Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Hvordan skal skolene praktisere dette i forhold til andre elever som ikke er like faglig sterke, da?

Det viktige er å sørge for at elever ikke taper på dette faglig sett, og kan man dokumentere at de ikke vil ligge etter, så er det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Svarene min er nok litt preget av en viss annen kar jeg kjenner som flyttet fra ungene. Fra Sør til Nord og ungene dro dit av og til i ferier. Etterhvert orket de ikke mer og de har null kontakt med faren. Det kommer en alder hvor venner er viktigst, faren blir fjernere og fjernere og de orker ikke lenger å ta turen.

Jeg forsto aldri den beslutningen om å flytte. Han kom nærmere sine søsken (foreldrene var døde), men mistet kontakt med barna og en skulle tro barna var de vikstigste, men tydeligvis ikke for alle.

''Etterhvert orket de ikke mer og de har null kontakt med faren. Det kommer en alder hvor venner er viktigst, faren blir fjernere og fjernere og de orker ikke lenger å ta turen.''

En av venninnene mine mistet gradvis kontakten med faren sin etter at foreldrene skilte seg, til tross for at alle ble boende i Oslo. Hun var femten år og kunne ikke skjønne at det var noen grunn til å tilbringe mer tid enn ytterst nødvendig med voksne... Hun er tilhenger av at selv ungdom skal "tvinges" til et minimumssamvær med begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Etterhvert orket de ikke mer og de har null kontakt med faren. Det kommer en alder hvor venner er viktigst, faren blir fjernere og fjernere og de orker ikke lenger å ta turen.''

En av venninnene mine mistet gradvis kontakten med faren sin etter at foreldrene skilte seg, til tross for at alle ble boende i Oslo. Hun var femten år og kunne ikke skjønne at det var noen grunn til å tilbringe mer tid enn ytterst nødvendig med voksne... Hun er tilhenger av at selv ungdom skal "tvinges" til et minimumssamvær med begge foreldre.

'' Hun er tilhenger av at selv ungdom skal "tvinges" til et minimumssamvær med begge foreldre''

Ville du ha tvunget en ungdom til å reise med fly hver 6 uke, hvis undommen heller vil være sammen med venner?

Noe undommer lar seg ikke tvinge til noe som helst. Du kjenner ikke eldstedatteren min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Hun er tilhenger av at selv ungdom skal "tvinges" til et minimumssamvær med begge foreldre''

Ville du ha tvunget en ungdom til å reise med fly hver 6 uke, hvis undommen heller vil være sammen med venner?

Noe undommer lar seg ikke tvinge til noe som helst. Du kjenner ikke eldstedatteren min :-)

Jeg sa ikke at _jeg_ er tilhenger av tvang, refererte bare venninnen min ;-)

Generelt sett har jeg større tro på motiverende tiltak enn tvang. (Og jeg har i dag sunket så dypt at jeg har kjøpt sånne ekle påskeegg i lille kartong på salg... Flere store prøver rett rundt hjørnet for en som jeg motiverer til å legge mer energi i leksearbeidet. Ingenting virker bedre enn noe å se frem til når vi øver på vanskelige matteoppgaver...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg sa ikke at _jeg_ er tilhenger av tvang, refererte bare venninnen min ;-)

Generelt sett har jeg større tro på motiverende tiltak enn tvang. (Og jeg har i dag sunket så dypt at jeg har kjøpt sånne ekle påskeegg i lille kartong på salg... Flere store prøver rett rundt hjørnet for en som jeg motiverer til å legge mer energi i leksearbeidet. Ingenting virker bedre enn noe å se frem til når vi øver på vanskelige matteoppgaver...*s*)

'' (Og jeg har i dag sunket så dypt at jeg har kjøpt sånne ekle påskeegg i lille kartong på salg... Flere store prøver rett rundt hjørnet for en som jeg motiverer til å legge mer energi i leksearbeidet. Ingenting virker bedre enn noe å se frem til når vi øver på vanskelige matteoppgaver...*s*)''

Huff, her har vi druknet i godteri i påska. Jeg hadde akkurat handlet sånne lilla påskeegg og annet godteri til påske, da morfaren kommer inn døra med haugevis etter svenskehandel. Jeg tviler på at det ville ha motivert sønnen min. Skjønner ikke hva jeg skal finne på med han nå. Han ser ut til å miste motivasjonen og jeg synes jeg har forsøkt alt. Nå tenker jeg at det får bare gå som det går og så får han jobbe etter eller to etter videregående og heller ta opp fag på Bjørknes hvis han modnes og vil studere videre. Han har så lyst i millitæret etter videregående, men han kommer nok ikke inn der med sykdommen sin. Han mistet piffen etter at søsteren flyttet. Hun var så flink til å motivere han og hjelpe han med realfagene og jeg strekker ikke til. Begge jentene er veldig selvgående og det er deilig, men jeg satt omtrent oppå han i hele barneskolen for å passe på at han gjorde lekser og nå lurer jeg på om det var der jeg feilet.

