Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

På ungdomsskolen hos oss er det blitt temmelig strenge på å gi fri til ferier i løpet av skoleåret, men med mindre det skjer annenhver helg så... Det vil nok bli regnet som fravær og det tar seg ikke så fint ut på vitnemålet, når ungene kommer opp i vgs i alle fall. Eller brukes ikke det vitnemålet til annet enn å komme seg videre på skole?

Det er slike ting jeg lurer på.... det er her da snakk om kanskje en langhelg hver sjette uke - dvs fri fra skolen fredag+mandag hver sjette uke sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Her i byen har skolene blitt strenge på at man ikke gir mer enn 10 dager fri utenom ferier pr år.

I byen til Stedatra er de tydelig mer slepphendte på denne typen fridager.

Personlig synes jeg det er en uting å "ta fri" utenom ferier.

''Personlig synes jeg det er en uting å "ta fri" utenom ferier.''

Helt enig. Her jeg bor er det forresten max 10 dager som innvilges. Det er iht opplæringsloven, så det er rart om det er skoler som går ut over denne grensa. Det har ikke rektor anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Det er jeg ganske så enig i, men det er ikke alle voksne som synes det er en ok løsning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor i landet du bor, sånn rent logostikkmessig.

''Det kommer litt an på hvor i landet du bor, sånn rent logostikkmessig.''

Du har absolutt rett i det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Det varierer nok mye fra skole til skole.

På skolen til mitt barn er det blir søknader behandlet strengt, og man oppfordres til å ikke be eleven fri med mindre det er helt nødvendig. Og med en slik ordning vil det jo bli noen dager i løpet av året også vil jeg tro.

Jeg er igrunn positiv til at skolen har blitt strengere på dette området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske så enig i, men det er ikke alle voksne som synes det er en ok løsning :P

''Det er jeg ganske så enig i, men det er ikke alle voksne som synes det er en ok løsning :P''

Jeg er ikke overrasket over å høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i ungdomsskolen, elevene våre kan søke (og få innvilget) fri i slike tilfeller. Det innvilges imidlertid ikke permisjon etter 15. april for avgangselever (10. trinn).

Ok! Men kommer dette fraværet på vitnemålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vgs har elevene 10 dager som kan trekkes fra fraværet etter spesielle regler, å være sammen med en forelder er nok ikke innen for reglene. ( gjelder langvarig sykdom, kronisk symdom, dødsfall etc)

Dvs at det blir registrert som godkjent fravær, men kommer på vitnemålet uansett.

Har barnet lite fravær ellers, vil det jo ikke ha noe å si. Men dersom det kommer i tillegg til annet fravær, ville jeg bli betenkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?

''Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?''

Alt fravær blir notert, men det legges inn hvilken type fravær det er vil jeg tro, gyldig, ugyldig eller permisjon. Det gjør det i alle fall på skolen til mine barn.

Jeg tenker at det ikke er særlig stas for barnet å måtte drive med skolearbeid de helgene det har fri for å besøke en forelder så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen har skolene blitt strenge på at man ikke gir mer enn 10 dager fri utenom ferier pr år.

I byen til Stedatra er de tydelig mer slepphendte på denne typen fridager.

Personlig synes jeg det er en uting å "ta fri" utenom ferier.

Det er jo ikke snakk om å "ta fri", men om å få treffe sin far noen ganger i løpet av året - og hos ham gjøre det samme skolearbeidet som de ville gjort om de satt på skolebenken hjemme (alle tre er faglig sterke elever, så de vil ikke miste noe av den grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?

Svaret er ja, og skolene kan ikke fravike dette. Det er noen få ting som kan trekkes fra, og besøk til en forelder kommer nok ikke innenfor de reglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?

Det vet jeg ikke, og jeg tror ikke nødvendigvis alle skoler har samme praksis på det. På VG nivå kan du glemme det, pjokken min må ha papirer på ALT. Ellers blir det notert fravær.

Men barne/ungdomsskole har garantert en del unger med samme problemstilling. Så de kan ha laget seg egne interne løsninger. Snakk med skolen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tillatt det av og til. Skolen innfrir som oftest fri av og til når man søker, med mindre barnet har spesielle problemer eller har veldig mye fravær. Vi bor selv langt unna familie, og jeg søker fri av og til for barna for at de skal få være sammen med familie. Sånn må det bare være tenker jeg.

Jeg tror ikke skolene til barna mine vil sette seg på bakbena, men jeg tenker mest på at hun som starter i 10.klasse til høsten bør unngå å få dette fraværet på vitnemålet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Herlig. :-)

Ja, jeg synes ikke det var verken usaklig eller PUK.

Den voksne som har valgt å flytte så langt unna må ta ansvaret og konsekvensen av det. Ikke barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok mye fra skole til skole.

På skolen til mitt barn er det blir søknader behandlet strengt, og man oppfordres til å ikke be eleven fri med mindre det er helt nødvendig. Og med en slik ordning vil det jo bli noen dager i løpet av året også vil jeg tro.

Jeg er igrunn positiv til at skolen har blitt strengere på dette området

Jeg er helt på linje med deg.. men synes det er trist at barna skal få se så lite til faren sin dersom de kun får en hel lørdag sammen med ham ca hver sjette uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jeg ganske så enig i, men det er ikke alle voksne som synes det er en ok løsning :P''

Jeg er ikke overrasket over å høre det.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vgs har elevene 10 dager som kan trekkes fra fraværet etter spesielle regler, å være sammen med en forelder er nok ikke innen for reglene. ( gjelder langvarig sykdom, kronisk symdom, dødsfall etc)

Dvs at det blir registrert som godkjent fravær, men kommer på vitnemålet uansett.

Har barnet lite fravær ellers, vil det jo ikke ha noe å si. Men dersom det kommer i tillegg til annet fravær, ville jeg bli betenkt

Takk for svar:)

De har iallefall lite fravær nå.... så får se om vi kan få dette som gyldig fravær (spesielt mht eldste som starter i 10.klasse til høsten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er jo at det ikke er greit å få fravær på vitenmålet... fører de slikt gyldig fravær der, selv om eleven holder seg ajour faglig sett og jobber med samme skolearbeid når hun er på foreldrebesøk?''

Alt fravær blir notert, men det legges inn hvilken type fravær det er vil jeg tro, gyldig, ugyldig eller permisjon. Det gjør det i alle fall på skolen til mine barn.

Jeg tenker at det ikke er særlig stas for barnet å måtte drive med skolearbeid de helgene det har fri for å besøke en forelder så langt unna.

Jeg har tre racere når det gjelder skolearbeid, så de vil nok fikse skolearbeidet før de drar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ja, og skolene kan ikke fravike dette. Det er noen få ting som kan trekkes fra, og besøk til en forelder kommer nok ikke innenfor de reglene

Ok... rart igrunnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...