Gå til innhold

Uloba har brukt opp tabbekvoten sin.

Anbefalte innlegg

Gjest bpa-bruker

http://www.dagbladet.no/2012/04/10/nyheter/uloba/innenriks/arbeidsliv/helse/21032397/

Jeg er tidligere bruker av Uloba, men har opplevd så mye taushetsbrudd i forhold til konfidensialitet at jeg ikke opplevde dem seriøst. Lenge lot jeg være å anmelde saken til noen, for å beskytte dem. Men nå gidder jeg ikke lenger. Men hvordan/hvor anmelder man slikt egentlig? Kan jeg har krav på noen erstatning for tort og svie? .... Noen som kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378183-uloba-har-brukt-opp-tabbekvoten-sin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

'' Men hvordan/hvor anmelder man slikt egentlig? Kan jeg har krav på noen erstatning for tort og svie? .... Noen som kan gi meg råd?

''

I utgangspunktet har man ikke krav på erstatning for "tort og svie" i norsk rett; det man har rett til å få erstattet er økonomiske tap.

Det finnes imidlertid noen få tilfeller hvor det har blitt tilstått billlighetserstatning fra det offentlige som følge av at svært dårlig behandling innenfor helse- eller omsorgstjenester.

Du kan lese om billighetserstatning her: http://no.wikipedia.org/wiki/Billighetserstatning

Når det gjelder brudd på regler om taushetsplikt, så tror jeg du først bør finne ut hvilke lovregler som regulerer taushetsplikten til de du mener har brutt den. Deretter må du finne ut om du ønsker å politianmelde eller om du vil forsøke å få til sanksjoner via enten tilsynsordninger eller "tjenestevei".

Et lite ps:

Jeg har også mange kritiske synspunkter på ulobas virksomhet, men har i likhet med deg vært forsiktig med å fremme dem offentlig fordi jeg ikke ønsker å redusere folks mulighet til å få bpa dersom de trenger det. Jeg tror dessverre at uloba selv er med på å svekke ordningens omdømme gjennom sin virksomhet.

Gjest bpa-bruker

Et lite ps:

Jeg har også mange kritiske synspunkter på ulobas virksomhet, men har i likhet med deg vært forsiktig med å fremme dem offentlig fordi jeg ikke ønsker å redusere folks mulighet til å få bpa dersom de trenger det. Jeg tror dessverre at uloba selv er med på å svekke ordningens omdømme gjennom sin virksomhet.

Takk at du sier det, det gjør godt å få støtte og bekreftelse. Nå har jo mange kommuner gått over til å bruke andre leverandører enn Uloba heldigvis.

Gjest bpa-bruker

'' Men hvordan/hvor anmelder man slikt egentlig? Kan jeg har krav på noen erstatning for tort og svie? .... Noen som kan gi meg råd?

''

I utgangspunktet har man ikke krav på erstatning for "tort og svie" i norsk rett; det man har rett til å få erstattet er økonomiske tap.

Det finnes imidlertid noen få tilfeller hvor det har blitt tilstått billlighetserstatning fra det offentlige som følge av at svært dårlig behandling innenfor helse- eller omsorgstjenester.

Du kan lese om billighetserstatning her: http://no.wikipedia.org/wiki/Billighetserstatning

Når det gjelder brudd på regler om taushetsplikt, så tror jeg du først bør finne ut hvilke lovregler som regulerer taushetsplikten til de du mener har brutt den. Deretter må du finne ut om du ønsker å politianmelde eller om du vil forsøke å få til sanksjoner via enten tilsynsordninger eller "tjenestevei".

" forsøke å få til sanksjoner via enten tilsynsordninger eller "tjenestevei".

Hva mener du med dette, jeg skjønner ikke helt.

Hvem er tilsynsordning for Uloba da?

Hvis du med tjenestevei mener å ta det direkte opp med dem, så er dette gjort, men opplevde at det bare ble blåst bort.

" forsøke å få til sanksjoner via enten tilsynsordninger eller "tjenestevei".

Hva mener du med dette, jeg skjønner ikke helt.

Hvem er tilsynsordning for Uloba da?

Hvis du med tjenestevei mener å ta det direkte opp med dem, så er dette gjort, men opplevde at det bare ble blåst bort.

Såvidt jeg vet (men jeg er på gyngende grunn her), så kjøpes Ulobas tjenester av kommunen. Dermed mener jeg taushetsbestemmelsene reguleres av forvaltningsloven. Jeg ville ha rapportert bruddene til kommunen og bedt om tilbakemelding på hva de vil gjøre i saken - tror jeg.

Kanskje du kan få et kompetent svar ved å spørre fagpersonen på forum for trygdespørsmål.

Annonse

Gjest fdsfds

Antar at BPA er tildelt av kommunnen gjennom at de kjøper tjenester fra Uloba. Helsetilsynet eller Fylkesmannen er rette instans å klage til, tror jeg. Du trenger ikke kunne lovverket ut og inn for å klage på dette. Regler om taushetsplikt står i ulike lovverk,Lov om helsepersonell blant annet. Taushesplikten er streng. Du kan neppe regne med å få noen økonomisk erstatning.

Gjest bpa-bruker

Jeg skjønner ikke helt hvordan Uloba kan bryte taushetsplikten. Jeg skjønner at assistenten har mulighet altså, men jeg snakker da virkelig ikke med noen i Uloba mer enn to-tre ganger i året.

Hvis de gir ut brukernes navn til uvedkommene, så bryter de taushetsplikten. Det har de gjort i stor grad og flere ganger.

Hvis de gir ut brukernes navn til uvedkommene, så bryter de taushetsplikten. Det har de gjort i stor grad og flere ganger.

Siden det er et andelsselskap hvor vi alle er eiere så bør du kanskje si vi og ikke de. Mener du at det skal være taushetsbelagt at vi har assistent gjennom Uloba? Man velger jo selv hvor man vil ha assistenten fra så hvis du er misfornøyd så kan du sikkert bytte til kommunens assistenter eller et annet selskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...