Gå til innhold

Hva er problemet med GPS sendere til demente?

Anbefalte innlegg

"I dag er det ikke lov for institusjoner å feste en GPS-sender på en som ikke har gitt samtykke. Frp vil fremme et dokument 8-forslag i neste uke om blant annet GPS-merking av demente."

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8070939

Regjeringen vi derimot utrede opp og ned og i mente enda lengre.

Men hva er problemet? Alternativet til å ikke bruke GPS-sender på demente er å sperre dem inne og/eller fotfølge dem hvor de enn går. Gir dette mer privatliv og bedre ivaretakelse av individets integritet og frihet?

I tillegg kommer de menneskelige og økonomiske kostnadene når demente går seg bort.

I Danmark er slik teknologi i bruk og fungerer utmerket.

Hvorfor somler regjeringen? Man kan ansette folk til å overvåke at en person ikke står opp og vandrer av gårde om natten. Men å sette en alarm på utgangsdøren til vedkommende er ikke lov.

Hva er det å diskutere og utrede i år etter år. Mens pårørende går på nåler, demente får vonde og skremmende opplevelser og store resurers brukes til å forhindre at demente forsvinner og til å finne dem om de likevel gjør det.

GPS er i denne sammenhengen en vinn-vinn-vinn-løsning. Hvorfor tar det slik tid å få den på plass?

mvh

Fortsetter under...

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Masseovervåkning er noe man skal tenke over både 5 og 6 ganger før man sier det er OK.

Det er, for øvrig, datatilsynet som tidligere har sagt nei til dette. Også da de var ledet av en Høyrepolitiker.

Med vennlig hilsen

Selv om man er dement har man rett på et privatliv.

Hvilket privatliv har du om du enten sperres inne eller fotfølges så snart du setter nesen utenfor verandadøra?

Demente vil få mer privatlig og større personlig frihet i kombinasjon med økt trygghet ved bruk av GPS-sender.

På Østlandet omkom en dement som hadde forvillet seg inn på et jernbanespor. Ulykken ville vært unngått med GPS.

mvh

I nærheten her hvor jeg bor er det en som er psykisk utviklingshemmet og lite i stand til å gjøre rede for seg og innimellom stikker av. Det har vært foreslått å feste gps på vedkommende, men det får man ikke lov til. Bruk heller pengene på store etterlysniger i avisene og at politiet må ut og lete. Hvor er logikken og fornuften?!

Annonse

I nærheten her hvor jeg bor er det en som er psykisk utviklingshemmet og lite i stand til å gjøre rede for seg og innimellom stikker av. Det har vært foreslått å feste gps på vedkommende, men det får man ikke lov til. Bruk heller pengene på store etterlysniger i avisene og at politiet må ut og lete. Hvor er logikken og fornuften?!

Man kan også bruke store resurser på å fotfølge vedkommende. Det gir jo mye privatliv. Eller man kan plassere h*n bak låste dører til noen har tid til å gå tur.

Man blir ikke mer overvåket av GPS enn fotfølging.

Så et innslag på TV om et sykehjem for i Danmark. Alle demente hadde GPS-sender. Ingen låste dører eller proter. Alle kunne gå ut og inn som de ville.

En alarm gikk om beboerne gikk utenfor et visst område. Så kunne personalet hente dem om nødvendig.

Skulle jeg noen gang komme i en slik situasjon, må de gjerne operere GPS-senderen under huden på meg. Det er firhet og omsorg.

mvh

Gjest Hulderen

Man kan også bruke store resurser på å fotfølge vedkommende. Det gir jo mye privatliv. Eller man kan plassere h*n bak låste dører til noen har tid til å gå tur.

Så et innslag på TV om et sykehjem for i Danmark. Alle demente hadde GPS-sender. Ingen låste dører eller proter. Alle kunne gå ut og inn som de ville.

En alarm gikk om beboerne gikk utenfor et visst område. Så kunne personalet hente dem om nødvendig.

Skulle jeg noen gang komme i en slik situasjon, må de gjerne operere GPS-senderen under huden på meg. Det er firhet og omsorg.

mvh

Vi får sørge for å skrive en erklæring om at vi godtar GPS før vi blir for demente.

PieLill - nå blir det kryss i taket: Jeg er helt enig med deg! Hva gir du meg for den?! :-)

Jeg er helt enig med Sør i at man skal tenke seg om noen ganger før man sier ja til overvåkning, og jeg er helt enig i at overvåkning med GPS må være på helt tydelige vilkår. Slik som at man har diagnosen senil dement eller alzheimers.

Jeg vil gjerne gi mitt samtykke allerede nå, jeg, til at jeg kan kobles til GPS-sender når jeg blir (om jeg blir, heter det vel) rotete og surrete når jeg blir gammel.

PieLill - nå blir det kryss i taket: Jeg er helt enig med deg! Hva gir du meg for den?! :-)

Jeg er helt enig med Sør i at man skal tenke seg om noen ganger før man sier ja til overvåkning, og jeg er helt enig i at overvåkning med GPS må være på helt tydelige vilkår. Slik som at man har diagnosen senil dement eller alzheimers.

Jeg vil gjerne gi mitt samtykke allerede nå, jeg, til at jeg kan kobles til GPS-sender når jeg blir (om jeg blir, heter det vel) rotete og surrete når jeg blir gammel.

