Gå til innhold

40år< Hva er ditt tidligste minne?

Anbefalte innlegg

Oj ja Laban jeg husker mye av det samme som deg! De brune myntene med elg og ekorn på likte jeg veldig godt! Og melken ble levert på dørtrammen i flasker, med metallfolie-lopp som man trakk av, og som hadde et sånt tjukkere melkebelegg under.

Krones-isen kostet 1 krone, det var derfor den het krones-is!

''Og melken ble levert på dørtrammen i flasker, med metallfolie-lopp som man trakk av, og som hadde et sånt tjukkere melkebelegg under.''

Fløte :)

Fortsetter under...

brilleslangen

Mine tidligste minner er faktisk fra jeg var knapt to år - jeg husker jeg stod på kjøkkenbenken og kikket ut vinduet over den. Vi flyttet fra denne leiligheten da jeg var to år, vet derfor det må ha vært tidligere. Har et par andre minner fra det påfølgende året, tror jeg. Har inntrykk av at det er ganske uvanlig å huske noe fra så tidlig.

Ellers har jeg jo masse minner fra jeg var i barnepark (2-5 år) og fra førskole.

Jeg husker også at jeg gikk på skole lørdager, så jeg er en skikkelig dinosaur ;). Hadde fri lørdager i mellom, og lørdagstimeplan enkelte andre dager, husker ikke helt hvordan denne ordningen fungerte.

Jeg fyller førti om et par mnd: mine tidligste minner: Jeg kranglet med ei venninne om navnet hennes. Ho het siv, jeg sa Sil. Og ho sa ho ikke het det...

Jeg husker jeg satt på et lite rødt akebrett og kræsja inn i ei bjørk

Jeg husker jeg var ute og lekte og det kom bommelibom i buksa... og jeg hadde visst ikke bleie på så det ble ikke godt mottatt

Jeg husker jeg gikk mange trapper og så i kikkert(jeg er senere blitt fortalt at dette er glimt fra holmenkollen og tryvanntårnet sopm vi var innom på ferietur)

ferieturen var sommeren det året jeg fylte fire(har bursdag senhøstes) de andre tingene skjedde før den tid, men jeg vil tippe jeg var +-tre år

Oj ja Laban jeg husker mye av det samme som deg! De brune myntene med elg og ekorn på likte jeg veldig godt! Og melken ble levert på dørtrammen i flasker, med metallfolie-lopp som man trakk av, og som hadde et sånt tjukkere melkebelegg under.

Krones-isen kostet 1 krone, det var derfor den het krones-is!

''De brune myntene med elg og ekorn på likte jeg veldig godt!''

Min mor elsket å fortelle at jeg pleide å kalle de blanke myntene for "ny-pæng" og kobbermyntene for "gammel-pæng". Antagelig trodde jeg de var gamle fordi de var brune. :o)

Jeg kan huske jeg satt i vogn da jeg var nesten tre år gammel, og spurte mamma hva de snakket om de to som sto ca 300 m nedi gata ;) Mamma sa at man ikke kunne høre så langt bort hva folk sa, og dette kunne jeg ikke begripe! Husker jeg grubla fælt på hva lyd egentlig var og hvorfor man bare kunne høre de som sto nær en ;)

Jeg kan beskrive rommet mitt i leiligheten vi bodde til jeg var nesten 3 år. Det finnes ingen bilder av rommet. Husker en pinneis som var delt i to vertikalt, den ene halvdelen var sjokolade og den andre vanilje (eller jordbær?). Husker handleturer med mormor, det var ikke bare å stikke innom en butikk i 1974. Først var vi innom "Forbruken" (Samvirkelaget, seinere Coop), så var det fiskebutikken, slakteren, bakeriet, og til slutt, hvis jeg var heldig, Frukt & Tobakk der man kunne kjøpe seigmenn i løsvekt og til og med få velge farge. Helt i enden av gata lå en lekebutikk, men det var sjelden vi gikk så langt. Og selvfølgelig hadde vi med oss handlenett, selv om bæreposene som regel var gratis.

