Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke forelder...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Men det er selvfølgelig ikke lett å se dette i den alderen. ''

Nei, det skal være visst! Dessuten er rådgivningstjenesten på ungdomsskolen ofte helt elendig, så dette blir en sak mellom ungdommen og foreldrene. Dermed kan det å bestemme selv bli viktigere enn å være åpen for å tenke alternativt.

Jeg påstår ikke at dette gjelder din sønn, men de er jo midt i løsrivningsprosessen, samtidig med at de skal velge blant fag de ikke alltid vet så mye om.

Heldigvis er det gode muligheter for å få tatt det man evt. mangler eller må forbedre, når man finner ut av hva man egentlig vil og er motivert for det.

''Heldigvis er det gode muligheter for å få tatt det man evt. mangler eller må forbedre, når man finner ut av hva man egentlig vil ''

Det han vil akkurat nå er å bli ingeniør, så får vi se hvordan det går:-) Kan jo hende han må ta opp noen fag, men tror ikke det er så dumt å jobbe litt før videre studier.

Ingeniører er ihvertfall sikret jobb.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10057212og er motivert for det''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mandolaika

    31

  • frosken

    16

  • Rhea Silvia

    12

  • EnolaGay

    7

Gjest Nickløsheletida

''Men det er selvfølgelig ikke lett å se dette i den alderen. ''

Nei, det skal være visst! Dessuten er rådgivningstjenesten på ungdomsskolen ofte helt elendig, så dette blir en sak mellom ungdommen og foreldrene. Dermed kan det å bestemme selv bli viktigere enn å være åpen for å tenke alternativt.

Jeg påstår ikke at dette gjelder din sønn, men de er jo midt i løsrivningsprosessen, samtidig med at de skal velge blant fag de ikke alltid vet så mye om.

Heldigvis er det gode muligheter for å få tatt det man evt. mangler eller må forbedre, når man finner ut av hva man egentlig vil og er motivert for det.

''Heldigvis er det gode muligheter for å få tatt det man evt. mangler eller må forbedre, når man finner ut av hva man egentlig vil ''

Det han vil akkurat nå er å bli ingeniør, så får vi se hvordan det går:-) Kan jo hende han må ta opp noen fag, men tror ikke det er så dumt å jobbe litt før videre studier.

Ingeniører er ihvertfall sikret jobb.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10057212og er motivert for det''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir to år i august - vært endel endringer siden barna kun var hos ham annenhver helg det første året. Fra før jul en uke hos hver, og det merktes godt på ungene at vi endra... ble nok en slags ny sorgprosess da de plutselig nå ikke så meg så ofte som før heller :/ -og til høsten endring igjen.... Liker det ikke så godt kjenner jeg, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det annet enn å være der for ungene så godt jeg kan - og trekke fram de positive sidene ved at faren flytter. Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg.

'' Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg.

''

Dette tror jeg er et kjempeviktig poeng, og ungene er heldige som har en mor som bevarer dette perspekivet :-) Jeg tror forøvrig at flyttingen kanskje blir mer belastende for deg enn for ungene, da det kommer til å bli lite avlastning og mye ekstra organisering som faller på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, det er mye endringer på kort tid, men det er flott at du fokuserer på det positive overfor barna, og lar annet ligge. Jeg hadde ikke greid å ta det på den måten, tror jeg. Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen.

''Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen''

Må man, så man og når man innstiller seg på det så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Denne tråden er lang, jeg har bare lest deler av den, så mulig du har svart på dette før:

Hvorfor må barna ta fri fredag og mandag for å besøke faren? De får mye tid om de er hos han fra fredag etter skole til søndag kveld også. Det virker veldig unødvendig å ta fra dem så mye skolegang. Vitnemålet er en ting. Mulig dere får fikset det. Men dere får ikke fikset alt de mister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg.

''

Dette tror jeg er et kjempeviktig poeng, og ungene er heldige som har en mor som bevarer dette perspekivet :-) Jeg tror forøvrig at flyttingen kanskje blir mer belastende for deg enn for ungene, da det kommer til å bli lite avlastning og mye ekstra organisering som faller på deg.

