Gå til innhold

Er det lov i trafikken?

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre en unge på trening og to andre på biblioteket. Og så når jeg står i venstre fil med asfaltdeler og skilt nærmest meg, og venter på å kjøre inn i rundkjøring, så omringes bilen min på BEGGE sider av syklister i gul vest, 15cm fra bilen min på alle kanter. Og stiller seg tett på sidene og forran meg for å komme ut i rundkjøringen. Jeg har aldri sett på maken til respektløs og arrogant oppførsel i trafikken!

Jeg er rasende. No need to say, neste gang har jeg =)¤(¤&%¤(= lyst til å klappe de =¤E(/¤/%=¤?` adrenalinjunkiene i asfalten så dekkmønsteret er TATOVERT inn i ryggskinnet på dem...!

Det der kan ikke være lovlig?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378251-er-det-lov-i-trafikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Sykling i rundkjøringer

Det finnes ikke egne regler i vegtrafikklovgivningen for sykling i rundkjøring. Som syklist bør du være ekstra oppmerksom, og sørge for at du synes godt, og ikke ligger skjult bak andre kjøretøy. Ligg i midten av din kjørefil, både på vei inn mot og inne i rundkjøringen. Vis tydelig tegn til høyre når du skal sykle ut av rundkjøringen. Du bør ikke sykle ytterst langs høyre kant i rundkjøringen, da vil ikke bilistene være oppmerksom på deg.

Du kan sykle på fortauet rundt rundkjøringen og krysse gatene enkeltvis. Da må du være spesielt oppmerksom på kjøretøy som skal ut av rundkjøringen. For å få samme rettigheter som gående må du gå av sykkelen og trille den. Dersom du sitter på sykkelen har du vikeplikt for andre kjøretøy når du kommer fra fortau."

Nei det der var ikke lovlig... =¤)(/¤/¤#)=¤%¤? så forbanna jeg er!! DRITTSYKLISTER!

"Sykling i rundkjøringer

Det finnes ikke egne regler i vegtrafikklovgivningen for sykling i rundkjøring. Som syklist bør du være ekstra oppmerksom, og sørge for at du synes godt, og ikke ligger skjult bak andre kjøretøy. Ligg i midten av din kjørefil, både på vei inn mot og inne i rundkjøringen. Vis tydelig tegn til høyre når du skal sykle ut av rundkjøringen. Du bør ikke sykle ytterst langs høyre kant i rundkjøringen, da vil ikke bilistene være oppmerksom på deg.

Du kan sykle på fortauet rundt rundkjøringen og krysse gatene enkeltvis. Da må du være spesielt oppmerksom på kjøretøy som skal ut av rundkjøringen. For å få samme rettigheter som gående må du gå av sykkelen og trille den. Dersom du sitter på sykkelen har du vikeplikt for andre kjøretøy når du kommer fra fortau."

Nei det der var ikke lovlig... =¤)(/¤/¤#)=¤%¤? så forbanna jeg er!! DRITTSYKLISTER!

Jeg er så inni hampen forbanna provosert over tråsyklisters adferd i trafikken at jeg ikke en gang greier å svare deg på spørsmålet ditt!

"Sykling i rundkjøringer

Skal vi starte en forening om at folk som ikke har peiling på trafikkregler bør la være å sykle? Her jeg bor kjører de mot kjøreretningen, over gangfelt, overholder ikke vikeplikt og kjører ned gående.

"Sykling i rundkjøringer

Daglig ser jeg syklister i sentrum av Oslo som sykler på rødt, og inn mellom bilene.

For en stund siden så jeg en som syklet midt i trikkesporet, og forsinket en trikk med 100 mennesker.

Ettersom vi ikke har lov å skyte dem ;-) så bør de kanskje ha skilt (slik som på bil) slik at vi kan fotografere og bøtelegge dem?

Med vennlig hilsen

Daglig ser jeg syklister i sentrum av Oslo som sykler på rødt, og inn mellom bilene.

For en stund siden så jeg en som syklet midt i trikkesporet, og forsinket en trikk med 100 mennesker.

Ettersom vi ikke har lov å skyte dem ;-) så bør de kanskje ha skilt (slik som på bil) slik at vi kan fotografere og bøtelegge dem?

Med vennlig hilsen

''Ettersom vi ikke har lov å skyte dem ;-) så bør de kanskje ha skilt (slik som på bil) slik at vi kan fotografere og bøtelegge dem?''

