Gå til innhold

unicus eller uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer, Madelenemie!

I tillegg vil jeg oppfordre deg til å vurdere IT-nettverksstudier (altså, hvordan man planlegger nettverk, setter opp routere, switcher, brannmurer, osv), for det er *mulig* det vil passe deg enda bedre. (Du kan kanskje bytte mellom dem, hvis du synes det passer bedre.)

Men flott at du har søkt. Det tror jeg skal gå bra!

Med vennlig hilsen

Er det du foreslår dekket av et av hioas studieprogrammer: http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor ?

I såfall har Madelenemie mulighet til også å føre dette opp på nettsøknaden sin, og så kan hun senere bestemme endelig prioritering - men fristen for å føre det opp på søknaden er midnatt i kveld.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Sør

9

• frosken

6

• motorPrøysen

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er det du foreslår dekket av et av hioas studieprogrammer: http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor ?

I såfall har Madelenemie mulighet til også å føre dette opp på nettsøknaden sin, og så kan hun senere bestemme endelig prioritering - men fristen for å føre det opp på søknaden er midnatt i kveld.

Hei!

Å takk, skal se på det nå, siden min mann ikke hjemme får jeg litt tid.

Gjest bølger
Skrevet

Uansett så synes jeg at det å si noe sånt:

''typiske kvinnehjerner''

er en kvinnediskriminerende uttalelse fra en psykiater.

''Man tror hjernene til de med autisme kan ha blitt utsatt for mye testosteron i en viss fase av fosterstadiet, dette gir en mer maskulin hjernefungering og dette er målbart, både på tester, hva man er flink på og hvordan man tenker og utrykker seg.''

Mener du at dette gjelder for både gutter og jenter?

''Uansett så synes jeg at det å si noe sånt:

typiske kvinnehjerner

er en kvinnediskriminerende uttalelse fra en psykiater.''

Er det egentlig diskriminerende å uttale at menn og kvinner er forskjellige. Jeg er stolt av å være kvinne, og har ingen problemer med å godta at vi er forskjellige.

Skrevet

Jeg synes helt klart at du skal forsøke å kvalifisere deg for jobb i unicus. Men har du søkt på begge alternativene Hioa har mht datastudier på bachelornivå? Hvis ikke, så synes jeg du skal føre opp også det andre på nettsøknaden din før midnatt. Du kan bestemme endelig prioritering innen 1. juni eller noe sånt, men det er siste frist i kveld for overhodet å kunne føre nye fag opp på søknaden.

Dette er et tema jeg tror Sør kan mye om, så jeg ville hørt på råd fra ham i akkurat denne saken.

Skrevet

Hei!

Jeg søkte på det som heter Ingeniørfag - data. Der er det jo også systemutvikling.

Skrevet

Jeg synes helt klart at du skal forsøke å kvalifisere deg for jobb i unicus. Men har du søkt på begge alternativene Hioa har mht datastudier på bachelornivå? Hvis ikke, så synes jeg du skal føre opp også det andre på nettsøknaden din før midnatt. Du kan bestemme endelig prioritering innen 1. juni eller noe sånt, men det er siste frist i kveld for overhodet å kunne føre nye fag opp på søknaden.

Dette er et tema jeg tror Sør kan mye om, så jeg ville hørt på råd fra ham i akkurat denne saken.

Hei!

Takk, da venter jeg på sør sitt svar.

Og setter opp flere alternativer, tusen takk for at flere forstår at dette kan være en lur løsning når jeg faktisk vil ha jobb og ikke vil utdanne medg mer til arbeidsledighet.

Veldig glad for tips og råd og svar.

Skrevet

Hei!

Jeg søkte på det som heter Ingeniørfag - data. Der er det jo også systemutvikling.

Jeg ser at Hioa ser ut til å ha tre studieprogrammer som kan være relevante for deg. Dessverre kan jeg altfor lite (ca ingenting) om IT til å ha noen formening om hva som vil være mest passende, men på dette tidspunktet i søkeprosessen er det fornuftig å safe og føre alt som er aktuelt opp på søkerskjemaet ditt. Men du må gjøre det før midnatt.

Gjest Høstløv
Skrevet

typiske kvinnehjerner

Er det egentlig diskriminerende å uttale at menn og kvinner er forskjellige. Jeg er stolt av å være kvinne, og har ingen problemer med å godta at vi er forskjellige.

Det har jeg, spesielt når det gjelder hjernekapasitet eller evner.

Skrevet

Hei,

De kursene inkluderer nok det, men inkluderer også en god del annet. Mulig hun kan spesialisere seg innen kurset?

Jeg vet ikke om andre i Oslo har egne IT-nettverkskurs. Jeg tror Madelenemie ville vært meget god på det, og det ville passet henne godt. (Jeg tror også det hun har meldt seg på er bra.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

typiske kvinnehjerner

Hei!

:)

Det er akkurat sånn det bør tenkes om den saken.

Jeg har ønsket med en annen hjerne, for nettopp denne hjernen har medført trøbbel med oversikt i forhold til barna, dette viser med tydelighet for meg at man skal være glad man er forskjellig og utfyller hverandre. Jeg er i så fall glad min mann har mange av de typiske feminine kvalitetene, det betyr slett ikke at han er en feminin mann, men en mann med en del mer typiske kvinneferdigheter. Dette har min psykiater forklart som en klar fordel i vårt ekteskap, han er likevel veldig mann, heldigvis.

Skrevet

Hei,

De kursene inkluderer nok det, men inkluderer også en god del annet. Mulig hun kan spesialisere seg innen kurset?

Jeg vet ikke om andre i Oslo har egne IT-nettverkskurs. Jeg tror Madelenemie ville vært meget god på det, og det ville passet henne godt. (Jeg tror også det hun har meldt seg på er bra.)

