Gå til innhold

Inkluderende på DIN arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bella Dotte

42

• Persille1365381127

39

• frosken

16

• Sør

13

Vi har en i arbeidspraksis nå som er fra et annet land og snakker norsk med aksent og det fungerer aldeles utmerket. :o)

Rullestol hadde av praktiske hensyn ikke fungert hos oss (ikke om vedkommende hadde måttet på toalettet i alle fall...) og ang. psykiske problemer kommer det jo helt an på hvordan disse arter seg og hva som evt. trigger det.

Gjest Hulderen

Psykiske problemer vet jeg ikke. Det ville uansett vært merkelig om ledelsen skulle ha opplyst om det. Handicapet, ja. Vi har en i rullestol. Ikke snakker godt norsk: Ja, mange! Så mange at noen reagerer på at personalmøtene foregår på engelsk. Det er flere av de norske om føler seg ubekvemme ved å måtte holde innleggene på engelsk. Så sånn sett er det kanskje gått vel langt. Den engelsktalende gruppen er så stor at mange ikke føler behov for å lære seg norsk.

Annonse

Tenker at de fleste abeidsplasser som tar i mot handicappede personer, har blitt overtalt av NAV og har ikke nødvendigvis så mye å gjøre om de er inkluderende eller..

Kommer jo ellers veldig an på hvilken type jobb det er snakk om. Det er jo ikke alle arbeidsoppgaver som egner seg for rullestol brukere eller psykisk ustabile..

Ja, vi ville inkludert rullestolbrukere og personer som ikke behersker norsk. Vi har mange som ikke snakker norsk når de starter, men de forventes å lære norsk i løpet av kort tid. Vanligvis er de brukbare etter et års tid. Når det kommer til psykiske plager/ sykdommer vil type lidelse ha betydning, men vi har i lengre tid hatt en persom med en angslidelse uten at dette har vært noe problem. Vi er en kunnskapsorganisasjon, og kunnskap sitter ikke i beina. Hos oss må imidlertid kompetasekrav være oppfylt før en ansettelse, og det innebærer i tillegg til kunnskap på et spesialområde en evne til å kommunisere med mennesker på en trygg og stabil måte.

Vi har mange mange utenlandske kollegaer, og noen kan ikke norsk, noen kan litt. Ikke alle er så gode i engelsk heller. jeg synes det er litt tungvint å samarbeide med dem.

Jeg vet ikke om noen med psykiske problemer som jobber hos oss. Ikke har jeg sett noen i rullestol heller.

Vi har en i arbeidspraksis nå som er fra et annet land og snakker norsk med aksent og det fungerer aldeles utmerket. :o)

Rullestol hadde av praktiske hensyn ikke fungert hos oss (ikke om vedkommende hadde måttet på toalettet i alle fall...) og ang. psykiske problemer kommer det jo helt an på hvordan disse arter seg og hva som evt. trigger det.

Dere bryter loven, bibliotek er et offentlig sted og dere må ha HC toalett.

Hvis vedkommende var utdannet ingeniør, arkitekt, eller lignende, så gjør ikke funksjonshemning noe som helst, så lenge de kan bruke en datamaskin og snakker engelsk.

Alle etasjer har flere toaletter for funksjonshemmede, vide dører, heiser, og det er parkeringsplasser for funksjonshemmede.

Sykefravær er langt under 3%.

Med vennlig hilsen

Annonse

I min bransje ville rullestol vært et spørsmål om praktisk tilrettelegging og at enheten var så stor at rullestolbrukeren aldri var alene på jobb.

Psykisk sykdom er et vidt begrep. Så det kommer selvsagt an på hva det går i.

Viktig i min bransje er at man kan regne med at folk kommer seg på jobb hver dag - og presist. Man må også ha evnen til å legge igjen personlige problemer hjemme. Jeg regner med at mange med psykiske plager kan klare det.

Mulighetene for deltid er gode.

mvh

I min bransje ville rullestol vært et spørsmål om praktisk tilrettelegging og at enheten var så stor at rullestolbrukeren aldri var alene på jobb.

Psykisk sykdom er et vidt begrep. Så det kommer selvsagt an på hva det går i.

Viktig i min bransje er at man kan regne med at folk kommer seg på jobb hver dag - og presist. Man må også ha evnen til å legge igjen personlige problemer hjemme. Jeg regner med at mange med psykiske plager kan klare det.

Mulighetene for deltid er gode.

mvh

Man trenger ikke snakke perfekt norsk, men må ha god språkforståelse og også være lett å forstå, skriftlig som muntlig.

mvh

Noe av problemet er at mennesker med psykiske funksjonshemninger kan ha vansker med å gjennomføre en utdannelse også, ikke bare med å fungere stabilt i en jobbsituasjon. Mens fysiske funksjonshemninger kan sette sterke begrensninger på antall jobber som er mulige å ta. Det blir for lett å snakke om inkluderende arbeidsliv, når kravene til alle arbeidstakere er de samme, uansett utfordringer. Og funksjonshemmede har ingen fortrinnsrett til de få stillingene de kunne klart å fylle.

Gjest gode ord, motsatt praksis

Min arbeidsplass vil ikke engang ta inn en ansatt på 20 prosent stilling i arbeidsutprøving etter lang tids sykemelding. IA-avtalen er bare prat. Vestre Viken Helseforetak gjelder dette. Selv der de selv har bidratt til å gjøre folk syke, stiller de ikke opp.

Gjest Sally Georgina

Ja, jobber på en veldig stor offentlig arbeidsplass, og rullestolbrukere, blinde og folk med alvorlige psykiske problemer har vi hatt/har. Også lettere psykisk utviklingshemmede og folk som ikke snakker perfekt norsk også, men da spørs det i hvilken stilling. De som ikke skriver flytende norsk er enten på it-avdelingen, eller jobber med vask, kantine har jeg inntrykk av.

Er det umulig at du tar med deg en person i "opplæring"?

Det er ikke helt umulig. Det er ikke mulig med personer med alt det som blir listet opp, og overhodet ikke hvis en person hadde alt det som blir nevnt. Jeg ville blitt nødt til å vurdere hvert enkelt tilfelle slik jeg antar at ville blitt gjort andre steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...