Et veldig godt forslag og faktisk helt på sin plass, så lenge de skal ferdes i trafikken.

Annonse

Gjest Elextra

Skjønner det der var irriterende, men ellers anbefales å skifte mellom å sykle, gå og kjøre de samme veiene. Det gjør jeg, og er stadig litt irritert over de to øvrige grupperingene ;).

Det er utrolig mange bilister som også oppfører seg respektløst overfor syklister. Og jeg tror neppe fremkommeligheten hadde blitt noe bedre av at alle syklistene satte seg i bilen i stedet.

Det er synd og skam hvor sårlige sykkelforhold det er i Oslo.

Skjønner det der var irriterende, men ellers anbefales å skifte mellom å sykle, gå og kjøre de samme veiene. Det gjør jeg, og er stadig litt irritert over de to øvrige grupperingene ;).

Det er utrolig mange bilister som også oppfører seg respektløst overfor syklister. Og jeg tror neppe fremkommeligheten hadde blitt noe bedre av at alle syklistene satte seg i bilen i stedet.

''Det er synd og skam hvor sårlige sykkelforhold det er i Oslo.''

Jeg har sett SÅ mange ganger at folk unngår å bruke gang- og sykkelstier som det brukes masse penger på å lage, og isteden på død og liv (nesten bokstavelig talt!) skal sykle på bilveien.

I dag så jeg noen som syklet mellom (!) to rader med biler, på en vei med 60 km/t, og med en ny og god sykkelsti 10 meter fra veien.

Jeg er enig i at Oslo bør tilrettelegges bedre for syklister, men det er jo fremdeles ingen unnskyldning for å kjøre på rødt eller bryte trafikkreglene.

Med vennlig hilsen

Mye mulig det er en del ubehøvlede bilførere rundt forbi. Men jeg stod nå ganske så stille og venta på tur i dette tilfellet.

Og det skal jeg bare si deg min gode dame. Når en førtiåring i krisa, på nyinnkjøpt kringle til søttifem tusen daler, ifører seg stilongs og gul vest. Begynner å elge seg innpå din 1,8 tonn store SUV i den tro at isoporhatten han har på hodet skal beskytte ham fra å ha 4X4 i moon walk over ræva hans!

Da begynner blodtrykket mitt å lage problemer på det stedet i hodet mitt som genererer empati og forståelse for mine medmennesker... i den grad at neste gang jeg ser en av de tour the utstyrsnobberi pesende etter veien, så får jeg blodsmak i munnen... nnnnnngghhhhh...

''men ellers anbefales å skifte mellom å sykle, gå og kjøre de samme veiene. Det gjør jeg, og er stadig litt irritert over de to øvrige grupperingene ;).''

Godt observert :-)

Jeg sykler eller kjører bil til jobb, og irriterer meg over bilistene når jeg sitter på sykkelen - og - selvsagt over syklistene når jeg sitter i bilen..

''men ellers anbefales å skifte mellom å sykle, gå og kjøre de samme veiene. Det gjør jeg, og er stadig litt irritert over de to øvrige grupperingene ;).''

Jeg sykler eller kjører bil til jobb, og irriterer meg over bilistene når jeg sitter på sykkelen - og - selvsagt over syklistene når jeg sitter i bilen..

Annonse

''Det er synd og skam hvor sårlige sykkelforhold det er i Oslo.''

Jeg har sett SÅ mange ganger at folk unngår å bruke gang- og sykkelstier som det brukes masse penger på å lage, og isteden på død og liv (nesten bokstavelig talt!) skal sykle på bilveien.

Ja enig, det er skikkelig irriterende. Selv om det ikke finnes et menneske på sykkel/gangveien, så må syklistene på død og liv sykle i veibanen.

Mye mulig det er en del ubehøvlede bilførere rundt forbi. Men jeg stod nå ganske så stille og venta på tur i dette tilfellet.

Og det skal jeg bare si deg min gode dame. Når en førtiåring i krisa, på nyinnkjøpt kringle til søttifem tusen daler, ifører seg stilongs og gul vest. Begynner å elge seg innpå din 1,8 tonn store SUV i den tro at isoporhatten han har på hodet skal beskytte ham fra å ha 4X4 i moon walk over ræva hans!