Med vennlig hilsen

Så du på forskjellene mellom de tre relevante studieprogrammene?

Gjest Høstløv
Skrevet

Hei!

Ja jeg tror det, sett ut i fra at dette gjelder i fosterstadiet.

Min ene datter sliter sosialt, hun er jentete på utsiden, men opptatt av tall og systemer og faller utenfor i jenteleken, om hun har asperger syndrom eller trekk vet vi ikke enda, hun er blitt innvilget utredning nå, så tar vi vel den.

Men det er ikke kvinnediskriminerende, jeg tror nhd og de fleste menn foretrekker kvinner med kvinnehjerner.

''Men det er ikke kvinnediskriminerende, jeg tror nhd og de fleste menn foretrekker kvinner med kvinnehjerner.''

Hvis du tenker på kvinneligheten, så er jeg kanskje enig med deg.

Men, jeg synes fremdeles at det er kvinnediskriminerende å si at kvinnehjerner ikke kan utføre de samme arbeidsoppgaver som mannehjerner innenfor faget data, nettverk og IT-teknologi.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Hei!

Bør jeg i tillegg til data programfag sette opp dette:

http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Informasjonsteknologi

Ser jeg ord som design og kommunikasjon passer det dårlig jeg liker tekniske ting og minst mulig kommunikasjon med andre mennesker i vertfall muntlig. Over nett og hvis konkret går kommunikasjon greit.

Skrevet

Hei!

Takk, da venter jeg på sør sitt svar.

Og setter opp flere alternativer, tusen takk for at flere forstår at dette kan være en lur løsning når jeg faktisk vil ha jobb og ikke vil utdanne medg mer til arbeidsledighet.

Veldig glad for tips og råd og svar.

Hei Madelenemie,

Hvis du har sjansen (jeg vet ikke helt hva du kan gjøre på Samordna Opptak (den er fryktelig langsom nå)) så ville jeg vurdert om du i tillegg til "ingeniørfag" vurderte:

Ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi

Informasjonsteknologi

Da har du 3 fag du kan sjekke ut innen den datoen som Frosken sa,

Les om dem, og se om noen av dem passer deg. "Informasjonsteknologi", for eksempel, er ligner på det du har valgt, men uten samfunnsfag og et par andre fag.

Med vennlig hilsen

Gjest bølger
Skrevet

Det har jeg, spesielt når det gjelder hjernekapasitet eller evner.

At vi er forskjellige trenger ikke å bety at vi har dårligere hjernekapasitet eller evner. Bare litt annerledes enn mannen. Noen kvinner har mer mannlige evner enn andre, og noen menn har mer kvinnelige evner.

Jeg har reagert på kampen om likestilling som bare har fokusert på at vi skal være like. Det er mye viktigere å kjempe for at vi er likeverd, også der vi er forskjellige.

Skrevet

Hei!

Bør jeg i tillegg til data programfag sette opp dette:

http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Informasjonsteknologi

Ser jeg ord som design og kommunikasjon passer det dårlig jeg liker tekniske ting og minst mulig kommunikasjon med andre mennesker i vertfall muntlig. Over nett og hvis konkret går kommunikasjon greit.

Ja, den tror jeg passer deg, og hvis du liker å gjøre noe med hardware, så tenk på denne:

http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingeniorfag-elektronikk-og-informasjonsteknologi/%28language%29/nor-NO

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så du på forskjellene mellom de tre relevante studieprogrammene?

Hei,

Jeg har svart Madelenemie direkte, men jeg tror vi snakker om de samme studieretningene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men det er ikke kvinnediskriminerende, jeg tror nhd og de fleste menn foretrekker kvinner med kvinnehjerner.''

Hvis du tenker på kvinneligheten, så er jeg kanskje enig med deg.

Men, jeg synes fremdeles at det er kvinnediskriminerende å si at kvinnehjerner ikke kan utføre de samme arbeidsoppgaver som mannehjerner innenfor faget data, nettverk og IT-teknologi.

Hei!

Ja men det skrev han jo ikke.

Kvinner er flinke i realfag, men jeg tror de lærer bedre i andre undervisningsformer, slikt som i grupper, men ellers er min oppfatning at menn er oftere mer interessert i tekniske ting og fag, i vertfall er det langt flere menn på masternivå på matnat enn kvinner. Og kvinneandelen faller ytterligere oppover.

Men leste at i mange andre land er det ikke slik, men at kvinner i norden velger langt mer tradisjonelt enn feks kvinner i land som India, Iran osv...

Skrevet

Hei,

Jeg har svart Madelenemie direkte, men jeg tror vi snakker om de samme studieretningene.

Med vennlig hilsen

Sånn ja; nå har du utført kveldens pålagte oppgave ;-)

Skrevet

Hei Madelenemie,

Hvis du har sjansen (jeg vet ikke helt hva du kan gjøre på Samordna Opptak (den er fryktelig langsom nå)) så ville jeg vurdert om du i tillegg til "ingeniørfag" vurderte:

Ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi

Informasjonsteknologi

Da har du 3 fag du kan sjekke ut innen den datoen som Frosken sa,

Les om dem, og se om noen av dem passer deg. "Informasjonsteknologi", for eksempel, er ligner på det du har valgt, men uten samfunnsfag og et par andre fag.

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk

Jeg så på det og tenkte på det faktisk.

Det er fint å lese at du også tenker litt likt som meg, da tror jeg du forstår.

Jeg satte også opp informatikk på UIO, men syns et skreddersydd opplegg på HIO virket så enkelt, og med tilrettelegging virker det mulig.

Mange takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...