Gå til innhold

Garnbutikk og ?

Gjest strikkedilla-lite

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Det å ha en kafe ved siden av er en god ide for der kan man sitte og bla i oppskrifter.''

Skjønner idéen, men en kafé krever store investeringer, en må ha kjøkken godkjent for slikt, gjestetoaletter etc. etc. En skal selge mye kaffe for å dekke inn dette.

Jeg svarte på trådstarters innlegg. H*n er inne på tanken på å ha kafe. Jeg har ikke satt meg inn i kostnader, men håper at h*n gjør det før hun setter igang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328388
Del på andre sider

Brukte bøker, konfekt, kort, porselensmalingsutstyr, smykkelagerutstyr, fluebindeting...

I Tønsberg har de (eller hadde de?) en sjappe som het "Toms bilpleie & Tennisshop"

Du kan jo være "Strikkedillas Fikletøy & Sportsfiskehandel". :0) Sportsfiskere er temmelig rare folk som strekker seg langt og lenger enn langt, for å få tak i nøyaktig DET jukseinsektet. I håp om å bli konge av lakseelva og få navnet sitt i sånne friluftsmagasinblekker.

;0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328416
Del på andre sider

Bestemødrene gjør jo det :D

Jeg har selv en gammel tante i slekta som elsker å strikke,

men hun har ingen barnebarn selv,

så hun strikker og strikker hele tia,

og gir gladelig fra seg gensere, sokker og luer til andres barnebarn :)

Her snakker du jo om å strikke til folk en kjenner.

Det er noe helt annet å strikke og gi bort til fremmede folk. Ville du gitt bort dine perlesmykker på samme måten? Ville du forventet at en fremmed hobbysnekker kommer og snekrer gratis hjemme hos deg, bare fordi han liker å snekre?

De fleste som strikker for andre, er nødt til å underprise varene sine nettopp pga at folk ikke er villige til å verdsette arbeidsinnsatsen som legges i. Ved å holde prisene nede, gjør de det veldig vanskelig for oss andre å ta ordentlig betalt for håndarbeidene vi selger. Jeg vil gjerne ha betalt for innsatsen, selv om jeg elsker å strikke.

Du vil ha en genser for 600,-. (Jeg har sett at du etterpå har skrevet at du ikke har peiling på priser :) ). Men jeg har likevel lyst til å si dette: hvis du tar en titt her, så ser du prisen på et par votter - som det tar et par dager å strikke for en rutinert vottestrikker. http://epla.no/search/?d=1&q=selbuvotter De fleste av disse er _veldig_ nedpriset, heller ikke de som koster 300,-, når opp til en reell pris. Garnet til slike votter i 100% ull. kommer på 80-90 kr., avhengig av garnet som brukes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328650
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke så mye greie på dette, men jeg tror det er mye mer styr med servering enn med en "vanlig" butikk. Tenker på hygieneforskrifter osv. i det uendelige. Så hvis du ikke har veldig mye å investere, tror jeg det er lurt å prøve med "bare" en butikk først.

Jeg hadde startet med garn, oppskrifter og annet "tilbehør" og utvidet avhengig av hva kundene spør etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328666
Del på andre sider

Gjest jaaaaaaa

Jeg har egentlig ikke så mye greie på dette, men jeg tror det er mye mer styr med servering enn med en "vanlig" butikk. Tenker på hygieneforskrifter osv. i det uendelige. Så hvis du ikke har veldig mye å investere, tror jeg det er lurt å prøve med "bare" en butikk først.

Jeg hadde startet med garn, oppskrifter og annet "tilbehør" og utvidet avhengig av hva kundene spør etter.

Og maten må ha en viss kvalitet, ikke bare halvfabrikata som en varmer opp...

Ser jo bare de cafeene Hellstrøm prøver å ordne opp i.

På konkursens rand.... mye pga maten de selger er crap.

Så skal dere ha en cafe i tillegg til garnbutikken, så sats på kvalitet og spesialitet.

F.eks. kan dere ha verdens beste cupcakes og kaffe? Med deres egen oppskrift...

Ser for meg en supergod browniescupcake med marshmallows.

Lag sjokolademuffins, ha i klumper med brownies og opphakket marschmallows. Når de er ferdigstekte, lager du marschmallowstopping (google oppskrift).

Supergode...

Og invester i en god kaffemaskin og gå på barristakurs :) (dette var til trådstarter altså, men jeg drømmer om å besøke en slik kafe...)

man blir jo lett hektet av gode kaker :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328722
Del på andre sider

Annonse

Gjest strikkedilla-lite

Oh det høres koselig ut med en liten strikkekafe?

Du kan jo lage et skikkelig trendsted, så kanskje flere får dilla på strikking.

Ser for meg en liten butikk der du selger

garn, ulike strikkepinner, sysaker, strikkebøker, strikkemønstre og andre hjelpemidler til strikkere.

Så kan dere ha en kafekrok ved vinduet, en liten bardisk der dere selger små snitter og cupcakes, brownies...

Varm sjokolade, ulike kaffetyper og te...

Og her kan man sitte og diskutere strikking, vise fram verkene sine

eller sitte i ro og mak og strikke... kanskje man kan spørre de som jobber der om råd når man står fast...

Ser for meg at de som jobbe der har litt peiling på strikking.

Så kan dere arrangere kurskvelder for nybegynnere :)

''Så kan dere ha en kafekrok ved vinduet, en liten bardisk der dere selger små snitter og cupcakes, brownies... Varm sjokolade, ulike kaffetyper og te... Og her kan man sitte og diskutere strikking, vise fram verkene sine eller sitte i ro og mak og strikke... kanskje man kan spørre de som jobber der om råd når man står fast... Ser for meg at de som jobbe der har litt peiling på strikking. Så kan dere arrangere kurskvelder for nybegynnere :)''

Det var noe slikt jeg hadde tenkt på. En liten kaffekrok/kafe men kun salg av ting som er innpakket for å slippe fullt kjøkken. (Kjeks, muffins, sjokolade, varme og kalde drikker)

Min erfaring fra garnbutikker er at man må stå og bla i kataloger, svett og stresset. Jeg har ofte savnet å kunne roe meg og bla i ro og mak for å finne det ulitmate mønster.

Strikkekafè, kurskvelder for ulike teknikker osv. er også gode ideer.

Noen har nevnt salg av ferdige strikkeplagg, det var min tanke og.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378297-garnbutikk-og/page/2/#findComment-3328989
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...