Gå til innhold

Foreldre til overvektige barn provoserer meg

Anbefalte innlegg

Gjest grublendeikveld
Skrevet

''Alle har samme aktivitetsnivå, og alle spiser samme maten?''

Enda en enkel konklusjon. I vår familie på 6 er alle forskjellige, både når det gjelder aktivitet og matlyst. Og kroppsfasong. Ingen er like, selv om man tilsynelatende spiser av samme matskåla.

Nei, det skal vel mye til at alle spiser akkurat like mye. Det er helt umulig. Da må jo foreldrene legge maten på tallerkenen til hver unge, og nekte dem å spise mer, hvis noen av dem er mer sultne...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• Mammantil3

18

• Mandolaika

9

• laban

6

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Det var kanskje litt å ta i at de ikke bryr seg om ungene sine, men de bryr seg ikke nok.

De fleste elsker jo barna sine. Men hvis de har et feil kosthold, og ikke vet bedre, så vil jo ungene leve på et kosthold som gjør dem overvektige. og hvis ikke foreldrene er noe aktive selv, så er det egentlig opp til ungene selv hva de vil drive av aktivitet på fritiden. Det er jo bare sånn realiteten er.

Skrevet

Det vil ikke si at de har peiling.

Regner med du har fått med deg at kropp og sinn henger sammen og at overvekt ofte kan ha psykiske årsaker også? Det blir litt for enkelt å bare si "spise mindre og trimme mer". :-)

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Tror nok at det er individuelt hva som er årsaken til overvekt i familier. Men mine "skinny" barn har mange overvektige venner. og spesielt en venn, kommer fra en "stor" familie. men jeg fant ut en av grunnene, en dag da moren kom bærende på sitt barnebarn på 2 år, og sa at : nå skal vi ut i bilen og finne noe å drikke til deg. du er sikkert tørst. se, her har du brusflaska di! og dette var en vanlig ukedag. Og når den ene vennen til datra mi skulle prøve å la være å spise snop og søtsaker i ukedagene; og jeg kunne lese på facebook; i dag har jeg besøk av Kari, og vi koser oss med is og vafler. på en mandag. antakelig regnet hun ikke is og vafler for å være "snop".. Men, en ting er sikkert; at den ene vennen til datra mi, som er veldig overvektig; det er ingen jente jeg kjenner som er bedre til å kle seg pent, og hun har meget fine manerer...det er nok av dem som ikke har det....

Skrevet

De som jeg kjenner som har overvektige barn bryr seg om det. I et tilfelle er barnet klart disponibelt for overvekt.

De jeg vokste opp med som var litt rund og der foreldrene var veldig opptatt av det, gikk det heller feil vei med. Så jeg synes du tar feil, og er veldig sneversynt og aner ikke hva du snakker om.

Skrevet

Tror nok at det er individuelt hva som er årsaken til overvekt i familier. Men mine "skinny" barn har mange overvektige venner. og spesielt en venn, kommer fra en "stor" familie. men jeg fant ut en av grunnene, en dag da moren kom bærende på sitt barnebarn på 2 år, og sa at : nå skal vi ut i bilen og finne noe å drikke til deg. du er sikkert tørst. se, her har du brusflaska di! og dette var en vanlig ukedag. Og når den ene vennen til datra mi skulle prøve å la være å spise snop og søtsaker i ukedagene; og jeg kunne lese på facebook; i dag har jeg besøk av Kari, og vi koser oss med is og vafler. på en mandag. antakelig regnet hun ikke is og vafler for å være "snop".. Men, en ting er sikkert; at den ene vennen til datra mi, som er veldig overvektig; det er ingen jente jeg kjenner som er bedre til å kle seg pent, og hun har meget fine manerer...det er nok av dem som ikke har det....

Dømmer du folk ut i fra at de spiser is og vaffler når de har besøk?

Skrevet

Ting er ikke alltid svart/hvitt.

Ei venninne av meg hadde en mor som brydde seg noe så altfor mye. Venninnen min visste alt om kalorier allerede på barneskolen. Og hun syntes det var blodig urettferdig at hun ikke fikk godsaker når andre unger fikk. Med det resultat at hun ble helt desperat etter å spise det som var "ulovlig".

