Gå til innhold

unicus eller uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg søkte i kveld rett og slett på datainginør studiet på høyskolen i Oslo, av følgende grunn:

1) Jeg vil ha jobb i Unicus

2) Det skal opprettes flere slike bedrifter.

3) Jeg er så redd jeg ikke får jobb med biologi, jeg mener klare konkuranssen og et vanlig intevju.

4) Jeg vet ikke om jeg starter, men det verste blir for meg om jeg ikke får jobb, jeg vil ikke gå hjemme resten av mitt liv og det vil være å foretrekke å jobbe i en bedrift der jeg ikke trenger føle meg annerledes.

5) Jeg liker data, men ville foretrekke å jobbe med genetikk feks, men av det og ikke få jobb tenker jeg det er bedre å ta tre år her for så å få jobb.

6) Jeg så på nyhetene på TV i går fra Unicus og de hadde intervjuet to menn som jobber der, jeg følte meg ganske på bølgelengde, og derfor slengte jeg i siste hast inn en søknad nå, frist i dag.

7) Hva tenker dere her, er det ikke lurt å ta et studiet der jeg er garantert en jobb enn å kanskje utdanne meg til arbeidsledighet selv om jeg er mest interessert i dette.

8) Jeg skal søke på jobb i unicus likevel, men jeg tenker det er mest sannligig at jeg får jobb hvis jeg kan et programmeringsspråk, og derfor tenker jeg datainginør er en lur start, hva mener dere andre?

HIO tilrettelegger også for studenter med asperger syndrom det er igjen et pluss. Jeg vil få fritak fra gruppearbeide.

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Sør

9

• frosken

6

• motorPrøysen

5

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal satse på dette datastudiet og en etterfølgende jobb i unicus.

Skrevet

Jeg synes absolutt du skal satse på dette datastudiet og en etterfølgende jobb i unicus.

Hei!

Å takk :)

Jeg er så glad du skriver det, for jeg spurte min mann nå før han gikk ut, men så sa han at jeg sikkert får jobb med genetikk, men det han og andre ikke helt syns å forstå er hvordan jeg skal få en slik jobb? Hans venner sier bare jeg er flink, men ingen tenker på hvordan jeg skal komme gjennom et intevju.

Min mann nå har skiftet jobb og vært igjennom så harde intervjuer og IQ tester at jeg vet jeg ikke ville klart det han har tålt, jeg er ikke "lur" slik han er i sine fremstillinger, jeg er klønete og direkte og ærlig.

Det siste er jeg så veldig at skal man ansette meg må man nesten kjenne til asperger syndrom og at man til tross for dette faktisk kan gjøre en god jobb.

Da skal jeg fortelle deg hva det blir, for jeg får vel svar og får bestemt meg i slutten i juni, men jeg vil virkelig like å jobbe i en bedrift der jeg slipper å kjempe en daglig kamp med å oppføre meg korrekt og være hyggelig nok, og likevel vil trenge noe tilrettelegging i form av at andre må vite hvorfor jeg ikke snakker når jeg bør. osv...

Jeg er takknemlig for at det virker som du forstår noe andre ikke forstår, nemlig at A i papirene mine ikke gir meg noen jobb, jeg skal igjennom intervjuer og jeg vil jo helst gjemme meg under et teppe og ikke bli sett for mye på. Jeg gråt på vei hjem nå etter å ha kjørt min mann, de tårene ser ikke han eller noen, det var fortvilte tårer over hvordan jeg skal klare et intevju, nå gråter jeg ikke, bare hvis jeg tenker på det skumle med intervju.

Så du programmet på nyhetene i går om unicus forresten?

Virket det ikke fint der og var ikke de mennene veldig hyggelige?

Jeg fikk så lyst på en jobb på et slikt sted og han ene hadde samme erfaring med meg med klesbutikk og de var veldig klar over sitt sosiale handikap, de var smarte nok, men mestret ikke det sosiale, også får man god lønn.

motorPrøysen
Skrevet

Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til. Mht. data vs. biologi så trenger ikke det være så enten eller: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/fagomrader/fagomrade/omrade/tema/tema?p_dimension_id=23339&p_dimension_under=23339

Hvis du ikke har programmert før og vil ha et inntrykk av hva det innebærer er det en interaktiv innføring i språket Ruby her: http://tryruby.org

Skrevet

Gratulerer, Madelenemie!

I tillegg vil jeg oppfordre deg til å vurdere IT-nettverksstudier (altså, hvordan man planlegger nettverk, setter opp routere, switcher, brannmurer, osv), for det er *mulig* det vil passe deg enda bedre. (Du kan kanskje bytte mellom dem, hvis du synes det passer bedre.)

