Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

220 mil er altfor langt. Er vel i et annet land?

''220 mil er altfor langt. Er vel i et annet land?''

Norge er et langstrakt land og avstanden fra Kristiansand til Vadsø er 223 mil. Så det er mulig innenlands også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)

''Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)''

Han vil jo da uansett ikke få noe med dem å gjøre i hverdagen, så kanskje det er bedre at de reiser til han i skoleferier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...? Jeg skjønte ikke helt hva du ville her?

Saken dreier seg vel om dokumentert fravær. Om det vil følge eleven negativt, eller om det "forsvinner" ettersom det er på barne/ungdomstrinn. De kommer jo inn på VG uansett. Og reglene håndheves lokalt.

Jeg er ikke for fravær, dokumentert eller ei. Men ser jo at en del folk strever med denne type problemstilling, og det må man jo gjøre noe med. Enten si fra på høyere nivå at det ikke er lov. Eller som nå, praktisere lokalt og individuellt.

Det virket som om du var negativt til at alt skulle dokumenteres... mulig jeg tolka deg feil :-)

Men lokal praktisering er ikke bra, da vil noen elever stå med mindre fravær enn reelt. Det kan bety at noen urettmessig kommer fremfor andre, f.eks når det gjelder lærlingeplasser ol.

Fravær skal ikke "forsvinne". Det gjør det ikke i arbeidslivet. Og når enkelte trekker på skuldrene over fravær på 50 dager,,, da har vi et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''220 mil er altfor langt. Er vel i et annet land?''

Norge er et langstrakt land og avstanden fra Kristiansand til Vadsø er 223 mil. Så det er mulig innenlands også.

''Norge er et langstrakt land og avstanden fra Kristiansand til Vadsø er 223 mil. Så det er mulig innenlands også.''

Ja, bare tenkte at det i Dorthes tilfelle nok er i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virket som om du var negativt til at alt skulle dokumenteres... mulig jeg tolka deg feil :-)

Men lokal praktisering er ikke bra, da vil noen elever stå med mindre fravær enn reelt. Det kan bety at noen urettmessig kommer fremfor andre, f.eks når det gjelder lærlingeplasser ol.

Fravær skal ikke "forsvinne". Det gjør det ikke i arbeidslivet. Og når enkelte trekker på skuldrene over fravær på 50 dager,,, da har vi et problem.

Jøss... skriver jeg så krøkkete altså? :0) Selvfølgelig må man ha gode grunner og dokumentert.

Og aller helst burde jo skolene få et samkjørt regelverk å håndheve fra myndigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til...

Ved høyt fravær kan det være vanskelig å sette karakter. Igjen de fleste lærere vi strekke seg langt for å få nok vurderingsgrunnlag.

Men man har ikke flere timer enn man har....

Typisk nå er elever som rett før eksamen begynner å se seg redde: da skal de ha prøver og oppgaver, gjerne når det passer dem. Og vi strekker oss. Men det går utover andre ting igjen...sukk

I går hadde jeg avtale med to elever etter skoletid... men de møtte ikke. Nå vil de ha ny time,...

''I går hadde jeg avtale med to elever etter skoletid... men de møtte ikke. Nå vil de ha ny time,...''

Gi dem beskjed om hvor skapet skal stå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''I går hadde jeg avtale med to elever etter skoletid... men de møtte ikke. Nå vil de ha ny time,...''

Gi dem beskjed om hvor skapet skal stå!

Blir sendt ut brev nå, må gjøres formelt må du vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... skriver jeg så krøkkete altså? :0) Selvfølgelig må man ha gode grunner og dokumentert.

Og aller helst burde jo skolene få et samkjørt regelverk å håndheve fra myndigheter.

tror vi er enige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' (Og jeg har i dag sunket så dypt at jeg har kjøpt sånne ekle påskeegg i lille kartong på salg... Flere store prøver rett rundt hjørnet for en som jeg motiverer til å legge mer energi i leksearbeidet. Ingenting virker bedre enn noe å se frem til når vi øver på vanskelige matteoppgaver...*s*)''

Huff, her har vi druknet i godteri i påska. Jeg hadde akkurat handlet sånne lilla påskeegg og annet godteri til påske, da morfaren kommer inn døra med haugevis etter svenskehandel. Jeg tviler på at det ville ha motivert sønnen min. Skjønner ikke hva jeg skal finne på med han nå. Han ser ut til å miste motivasjonen og jeg synes jeg har forsøkt alt. Nå tenker jeg at det får bare gå som det går og så får han jobbe etter eller to etter videregående og heller ta opp fag på Bjørknes hvis han modnes og vil studere videre. Han har så lyst i millitæret etter videregående, men han kommer nok ikke inn der med sykdommen sin. Han mistet piffen etter at søsteren flyttet. Hun var så flink til å motivere han og hjelpe han med realfagene og jeg strekker ikke til. Begge jentene er veldig selvgående og det er deilig, men jeg satt omtrent oppå han i hele barneskolen for å passe på at han gjorde lekser og nå lurer jeg på om det var der jeg feilet.