Synd at han ikke gidder å lese på egen hånd, da eldstedatteren mener han er inteligent og lærer raskt når hun først sitter med han, hun vet dette da hun har fungert som "lærer" for flere venner. Nå har han ramlet helt sammen, ser det ut til og det er trist å se.

Men han er fullt oppdatert på alt som skjer i verden, er veldig samfunnsengasjert og vil diskutere politikk med meg hver kveld og det er det han bruker tiden sin på på gutterommet. Leser alle aviser på nett. Også det bekymrer meg i disse tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ca to uker i løpet av et skoleår, ja...

Ja, 14 dager...jeg synes det er mye å få som fravær i løpet av ett år på vitnemålet. Og i tillegg kommer jo evt sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

''Ja, jeg synes ikke det var verken usaklig eller PUK. Den voksne som har valgt å flytte så langt unna må ta ansvaret og konsekvensen av det. Ikke barnet.''

Nemlig! Det er ingen som har O Den Store Fasiten på hva som er usaklig eller PUK her. :-)

Niks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' (Og jeg har i dag sunket så dypt at jeg har kjøpt sånne ekle påskeegg i lille kartong på salg... Flere store prøver rett rundt hjørnet for en som jeg motiverer til å legge mer energi i leksearbeidet. Ingenting virker bedre enn noe å se frem til når vi øver på vanskelige matteoppgaver...*s*)''

Huff, her har vi druknet i godteri i påska. Jeg hadde akkurat handlet sånne lilla påskeegg og annet godteri til påske, da morfaren kommer inn døra med haugevis etter svenskehandel. Jeg tviler på at det ville ha motivert sønnen min. Skjønner ikke hva jeg skal finne på med han nå. Han ser ut til å miste motivasjonen og jeg synes jeg har forsøkt alt. Nå tenker jeg at det får bare gå som det går og så får han jobbe etter eller to etter videregående og heller ta opp fag på Bjørknes hvis han modnes og vil studere videre. Han har så lyst i millitæret etter videregående, men han kommer nok ikke inn der med sykdommen sin. Han mistet piffen etter at søsteren flyttet. Hun var så flink til å motivere han og hjelpe han med realfagene og jeg strekker ikke til. Begge jentene er veldig selvgående og det er deilig, men jeg satt omtrent oppå han i hele barneskolen for å passe på at han gjorde lekser og nå lurer jeg på om det var der jeg feilet.

Synd at han ikke gidder å lese på egen hånd, da eldstedatteren mener han er inteligent og lærer raskt når hun først sitter med han, hun vet dette da hun har fungert som "lærer" for flere venner. Nå har han ramlet helt sammen, ser det ut til og det er trist å se.

Men han er fullt oppdatert på alt som skjer i verden, er veldig samfunnsengasjert og vil diskutere politikk med meg hver kveld og det er det han bruker tiden sin på på gutterommet. Leser alle aviser på nett. Også det bekymrer meg i disse tider.

Høres ut som ham jeg "sitter på" for tiden, selv om han bare er 15. Problemet med disse gutta er sjelden evnene, men de har ikke samme type motivasjon som søstrene sine til å "gjøre som læreren ønsker". Hvis han forbereder seg alene til en prøve, så blir ikke resultatene spesielt gode. Hvis vi jobber sammen, så presterer han til 5-6 i de fleste fag.

Jeg gjør lekser en til to ganger i uka sammen med ham, og jeg er jo da så heldig at jeg i tillegg til de fagområdene jeg er god på, får repetert nynorsk, tysk grammatikk mm... Det er forresten mye lettere å skjønne hva dativ og akkusativ egentlig er nå enn den gangen jeg gikk på vgs ! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Høres ut som ham jeg "sitter på" for tiden, selv om han bare er 15. Problemet med disse gutta er sjelden evnene, men de har ikke samme type motivasjon som søstrene sine til å "gjøre som læreren ønsker". Hvis han forbereder seg alene til en prøve, så blir ikke resultatene spesielt gode. Hvis vi jobber sammen, så presterer han til 5-6 i de fleste fag.