Men flott at du har søkt. Det tror jeg skal gå bra!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gratulerer, Madelenemie!

I tillegg vil jeg oppfordre deg til å vurdere IT-nettverksstudier (altså, hvordan man planlegger nettverk, setter opp routere, switcher, brannmurer, osv), for det er *mulig* det vil passe deg enda bedre. (Du kan kanskje bytte mellom dem, hvis du synes det passer bedre.)

Med vennlig hilsen

Kvinner kan vel ikke noe om nettverk.

Skrevet

Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til. Mht. data vs. biologi så trenger ikke det være så enten eller: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/fagomrader/fagomrade/omrade/tema/tema?p_dimension_id=23339&p_dimension_under=23339

Hvis du ikke har programmert før og vil ha et inntrykk av hva det innebærer er det en interaktiv innføring i språket Ruby her: http://tryruby.org

Hei!

Takk for linker :)

Særlig den siste.

Jeg ønsker bare så veldig jobb og i unicus kan jeg får jobb fordi jeg har asperger syndrom, mens med biologi må jeg kjempe om stillinger på det ordinære arbeidsmarkedet.

I Danmark er det litt annerledes der har de noen stillinger i mange bedrifter for mennesker med asperger syndrom, de er kommet lenger, det er ikke at jeg ikke kan mitt fag, det er at jeg er dårlig i muntlig kommunikasjon og øyekontakten min er tidvis fraværende eller avvikende, fordi jeg teller, defor er jeg redd jeg ikke kommer meg gjennom et intevju og at jeg blir sett på som en nerd ingen vil ansette fordi jeg ikke er kul nok. (håper du skjønner) Jeg forsøker å være som andre, men det går ofte litt galt likevel, inni mellom går det bra, men så sier jeg absurde ting der det er en fordel om andre vet at jeg har asperger syndrom.

Feks sa jeg til en far da han sa han var lærer at "Oi jeg trodde du var kunstner ja pga av håret ditt, står jo litt sånn til alle kanter" i det ordene kom ut, ble jeg usikker, men så smilte han til meg og lo, og etterpå gikk vi videre fordi han ville høre mer om mitt kamera, da følte jeg at han ikke var sint, for vi hadde det hyggelig sammen.

Skrevet

Kvinner kan vel ikke noe om nettverk.

Kvinner med Asperger har ikke typiske kvinnehjerner.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hva er en typisk kvinnehjerne?

Skrevet

Gratulerer, Madelenemie!

Med vennlig hilsen

Hei!

Min mann ble litt overrasket da jeg sa dette til han i kveld, men så minnet jeg han om at selv om jeg for tiden har så mye å lese at jeg ikke driver mye med data, så finner jeg fort ut av ting, jeg elsker sådann nettet.

Men greier ikke å ha fokus på mer enn en ting dvs går jeg inn i data blir dette altoppslukende, likesom biologien blir nå.

Jeg vet jeg vil bli lei meg hvis jeg ikke får jobb, jeg trenger en jobb og den rutinen det å gå til et daglig arbeide innebærer.

Det er ikke at jeg ikke sliter med autisme, for det gjør jeg, men det blir rett og slett verrre av å ikke ha et arbeide.

Siden barna er små kunne jeg tenke meg å jobbe 4 dagers uke, og i Unicus kan jeg kanskje få det, jobbe 4 fulle dager, og få full lønn, det er jo fantastisk. Grunnen til dette er at man tar så lite pauser og er så lite sosial på jobb at man har en time mindre arbeidstid ca pr dag og kanskje hvis jeg la frem mitt problem som småbarnsmor så kunn jeg kanskje heller få jobbe 4 fulle dager, istedet for 5 dager med litt redusert tid.

Jeg vil få dobbelt av det jeg har i dag i attføringspenger i tillegg til at jeg får gå på jobb, det er ganske så fantastisk å se frem til noe slikt. Jeg hadde jo tenkt på at jeg kunne jobbe gratis bare for å få en jobb :)

Skrevet

''Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til.''

Kjenner du til trådstarters spesielle utfordring når du svarer dette?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10057212og

Skrevet

Gratulerer, Madelenemie!

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja takk for at du nevner dette,

Jeg har nemlig ganske stor interesse innenfor dette.

Men HIO er gratis, og jeg vil uansett fort lære meg dette.

Da jeg satte sammen en pc her hjemme gjorde jeg det uten annen hjelp enn you tube, og bestilte deler fra komplett, jeg var forbløffet over hvor enkelt det var, med veiledning fra you tube :)

Det er nettopp det, det er så enkelt og gøy at man lærer det uten å anstrenge seg.

