Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke skolene til barna mine vil sette seg på bakbena, men jeg tenker mest på at hun som starter i 10.klasse til høsten bør unngå å få dette fraværet på vitnemålet sitt...

'' men jeg tenker mest på at hun som starter i 10.klasse til høsten bør unngå å få dette fraværet på vitnemålet sitt...

''

Har dette reelt sett noen betydning? Er du ikke rimelig sikker på at jenta skal ta vgs, og hvem kommer i såfall til å se på vitnemålet fra ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

'' men jeg tenker mest på at hun som starter i 10.klasse til høsten bør unngå å få dette fraværet på vitnemålet sitt...

''

Har dette reelt sett noen betydning? Er du ikke rimelig sikker på at jenta skal ta vgs, og hvem kommer i såfall til å se på vitnemålet fra ungdomsskolen?

Det er godt mulig du har rett! Satser på det ikke har noen betydning for hvilken vid.skole hun kommer inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er godt mulig du har rett! Satser på det ikke har noen betydning for hvilken vid.skole hun kommer inn på.

Fraværet har ingen betydning i så måte, men karakterene har det. Nå begynner vel tentamenstiden og eksamenstiden for 10-ende klassingen snart og ikke den mest gunstige tiden å ta fri på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså ikke enig med deg. Far har valgt å flytte langt avgårde for å komme nærmere familin sin (ikke pga. jobb) og jeg synes det er en dødssynd når en har valgt å få barn. Den nærmeste familien hans er barna, ikke foreldre og ikke søsken. Jeg klarer ikke å forstå foreldre som er slik skrudd sammen at de klarer å utsette barna sine for slikt.

Jeg sier det samme til mannen min som pendler også. Han har 14 dager fri i slengen og når han innbiller seg at ungene kan ta ferie for å reise med han, fordi han selv har ferie, så er det ikke slik at hele verden skal innrette seg etter han i hans søken etter det perfekte liv.

Jeg synes det er forskjell på forvente at unger skal reise veldig langt og det å ta fly f.eks 45 minutter for å besøke far. Jeg kjenner ikke eksen til togli og vet ikke om han har rimelig gode grunner for å flytte, men jeg tenker at som døv kan han ha ekstra stort behov for tilhørighet til et miljø som kanskje ikke eksisterer der han bor nå. Dersom forutsetningen for flyttingen til toglis by var samlivet med henne, så skjønner jeg at han velger å flytte tilbake der han kommer fra.

Det jeg derimot ikke vil være spesielt forståelsesfull i forhold til, er om han ikke prioriterer - både økonomisk og tidsmessig - å få til gode samværsrutiner med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke noe standardsvar på dette. Hovedregelen er vel at slik fri ikke gis, men det er nok opp til den enkelte skole å gi fri om de finner at situasjonen tillater det. En nær bekjents sønn (11 år) har fri en dag eller to i måneden til pappabesøk. Ikke som noen fast ordning, men de har ikke fått nei på søknader så langt. Han ligger helt ok an faglig, og foreldrene følger nok litt ekstra opp med lekser.

Ok, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet har ingen betydning i så måte, men karakterene har det. Nå begynner vel tentamenstiden og eksamenstiden for 10-ende klassingen snart og ikke den mest gunstige tiden å ta fri på.

Hun ligger på fem og seks i alle fag, så sånn sett skulle det gå bra -men klart vi må stramme inn rundt eksamenstid (ble sagt her inne at fravær ikke gies etter april mnd for tiendeklassinger, og det høres greit ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å snakke far fra dette? Han vil jo ikke lenger få ta del i deres 3 barns hverdag overhodet. Jeg sliter med å forstå hvorfor noen velger slik, men innser at jeg ikke har vært i samme sko, så skal være forsiktig med å dømme også.

Ja, har bedt ham utsette det et år iallefall.... men han har bestemt seg... vet det ikke er med lett hjerte, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraværet har ingen betydning i så måte, men karakterene har det. Nå begynner vel tentamenstiden og eksamenstiden for 10-ende klassingen snart og ikke den mest gunstige tiden å ta fri på.

Noen fraværsdager har da ingen betydning for det?

Spesielt ikke når elevene er skoleinteresserte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hun ligger på fem og seks i alle fag, så sånn sett skulle det gå bra -men klart vi må stramme inn rundt eksamenstid (ble sagt her inne at fravær ikke gies etter april mnd for tiendeklassinger, og det høres greit ut).

Det gjorde datteren min også, men så kan det komme søksen etterpå som ikke er like skoleflink og de bør vel ha samme regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde datteren min også, men så kan det komme søksen etterpå som ikke er like skoleflink og de bør vel ha samme regler?

Alle tre er nok omtrent der.... ligger iallefall veldig godt an pr idag, men dette kan jo endre seg selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet lite om rettighetene her, men jeg hadde sagt til faren at så lenge han har valgt å flytte fra ungene sine, fikk han jaggu ta ferie og besøke dem selv. Han kan leie seg ei hytte eller kjøpe seg campingvogn.

Ville ikke tatt ungene ut av skolen på videregående eller i 10-ende. Mindre skeptisk når det gjelder barneskoleeleven.

Får se hvordan det går etterhvert ;) Vil nødig skape konflikter og tenker at barna nok vil savne pappaen sin masse, så sånn sett tenker jeg at det er viktigere for dem å treffe ham så ofte som mulig... Han er muligens flinkere til å takle mindre fravær (uten at jeg er sikker på det foreløpig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Alle tre er nok omtrent der.... ligger iallefall veldig godt an pr idag, men dette kan jo endre seg selvsagt.

