Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Mm, skjønner. Jeg lot være å forsøke å gjøre ham til far etter to-tre år. Siden har ikke ungene hørt fra ham annet enn en gang i året.

Huff :/

Jeg tror nok mine barns far vil ønske å ha god kontakt med barna - og hans foreldre og øvrig familie er svært glad i barna, så de vil nok hjelpe til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Jeg er nokså sikker på at det er ingen spesielle rettigheter, dvs. skriftlige lover eller regler, på slike ting. Dette vil nok bli vurdert i hvert enkelt tilfelle av rektor på skolen. Jeg ville dratt i egen person og snakket med rektor/rektorene til barna og fått høre hva de mener. De kjenner alle reglene og mulig konsekvenser.

Snakk med rektor, ikke kontaktlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har elever som er mye borte fordi de må besøke familie, i kortere eller lenger tid. Og det vises på resultatet... Og dette fraværet kommer på vitnemålet uansett grunn.

Dessuten må man legge til rette slik at prøver/obligatoriske øvelser ol ikke legges på de dagene eller lage nye. Siden elevene ikke er borte på samme tid og det dukker opp sykdom ol. så blir det plutselig vanskelig.

Altså. Mange elever klarer seg med høyt fravær, og man strekker seg ofte lenger enn langt for å sikre seg vurderingsgrunnlag. Men man må nok finne seg i at fraværet kommer på vitnemålet.

Som sagt over her, så vil nok ikke fraværet fra ungdomsskolen få noen praktisk betydning. Det teller heller ikke ved opptak.

Men på vgs blir det verre. Legg til sykdom, førerkort, andre turer osv... blir fort skyhøyt fravær av slikt. Uten at det bekymrer ungdommene nevneverdig.. He he

OG for å ta et eksempel fra egen familie. Mitt eldste barn, som er lærevillig, rask og smart fikk dårligere resultat etter en periode da hun hadde høyt fravær pga skade. Vi jobbet mye hjemme og mente vi fulgte opp bra ( og med to foreldre som ikke har problemer med ungdomsskolepensum i noe fag... eh spansk unntatt). Det tok henne lang tid å komme opp att på samme nivå. Nå var deler av dette sammenhengende fravær, opptil 14 dg i slengen, men også enkeltdager/timer spredt utover.

Jeg tror nok at det skal gå bra for ungene dine, og ca 14 dager i løpet av et år er ikke mye om det ikke er andre årsaker som gir høyt fravær. Men det kommer nok på vitnemålet, og det synes jeg er helt riktig.

Jeg tenker at eldstejenta nok er den som helst ikke vil reise for ofte til faren etterhvert, og hun har et år igjen på u.skolen. Håper iallefall at hun det neste året drar sammen med søstrene, så får vi heller vurdere etterhvert... Jeg flytta selv hjemmefra 15 år gammel og var hjemme kun i helger utenom alle skoleferiene. Når man er 15-16 begynner man å bli mer selvstendig og selvstyrt ;) Viktigere for de to yngste å se faren ofte tenker jeg - og det er også de som vil savne ham mest :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver fjerde helg? Skjønner han ikke at barna går på skole? At de skal miste hver fjerde fredag og mandag i løpet av skoleåret synes jeg er helt uakseptabelt. Nå blir det ikke fullt så mye om man tar alle de naturlige langhelgene og feriene i bruk, men det kunne jo hende at du også ville ha noen fridager med barna?

Jeg gir ikke fra meg alle feriedagene, nei ;)

Vet ikke om han har tenkt så mye... så får vente og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fraværsdager har da ingen betydning for det?

Spesielt ikke når elevene er skoleinteresserte.

Med vennlig hilsen

Det blir aldeles umulig å vurdere om det kan ha betydning eller ikke. Jeg er ikke helt sikker på at jeg hadde likt det med mitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at det er ingen spesielle rettigheter, dvs. skriftlige lover eller regler, på slike ting. Dette vil nok bli vurdert i hvert enkelt tilfelle av rektor på skolen. Jeg ville dratt i egen person og snakket med rektor/rektorene til barna og fått høre hva de mener. De kjenner alle reglene og mulig konsekvenser.

Snakk med rektor, ikke kontaktlærer.

Jepp, skal si det til pappaen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er sikkert både usaklig og politisk ukorrekt, men det aller først som slo ned i hodet på meg var at den voksne heller får ta seg feriedager og reise på besøk til barnet, så kan barnet reise i sine skoleferier. :)

Du ser antageligvis hvor upraktisk det er, eller mener du at mor skal flytte ut mens far er i hennes hjem med ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... tror det er ulik praksis fra skole til skole her.... Gjelder vel som regel skoler i f.eks. Oslo der mange tar ut barna for å reise til tidligere hjemland e.l.

I følge opplæringsloven kan kommunen etter søknad gi den enkelte elev permisjon i inntil to uker (10 skoledager). Mener at skolefri ut over dette skal behandles som flyttemelding, men det kan være det praktiseres ulikt rundt om i landet.

Vet at Oslo kommune gjør det på samme måte som her - og jeg bor i midt-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske tungvint ut mht skolegang to steder....

