Gå til innhold

Ungdom og snus - forebygging

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ambrose

Jeg gir ham lite penger slik at nesten alle lommepengene hans går til snus og han synes det er kjipt å nesten ikke ha penger.

''nesten alle lommepengene hans går til snus og han synes det er kjipt å nesten ikke ha penger.''

Betyr det at han har blitt avhengig, siden han likevel velger å gjøre det?

Jeg har gjort alt som står i min makt for å forklare han at det er skadelig, at det er lett å bli avhengig og at han blir det før han vet ordet av det, at det er dumt, at det er dyrt og slike ting.

Men det hjelper ikke å snakke han til fornuft. Han argumenterer med at han har full kontroll og bruker det lite, samt at han ikke kjøper noe selv men får det av kompiser.

Han har tilogmed argumentert med at det ikke er mer skadelig enn kaffe.

Må vel som mor bare innse at det ikke er noe mer jeg kan gjøre, og at han selv må ta konsekvensene av sitt valg..

Annonse

''nesten alle lommepengene hans går til snus og han synes det er kjipt å nesten ikke ha penger.''

Jeg har gjort alt som står i min makt for å forklare han at det er skadelig, at det er lett å bli avhengig og at han blir det før han vet ordet av det, at det er dumt, at det er dyrt og slike ting.

Men det hjelper ikke å snakke han til fornuft. Han argumenterer med at han har full kontroll og bruker det lite, samt at han ikke kjøper noe selv men får det av kompiser.

Må vel som mor bare innse at det ikke er noe mer jeg kan gjøre, og at han selv må ta konsekvensene av sitt valg..

Han snuser ikke mye og han slutter stadig vekk, nettopp fordi han ikke har penger. Men det er vanskelig å si noe for begge de store ungene mine snuser og jeg snuser og røyker så argumentet med at det er veldig farlig går ikke helt inn.

Men jeg har sagt at hvis han begynner å røyke så forsvinner alle lommepengene. Dattera mi lot være å røyke pga at hun ikke hadde penger og så hvor røyksugne venninnene var når de ikke hadde råd til røyk så jeg håper han tar pengemangelen med i betraktningen snart og slutter før han blir så avhengig av snus at han ikke klarer å slutte. Dattera mi som er sykepleier, snuser som bare det og klarer ikke å slutte.

Jeg har kortet hans på min nettbank så jeg ser hva han kjøper og han kjøper ikke snus hver uke.

Han snuser ikke mye og han slutter stadig vekk, nettopp fordi han ikke har penger. Men det er vanskelig å si noe for begge de store ungene mine snuser og jeg snuser og røyker så argumentet med at det er veldig farlig går ikke helt inn.

Men jeg har sagt at hvis han begynner å røyke så forsvinner alle lommepengene. Dattera mi lot være å røyke pga at hun ikke hadde penger og så hvor røyksugne venninnene var når de ikke hadde råd til røyk så jeg håper han tar pengemangelen med i betraktningen snart og slutter før han blir så avhengig av snus at han ikke klarer å slutte. Dattera mi som er sykepleier, snuser som bare det og klarer ikke å slutte.

Jeg har kortet hans på min nettbank så jeg ser hva han kjøper og han kjøper ikke snus hver uke.

Gjest også en mamma

Av to onder ville jeg foretrekke at ungene snuste heller enn røykte, for da går det ihvertfall ikke ut over andre.

Men hvis man ikke kan gå foran med et godt eksempel men isteden er en rollemodell på det å røyke/snuse, da har man ikke mye man skulle ha sagt.....

Å legge ut om hvor farlig det er hjelper neppe noe særlig. Ungdom, ikke minst guttene, tror de er udødelige og setter moralprekener i mamma-hysteri-boksen.

Stenge igjen pengekrana kan hjelpe. Du har vel lite lyst til å betale for hans idioti.

Å høre noen jevnaldrende av det motsatte kjønn legge ut om hvor kvalmt det er med gutter som snuser kunne gjøre inntrykk. Å bli avvist av ei jente fordi han snuser, ennå mer effektivt. Men slikt er jo ikke bare bare å 'arrangere'.

mvh

Gjest ambrose

Bare en kommentar på senkvelden:

''Dattera mi lot være å røyke pga at hun ikke hadde penger og så hvor røyksugne venninnene var når de ikke hadde råd til røyk''

denne har jeg argumentert veldig mye med også, og det å ville seg selv så vondt.

Av to onder ville jeg foretrekke at ungene snuste heller enn røykte, for da går det ihvertfall ikke ut over andre.

Men hvis man ikke kan gå foran med et godt eksempel men isteden er en rollemodell på det å røyke/snuse, da har man ikke mye man skulle ha sagt.....

Jeg tror nesten alle jeg kjenner og som kommer hit røyker eller snuser så sånn er det så for min 15-åring så er det normalen blandt voksne.

''Dattera mi lot være å røyke pga at hun ikke hadde penger og så hvor røyksugne venninnene var når de ikke hadde råd til røyk''

denne har jeg argumentert veldig mye med også, og det å ville seg selv så vondt.

Jeg tror tenåringer har større forståelse for ikke penger argumentasjon enn at de kan dø når de er over 50 år av lungekreft eller få KOLS

Annonse

Både dattera mi og samboeren jobber på kreftavdeling og hun snuser og han røyker så det ser ikke ut til at kreft er det store motargumentet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...