Jeg gjør lekser en til to ganger i uka sammen med ham, og jeg er jo da så heldig at jeg i tillegg til de fagområdene jeg er god på, får repetert nynorsk, tysk grammatikk mm... Det er forresten mye lettere å skjønne hva dativ og akkusativ egentlig er nå enn den gangen jeg gikk på vgs ! *s*

Jeg skulle ha ansatt en sånn som deg ;o)

Si i fra hvis du blir arbeidsledig, men det blir du vel ikke med det første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)

Da faren til minstemann bodde langt unna så hadde han minstemann alle ferier også hele sommerferien og så hadde jeg ham resten av året. Det var den beste løsningen for oss. Jeg hadde ham annenhver julaften, men da dro han til faren første juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser poenget ditt, men hva med tilfeller der den ene av foreldrene flytter med barnet mot den andres vilje? Skal den som sitter igjen med skjegget i postkassa i tillegg måtte ta tileggsbelastninger og -kostnader forbundet med besøk på den måten du skisserer?''

Får den ene flyttet med barnet mot den andres vilje da? Den som da sitter igjen med skjegget i postkassa og må ta tilleggsbelastningene er vel egentlig barnet? Som i tillegg går glipp av skolegang.

Anyway, 50 mil. er ikke SÅÅÅÅ langt da.

Hva med 220 mil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri får de sikkert om de ikke ligger for svakt an faglig eller det ikke er høyt fravær fra før.

Fravær fra og med ungdomsskole vil føres på vitnemålet. Så gunstig er det ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)

Hver fjerde helg? Skjønner han ikke at barna går på skole? At de skal miste hver fjerde fredag og mandag i løpet av skoleåret synes jeg er helt uakseptabelt. Nå blir det ikke fullt så mye om man tar alle de naturlige langhelgene og feriene i bruk, men det kunne jo hende at du også ville ha noen fridager med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg er enig;)

Samtidig er det jo slik at man ikke kan tvinge barn på skole i Norge dersom man kan dokumentere at de får den undervisningen de har krav på. Taterfamilier kan f.eks. reise og være borte store deler av skoleåret mot at barna jobber med skolearbeidet. Mener ikke her å si at dette er det beste for barna, men tenker at man kanskje kan tenke i de baner også med barn som trenger fri for å treffe en forelder.

Har elever som er mye borte fordi de må besøke familie, i kortere eller lenger tid. Og det vises på resultatet... Og dette fraværet kommer på vitnemålet uansett grunn.

Dessuten må man legge til rette slik at prøver/obligatoriske øvelser ol ikke legges på de dagene eller lage nye. Siden elevene ikke er borte på samme tid og det dukker opp sykdom ol. så blir det plutselig vanskelig.

Altså. Mange elever klarer seg med høyt fravær, og man strekker seg ofte lenger enn langt for å sikre seg vurderingsgrunnlag. Men man må nok finne seg i at fraværet kommer på vitnemålet.

Som sagt over her, så vil nok ikke fraværet fra ungdomsskolen få noen praktisk betydning. Det teller heller ikke ved opptak.

Men på vgs blir det verre. Legg til sykdom, førerkort, andre turer osv... blir fort skyhøyt fravær av slikt. Uten at det bekymrer ungdommene nevneverdig.. He he

OG for å ta et eksempel fra egen familie. Mitt eldste barn, som er lærevillig, rask og smart fikk dårligere resultat etter en periode da hun hadde høyt fravær pga skade. Vi jobbet mye hjemme og mente vi fulgte opp bra ( og med to foreldre som ikke har problemer med ungdomsskolepensum i noe fag... eh spansk unntatt). Det tok henne lang tid å komme opp att på samme nivå. Nå var deler av dette sammenhengende fravær, opptil 14 dg i slengen, men også enkeltdager/timer spredt utover.

Jeg tror nok at det skal gå bra for ungene dine, og ca 14 dager i løpet av et år er ikke mye om det ikke er andre årsaker som gir høyt fravær. Men det kommer nok på vitnemålet, og det synes jeg er helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overlatt det ansvaret til han som flytter - og prøver å la være å overta kontrollen - så derfor spør jeg bare her inne foreløpig :P

Mm, skjønner. Jeg lot være å forsøke å gjøre ham til far etter to-tre år. Siden har ikke ungene hørt fra ham annet enn en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså ikke enig med deg. Far har valgt å flytte langt avgårde for å komme nærmere familin sin (ikke pga. jobb) og jeg synes det er en dødssynd når en har valgt å få barn. Den nærmeste familien hans er barna, ikke foreldre og ikke søsken. Jeg klarer ikke å forstå foreldre som er slik skrudd sammen at de klarer å utsette barna sine for slikt.

Jeg sier det samme til mannen min som pendler også. Han har 14 dager fri i slengen og når han innbiller seg at ungene kan ta ferie for å reise med han, fordi han selv har ferie, så er det ikke slik at hele verden skal innrette seg etter han i hans søken etter det perfekte liv.

