skolen i forbindelse med noen langhelger der de kan få besøke forelderen sin? Evt gjelder dette også i ungdomsskolen og videregående skole? Og selvsagt sørger man for at barnet holder seg oppdatert og får gjort det samme skolearbeidet som medelevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

På ungdomsskolen hos oss er det blitt temmelig strenge på å gi fri til ferier i løpet av skoleåret, men med mindre det skjer annenhver helg så... Det vil nok bli regnet som fravær og det tar seg ikke så fint ut på vitnemålet, når ungene kommer opp i vgs i alle fall. Eller brukes ikke det vitnemålet til annet enn å komme seg videre på skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Jeg er helt enig med deg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i ungdomsskolen, elevene våre kan søke (og få innvilget) fri i slike tilfeller. Det innvilges imidlertid ikke permisjon etter 15. april for avgangselever (10. trinn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har skolene blitt strenge på at man ikke gir mer enn 10 dager fri utenom ferier pr år.

I byen til Stedatra er de tydelig mer slepphendte på denne typen fridager.

Personlig synes jeg det er en uting å "ta fri" utenom ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i ungdomsskolen, elevene våre kan søke (og få innvilget) fri i slike tilfeller. Det innvilges imidlertid ikke permisjon etter 15. april for avgangselever (10. trinn).

Dette er regelverket for "min" skole, altså, vet ikke hvordan det er andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Det syns jeg var et knakende godt forslag, spesielt i tilfeller som dette der (hvis jeg husker riktig) det er samværsforelderens valg å flytte så langt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Jeg hadde tillatt det av og til. Skolen innfrir som oftest fri av og til når man søker, med mindre barnet har spesielle problemer eller har veldig mye fravær. Vi bor selv langt unna familie, og jeg søker fri av og til for barna for at de skal få være sammen med familie. Sånn må det bare være tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Jeg ser poenget ditt, men hva med tilfeller der den ene av foreldrene flytter med barnet mot den andres vilje? Skal den som sitter igjen med skjegget i postkassa i tillegg måtte ta tileggsbelastninger og -kostnader forbundet med besøk på den måten du skisserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

''Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)''

Du regner vel med at ungene da har sitt eget hus som den voksne kan bo i når han/hun besøker?

Så ja, det var usaklig. Det er generelt en dårlig idé å være usaklig osv. i personlige tråder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)''

Du regner vel med at ungene da har sitt eget hus som den voksne kan bo i når han/hun besøker?

Så ja, det var usaklig. Det er generelt en dårlig idé å være usaklig osv. i personlige tråder.

Med vennlig hilsen

''Du regner vel med at ungene da har sitt eget hus som den voksne kan bo i når han/hun besøker?''

Nei, jeg mente at den voksne kunne ta inn på hotell el.l. eller evt. bo i det huset som barnet bor i. Det står jo ingenting om omstendighetene rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men hva med tilfeller der den ene av foreldrene flytter med barnet mot den andres vilje? Skal den som sitter igjen med skjegget i postkassa i tillegg måtte ta tileggsbelastninger og -kostnader forbundet med besøk på den måten du skisserer?

''Jeg ser poenget ditt, men hva med tilfeller der den ene av foreldrene flytter med barnet mot den andres vilje? Skal den som sitter igjen med skjegget i postkassa i tillegg måtte ta tileggsbelastninger og -kostnader forbundet med besøk på den måten du skisserer?''

Får den ene flyttet med barnet mot den andres vilje da? Den som da sitter igjen med skjegget i postkassa og må ta tilleggsbelastningene er vel egentlig barnet? Som i tillegg går glipp av skolegang.

Anyway, 50 mil. er ikke SÅÅÅÅ langt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)''

Du regner vel med at ungene da har sitt eget hus som den voksne kan bo i når han/hun besøker?

Så ja, det var usaklig. Det er generelt en dårlig idé å være usaklig osv. i personlige tråder.

Med vennlig hilsen

Nåh. Jeg tilbudte exn min både leiligheten, kjøleskapet og bilen min. Om han ville ta seg en helg med ungene. Jeg hadde jo kjæreste i en annen by!

Men nei. Nykjerringa blånekta. For "jeg var kun ute etter å ødelegge mellom dem og forsøke å få ham tilbake igjen".

Jøss.. helt klart... *ler høyt*

Men for folk med mer enn to celler, så kan det faktisk la seg gjøre på det viset. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du regner vel med at ungene da har sitt eget hus som den voksne kan bo i når han/hun besøker?''

Nei, jeg mente at den voksne kunne ta inn på hotell el.l. eller evt. bo i det huset som barnet bor i. Det står jo ingenting om omstendighetene rundt.

''Nei, jeg mente at den voksne kunne ta inn på hotell el.l. eller evt. bo i det huset som barnet bor i. Det står jo ingenting om omstendighetene rundt.''

At en foreldre bor på hotell i samme by (og ungene bor hos den andre foreldren) er selvsagt ikke det samme som å bo sammen med en foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, jeg mente at den voksne kunne ta inn på hotell el.l. eller evt. bo i det huset som barnet bor i. Det står jo ingenting om omstendighetene rundt.''

At en foreldre bor på hotell i samme by (og ungene bor hos den andre foreldren) er selvsagt ikke det samme som å bo sammen med en foreldre.

''At en foreldre bor på hotell i samme by (og ungene bor hos den andre foreldren) er selvsagt ikke det samme som å bo sammen med en foreldre.''

Nei, og hvem i svarte har sagt at det er det da? Skjønte du ikke poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser poenget ditt, men hva med tilfeller der den ene av foreldrene flytter med barnet mot den andres vilje? Skal den som sitter igjen med skjegget i postkassa i tillegg måtte ta tileggsbelastninger og -kostnader forbundet med besøk på den måten du skisserer?''

Får den ene flyttet med barnet mot den andres vilje da? Den som da sitter igjen med skjegget i postkassa og må ta tilleggsbelastningene er vel egentlig barnet? Som i tillegg går glipp av skolegang.

Anyway, 50 mil. er ikke SÅÅÅÅ langt da.

Det kommer litt an på hvor i landet du bor, sånn rent logostikkmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://home.nktv.no/nordlbs/rettigheterplikter.htm

Ingen rettigheter, men man kan søke og den enkelte skole avgjør slike saker. Jeg tror ikke de vil lage problemer, men ganske sikkert stille krav om at det som eleven går glipp av er foreldrenes ansvar å få gjort.

Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...