Gå til innhold

Har du skrevet testamente?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

''Jeg trenger ikke å skrive testamente på nåværende tid da, da alt de arver er gjeld.''

Vel, akkurat det bør du gjøre noe med ;)

Jeg har heller ikke skrevet testament; har ingen materielle verdier bortsett fra huset.

Men har vært vitne til at familiemedlemmer blir evige uvenner over et eggeglass (bokstavelig talt), så et testament er muligens smart? Og emosjonelle "verdisaker" er gjerne vanskeligere å fordele enn materielle verdisaker?

Hmm, går i tenkeboksen....

Jeg trenger det ikke siden jeg regner med at alt blir gjort opp og barna arver det som er igjen. Jeg eier ikke store verdisaker, men noen ting kan ha emosjonell verdi for dem. Jeg greier ikke å sette meg ned å bestemme hvem skal ha hva. Da måtte jeg gjøre det hver gang jeg fikk noe i hus som jeg hadde mistanke om at de kunne evt. krangle om det. Jeg har tenkt å leve lenge til.

Ferskenblomst

Vil ikke de vanlige reglene håndtere særkullsbarn-settingen ok?

Nei, ikke i følge min advokat. En viss del skal gå til barn, og så har vi en "fri" del, som vi kan gjøre med hva vi vil. Den har vi testamentert til hverandre. Ellers ville den frie delen gått til barna. Tanken er at den lengstlevende skal få ha sjansen til å bli boende i huset selv om man må kjøpe ut motpartens særkullsbarn. Fikk en lang og innfløkt forklaring om dette hos advokaten, men husker ikke alt nå.

Nei, ikke i følge min advokat. En viss del skal gå til barn, og så har vi en "fri" del, som vi kan gjøre med hva vi vil. Den har vi testamentert til hverandre. Ellers ville den frie delen gått til barna. Tanken er at den lengstlevende skal få ha sjansen til å bli boende i huset selv om man må kjøpe ut motpartens særkullsbarn. Fikk en lang og innfløkt forklaring om dette hos advokaten, men husker ikke alt nå.

Ah, ok.

Hva med arv etter den lengstlevende (til slutt)? Deles det da også mellom alle barna - eller har særkullsbarna til den som dør først blitt litt snytt..?

''Tanken er at den lengstlevende skal få ha sjansen til å bli boende i huset selv om man må kjøpe ut motpartens særkullsbarn ''

Vi kan også komme i en slik situasjon, eller rettere sagt jeg, siden han er den eneste av oss som har barn.

Ingen av oss har skrevet testamente, men vi har kjøpt en forsikring som dekker denne situasjonen. Hvis han dør før meg, får jeg en sum til å kjøpe ut barna med, samtidig som gjelden halveres.

Sistnevnte gjelder også for ham hvis jeg dør først, altså at gjelden halveres.

Banken, som også er forsikringsselskap, var på banen og tilbød oss en slik forsikring da vi kjøpte hus sammen og fikk lån til dette.

Annonse

Jeg har skrevet et brev til barna og mannen min. Sånn i tilfelle.

''Jeg har skrevet et brev til barna og mannen min. Sånn i tilfelle.''

Med mindre du har to vitner (som ikke er tilgodesett) som har signert så er det vel ikke juridisk gyldig? Er det ikke sånn da?

Ferskenblomst

Ah, ok.

Hva med arv etter den lengstlevende (til slutt)? Deles det da også mellom alle barna - eller har særkullsbarna til den som dør først blitt litt snytt..?

Det har lett for å bli slik at barna til den som dør først, kan bli litt snytt i fht den som lever lengst. Barna til den som dør først kan gi gjenlevende rett til å sitte i uskifte, men er ikke å anbefale da det har lett for å bli mye krøll i etterkant.

Vi har svært enkle familieforhold; vi har ikke vært gift/samboende med tilhørende barn tidligere, vi har bare våre to som vi har sammen. Akkurat nå er det mest gjeld å hente, dessverre.

Dersom vi skulle skille lag og finne nye partnere vil jeg tro at testamente har noe for seg.

Det har lett for å bli slik at barna til den som dør først, kan bli litt snytt i fht den som lever lengst. Barna til den som dør først kan gi gjenlevende rett til å sitte i uskifte, men er ikke å anbefale da det har lett for å bli mye krøll i etterkant.

''Det har lett for å bli slik at barna til den som dør først, kan bli litt snytt i fht den som lever lengst. ''

Ja, det blir jo sånn i utgangspunktet - men når dere testamenterer på den måten blir det vel enda skjevere?

Men, ikke sikkert at det dreier seg om så store differansen, da. Det er vel 3/4 mot 2/3, er det ikke? At 3/4 er den vanlige livsarvingsdelen, mens man sette det til 2/3 istedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...