Skrevet

Hei !

Jeg svarte deg, men finner det ikke?

Vel takk for linkene.

Men jeg har problem i kommunikasjon og er redd jeg ikke vil klare kampen gjennom en intervjuserie, jeg har nå den siste tiden fått dette nært på meg da min mann skiftet jobb, og jeg tenkte inni meg, "hvordan skal jeg klare dette?"

Jeg som sier direkte og ærlig og uten moderasjoner og ikke en gang aner hvordan jeg kan si/fremlegge noe på en bedre og mer taktisk og hensiktsmessig bedre måte for min egen del.

Dette er virkelig et problem, men få forstår det.

Skrevet

Hva i all verden er det for et svar... :(

Det er faktisk ikke noe særsyn at kvinner jobber med data - eller andre mer typiske "manneyrker" tradisjonelt sett. Eller er det ikke sånn i Trøndelag?

Skrevet

Hva er en typisk kvinnehjerne?

Hei!

Han mener nok bare at det på gruppenivå er en forskjell, og det er det.

Man tror hjernene til de med autisme kan ha blitt utsatt for mye testosteron i en viss fase av fosterstadiet, dette gir en mer maskulin hjernefungering og dette er målbart, både på tester, hva man er flink på og hvordan man tenker og utrykker seg.

Jeg leste nå en studie der man så på at kvinner generelt gjorde det dårligere enn menn i matematikk, men hvis man endret læringssituasjonen og gjorde denne mere gruppebasert gjorde kvinner det langt bedre.

Her er en test:

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6455876

Dessuten min mann lever med meg og han sier ofte at jeg er en mann i kvinnekropp. Dette tok jeg som en fornærmelse før, nå tenker jeg bare at det skyldes hvordan min hjerne fungerer på en mer maskulin måte :)

Jeg ammer og føder likevel barn og slik er jeg kvinne :)

Heldigvis.

Skrevet

Hei!

Man tror hjernene til de med autisme kan ha blitt utsatt for mye testosteron i en viss fase av fosterstadiet, dette gir en mer maskulin hjernefungering og dette er målbart, både på tester, hva man er flink på og hvordan man tenker og utrykker seg.

Jeg leste nå en studie der man så på at kvinner generelt gjorde det dårligere enn menn i matematikk, men hvis man endret læringssituasjonen og gjorde denne mere gruppebasert gjorde kvinner det langt bedre.

Her er en test:

Dessuten min mann lever med meg og han sier ofte at jeg er en mann i kvinnekropp. Dette tok jeg som en fornærmelse før, nå tenker jeg bare at det skyldes hvordan min hjerne fungerer på en mer maskulin måte :)

Heldigvis.

Det er vel sannsynligvis det han mener. Det er likevel et underlig svar til en som sier at "kvinner ikke kan noe om nettverk".

Gjest Høstløv
Skrevet

Hei!

Her er en test:

Heldigvis.

Uansett så synes jeg at det å si noe sånt:

''typiske kvinnehjerner''

er en kvinnediskriminerende uttalelse fra en psykiater.

''Man tror hjernene til de med autisme kan ha blitt utsatt for mye testosteron i en viss fase av fosterstadiet, dette gir en mer maskulin hjernefungering og dette er målbart, både på tester, hva man er flink på og hvordan man tenker og utrykker seg.''

Mener du at dette gjelder for både gutter og jenter?

Gjest Høstløv
Skrevet

Det er vel sannsynligvis det han mener. Det er likevel et underlig svar til en som sier at "kvinner ikke kan noe om nettverk".

Ja, for generelt kan kvinner lære om og jobbe med nettverk på lik linje med menn.

Skrevet

Uansett så synes jeg at det å si noe sånt:

''typiske kvinnehjerner''

er en kvinnediskriminerende uttalelse fra en psykiater.

''Man tror hjernene til de med autisme kan ha blitt utsatt for mye testosteron i en viss fase av fosterstadiet, dette gir en mer maskulin hjernefungering og dette er målbart, både på tester, hva man er flink på og hvordan man tenker og utrykker seg.''

Mener du at dette gjelder for både gutter og jenter?

Hei!

Ja jeg tror det, sett ut i fra at dette gjelder i fosterstadiet.

Min ene datter sliter sosialt, hun er jentete på utsiden, men opptatt av tall og systemer og faller utenfor i jenteleken, om hun har asperger syndrom eller trekk vet vi ikke enda, hun er blitt innvilget utredning nå, så tar vi vel den.

Men det er ikke kvinnediskriminerende, jeg tror nhd og de fleste menn foretrekker kvinner med kvinnehjerner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...