Synd at han ikke gidder å lese på egen hånd, da eldstedatteren mener han er inteligent og lærer raskt når hun først sitter med han, hun vet dette da hun har fungert som "lærer" for flere venner. Nå har han ramlet helt sammen, ser det ut til og det er trist å se.

Men han er fullt oppdatert på alt som skjer i verden, er veldig samfunnsengasjert og vil diskutere politikk med meg hver kveld og det er det han bruker tiden sin på på gutterommet. Leser alle aviser på nett. Også det bekymrer meg i disse tider.

Men har han mye realfag hvis det er samfunnsfag han er glad i?

Mange foreldre (nå mener jeg helt generelt, ikke deg) tror at realfagsfordypning er det eneste saliggjørende, spesielt for gutter. Jeg tror det er viktig at man har en del fag man liker, for å overleve vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har han mye realfag hvis det er samfunnsfag han er glad i?

Mange foreldre (nå mener jeg helt generelt, ikke deg) tror at realfagsfordypning er det eneste saliggjørende, spesielt for gutter. Jeg tror det er viktig at man har en del fag man liker, for å overleve vgs.

Og en 5 i samf. fag teller mer enn en 2er i realfag, selv om man får ekstra poeng for realfag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "min" grunnskole kan barna søke permisjon i inntil 10 dager pr skoleår. Fravær kommer på vitnemålet, men generelt sett er det karakterer som avgjør om elevene kommer inn på ønsket linje og skole.

Vgs kommer i neste omgang, men tilsvarende prinsipper gjelder der. Fravær i seg sjøl teller ift å få standpunktkarakterer, samt ift framtidige arbeidsgivere.

Har ikke lest heile tråden, men meiner å huske at eksen din er en fornuftig mann og en god far. Selvfølgelig er det ikke ditt ansvar å organisere det praktiske rundt samvær om han flytter, men du bør heller ikke motarbeide det.

Barna kommer i første rekke; de har en far, de er glad i han, de vil være sammen med han, han er glad i dem, han vil være sammen med dem osv. Den dagen kommer når de kan velge sjøl hvor mye de vil ha samvær med de respektive foreldrene - grunnlaget legges nå.

Ingen er tjent med "sabotasje" for å straffe den andre forelderen, det går kun ut over barna.

Mitt inntrykk er at dere samarbeider godt, har stor respekt for hverandre og setter barna i fokus. Om eksen flytter, blir det en utfordring, men ikke nødvendigvis et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk de langhelgene som er i skoleruten

Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)

Å ta fri to hele skoldager hver måned, høres mye ut. I tillegg blir det jo de samme dagene (fredag og mandag) det vil si at de feks mister en fjerdedel av undervisningen i fag de bare har en dag i uken.

Dere bør heller sette dere med skoleruten, og se hvilke langhelger og ferier som faktisk finnes, og bestille flybiletter så snart dere har fått nesteårs plan.

http://www.korsvoll.gs.oslo.no/praktisk/Ferie_og_fridager/Ferie_og_fridager_skolerute.html

Da vil de feks i Oslo i året som har gått, kunne besøkt faren i høsteferien (uke 40), (evt også i forbindelse med valget i spetember, da var mandagen fri,) nyttårshelgen eller julehelgen, vinterferien (eller litt av den), påske (eller litt av den) , første-maihelgen (da er mandag og tirsdag fri), pinsehelgen, og så er det sommerferie igjen.

Selvsagt skal de ikke være hos ham i alle ferier, men jeg ville heller benyttet langhelgene som faktisk sstår i skoleruten, enn å basere meg på så mye mer enn én ekstra langhelg i året.

Hvis far i tillegg legger en tur sørover i perioder hvor han ser det går lenge mellom to besøk, så tror jeg det er en bedre løsning enn å ta de ut av skolen to dager hver fjerde uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men jeg kjenner ei der faren til jentene bor 60 mil unna. Jentene bor mest hos faren, men er vel 2 uker hver 2.mnd hos mor. Da har de en ordning med at jentene går på den lokale skolen.