Enig. Argumentet med at barna skal ta plass i HANS liv var noe exn forsvarte sin manglende evne til å ta ansvar for dem med. Hans liv innebar ny dame før jeg visste at det var slutt, og at barna skulle innrette seg etter dem (henne) fra samme dag. Og han hadde null problem med å misbruke meg for å få det slik han ville i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, og jeg tror ikke nødvendigvis alle skoler har samme praksis på det. På VG nivå kan du glemme det, pjokken min må ha papirer på ALT. Ellers blir det notert fravær.

Men barne/ungdomsskole har garantert en del unger med samme problemstilling. Så de kan ha laget seg egne interne løsninger. Snakk med skolen deres!

Er det ikke naturlig at fravær dokumenteres, det er slik i arbeidslivet også.

Det er tre typer fravær:

Udokumenter fravær... det som før het skulk. Kommer på vitnemålet, og er det mye av slikt kan det føre til nedsatt orden. Ved høyt dokumentert fravær vil gjerne foreldrene bli kontaktet for elever under 18 år.

Dokumentert fravær: Kommer på vitnemålet som ordinært fravær. Det holder med melding fra foreldre, grunngiving er ikke påkrevd. Er eleven over 18 år holder det at eleven melder fra selv. Akkurat som i arbeidslivet ellers. Fravær over 3 dager skal godkjennes av rektor. ( typisk: Feriereiser. Blir sjelden avslått, det er en formalitet. Er fraværet høyt fra før blir foreldre gjort oppmerksom på dette)

Fravær som gir rett til fradrag etter 10-dagersregelen:

Dette fraværet kommer ikke på vitnemålet. Typisk kan være elever som har kroniske plager ( må ha attest fra lege), sykdom over fire dager ( legeattest), dødsfall, begravelse, enkelte syke-og legetimer ( må dokumenteres), deltakelse i politisk, humanitært og kulturelt arbeid ( etter søknad og selvsagt dokumentert) og noen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er enig;)

Samtidig er det jo slik at man ikke kan tvinge barn på skole i Norge dersom man kan dokumentere at de får den undervisningen de har krav på. Taterfamilier kan f.eks. reise og være borte store deler av skoleåret mot at barna jobber med skolearbeidet. Mener ikke her å si at dette er det beste for barna, men tenker at man kanskje kan tenke i de baner også med barn som trenger fri for å treffe en forelder.

En ting til...

Ved høyt fravær kan det være vanskelig å sette karakter. Igjen de fleste lærere vi strekke seg langt for å få nok vurderingsgrunnlag.

Men man har ikke flere timer enn man har....

Typisk nå er elever som rett før eksamen begynner å se seg redde: da skal de ha prøver og oppgaver, gjerne når det passer dem. Og vi strekker oss. Men det går utover andre ting igjen...sukk

I går hadde jeg avtale med to elever etter skoletid... men de møtte ikke. Nå vil de ha ny time,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke naturlig at fravær dokumenteres, det er slik i arbeidslivet også.

Det er tre typer fravær:

Udokumenter fravær... det som før het skulk. Kommer på vitnemålet, og er det mye av slikt kan det føre til nedsatt orden. Ved høyt dokumentert fravær vil gjerne foreldrene bli kontaktet for elever under 18 år.

Dokumentert fravær: Kommer på vitnemålet som ordinært fravær. Det holder med melding fra foreldre, grunngiving er ikke påkrevd. Er eleven over 18 år holder det at eleven melder fra selv. Akkurat som i arbeidslivet ellers. Fravær over 3 dager skal godkjennes av rektor. ( typisk: Feriereiser. Blir sjelden avslått, det er en formalitet. Er fraværet høyt fra før blir foreldre gjort oppmerksom på dette)

Fravær som gir rett til fradrag etter 10-dagersregelen:

Dette fraværet kommer ikke på vitnemålet. Typisk kan være elever som har kroniske plager ( må ha attest fra lege), sykdom over fire dager ( legeattest), dødsfall, begravelse, enkelte syke-og legetimer ( må dokumenteres), deltakelse i politisk, humanitært og kulturelt arbeid ( etter søknad og selvsagt dokumentert) og noen til.

Ja...? Jeg skjønte ikke helt hva du ville her?

Saken dreier seg vel om dokumentert fravær. Om det vil følge eleven negativt, eller om det "forsvinner" ettersom det er på barne/ungdomstrinn. De kommer jo inn på VG uansett. Og reglene håndheves lokalt.

Jeg er ikke for fravær, dokumentert eller ei. Men ser jo at en del folk strever med denne type problemstilling, og det må man jo gjøre noe med. Enten si fra på høyere nivå at det ikke er lov. Eller som nå, praktisere lokalt og individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...