Gå til innhold

Forby Rottweilere!

Anbefalte innlegg

Hmpf, leste tråden nå og ser at du forfekter mitt poeng, til og med på en glitrende måte, *host*. Jaja, en god ting kan aldri gjentas for ofte osv ;)

Og for all del; jeg liker hunder generelt, men ikke alle hundeeiere... Har dessuten og dessverre opplevd på nært hold hvor galt det kan gå når kombinasjonen er dårlig :-/

Ja, jeg er ikke "mot hunder", men poenget er at noen typer kan være såpass farlige, at man ikke bør ha dem her.

På samme måte som man ikke har løver - selv om det sikkert er greit så lenge eieren er flink!

Mesteparten av tiden, i hvert fall! :D

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

48

• Angustia

11

• hidi, the scorpion

6

• Katt-ja

4

Gjest Selvmotsigelsen

Nei, det har nok med at du ikke har noe poeng, fordi det er meningsløst å sammenligne dyr og mennesker her.

Med vennlig hilsen

Ah så du forsto allikevel. Hvorfor er det meningsløst?... Bare fordi det ikke er laget noen Konvensjon som gjelder dyr?

Ah så du forsto allikevel. Hvorfor er det meningsløst?... Bare fordi det ikke er laget noen Konvensjon som gjelder dyr?

Selvsagt kan man lage en konvensjon når det gjeder dyr, og ingen har påstått noe annet. Poenget, som du nok forstod, var at ingen gjeldende konvensjon tilsier at man ikke kan regulere hvilke type dyr som man kan ha.

Å skille dyr etter farlighet/bitekraft, osv. er helt legitimt for å avgjøre hvilke dyr det skal være lovlig for mennesker å eie.

Gjest Selvmotsigelsen

Selvsagt kan man lage en konvensjon når det gjeder dyr, og ingen har påstått noe annet. Poenget, som du nok forstod, var at ingen gjeldende konvensjon tilsier at man ikke kan regulere hvilke type dyr som man kan ha.

Å skille dyr etter farlighet/bitekraft, osv. er helt legitimt for å avgjøre hvilke dyr det skal være lovlig for mennesker å eie.

Du tar fortsatt ikke mitt poeng. Jeg forstår jo poenget med dyr og hvorfor osv men poenget mitt var at det samme kan faktisk gjelde mennesker! Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?

Du tar fortsatt ikke mitt poeng. Jeg forstår jo poenget med dyr og hvorfor osv men poenget mitt var at det samme kan faktisk gjelde mennesker! Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?

''Du tar fortsatt ikke mitt poeng. Jeg forstår jo poenget med dyr og hvorfor osv men poenget mitt var at det samme kan faktisk gjelde mennesker! Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?''

Fordi det er lenge siden vitenskapen har forlatt rasetankegangen. Ja, noen har forskjellig hudfarge, men det er lite relevant. Det er småforskjeller mellom mennesker.

For å hindre tåpelig diskriminering basert på hudfarge så har man lover mot slikt.

Forskjellen mellom en chihuahua og en rottweiler gjelder ALLE av typen.

Annonse

''Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?''

Fordi det ikke er politisk korrekt.

''Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?''

Fordi det ikke er politisk korrekt.

Fordi det er feil. Vitenskapelig feil.

Du bør vel egentlig være blant de som er veldig glad for at vi ikke gjør det?

hidi, the scorpion

''Å skille dyr etter farlighet/bitekraft, osv. er helt legitimt for å avgjøre hvilke dyr det skal være lovlig for mennesker å eie.''

Mange av de som eier "farlige hunder" er sitt ansvar bevisst. De trener, går turer og lærer hunden alt hva en hund må vite. Har en nabo med to rottweilere, de går aldri løs, og eieren vet hva slags hundetype h*n har å gjøre med.

Alle hundetyper kan bli agressive, dersom eier ikke tar opptrening seriøst. Leste jeg ikke i dag om en schæfer, som angerp en tilfeldig forbipasserende? Den var i bånd.

Små hunder kan ikke drepe oss, men de kan være vel så agressive og bite fra seg.

Narkomane og alkoholikere burde ha forbud mot å ha enhver hund eller kjæledyr.

Det er min mening.

Gjest Selvmotsigelsen

''Du tar fortsatt ikke mitt poeng. Jeg forstår jo poenget med dyr og hvorfor osv men poenget mitt var at det samme kan faktisk gjelde mennesker! Vi har raser og de har visse fellestrekk og av og til kan man gruppetenke og skjære over en kam der også for å sikre seg. Hvorfor er det SÅ galt?''

Fordi det er lenge siden vitenskapen har forlatt rasetankegangen. Ja, noen har forskjellig hudfarge, men det er lite relevant. Det er småforskjeller mellom mennesker.

For å hindre tåpelig diskriminering basert på hudfarge så har man lover mot slikt.

Forskjellen mellom en chihuahua og en rottweiler gjelder ALLE av typen.

Tåpelig svar.

''Å skille dyr etter farlighet/bitekraft, osv. er helt legitimt for å avgjøre hvilke dyr det skal være lovlig for mennesker å eie.''