Ja. Som sagt, jeg vet ikke hvordan de får det til å fungere i praksis. Men de har hatt det slik i flere år. Jentene nærmer seg ungdomsskole-alder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleferier er selvsagt også aktuelle, men det blir lenge mellom hver gang de kan treffe ham da - så vi må nok finne en løsning med helger også.

''Skoleferier er selvsagt også aktuelle, men det blir lenge mellom hver gang de kan treffe ham da - så vi må nok finne en løsning med helger også.''

Ja, og det kan jo hende du vil ha dem litt når de har skolefri av og til også. Det er stor forskjell på å ha unger i hverdagen og når de har skolefri gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser antageligvis hvor upraktisk det er, eller mener du at mor skal flytte ut mens far er i hennes hjem med ungene?

''Du ser antageligvis hvor upraktisk det er, eller mener du at mor skal flytte ut mens far er i hennes hjem med ungene?''

Nei, det blir feil, men det går vel an å bytte litt på hvem som reiser på besøk. Det jeg egentlig mener er at far ikke kan flytte så langt unna før barna er større, dvs. ferdige med grunnskolen. Jeg ville aldri gitt avkall på min mulighet som mor eller far til å få både påvirke og delta i mine barns hverdag.

Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg. Det er helt sikkert gode grunner til at toglis eks ønsker å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det er forskjell på forvente at unger skal reise veldig langt og det å ta fly f.eks 45 minutter for å besøke far. Jeg kjenner ikke eksen til togli og vet ikke om han har rimelig gode grunner for å flytte, men jeg tenker at som døv kan han ha ekstra stort behov for tilhørighet til et miljø som kanskje ikke eksisterer der han bor nå. Dersom forutsetningen for flyttingen til toglis by var samlivet med henne, så skjønner jeg at han velger å flytte tilbake der han kommer fra.

Det jeg derimot ikke vil være spesielt forståelsesfull i forhold til, er om han ikke prioriterer - både økonomisk og tidsmessig - å få til gode samværsrutiner med barna.

''Dersom forutsetningen for flyttingen til toglis by var samlivet med henne, så skjønner jeg at han velger å flytte tilbake der han kommer fra.''

Viktig poeng, en kan jo til en viss grad forstå ham, selv om barna nå bør komme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom forutsetningen for flyttingen til toglis by var samlivet med henne, så skjønner jeg at han velger å flytte tilbake der han kommer fra.''

Viktig poeng, en kan jo til en viss grad forstå ham, selv om barna nå bør komme først.

Samlivet med henne utviklet seg til 3 felles barn, så ja, han har fortsatt noe å gjøre på det stedet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du ser antageligvis hvor upraktisk det er, eller mener du at mor skal flytte ut mens far er i hennes hjem med ungene?''

Nei, det blir feil, men det går vel an å bytte litt på hvem som reiser på besøk. Det jeg egentlig mener er at far ikke kan flytte så langt unna før barna er større, dvs. ferdige med grunnskolen. Jeg ville aldri gitt avkall på min mulighet som mor eller far til å få både påvirke og delta i mine barns hverdag.

Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg. Det er helt sikkert gode grunner til at toglis eks ønsker å flytte.

Han har helt sikkert sine grunner og er like god far uansett. Det blir feil å si hva en selv ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har helt sikkert sine grunner og er like god far uansett. Det blir feil å si hva en selv ville gjort.

''Det blir feil å si hva en selv ville gjort.''

Feil og feil, det er jo et innspill man kommer med, selv om jeg ser at togli ikke spurte om akkurat det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Samlivet med henne utviklet seg til 3 felles barn, så ja, han har fortsatt noe å gjøre på det stedet, mener jeg.

Ja, er det ikke det jeg også sier?

Men en kan jo til en viss grad forstå ham likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke det jeg også sier?

Men en kan jo til en viss grad forstå ham likevel.

''Ja, er det ikke det jeg også sier?''

Jo. :-)

''Men en kan jo til en viss grad forstå ham likevel.''

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du ser antageligvis hvor upraktisk det er, eller mener du at mor skal flytte ut mens far er i hennes hjem med ungene?''

Nei, det blir feil, men det går vel an å bytte litt på hvem som reiser på besøk. Det jeg egentlig mener er at far ikke kan flytte så langt unna før barna er større, dvs. ferdige med grunnskolen. Jeg ville aldri gitt avkall på min mulighet som mor eller far til å få både påvirke og delta i mine barns hverdag.

Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg. Det er helt sikkert gode grunner til at toglis eks ønsker å flytte.

''Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg.''

Ikke jeg heller, men det gjelder antakelig (og heldigvis) de fleste fedrene også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg.''

Ikke jeg heller, men det gjelder antakelig (og heldigvis) de fleste fedrene også.....

Helge/ferieforelder tror jeg fint at jeg kunne vært (teori, altså - har jo ikke vært aktuelt). Hvis jeg visste at ungene hadde det bra der de var på hverdagene. Det kan jo hende jeg ville savnet dem, - men so what? Det ville vel i så fall mannen min gjort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg ville aldri vært bare helge- eller ferieforelder, men det er meg.''

Ikke jeg heller, men det gjelder antakelig (og heldigvis) de fleste fedrene også.....

''Ikke jeg heller, men det gjelder antakelig (og heldigvis) de fleste fedrene også.....''

Nettopp - og det er vel også derfor mange velger en-uke-her-en-uke-der-ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...