Gå til innhold

Rettsaken: - Sånn man gjør i diktaturer

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Sann-man-gjor-i-diktaturer-6803536.html#.T4iFRatOCAg

''Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener det er svært viktig at Anders Behring Breiviks forklaring blir sendt på TV. Dette særlig fordi sakkyndigrapporten som kom tirsdag konkluderte med at han er tilregnelig, stikk i strid med den første rapporten.

Strafferettsprofessor Alf Petter Høgberg synes også det er problematisk at forklaringen ikke blir TV-sendt.

- Det er problematisk at hans forklaring ikke blir kringkastet dersom sakens øvrige deler blir det. Her skal man blant annet kringkaste anklagene, men man får ikke høre tiltalte selv. Det er ikke en rettstat verdig, det er sånn man gjør i diktaturer.''

Avgjørelsen om ikke å sende hele rettsaken er ikke et demokrati verdig.

Fortsetter under...

Louis Cyphre

Med tanke på at noe av målet til denne terroristen var å få en talerstol gjennom rettsaparatet er det greit at han ikke får kose seg på TV.

Jeg håper likevel opptak av rettsaken blir bevart i sin helhet for ettertiden.

mvh

Argumentet ditt kunne likegodt vært brukt av kinesiske myndigheter. Vi vet uansett hva mannen mener.

Argumentet ditt kunne likegodt vært brukt av kinesiske myndigheter. Vi vet uansett hva mannen mener.

Det vil bli et mediesikus uten like omkring denne rettsaken. De er allerede godt igang med kverning på de samme tingene i store deler av nyhetssendingene.

Forbudet er begrunnet i hensynet til de pårørende.

Kinesiske myndigheter ville ikke sluppet inn en fri presse.

En videregående skole på Skedsmo (tror jeg) har innført TV-forbud i skoletiden mens rettsaken pågår, for å skjerme de elevene som ikke orker å få det i ansiktet hele tiden.

Håper mange følger deres eksempel.

mvh

Med tanke på at noe av målet til denne terroristen var å få en talerstol gjennom rettsaparatet er det greit at han ikke får kose seg på TV.

mvh

Fullstendig enig med PieLill her.

Annonse

mvh

Enig med deg også jeg, hm, enig med TS og enig med deg. Nei nå må jeg gå i tenkeboksen her. :-)

''Kanskje rettspsykiatrien er stedet for deg?''

Jeg får slå meg til ro med at jeg ikke alltid behøver å ha et totalavklart forhold til eller en klar mening om alt. :)

Jeg kunne egentlig tenkt meg at den terroristen ble låst inne og nøkkelen kastet i Barentshavet allerede på dagen for udåden. Så kunne man slenge inn litt mat og dopapir en gang i uken og ellers ikke ofre ham en tanke.

Men jeg ser jo at det ikke er en holdbar strategi.

mvh

Louis Cyphre

Det vil bli et mediesikus uten like omkring denne rettsaken. De er allerede godt igang med kverning på de samme tingene i store deler av nyhetssendingene.

Forbudet er begrunnet i hensynet til de pårørende.

Kinesiske myndigheter ville ikke sluppet inn en fri presse.

En videregående skole på Skedsmo (tror jeg) har innført TV-forbud i skoletiden mens rettsaken pågår, for å skjerme de elevene som ikke orker å få det i ansiktet hele tiden.

Håper mange følger deres eksempel.

mvh

''Det vil bli et mediesikus uten like omkring denne rettsaken.''

Det blir det uansett.

''Forbudet er begrunnet i hensynet til de pårørende.''

Kravet til åpenhet bør gå foran.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...