Jeg husker ikke melk på flasker, men toliterskartonger med røde blomster på. Tror meieriet i min hjemby var tidlig ute med å tilby melk på kartong.

Jeg kan også beskrive huset vårt i detalj (vi bodde der fra jeg var ett til nesten tre år gammel) selv om jeg ikke har sett et eneste bilde fra huset innvendig :)

Det tidligste minnet jeg har er fra sommeren jeg fylte to år på høsten. Da kjøpte foreldrene mine kjøleskap og jeg husker de som kom bærende med kjøleskapet. Før det sto melkeflaskene mellom dobbeltvinduene på kjøkkenet og den sommeren var det så varmt at melka ble sur. Jeg husker melkeflaskene i vinduet også altså.

Ellers så husker jeg at nøtteisen kostet 40 øre, men da må jeg ha vært eldre for vi flyttet da jeg var tre og den gottebutikken husker jeg veldig godt. Men jeg fikk nok ikke gå dit alene før jeg var 4 år kanskje.

''Da kjøpte foreldrene mine kjøleskap og jeg husker de som kom bærende med kjøleskapet.''

Det samme husker jeg fra da vi fikk vår første tv! Jeg kan ikke ha vært mer enn ca to år gammel... husker fortsatt at en mann kom med den store brune tre-tv'n og satte den i stua :) Mannen hadde grønn kjeledress og caps på hodet, og var litt gammel ;)

Annonse

Gjest Oksen Ferdinand

Det tidligste minnet jeg har er fra sommeren jeg fylte to år på høsten. Da kjøpte foreldrene mine kjøleskap og jeg husker de som kom bærende med kjøleskapet. Før det sto melkeflaskene mellom dobbeltvinduene på kjøkkenet og den sommeren var det så varmt at melka ble sur. Jeg husker melkeflaskene i vinduet også altså.

Ellers så husker jeg at nøtteisen kostet 40 øre, men da må jeg ha vært eldre for vi flyttet da jeg var tre og den gottebutikken husker jeg veldig godt. Men jeg fikk nok ikke gå dit alene før jeg var 4 år kanskje.

Husker at jeg ca 5 år gikk på søndagskolen Imanuelkirken og fikk sjøstjærner og fisker i ett garn for oppmøte.Stilte jeg spørsmål fikk jeg gullfarge,satt jeg helt stille fikk jeg bronse eller sølv.Det var ett lite hefte på 4 sider som var brettet.Fine farger.En fisker hadde garnet ute.En kristen skulle jo bli en "menneskefisker"

I en Tobakksforetning kunne man kjøpe hele varme peanøtter i skall.Man måtte knekke de i to og ta av et rødt tynt skall.

Rett over gaten litt lenger ned var det en leketøysforretning. Der kunne jeg stå i minst 15 min å bare kikke.Hor barbereren lenger nede ved rundkjøringen og skolen,hadde han en parafinovn som sto på hele vinteren.Den så litt skummel ut der den freste og sydet.Den var grønn og messingfarget og ca 1 meter høy.Rund og ca 30 cm i diameter.

På en ferie når jeg var en 7-8 år lærte jeg meg selv å sykle på en liten sykkel jeg fikk låne.Ingen støttehjul der i gården nei.

Husker jeg hadde 2 store fortenner og en lys kort lugg.Dette var på Støren i Sør-Trøndelag ca 1965 eller noe.

Når jeg gikk i 1-3 klasse fikk jeg låne små Præriehefter av nabogutten,de kostet 50 øre eller noe.Også Vill Vest var populære.Tror de ble utgitt av Fredhøys forlag(?)

En gang jeg lekte borte i en damm de kalte myren,fordi den var så myrlendt ved utløpet av dammen.Der skar jeg meg på ett glasskår og hadde arr i mange år.Dette er vel ca 45 år siden nå.