I utgangspunktet var ikke venninnen min spesielt tykk, men litt valpefett hadde hun. Men mora var tykk i oppveksten, og var livredd for at datteren skulle bli tykk.

Alt fokuset på vekt hadde motsatt virkning, og selvsagt ble hun tykk. Hun greide riktignok å slanke seg igjen i voksen alder, da ved hjelp av kaloritelling.

Her har du et veldig viktig poeng. Kjenner til flere sånne tilfeller.

Gjest ikke bare jeg som har lav IQ
Skrevet

Jeg har en tykk og en tynn. Bryr jeg meg bare om den ene da?

Kunne skrevet mye om dette til deg, men regner ikke med at du ville skjønne hva jeg skrev, likevel.

Gjest Bry deg!
Skrevet

Kunne skrevet mye om dette til deg, men regner ikke med at du ville skjønne hva jeg skrev, likevel.

Du kunne bry deg mer om den som er feit ja.

Gjest Bry deg!
Skrevet

Du burde skamme deg over å ha en tykk unge. Hvem som mangler intelligens her er det ikke tvil om.

Skrevet

Du burde skamme deg over å ha en tykk unge. Hvem som mangler intelligens her er det ikke tvil om.

''Du burde skamme deg over å ha en tykk unge. Hvem som mangler intelligens her er det ikke tvil om.''

Antar at du er ironisk nå, i motsatt fall er skammen lett å fordele.

Gjest Bry deg!
Skrevet

''Du burde skamme deg over å ha en tykk unge. Hvem som mangler intelligens her er det ikke tvil om.''

Antar at du er ironisk nå, i motsatt fall er skammen lett å fordele.

Jeg svarte litt skrarpt siden hun skrev ''Kunne skrevet mye om dette til deg, men regner ikke med at du ville skjønne hva jeg skrev, likevel.''

Gjest Bry deg!
Skrevet

Jeg svarte litt skrarpt siden hun skrev ''Kunne skrevet mye om dette til deg, men regner ikke med at du ville skjønne hva jeg skrev, likevel.''

*Skarpt

Gjest Moderator
Skrevet

Vi har foreslått før at du like gjerne kan holde deg til de tanketomme - men ikke fullt så bevisst provoserende - innleggene dine. Du bes om å svare andre brukere på en rimelig resepktfull måte, hvis ikke får du holde deg til innleggene om julen.

Gjest Bry deg!
Skrevet

Vi har foreslått før at du like gjerne kan holde deg til de tanketomme - men ikke fullt så bevisst provoserende - innleggene dine. Du bes om å svare andre brukere på en rimelig resepktfull måte, hvis ikke får du holde deg til innleggene om julen.

Hvis andre viser meg respekt så gjengjelder jeg det.

Skrevet

Hvis andre viser meg respekt så gjengjelder jeg det.

Respekt er noe man gjør seg fortjent til.

Gjest Bry deg!
Skrevet

Respekt er noe man gjør seg fortjent til.

Les igjennom tråden så kanskje du ser at jeg har forholdt meg seriøs, men har svart med samme mynt.

Skrevet

Les igjennom tråden så kanskje du ser at jeg har forholdt meg seriøs, men har svart med samme mynt.

Jeg har lest tråden, og har nok en annen opfattelse av innleggene dine enn deg. Og den kommentaren min om respekt, den var ment generelt, ikke nødvendigvis bare for denne tråden.

Gjest Bry deg!
Skrevet

Jeg har lest tråden, og har nok en annen opfattelse av innleggene dine enn deg. Og den kommentaren min om respekt, den var ment generelt, ikke nødvendigvis bare for denne tråden.

Det respekterer jeg, men er uenig.

Skrevet

Det er ikke veldig seriøst eller intelligent av deg å vise til intelligens når det gjelder overvektsproblematikk.

Hvis det hadde vært så enkelt som du tror, så hadde ikke problemer med overvekt vært så store.

Mange rører seg helt klart alt for lite og dytter feil ting inn i kroppen sin, men det virker heller ikke som om du forstår at kropp og sinn henger sammen. Mye overvektsproblematikk er knyttet til psykisk helse, ikke bare fysisk.

Det er like ille uansett og problemet må tas tak i. Det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna deres får hjelp, men dette er nok mer sammensatt enn du tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...