Takk:)

Blir nok verst for meg, ja.... så jeg prøver å ikke grue meg for mye ;) 17.maikomite, innsamlinger og jobbing i forkant av utenlandsturer for 10.klasse, konfirmasjonsforberedelser, arrangere alle bursdager alene etc... Jaja - jeg får nok min "lønn" en eller annen gang..og allerede nå får jeg ofte kommentarer fra min eldste og kloke datter om at hun synes jeg er en flott mamma - og det prøver jeg å ta til meg og huske når det stormer som verst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden er lang, jeg har bare lest deler av den, så mulig du har svart på dette før:

Hvorfor må barna ta fri fredag og mandag for å besøke faren? De får mye tid om de er hos han fra fredag etter skole til søndag kveld også. Det virker veldig unødvendig å ta fra dem så mye skolegang. Vitnemålet er en ting. Mulig dere får fikset det. Men dere får ikke fikset alt de mister.

Fordi ungene synes det virker stusslig å bare se han en hel dag hver sjette uke... reise fredag, være sammen hele lørdag, og reise søndag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Blir to år i august - vært endel endringer siden barna kun var hos ham annenhver helg det første året. Fra før jul en uke hos hver, og det merktes godt på ungene at vi endra... ble nok en slags ny sorgprosess da de plutselig nå ikke så meg så ofte som før heller :/ -og til høsten endring igjen.... Liker det ikke så godt kjenner jeg, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det annet enn å være der for ungene så godt jeg kan - og trekke fram de positive sidene ved at faren flytter. Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg.

''Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg''

Der er jeg også enig med deg. En ting er hva vi mener og hva vi skriver her. Hvis det er slik at det er umulig og få faren til å ombestemme seg, er det best for barna at du fokuserer på det som er positivt og der virker du som du er svært fornuftig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ungene synes det virker stusslig å bare se han en hel dag hver sjette uke... reise fredag, være sammen hele lørdag, og reise søndag..

''Fordi ungene synes det virker stusslig å bare se han en hel dag hver sjette uke... reise fredag, være sammen hele lørdag, og reise søndag..''

Tror jeg ville ha vurdert muligheten for avreise torsdag rett etter skolen og retur søndag kveld slik at de kun mister en skoledag pr samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Viktig å ikke fokusere på det som er negativt med det, for da blir det jo bare verre for barna tenker jeg''

Der er jeg også enig med deg. En ting er hva vi mener og hva vi skriver her. Hvis det er slik at det er umulig og få faren til å ombestemme seg, er det best for barna at du fokuserer på det som er positivt og der virker du som du er svært fornuftig :-)

Takk:)

For å si det sånn... etter et langt samliv har jeg blitt allergisk mot negativitet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi ungene synes det virker stusslig å bare se han en hel dag hver sjette uke... reise fredag, være sammen hele lørdag, og reise søndag..''

Tror jeg ville ha vurdert muligheten for avreise torsdag rett etter skolen og retur søndag kveld slik at de kun mister en skoledag pr samvær.

Ja, det kan høres ut som en bra løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Fordi ungene synes det virker stusslig å bare se han en hel dag hver sjette uke... reise fredag, være sammen hele lørdag, og reise søndag..

Jeg har selv vært på noen helgeturer bare fra fredag til søndag. Man får med seg mye likevel. Det vil nok barna dine også erfare når de først kommer i gang med ordningen. Dere kan jo la dem få tors-mandag første helgen og så kutte ned. Det er ikke barna som skal bestemme lengden på samværet, det må dere voksne gjøre. Det er dere som må være modne nok til å skjønne langtidskonsekvensene.

Skal far ta seg fri fra jobben fredg og mandag? Eller skal de være alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vært på noen helgeturer bare fra fredag til søndag. Man får med seg mye likevel. Det vil nok barna dine også erfare når de først kommer i gang med ordningen. Dere kan jo la dem få tors-mandag første helgen og så kutte ned. Det er ikke barna som skal bestemme lengden på samværet, det må dere voksne gjøre. Det er dere som må være modne nok til å skjønne langtidskonsekvensene.