Da begynner blodtrykket mitt å lage problemer på det stedet i hodet mitt som genererer empati og forståelse for mine medmennesker... i den grad at neste gang jeg ser en av de tour the utstyrsnobberi pesende etter veien, så får jeg blodsmak i munnen... nnnnnngghhhhh...

''Og det skal jeg bare si deg min gode dame. Når en førtiåring i krisa, på nyinnkjøpt kringle til søttifem tusen daler, ifører seg stilongs og gul vest. Begynner å elge seg innpå din 1,8 tonn store SUV i den tro at isoporhatten han har på hodet skal beskytte ham fra å ha 4X4 i moon walk over ræva hans!

''

*ler så tårene triller* Leste den høyt til mannen min (som godt kunne vært en av stillongsgutta), han måtte humre han også.

Gjest grøøøøøøøfff

De skal vel kun sykle forbi på den ene sia???

Verste jeg vet er når det sykler en syklist på hovedveien...

men ikke bare en, de må sykle side om side!

Da må jeg jo ha enda mer plass å kjøre rundt, men så kommer det biler i mot hele tiden,

så da blir jeg liggende i 20-30 et godt stykke, og du kan ikke tro de har vett til å

svinge av i en busslomme og sleppe folk forbi??? Neida...

Og en gang var det jo to syklister, først en, jeg kjørte forbi han, og da jeg gjorde meg klar til å ta neste, guffet den første syklisten opp, han skulle absolutt forbi meg,

jeg kjørte jo sakte bak den neste syklisten pga det kom biler i mot

og klarte ikke kjøre forbi med det første..

så det var derfor han siste guffet opp,

og da fikk jeg jo to jeg måtte kjøre forbi igjen...

argh!

Vet du hva annet jeg irriterer meg over?

Mopedister som kjører forbi hele køa...

Greit nok at det er på venstresida av bilene de kjører, men bilene står tett i tett,

så om det kommer en bil i mot så er det ikke store lukene å "gjemme" seg...

Blir like nervøs hver gang jeg for om det kommer en bil fort i mot - og bare pang!

Køa går bare en vei, den andre veien er det lite trafikk....

så da legger mopedisten seg over i den andre fila.

Da må jeg jo ha enda mer plass å kjøre rundt, men så kommer det biler i mot hele tiden,

så da blir jeg liggende i 20-30 et godt stykke, og du kan ikke tro de har vett til å

Og en gang var det jo to syklister, først en, jeg kjørte forbi han, og da jeg gjorde meg klar til å ta neste, guffet den første syklisten opp, han skulle absolutt forbi meg,

argh!

Greit nok at det er på venstresida av bilene de kjører, men bilene står tett i tett,

Blir like nervøs hver gang jeg for om det kommer en bil fort i mot - og bare pang!

Livsfarlige. Disse her omringet bilen min og stilte seg 15cm fra meg på ALLE kanter. 15 stk.

Idiotene vil gjerne ha retten til å opptre som motorkjøretøy i tafikken, men de er ikke villige til å overholde trafikkreglene som til enhver tid er gjeldene for nettopp motorkjøretøy!

PieLill minnet meg på at bilen min har HORN! Mooooooahahahahahhahahah..... tenkte ikke på det der jeg satt og slapp haka ned på tredje knapphøl. Jeg hadde nok med å hindre øynene i å sprette ut!

Vi har ganske mange sykkelstier i området her. Det er en stor trafikkmaskin igjennom hele området pga gjennomgangstrafikk til andre steder i landet. Og derfor er det utbygget for annen ferdsel, ellers ville det røket med folk hver dag.

Jeg sykler til byen av og til selv. Og er ikke i nærheten av å måtte tråkke over vei med motorkjøretøyer. Det er tuneller og stier og gjennom boligområder.

Men så snart de får på seg longs og vest, da er det ut i 70-sona. *hmf*

Gjest grøøøøøøøfff

argh!

Ang. mopedistene, så kjører disse ofte over sperrelinjer osv,

altså der det faktisk IKKE er lov å kjøre forbi!

Og en gang da jeg var akkurat ferdig med å kjøre forbi et såkalt glidelåsfelt,

la det seg en motorsykkel i full guffe på høyresida mi (der de som fletter seg inn fra "glidelåset" kommer om du skjønner,

jeg hadde jo akkurat passert denne, så det var jo bra jeg så i speilet...

tenk om jeg plutselig hadde kjørt litt ustøtt og veiva til høyre, så hadde jeg jo meid han ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...