Jentene i "gata" ville absolutt leke noe som het "kyss-klapp-klem".Det var så teit så jeg nektet plent de fleste gangene. Måtte til slutt gi opp og si ja.På den tiden måtte man ikke få "jentelus".Eller var det først på 70 tallet?

Gjest minner gjør godt

Husker at jeg ca 5 år gikk på søndagskolen Imanuelkirken og fikk sjøstjærner og fisker i ett garn for oppmøte.Stilte jeg spørsmål fikk jeg gullfarge,satt jeg helt stille fikk jeg bronse eller sølv.Det var ett lite hefte på 4 sider som var brettet.Fine farger.En fisker hadde garnet ute.En kristen skulle jo bli en "menneskefisker"

I en Tobakksforetning kunne man kjøpe hele varme peanøtter i skall.Man måtte knekke de i to og ta av et rødt tynt skall.

Rett over gaten litt lenger ned var det en leketøysforretning. Der kunne jeg stå i minst 15 min å bare kikke.Hor barbereren lenger nede ved rundkjøringen og skolen,hadde han en parafinovn som sto på hele vinteren.Den så litt skummel ut der den freste og sydet.Den var grønn og messingfarget og ca 1 meter høy.Rund og ca 30 cm i diameter.

På en ferie når jeg var en 7-8 år lærte jeg meg selv å sykle på en liten sykkel jeg fikk låne.Ingen støttehjul der i gården nei.

Husker jeg hadde 2 store fortenner og en lys kort lugg.Dette var på Støren i Sør-Trøndelag ca 1965 eller noe.

Når jeg gikk i 1-3 klasse fikk jeg låne små Præriehefter av nabogutten,de kostet 50 øre eller noe.Også Vill Vest var populære.Tror de ble utgitt av Fredhøys forlag(?)

En gang jeg lekte borte i en damm de kalte myren,fordi den var så myrlendt ved utløpet av dammen.Der skar jeg meg på ett glasskår og hadde arr i mange år.Dette er vel ca 45 år siden nå.

Jentene i "gata" ville absolutt leke noe som het "kyss-klapp-klem".Det var så teit så jeg nektet plent de fleste gangene. Måtte til slutt gi opp og si ja.På den tiden måtte man ikke få "jentelus".Eller var det først på 70 tallet?

Så hyggelige minner du deler! Jeg blir gla' langt inn!

''Da kjøpte foreldrene mine kjøleskap og jeg husker de som kom bærende med kjøleskapet.''

Det samme husker jeg fra da vi fikk vår første tv! Jeg kan ikke ha vært mer enn ca to år gammel... husker fortsatt at en mann kom med den store brune tre-tv'n og satte den i stua :) Mannen hadde grønn kjeledress og caps på hodet, og var litt gammel ;)

Haha, her kom det to i beige overaller og caps på hodet. Hva vi husker ;)

Jeg kan huske jeg satt i vogn da jeg var nesten tre år gammel, og spurte mamma hva de snakket om de to som sto ca 300 m nedi gata ;) Mamma sa at man ikke kunne høre så langt bort hva folk sa, og dette kunne jeg ikke begripe! Husker jeg grubla fælt på hva lyd egentlig var og hvorfor man bare kunne høre de som sto nær en ;)

Smøbukken kostet 10 øre midt på 70-tallet. Litt senere husker jeg stjerneposen/stjernegodt eller hva det het. Barnetimepose med mye rart i. I dag får jeg ikke tak i noe lignende til ungene. Jeg lurer på om lollipoppen kostet en krone. Ellers gikk det for det mest i rattkjelker i tre med meier. Men Stiga Snowracer tror jeg ble lansert på den tiden. Den var for de bortskjemte. Bestevennen min hadde Tonka lekebiler. Flotte saker. Bruttern var fem år eldre enn meg og syklet på en apache med girspak på ramma. I 1975/76 kjøpte fattern en grønn golf. Det var det året den kom og det husker jeg godt. Her får jeg sette punktum.

