Gå til innhold

Hva er problemet med GPS sendere til demente?

Anbefalte innlegg

''I tillegg til at gubben gjerne må få satt meg på et hjem eller noe om jeg blir så dårlig at jeg ikke kan bo hjemme''

Det har jeg også gjentatte ganger informert mine nærmeste om. Gi meg noen bøker og filmer - og send meg av gårde :-) Er man riktig surrete behøver det jo ikke være så mange bøker/filmer heller, hehe :-)

Er du riktig surrete og dement så er du ikke interessert i verken bøker eller tv for du klarer ikke å lese og klarer ikke følge med. Du blir i grunnen ikke interessert i noen ting lenger.

Fortsetter under...

Hvis de er tilfredse med bruken av det i Danmark fungerer det vel? Hvis ikke det fungerer godt må det jo være enklere å argumentere med det istedetfor å snakke om overvåkning og privatliv.

Om jeg ikke husker feil fungerte det slik at de både kunne se personene på et kart ved behov og at en alarm gikk om de kom utenfor et forhåndsdefinert område.

Slik det ble fremstilt i reportasjen virket alle godt fornøyde. Ingen satt å så på skjermen hele tiden, den ble mest brukt når alarmen gikk.

mvh

Om jeg ikke husker feil fungerte det slik at de både kunne se personene på et kart ved behov og at en alarm gikk om de kom utenfor et forhåndsdefinert område.

Slik det ble fremstilt i reportasjen virket alle godt fornøyde. Ingen satt å så på skjermen hele tiden, den ble mest brukt når alarmen gikk.

mvh

Hei,

Ja, det er korrekt at man har ett eller flere pre-definerte områder.

Det handler dog ikke bare om hvem som ser der og da, men om hvor mye data som lagres, hvor lenge, for hvilken hensikt, osv.

Med vennlig hilsen

Teknologien er ikke trygg nok til å kunne stole på GSP-sendere. De virker ikke overalt, og man kan bare se hvor noen er først når de har kommet dit. De hindrer m.a.o. ikke at folk kommer på uheldige steder.

Det finnes systemer der en alarm går av om brukeren kommer utenfor et forhåndsdefinert område.

Så for en tid tilbake et innslag om hvordan dette fungerte på et dansk sykehjem. Der så de ut til å være godt fornøyde. Ingen låste dører og ingen leteaksjoner.

Alt kan selvfølgelig svikte. Men når en dement går seg bort, er det langt tryggere med GPS-sporing enn uten.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/267856/

mvh

Er du riktig surrete og dement så er du ikke interessert i verken bøker eller tv for du klarer ikke å lese og klarer ikke følge med. Du blir i grunnen ikke interessert i noen ting lenger.

''Er du riktig surrete og dement så er du ikke interessert i verken bøker eller tv for du klarer ikke å lese og klarer ikke følge med.''

Stemmer kanskje ikke alltid? En av mine nærmeste var rimelig utilregnelig og måtte passes godt på. H*n elsket de samme bøkene og filmene om og om igjen - i en periode over flere år. Bøkene måtte leses høyt, da. Til fortvilelse og kjedsommelighet for ektefellen...

Annonse

Gjest SMIRnøff

Det dreier seg vel kanskje om juridiske implikasjoner ved å endre dette, da? FrP er jo kjent for å tenke litt kort... kanskje har dette konsekvenser for andre grupper. På sikt kan det jo tenkes at man plasserer dette på psykiatriske pasienter, f.eks.

Det dreier seg vel kanskje om juridiske implikasjoner ved å endre dette, da? FrP er jo kjent for å tenke litt kort... kanskje har dette konsekvenser for andre grupper. På sikt kan det jo tenkes at man plasserer dette på psykiatriske pasienter, f.eks.

Nå har de hatt ganske mange år på seg til å ordne opp i jussen. Mange utvalg har satt seg ned.

FrP ønsker heldigvis vei i vellinga.

Merkelig i grunn at 'personlig overvåkning' som fotfølging og innesperring er greit, mens en lavere grad av overvåkning som GPS-sporing i praksiss blir, er så komplisert.

Det sees mer på metode enn reell overvåkningsgrad.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...