Jeg har fundert litt på hvordan de får dette til å fungere i praksis, men har ikke hatt anledning til å spørre enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok! Men kommer dette fraværet på vitnemålet?

Det gjør det. I tillegg kan ikke eleven søke fri for mer enn 10 skoledager hvert skoleår. Hvis foreldrene ønsker å ta eleven ut av skolen mer enn dette, må de skrive eleven ut av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det. I tillegg kan ikke eleven søke fri for mer enn 10 skoledager hvert skoleår. Hvis foreldrene ønsker å ta eleven ut av skolen mer enn dette, må de skrive eleven ut av skolen.

Hm... tror det er ulik praksis fra skole til skole her.... Gjelder vel som regel skoler i f.eks. Oslo der mange tar ut barna for å reise til tidligere hjemland e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men jeg kjenner ei der faren til jentene bor 60 mil unna. Jentene bor mest hos faren, men er vel 2 uker hver 2.mnd hos mor. Da har de en ordning med at jentene går på den lokale skolen.

Jeg har fundert litt på hvordan de får dette til å fungere i praksis, men har ikke hatt anledning til å spørre enda.

Det høres ganske tungvint ut mht skolegang to steder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta fri to hele skoldager hver måned, høres mye ut. I tillegg blir det jo de samme dagene (fredag og mandag) det vil si at de feks mister en fjerdedel av undervisningen i fag de bare har en dag i uken.

Dere bør heller sette dere med skoleruten, og se hvilke langhelger og ferier som faktisk finnes, og bestille flybiletter så snart dere har fått nesteårs plan.

http://www.korsvoll.gs.oslo.no/praktisk/Ferie_og_fridager/Ferie_og_fridager_skolerute.html

Da vil de feks i Oslo i året som har gått, kunne besøkt faren i høsteferien (uke 40), (evt også i forbindelse med valget i spetember, da var mandagen fri,) nyttårshelgen eller julehelgen, vinterferien (eller litt av den), påske (eller litt av den) , første-maihelgen (da er mandag og tirsdag fri), pinsehelgen, og så er det sommerferie igjen.

Selvsagt skal de ikke være hos ham i alle ferier, men jeg ville heller benyttet langhelgene som faktisk sstår i skoleruten, enn å basere meg på så mye mer enn én ekstra langhelg i året.

Hvis far i tillegg legger en tur sørover i perioder hvor han ser det går lenge mellom to besøk, så tror jeg det er en bedre løsning enn å ta de ut av skolen to dager hver fjerde uke.

Hver fjerde uke hadde ikke vært aktuelt... har vurdert hver sjette uke.. men må nok se mer på det, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "min" grunnskole kan barna søke permisjon i inntil 10 dager pr skoleår. Fravær kommer på vitnemålet, men generelt sett er det karakterer som avgjør om elevene kommer inn på ønsket linje og skole.

Vgs kommer i neste omgang, men tilsvarende prinsipper gjelder der. Fravær i seg sjøl teller ift å få standpunktkarakterer, samt ift framtidige arbeidsgivere.

Har ikke lest heile tråden, men meiner å huske at eksen din er en fornuftig mann og en god far. Selvfølgelig er det ikke ditt ansvar å organisere det praktiske rundt samvær om han flytter, men du bør heller ikke motarbeide det.

Barna kommer i første rekke; de har en far, de er glad i han, de vil være sammen med han, han er glad i dem, han vil være sammen med dem osv. Den dagen kommer når de kan velge sjøl hvor mye de vil ha samvær med de respektive foreldrene - grunnlaget legges nå.

Ingen er tjent med "sabotasje" for å straffe den andre forelderen, det går kun ut over barna.

Mitt inntrykk er at dere samarbeider godt, har stor respekt for hverandre og setter barna i fokus. Om eksen flytter, blir det en utfordring, men ikke nødvendigvis et problem.

Takk:)

Det eneste jeg ønsker er å gjøre ting så smertefritt som mulig for barna, så det er dette jeg har hovedfokus på hele veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han har foreslått hver fjerde helg, men jeg ser for meg at det blir slitsomt for barna - men godt mulig det kan funke :)''

Han vil jo da uansett ikke få noe med dem å gjøre i hverdagen, så kanskje det er bedre at de reiser til han i skoleferier?

Skoleferier er selvsagt også aktuelle, men det blir lenge mellom hver gang de kan treffe ham da - så vi må nok finne en løsning med helger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...