Skal far ta seg fri fra jobben fredg og mandag? Eller skal de være alene?

Vet ikke hva far har tenkt og om han har tenkt så langt ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye endringer på kort tid, men det er flott at du fokuserer på det positive overfor barna, og lar annet ligge. Jeg hadde ikke greid å ta det på den måten, tror jeg. Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen.

''Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen.''

Ikke jeg heller - men det er fordi jeg kun har 2 :P (og det er jeg glad for, min kapasitet strekker ikke lenger). Så lenge man har fått barn, risikerer man uansett når som helst å sitte med hele ansvaret alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen.''

Ikke jeg heller - men det er fordi jeg kun har 2 :P (og det er jeg glad for, min kapasitet strekker ikke lenger). Så lenge man har fått barn, risikerer man uansett når som helst å sitte med hele ansvaret alene...

Noen ganger har man ikke noe valg ;) Man kan jo nesten ikke nekte pappaen å flytte til en annen kant av landet heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som forundrer meg i denne tråden er at dersom noen argumenterer mot skilsmisser ut i fra det at barna ofte synes dette er "en katastrofe", så vil dette bli møtt med masse motargumenter av typen "man blir bedre foreldre når man har det bra selv". ''

Det argumentet der er noe av det dummeste jeg hører, og det blir brukt i hytt og gevær for å rettferdiggjøre foreldres mer eller mindre dårlige valg og/eller samvittighet.

Tja... det kommer nok an på... Jeg er iallefall en langt bedre mamma nå som jeg ikke lenger sliter i et samliv som tok alle kreftene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn... jeg tenker at barna uansett er mitt ansvar (selvsagt ville jeg delt på ansvaret med faren om det var mulig) - og at om vi ikke var skilt, så hadde de bodd hos meg (oss) 100 %. Sånn sett tenker jeg at jeg er heldig som får ha dem så mye, og ta 100 % del i oppveksten deres.. Sånn som det er pr idag med en uke hos hver av oss, kjenner jeg på en slags sorg over at jeg kun deler halve barndommen deres.. og den følelsen er ikke god...

Klart det vil bli tøft og slitsomt, men jeg skal greie det :) Er heldig som har foreldrene mine i nabohuset og to søstre med familier like i nærheten :)

''Sånn som det er pr idag med en uke hos hver av oss, kjenner jeg på en slags sorg over at jeg kun deler halve barndommen deres.. og den følelsen er ikke god...''

Sånn tenker overhodet ikke jeg. Jeg har mine annenhver uke, men har jo kontakt med dem utenom for det.

''Klart det vil bli tøft og slitsomt, men jeg skal greie det :) Er heldig som har foreldrene mine i nabohuset og to søstre med familier like i nærheten :)''

Jeg er helt overbevist om at du vil greie det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen''

Må man, så man og når man innstiller seg på det så går det greit.

''Må man, så man og når man innstiller seg på det så går det greit.''

Ja, men her må hun jo pga. eksen føler det er viktigere for han å flytte, så dette er ikke hennes eller barnas valg en gang. Dermed ville det vært vanskeligere for meg å innstille meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville heller ikke vært veldig villig til å ha 3 unger nesten 100 % alene i hverdagen.''

Ikke jeg heller - men det er fordi jeg kun har 2 :P (og det er jeg glad for, min kapasitet strekker ikke lenger). Så lenge man har fått barn, risikerer man uansett når som helst å sitte med hele ansvaret alene...

''Ikke jeg heller - men det er fordi jeg kun har 2 :P (og det er jeg glad for, min kapasitet strekker ikke lenger). Så lenge man har fått barn, risikerer man uansett når som helst å sitte med hele ansvaret alene...''

Jeg har også 2, men med full jobb, lekser og aktiviteter så holder det i massevis. Jeg tror jeg ville vært en dårligere mor hvis jeg var alene med dem 100 %, jeg har ingen slekt her jeg bor heller, men man greier nok det man må.

Man risikerer vel ikke "når som helst å sitte med hele ansvaret alene" så lenge den andre forelderen er i live da, men skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...