Gjest dsadas Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Ville DIN arbeidsplass tatt inn en person under 30 år i praksis som har for eksempel psykiske problemer eller rullestol, eller om vedkommende ikke snakket perfekt norsk? Hvorfor, hvorfor ikke? Har det skjedd? 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Siden jeg jobber alene så blir ingen tatt innpå min arbeidsplass. Jeg kan derfor ikke svare på spørsmålet. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Ja til både det med psykiske problemer og det med å ikke snakke perfekt norsk. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Vi har en i arbeidspraksis nå som er fra et annet land og snakker norsk med aksent og det fungerer aldeles utmerket. ) Rullestol hadde av praktiske hensyn ikke fungert hos oss (ikke om vedkommende hadde måttet på toalettet i alle fall...) og ang. psykiske problemer kommer det jo helt an på hvordan disse arter seg og hva som evt. trigger det. 0 Siter
Gjest dsdas Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Siden jeg jobber alene så blir ingen tatt innpå min arbeidsplass. Jeg kan derfor ikke svare på spørsmålet. Er det umulig at du tar med deg en person i "opplæring"? 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Psykiske problemer vet jeg ikke. Det ville uansett vært merkelig om ledelsen skulle ha opplyst om det. Handicapet, ja. Vi har en i rullestol. Ikke snakker godt norsk: Ja, mange! Så mange at noen reagerer på at personalmøtene foregår på engelsk. Det er flere av de norske om føler seg ubekvemme ved å måtte holde innleggene på engelsk. Så sånn sett er det kanskje gått vel langt. Den engelsktalende gruppen er så stor at mange ikke føler behov for å lære seg norsk. 0 Siter
Gjest Bare spør jeg Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Siden jeg jobber alene så blir ingen tatt innpå min arbeidsplass. Jeg kan derfor ikke svare på spørsmålet. Hvorfor gidder du å svare på en spørsmål du ikke kan svare på og ikke har noen mening om? 0 Siter
Gjest Karco Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Tenker at de fleste abeidsplasser som tar i mot handicappede personer, har blitt overtalt av NAV og har ikke nødvendigvis så mye å gjøre om de er inkluderende eller.. Kommer jo ellers veldig an på hvilken type jobb det er snakk om. Det er jo ikke alle arbeidsoppgaver som egner seg for rullestol brukere eller psykisk ustabile.. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Ja, vi ville inkludert rullestolbrukere og personer som ikke behersker norsk. Vi har mange som ikke snakker norsk når de starter, men de forventes å lære norsk i løpet av kort tid. Vanligvis er de brukbare etter et års tid. Når det kommer til psykiske plager/ sykdommer vil type lidelse ha betydning, men vi har i lengre tid hatt en persom med en angslidelse uten at dette har vært noe problem. Vi er en kunnskapsorganisasjon, og kunnskap sitter ikke i beina. Hos oss må imidlertid kompetasekrav være oppfylt før en ansettelse, og det innebærer i tillegg til kunnskap på et spesialområde en evne til å kommunisere med mennesker på en trygg og stabil måte. 0 Siter
fresja Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Vi har mange mange utenlandske kollegaer, og noen kan ikke norsk, noen kan litt. Ikke alle er så gode i engelsk heller. jeg synes det er litt tungvint å samarbeide med dem. Jeg vet ikke om noen med psykiske problemer som jobber hos oss. Ikke har jeg sett noen i rullestol heller. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Vi har en i arbeidspraksis nå som er fra et annet land og snakker norsk med aksent og det fungerer aldeles utmerket. ) Rullestol hadde av praktiske hensyn ikke fungert hos oss (ikke om vedkommende hadde måttet på toalettet i alle fall...) og ang. psykiske problemer kommer det jo helt an på hvordan disse arter seg og hva som evt. trigger det. Dere bryter loven, bibliotek er et offentlig sted og dere må ha HC toalett. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Ikke rullestol-bruker, dette fordi det er praktisk umulig. Ellers både folk med psykiske vansker og utlendinger. 0 Siter
Sør Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Hvis vedkommende var utdannet ingeniør, arkitekt, eller lignende, så gjør ikke funksjonshemning noe som helst, så lenge de kan bruke en datamaskin og snakker engelsk. Alle etasjer har flere toaletter for funksjonshemmede, vide dører, heiser, og det er parkeringsplasser for funksjonshemmede. Sykefravær er langt under 3%. Med vennlig hilsen 0 Siter
PieLill Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 I min bransje ville rullestol vært et spørsmål om praktisk tilrettelegging og at enheten var så stor at rullestolbrukeren aldri var alene på jobb. Psykisk sykdom er et vidt begrep. Så det kommer selvsagt an på hva det går i. Viktig i min bransje er at man kan regne med at folk kommer seg på jobb hver dag - og presist. Man må også ha evnen til å legge igjen personlige problemer hjemme. Jeg regner med at mange med psykiske plager kan klare det. Mulighetene for deltid er gode. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 I min bransje ville rullestol vært et spørsmål om praktisk tilrettelegging og at enheten var så stor at rullestolbrukeren aldri var alene på jobb. Psykisk sykdom er et vidt begrep. Så det kommer selvsagt an på hva det går i. Viktig i min bransje er at man kan regne med at folk kommer seg på jobb hver dag - og presist. Man må også ha evnen til å legge igjen personlige problemer hjemme. Jeg regner med at mange med psykiske plager kan klare det. Mulighetene for deltid er gode. mvh Man trenger ikke snakke perfekt norsk, men må ha god språkforståelse og også være lett å forstå, skriftlig som muntlig. mvh 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Noe av problemet er at mennesker med psykiske funksjonshemninger kan ha vansker med å gjennomføre en utdannelse også, ikke bare med å fungere stabilt i en jobbsituasjon. Mens fysiske funksjonshemninger kan sette sterke begrensninger på antall jobber som er mulige å ta. Det blir for lett å snakke om inkluderende arbeidsliv, når kravene til alle arbeidstakere er de samme, uansett utfordringer. Og funksjonshemmede har ingen fortrinnsrett til de få stillingene de kunne klart å fylle. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Dere bryter loven, bibliotek er et offentlig sted og dere må ha HC toalett. Si det til huseier du. Det var ikke sånn i 1970 da huset ble bygget. Det er forøvrig tilgang til toalett på samme planet lenger nede i gangen på dagtid. 0 Siter
Gjest gode ord, motsatt praksis Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Min arbeidsplass vil ikke engang ta inn en ansatt på 20 prosent stilling i arbeidsutprøving etter lang tids sykemelding. IA-avtalen er bare prat. Vestre Viken Helseforetak gjelder dette. Selv der de selv har bidratt til å gjøre folk syke, stiller de ikke opp. 0 Siter
Gjest Sally Georgina Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Ja, jobber på en veldig stor offentlig arbeidsplass, og rullestolbrukere, blinde og folk med alvorlige psykiske problemer har vi hatt/har. Også lettere psykisk utviklingshemmede og folk som ikke snakker perfekt norsk også, men da spørs det i hvilken stilling. De som ikke skriver flytende norsk er enten på it-avdelingen, eller jobber med vask, kantine har jeg inntrykk av. 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Er det umulig at du tar med deg en person i "opplæring"? Det er ikke helt umulig. Det er ikke mulig med personer med alt det som blir listet opp, og overhodet ikke hvis en person hadde alt det som blir nevnt. Jeg ville blitt nødt til å vurdere hvert enkelt tilfelle slik jeg antar at ville blitt gjort andre steder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.