Mange av de som eier "farlige hunder" er sitt ansvar bevisst. De trener, går turer og lærer hunden alt hva en hund må vite. Har en nabo med to rottweilere, de går aldri løs, og eieren vet hva slags hundetype h*n har å gjøre med.

Alle hundetyper kan bli agressive, dersom eier ikke tar opptrening seriøst. Leste jeg ikke i dag om en schæfer, som angerp en tilfeldig forbipasserende? Den var i bånd.

Små hunder kan ikke drepe oss, men de kan være vel så agressive og bite fra seg.

Narkomane og alkoholikere burde ha forbud mot å ha enhver hund eller kjæledyr.

Det er min mening.

Men det endrer jo ingen ting, hidi.

Det er ikke bare narkomanes hunder so angriper andre, og selv om en chihuahua også kan gå berserk og bite, så er det en vesensforskjell mellom å bli angrepet av en rottweiler og en chihuahua.

Med vennlig hilsen

Annonse

hidi, the scorpion

Men det endrer jo ingen ting, hidi.

Det er ikke bare narkomanes hunder so angriper andre, og selv om en chihuahua også kan gå berserk og bite, så er det en vesensforskjell mellom å bli angrepet av en rottweiler og en chihuahua.

Med vennlig hilsen

''Men det endrer jo ingen ting, hidi.''

Veldresserte hunder går ikke til andrep mot noen. Uansett hvilken hunderase de tilhører. Er det så vanskelig å forstå?

Det endrer jo alt! Skulle ønske at det var nedfelt i loven, at alle hundeeiere må gjennomgå hundekurs.

Nei, det var ikke poenget. Poenget hadde ikke egentlig med dyr å gjøre, mer erkjennelsen av at det finnes raser og at de har visse fellestrekk eller likhetstrekk.

''Poenget hadde ikke egentlig med dyr å gjøre, mer erkjennelsen av at det finnes raser og at de har visse fellestrekk eller likhetstrekk.''

Dyr er dyr? Uansett samfunnsmessige forhold forøvrig og type kjæledyr? Slanger og enkelte andre reptiler er f.eks forbudt som kjæledyr i Norge pr i dag (tror og håper jeg).

Og hvor går grensa for dyrs rettigheter (ser bort fra nusselige katter, seler osv, som antakelig er i en særstilling allerede)? "Skadedyr"? Rovdyr vi ikke ønsker? Insekter vi ikke liker?

Gjest Selvmotsigelsen

''Poenget hadde ikke egentlig med dyr å gjøre, mer erkjennelsen av at det finnes raser og at de har visse fellestrekk eller likhetstrekk.''

Dyr er dyr? Uansett samfunnsmessige forhold forøvrig og type kjæledyr? Slanger og enkelte andre reptiler er f.eks forbudt som kjæledyr i Norge pr i dag (tror og håper jeg).

Og hvor går grensa for dyrs rettigheter (ser bort fra nusselige katter, seler osv, som antakelig er i en særstilling allerede)? "Skadedyr"? Rovdyr vi ikke ønsker? Insekter vi ikke liker?

Jeg skrev at poenget mitt ikke hadde noe med bare dyr å gjøre men mer erkjennelsen av at det også finnes raser når det gjelder mennesker og at disse også har visse fellestrekk og likheter.

Jeg skrev at poenget mitt ikke hadde noe med bare dyr å gjøre men mer erkjennelsen av at det også finnes raser når det gjelder mennesker og at disse også har visse fellestrekk og likheter.

Raseteoriene dine har vitenskapen forlengst lagt bak seg.

Det er mest Tore Tveit-personer som fremdeles tror de er "bedre" enn jøder, osv., men du er kanskje en av disse?

''Men det endrer jo ingen ting, hidi.''

Veldresserte hunder går ikke til andrep mot noen. Uansett hvilken hunderase de tilhører. Er det så vanskelig å forstå?

Det endrer jo alt! Skulle ønske at det var nedfelt i loven, at alle hundeeiere må gjennomgå hundekurs.

''Veldresserte hunder går ikke til andrep mot noen. Uansett hvilken hunderase de tilhører. Er det så vanskelig å forstå?''

Selv om det var sant, så er det helt irrelevant, fordi ingen kan kontrollere hvorvidt en hund er "veldressert" eller om eieren kan få den til å angripe noen.

''Det endrer jo alt! Skulle ønske at det var nedfelt i loven, at alle hundeeiere må gjennomgå hundekurs.''

Joda, men det endrer fremdeles intet, fordi selv eiere som gjennomgår hundekurs kan pusse hunden på andre, eller miste kontrollen, og mye annet kan skje.

Med vennlig hilsen

''Jeg skrev at poenget mitt ikke hadde noe med bare dyr å gjøre men mer erkjennelsen av at det også finnes raser når det gjelder mennesker og at disse også har visse fellestrekk og likheter.''

OK, da skjønner jeg fortsatt ikke poenget ditt. Men det tar jeg på min kappe, skal tenke på det.

For orden skyld: Tenker du at mennesker kan inndeles i raser og oppfører seg deretter, eller tenker du at kultur og verdireferanser spiller en rolle? Bakgrunn, erfaringsgrunnlag, skolegang etc?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...