''Jeg vil gjerne gi mitt samtykke allerede nå, jeg, til at jeg kan kobles til GPS-sender når jeg blir (om jeg blir, heter det vel) rotete og surrete når jeg blir gammel.''

Enig. I tillegg til at gubben gjerne må få satt meg på et hjem eller noe om jeg blir så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme - han skal ikke føle seg nødt til å ta seg av meg, han er jo like gammel han også. Gjelder også ungene mine, de skal heller ikke føle at de må han en gammel og surrete mor hjemme hos seg.

''Jeg vil gjerne gi mitt samtykke allerede nå, jeg, til at jeg kan kobles til GPS-sender når jeg blir (om jeg blir, heter det vel) rotete og surrete når jeg blir gammel.''

Enig. I tillegg til at gubben gjerne må få satt meg på et hjem eller noe om jeg blir så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme - han skal ikke føle seg nødt til å ta seg av meg, han er jo like gammel han også. Gjelder også ungene mine, de skal heller ikke føle at de må han en gammel og surrete mor hjemme hos seg.

Min mor har gitt meg beskjed om at vi må "se til å ha henne på et hjem" hvis hun blir slik og sånn når hun blir gammel. :)

''I tillegg til at gubben gjerne må få satt meg på et hjem eller noe om jeg blir så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme''

Det har jeg også gjentatte ganger informert mine nærmeste om. Gi meg noen bøker og filmer - og send meg av gårde :-) Er man riktig surrete behøver det jo ikke være så mange bøker/filmer heller, hehe :-)

''I tillegg til at gubben gjerne må få satt meg på et hjem eller noe om jeg blir så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme''

Det har jeg også gjentatte ganger informert mine nærmeste om. Gi meg noen bøker og filmer - og send meg av gårde :-) Er man riktig surrete behøver det jo ikke være så mange bøker/filmer heller, hehe :-)

''Er man riktig surrete behøver det jo ikke være så mange bøker/filmer heller, hehe :-)''

LOL

Annonse

mvh

''Ingen låste dører eller proter. Alle kunne gå ut og inn som de ville.

En alarm gikk om beboerne gikk utenfor et visst område. Så kunne personalet hente dem om nødvendig.''

Dette er en falsk trygghet. Selv med meget sensitive GPSer, så skal det relativt lite til for å posisjonere seg slik at GPSen mister signalet. Disse GPSene har bare små patch-antenner, med relativt stort tap.

Med vennlig hilsen

Jeg har evaluert denne teknologien, og den er ikke helt moden enda, men den er på god vei. Det hjelper litt med de avanserte GPS/mobil-kombinasjonene, hvor en pleier kan snakke til pasienten gjennom GPSen, og be dem sette seg, eller høre hvordan de har det.

En del av problemet er jo at man snakker om å "sy de inn i kåpekragen", men en del av problemstillingen er jo at de kan finne på å gå ut midt på vinteren uten kåpe, og da er man like langt. En stor del av problemstillingen er altså hvor man fester den.

Med vennlig hilsen

Oppringt fra en amerikansk millitær værstasjon på Lonesome Island i indre Arizsona, som har fått en sms fra romstasjonen "Mir".

Oi u norweggies! U seem to have a grannie on the loose, she`s jammi`n our count an Afghan O- meter, please pick`er up would u?!

Hvorfor ikke bare microchippe samtlige rett etter fødsel. Så er vi ferdige med det liksom. Skam å ha folk i arbeid for å passe på gamle sulliker som går seg vekk i rundkjøringa.

''Ingen låste dører eller proter. Alle kunne gå ut og inn som de ville.

En alarm gikk om beboerne gikk utenfor et visst område. Så kunne personalet hente dem om nødvendig.''

Dette er en falsk trygghet. Selv med meget sensitive GPSer, så skal det relativt lite til for å posisjonere seg slik at GPSen mister signalet. Disse GPSene har bare små patch-antenner, med relativt stort tap.

Med vennlig hilsen

Hvis de er tilfredse med bruken av det i Danmark fungerer det vel? Hvis ikke det fungerer godt må det jo være enklere å argumentere med det istedetfor å snakke om overvåkning og privatliv.

Oppringt fra en amerikansk millitær værstasjon på Lonesome Island i indre Arizsona, som har fått en sms fra romstasjonen "Mir".

Oi u norweggies! U seem to have a grannie on the loose, she`s jammi`n our count an Afghan O- meter, please pick`er up would u?!

Hvorfor ikke bare microchippe samtlige rett etter fødsel. Så er vi ferdige med det liksom. Skam å ha folk i arbeid for å passe på gamle sulliker som går seg vekk i rundkjøringa.

Demente blir allerede overvåket. De låses inne og fotfølges - til sitt eget beste. Mange kan ikke gå mange skrittene ute før de blir dessorienterte.

Med GPS kan man i realiteten oppnå større frihet, mindre overvåkning og større trygghet for den enkelte beboer.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/267856/

mvh

Er du riktig surrete og dement så er du ikke interessert i verken bøker eller tv for du klarer ikke å lese og klarer ikke følge med. Du blir i grunnen ikke interessert i noen ting lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...