Litt vanskelig og spå når de går på barneskolen ;-) Min yngste ligger også der hvis hun hadde fått karakter på fredagsprøvene, men det betyr ikke at hun nødvendigvis vil ligge der på ungdomskolenivå.

Nei, jeg skal ikke blande meg opp i hvordan dere ordner dere, men jeg lurer på hva faren til barna tenker? Tenker han i det hele tatt eller må du gjøre det for han? Skal du være med å ta den økonomiske belastninegn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Noen fraværsdager har da ingen betydning for det?

Spesielt ikke når elevene er skoleinteresserte.

Med vennlig hilsen

Det kommer jo helt an på om de skal gå igjennom ett nytt tema eller ikke og det er rett før tentamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig og spå når de går på barneskolen ;-) Min yngste ligger også der hvis hun hadde fått karakter på fredagsprøvene, men det betyr ikke at hun nødvendigvis vil ligge der på ungdomskolenivå.

Nei, jeg skal ikke blande meg opp i hvordan dere ordner dere, men jeg lurer på hva faren til barna tenker? Tenker han i det hele tatt eller må du gjøre det for han? Skal du være med å ta den økonomiske belastninegn også?

Han tenker nok litt i nuet ;) Når det gjelder penger, så er han gansk raus, så jeg tror ikke han vil tenke egoistisk der.... han er snill på bunnen skjønner du :P

Ang skoleferdigheter må vi selvsagt vurdere fra år til år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er helt på linje med deg.. men synes det er trist at barna skal få se så lite til faren sin dersom de kun får en hel lørdag sammen med ham ca hver sjette uke.

Har far i det hele tatt tenkt på hvordan han skal få sett barna da?

Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo ikke snakk om å "ta fri", men om å få treffe sin far noen ganger i løpet av året - og hos ham gjøre det samme skolearbeidet som de ville gjort om de satt på skolebenken hjemme (alle tre er faglig sterke elever, så de vil ikke miste noe av den grunn).''

Jeg synes ikke det går an å sammenligne det å ta fri for å reise på ferier ol med det å søke om fri for å gjennomføre samvær med far. Så lenge jentene dine går i ungdomsskolen, så kan jeg ikke skjønne annet enn at fri vil bli innvilget.

Håper du har rett i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Han tenker nok litt i nuet ;) Når det gjelder penger, så er han gansk raus, så jeg tror ikke han vil tenke egoistisk der.... han er snill på bunnen skjønner du :P

Ang skoleferdigheter må vi selvsagt vurdere fra år til år ;)

Svarene min er nok litt preget av en viss annen kar jeg kjenner som flyttet fra ungene. Fra Sør til Nord og ungene dro dit av og til i ferier. Etterhvert orket de ikke mer og de har null kontakt med faren. Det kommer en alder hvor venner er viktigst, faren blir fjernere og fjernere og de orker ikke lenger å ta turen.

Jeg forsto aldri den beslutningen om å flytte. Han kom nærmere sine søsken (foreldrene var døde), men mistet kontakt med barna og en skulle tro barna var de vikstigste, men tydeligvis ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det?

Er det ikke bedre at det finnes klare regler for hva som går inn under 10dagersregelen og hva som ikke gjør det. Tro meg, en del ullent er det nok i regelverket for skolene.

Så lenge fraværet er dokumentert ( nok med en melding fra foreldrene), så blir fraværet gyldig.

Heldigvis kan ikke læreren vurdere hvem som kan få dette trekt fra, Per er flink så han får trekke fra, mens Ole er litt dårligere så han må nok få det på fraværet. Hvordan hadde det blitt?

Så flinke elever får fravær når de er borte, på lik linje med svakere elever. Elever med migrene eller som mister foreldrene sine , bruker vi 10 dagers regelen. Og tro meg, vi tøyer den langt i slike tilfeller.

Jeg tenker du egentlig er enig,

Joda, jeg er enig;)

Samtidig er det jo slik at man ikke kan tvinge barn på skole i Norge dersom man kan dokumentere at de får den undervisningen de har krav på. Taterfamilier kan f.eks. reise og være borte store deler av skoleåret mot at barna jobber med skolearbeidet. Mener ikke her å si at dette er det beste for barna, men tenker at man kanskje kan tenke i de baner også med barn som trenger fri for å treffe en forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene min er nok litt preget av en viss annen kar jeg kjenner som flyttet fra ungene. Fra Sør til Nord og ungene dro dit av og til i ferier. Etterhvert orket de ikke mer og de har null kontakt med faren. Det kommer en alder hvor venner er viktigst, faren blir fjernere og fjernere og de orker ikke lenger å ta turen.

Jeg forsto aldri den beslutningen om å flytte. Han kom nærmere sine søsken (foreldrene var døde), men mistet kontakt med barna og en skulle tro barna var de vikstigste, men tydeligvis ikke for alle.

Det er dette jeg er redd for..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver sjette uke er jo egentlig bare et problem i høstsemesteret, på våren er det jo fri stadig vekk med vinterferie, påske, himmelsprett og pinse.

Så hvis på høsten sender dem avgårde i høstferien, tar èn langhelg i november med fravær fra skole, så er det straks juleferie...

Men så er det jo slik at også jeg kunne tenke meg å ha ferier sammen med barna mine også ;)

Men skjønner hva du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...