Gå til innhold

Har vi tatt feil av psykopatene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ladytron

Var vanskelig å ikke tenke på ABB når jeg leste artikkelen. Det fikk meg til å tenke på dette: http://www.aftenposten.no/meninger/Smilet-i-rettssalen-6758691.html

Selvfølgelig er det synd på ofrene, de pårørende, de som kjente noen som ble rammet og stort sett resten av norges befolkning som sørger, har sørget og som har mottatt de evige påminnelsene fra media...

Men jeg tillater meg på et vis også å synes synd på Breivik, for den oppveksten han sannsynligvis hadde og at ingen grep inn... Selv om de mener han var tilregnelig, så har han jo hatt oddsene mot seg. Hvis den narsissistiske personlighetsforstyrrelsen utviklet seg allerede før han ble voksen, så har han jo ikke hatt noen mulighet til å reflektere rundt den (på en god måte) og endre sine tanker... Andre ofre har i varierende grad en mulighet til å ta et oppgjør med fortiden og gå videre med livet sitt, men jeg vil tro at en psykopat (antisosial/narsissistisk pf) mangler den nødvendige selvinnsikten til å gjøre dette på egenhånd... Og helsevesenet har altså hatt en mening om at ikke dette kan endres.

Hvor langt skal vi gå i å fradefinere mennesker ansvaret for sine handlinger med henvisning til barndommen? Finnes det ingen reell iboende ondskap i mennesker?

Og hvor mye lidelse skal uskyldige påføres fordi vi vil eksprimentere med hvor rehabilitert psykopater kan bli?

mvh

Hvor langt skal vi gå i å fradefinere mennesker ansvaret for sine handlinger med henvisning til barndommen? Finnes det ingen reell iboende ondskap i mennesker?

Og hvor mye lidelse skal uskyldige påføres fordi vi vil eksprimentere med hvor rehabilitert psykopater kan bli?

mvh

''Finnes det ingen reell iboende ondskap i mennesker?''

Jo, det er jeg sikker på at det gjør, men vi søker stadig etter å finne en unnskyldning eller forklaring.

Det har f.eks. vært jobbet i mange år for å få helsepersonell til å i det hele tatt tenke den tanken at en mor eller far f.eks. kan ha mishandlet sitt eget barn til døde.

Dette skjer jo, jeg mener det da må være et bevis på at ren ondskap finnes.

''Finnes det ingen reell iboende ondskap i mennesker?''

Jo, det er jeg sikker på at det gjør, men vi søker stadig etter å finne en unnskyldning eller forklaring.

Det har f.eks. vært jobbet i mange år for å få helsepersonell til å i det hele tatt tenke den tanken at en mor eller far f.eks. kan ha mishandlet sitt eget barn til døde.

Dette skjer jo, jeg mener det da må være et bevis på at ren ondskap finnes.

Man trenger ikke gå lengre enn til sannkassen for å se at mennesker har evnen til å velge å gjøre hverandre vondt.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...