Mitt tidligste minne er da vi fikk telefon. Jeg var to år, og husker godt at den ble montert høyt oppe på veggen i gangen - grå.

Jeg husker også at samme sommer klemte farfar meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd og måtte på sykehus.

Jeg husker mamma var gravid da jeg var 3 år, og husker den store magen hennes. Husker godt da lillesøster ble født, at mamma og pappa kom gående opp trappa i blokka med lillesøster i bærebagen da de kom hjem fra sykehuset. Husker hun lå i en korg og at jeg kikket på henne.

Mitt tidligste minne er da vi fikk telefon. Jeg var to år, og husker godt at den ble montert høyt oppe på veggen i gangen - grå.

Jeg husker også at samme sommer klemte farfar meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd og måtte på sykehus.

Jeg husker mamma var gravid da jeg var 3 år, og husker den store magen hennes. Husker godt da lillesøster ble født, at mamma og pappa kom gående opp trappa i blokka med lillesøster i bærebagen da de kom hjem fra sykehuset. Husker hun lå i en korg og at jeg kikket på henne.

''Jeg husker også at samme sommer klemte farfar meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd og måtte på sykehus.''

Huffda! Men kan ikke la være å smile, heller. Håper farfar og de andre tok det relativt pent!

Jeg husker også mange detaljer rundt familieforøkelsen, men jeg var nesten 5 år da jeg ble storesøster.

Annonse

''Jeg husker også at samme sommer klemte farfar meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd og måtte på sykehus.''

Huffda! Men kan ikke la være å smile, heller. Håper farfar og de andre tok det relativt pent!

Jeg husker også mange detaljer rundt familieforøkelsen, men jeg var nesten 5 år da jeg ble storesøster.

Han var visst fryktelig lei seg - men det husker ikke jeg noe av. Men heldigvis ble det ikke noen kopling mellom det vonde på meg og farfar - jeg var farfars jente i mange år - og elsket å sitte på fanget hans lenge etterpå :-)

Eldstemann hos oss hadde tre tilfeller der albuen gikk ut av ledd i 2-3 års alderen, akkurat som med meg. Heldigvis stabiliserte det seg, og har ikke vært noe problem etterpå.

Gjest Oksen Ferdinand

Husker at jeg sov i en sang på kjøkkenet når jeg var 2-5 år.Spesielt lampa på komfyren som lyste så gult,og at jeg hadde feber og at jeg mente det kom løver og tigre inn gjennom vinduet.Det var en falmet gul rullgardin som var trukket ned over ett åpent vindu og trekken gjorde at gardinen beveget seg.Den var så misfarget at det var noen lysebrune sjateringer som jeg syntes liknet på en løve eller noe.

Pappa hadde laget en langbølge radio (krystallapparat) til meg som sto fastlåst på NRK. Den var rød og var på størrelsen med 2x20 pakninger med røykJeg hørte Kirsten Langboe sitt kvarter med morgenradio eller barnetime eller hva det het. Dette var 1958-64 en gang.Husker også en gang jeg lå på en grønn divan i stua og at jeg husker ett brodert langt bilde av en bjerk.En gang jeg våknet var mor og far borte og jeg gråt.Så de spesielle gamle lampene ute i gata i Bjølsengata.Vi bodde i 2. eller 3. etasje og hadde toalett en halv trapp opp.Den hadde ett sete av lyst treverk og en lang snor opp til en sisterne 2 meter opp på veggen.Eller snor,det var ett slags kjede av metall.Slike man fester proppen med i badekaret eller vasken.

Ett gammelt ektepar som het Pettersen bodde i 1. og de hadde levende lys på juletreet sitt.(ca 1962-64) De viste meg en rød blomst av gummi.Når de klemte på en belg kom det ut en damefot med en rød sko på.(Merkelig hvor detaljert man kan huske 50 år etterpå.)

Ute på gata hadde far besøk av en han bare kaldte Tømte.En kollega.Han hadde an gammel Ford Taunus 1950-60 modell som var 2 farget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...