Gå til innhold

Deaktivere veggen på facebook?

Anbefalte innlegg

Gjest dødsfall i familien

Håper noen kan hjelpe. Er i en vanskelig livssituasjon, og orker ikke alle som strømmer til for å vise sin medfølelse offentlig på facebook. Derfor ønsker jeg å stenge veggen for en periode, til jeg selv ønsker å motta innlegg offentlig. De som ønsker kan selvsagt sende meldinger.

Jeg har tidligere kommet over profiler som jeg ikke kan skrive noe på veggen, men å finne frem i Facebook-jungelen er vanskeligere enn jeg trodde.

Noen som har en enkel og grei oppskrift på norsk til meg?

Tusen takk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378231-deaktivere-veggen-p%C3%A5-facebook/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personverninnstillinger => Tidslinje og tagging => Rediger innstillinger => Hvem kan skrive på tidslinjen din => Ingen

Bare en liten sidekommentar ...

Det forundrer meg stadig hva folk skriver offentlig på andres vegg på FB. Kommentarer om dødsfall i nær familie, alvorlig sykdom, kjærlighetssorg, beinbrudd og andre (til dels alvorlige) ulykker legges ut i full offentlighet på vedkommendes vegg uten at vedkommende selv har skrevet et eneste ord om dette. Er det for å liksom vise empati at man må poste sånt på veggen i stedet for å bruke meldinger? Jeg syns det viser en mangel på folkeskikk, og nettopp mangel på empati.

Har folk rett og slett ikke skjønt at man skal være private, og at meldinger er der for en grunn?

Personverninnstillinger => Tidslinje og tagging => Rediger innstillinger => Hvem kan skrive på tidslinjen din => Ingen

Det forundrer meg stadig hva folk skriver offentlig på andres vegg på FB. Kommentarer om dødsfall i nær familie, alvorlig sykdom, kjærlighetssorg, beinbrudd og andre (til dels alvorlige) ulykker legges ut i full offentlighet på vedkommendes vegg uten at vedkommende selv har skrevet et eneste ord om dette. Er det for å liksom vise empati at man må poste sånt på veggen i stedet for å bruke meldinger? Jeg syns det viser en mangel på folkeskikk, og nettopp mangel på empati.

Har folk rett og slett ikke skjønt at man skal være private, og at meldinger er der for en grunn?

''Det forundrer meg stadig hva folk skriver offentlig på andres vegg på FB. Kommentarer om dødsfall i nær familie, alvorlig sykdom, kjærlighetssorg, beinbrudd og andre (til dels alvorlige) ulykker legges ut i full offentlighet på vedkommendes vegg uten at vedkommende selv har skrevet et eneste ord om dette. Er det for å liksom vise empati at man må poste sånt på veggen i stedet for å bruke meldinger? Jeg syns det viser en mangel på folkeskikk, og nettopp mangel på empati.

Har folk rett og slett ikke skjønt at man skal være private, og at meldinger er der for en grunn?''

Helt enig! Nå skal liksom alle medier brukes på alt mulig. Jeg reagerte veldig en gang jeg så at personer la ut kondolanser på veggen til en som hadde mistet moren sin, uten at vedkommende selv hadde skrevet noe om dødsfallet. Sånn synes jeg ikke passer seg.

''Det forundrer meg stadig hva folk skriver offentlig på andres vegg på FB. Kommentarer om dødsfall i nær familie, alvorlig sykdom, kjærlighetssorg, beinbrudd og andre (til dels alvorlige) ulykker legges ut i full offentlighet på vedkommendes vegg uten at vedkommende selv har skrevet et eneste ord om dette. Er det for å liksom vise empati at man må poste sånt på veggen i stedet for å bruke meldinger? Jeg syns det viser en mangel på folkeskikk, og nettopp mangel på empati.

Har folk rett og slett ikke skjønt at man skal være private, og at meldinger er der for en grunn?''

Helt enig! Nå skal liksom alle medier brukes på alt mulig. Jeg reagerte veldig en gang jeg så at personer la ut kondolanser på veggen til en som hadde mistet moren sin, uten at vedkommende selv hadde skrevet noe om dødsfallet. Sånn synes jeg ikke passer seg.

Onkelen min døde for noen dager siden, og i den forbindelse sendte jeg melding på FB til mine to søskenbarn. Både for å vise medfølelse, og for å fortelle hvor mye onkel har betydd for meg opp gjennom årene. Men jeg brukte meldinger til det, syns sånt er for privat til å legge offentlig. Selv om jeg ser at mange skriver rett på veggen uten at mine søskenbarn har skrevet noe som helst selv først.

Enig i det meste her - selv om jeg ikke hadde reagert så mye på kommentar om beinbrudd, altså.

Annonse

Måtte leite litt, men fant til slutt en artikkel jeg leste for en stund siden som handler om akkurat det dere snakker om her:

"Kupper andres nyheter på facebook"

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7946449

Måtte leite litt, men fant til slutt en artikkel jeg leste for en stund siden som handler om akkurat det dere snakker om her:

"Kupper andres nyheter på facebook"

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7946449

Bra link! Man bør bruke hodet hver gang man skriver noe på andres vegg, det er ikke sikkert det er ment for å flashe noe, menalle vennene til vedkommende ser det jo uansett.

Jeg liker ikke tagging av bilder og steder, men det kan man jo styre litt selv. Jeg blander heller aldri noe med min arbeidsgiver inn i min FB-profil. Selv om jeg har venner der som jeg jobber sammen med, så skriver vi ingenting som har med firmaet vi jobber i å gjøre. Har sett folk som har sluttet, som har hengt ut arbeidsgiver på FB, det er bare så teit.

Jeg vet masse om andre jeg ikke en gang har som venn på FB, lurer på om de egentlig er klar over det.

Gjest dødsfall i familien

Tusen takk!

Ja, det forundrer meg også, det er akkurat som om det er en konkurranse om å være førstemann til å kondolere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...