Gå til innhold

unicus eller uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, den tror jeg passer deg, og hvis du liker å gjøre noe med hardware, så tenk på denne:

http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingeniorfag-elektronikk-og-informasjonsteknologi/%28language%29/nor-NO

Med vennlig hilsen

Hei!

ja jeg liker hardware også, jeg er litt sånn at jeg MÅ forstå ALT.

det betyr at når vi skulle få lagt inn fibernet så hadde jeg ikke få spørsmål til de som kom, spørsmål de ikke kunne svare på selvfølgelig, men som jeg selv fant ut av på nettet mens de var her.

Jeg bruker derfor linux fordi jeg feks må forstå til alles forundring og til tider frustasjon alt til minste detalj.

Takk for støtten og hjelpen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Sør

9

• frosken

6

• motorPrøysen

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så du på forskjellene mellom de tre relevante studieprogrammene?

Hei!

ja jeg fikk svar av sør.

og han skjønner tydeligvis godt hva som passer for meg og ikke, litt rart når han ikke kjenner meg, men helt riktig er retningene sør foreslo. Fint å få bekreftet mine egne tanker.

Takk for hjelpen.

Skrevet

Hei!

Takk

Jeg så på det og tenkte på det faktisk.

Det er fint å lese at du også tenker litt likt som meg, da tror jeg du forstår.

Jeg satte også opp informatikk på UIO, men syns et skreddersydd opplegg på HIO virket så enkelt, og med tilrettelegging virker det mulig.

Mange takk.

Var det dette du satt opp på UIO?

"Informatikk: programmering og nettverk (bachelor) "

Det nevner jo nettverk i teksten.

Tror du skal klare dette, Madelenemie, selv om det ikke blir veldig lett! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

ja jeg liker hardware også, jeg er litt sånn at jeg MÅ forstå ALT.

det betyr at når vi skulle få lagt inn fibernet så hadde jeg ikke få spørsmål til de som kom, spørsmål de ikke kunne svare på selvfølgelig, men som jeg selv fant ut av på nettet mens de var her.

Jeg bruker derfor linux fordi jeg feks må forstå til alles forundring og til tider frustasjon alt til minste detalj.

Takk for støtten og hjelpen.

Du kommer til å like nettverk (altså, datanettverk, slik som internett og nettverk inne i store bedrifter, for eksempel).

Da må man forstå alt ned til minste detalj.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sånn ja; nå har du utført kveldens pålagte oppgave ;-)

Sånt gjør jeg, selvsagt, med glede.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Var det dette du satt opp på UIO?

"Informatikk: programmering og nettverk (bachelor) "

Det nevner jo nettverk i teksten.

Tror du skal klare dette, Madelenemie, selv om det ikke blir veldig lett! :-)

Med vennlig hilsen

Hei!

:)

Ja det var det :)

Jeg tror det blir veldig lett, fordi noen ble overrasket over at jeg kjøpte deler og satte sammen en pc selv til under en tredjedel av prisen. Betalte ca 5000 kr i deler og har en pc til 18 000 kr :)

Takket være you tube :)

Så får vi se om det går som jeg tror :)

Alt som er tall og teknisk er imidlertid såpass gøy at jeg ikke blir sliten, men holder på, egentlig er det litt rart at tekniske ting gir økt energi mens et selskap tapper en mentalt på alle måter til de grader at man får hodepine og vegrer seg mot det sosiale.

Ikke fordi det ikke er hyggelig, men pga av graden av slitenhet.

Skrevet

Du kommer til å like nettverk (altså, datanettverk, slik som internett og nettverk inne i store bedrifter, for eksempel).

Da må man forstå alt ned til minste detalj.

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk,

Jeg har en nær venn (dvs en på nettet jeg har fått info fra)

Og han kan jeg sikkert maile/chatte med for tips videre.

Er du på noe dataforum?

Jeg har spurt på et om divrse saker jeg har lust på.

Takk for hjelpen i kveld :)

Skrevet

Kvinner med Asperger har ikke typiske kvinnehjerner.

Men kvinner Aspergers derimot?

Kjære vene...

Skrevet

Hei!

Takk,

Jeg har en nær venn (dvs en på nettet jeg har fått info fra)

Og han kan jeg sikkert maile/chatte med for tips videre.

Er du på noe dataforum?

Jeg har spurt på et om divrse saker jeg har lust på.

Takk for hjelpen i kveld :)

Hei,

Nei, er ikke på noe dataforum, dessverre.

Men jeg tror du vil forstå disse fagene lett, og du har nok en rimelig sjanse til å finne en jobb som passer deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kvinner med Asperger har ikke typiske kvinnehjerner.

Kjære vene, du slutter ikke å overraske - så du mener altså at kvinner uten asperger ikke kan ha peilig på nettverk?

Skrevet

Hei,

Nei, er ikke på noe dataforum, dessverre.

Men jeg tror du vil forstå disse fagene lett, og du har nok en rimelig sjanse til å finne en jobb som passer deg.

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja bare jeg får jobb i unicus blir jeg glad.

Og etter nyhetene skjønner jeg det kommer flere slike firmaer med årene, det er sikkert lengre frem til det blir gjeldende andre fagområder,

Nå skal jeg komme meg på samordna opptak :)

motorPrøysen
Skrevet

Hei!

Takk for linker :)

Særlig den siste.

Jeg ønsker bare så veldig jobb og i unicus kan jeg får jobb fordi jeg har asperger syndrom, mens med biologi må jeg kjempe om stillinger på det ordinære arbeidsmarkedet.

I Danmark er det litt annerledes der har de noen stillinger i mange bedrifter for mennesker med asperger syndrom, de er kommet lenger, det er ikke at jeg ikke kan mitt fag, det er at jeg er dårlig i muntlig kommunikasjon og øyekontakten min er tidvis fraværende eller avvikende, fordi jeg teller, defor er jeg redd jeg ikke kommer meg gjennom et intevju og at jeg blir sett på som en nerd ingen vil ansette fordi jeg ikke er kul nok. (håper du skjønner) Jeg forsøker å være som andre, men det går ofte litt galt likevel, inni mellom går det bra, men så sier jeg absurde ting der det er en fordel om andre vet at jeg har asperger syndrom.

Feks sa jeg til en far da han sa han var lærer at "Oi jeg trodde du var kunstner ja pga av håret ditt, står jo litt sånn til alle kanter" i det ordene kom ut, ble jeg usikker, men så smilte han til meg og lo, og etterpå gikk vi videre fordi han ville høre mer om mitt kamera, da følte jeg at han ikke var sint, for vi hadde det hyggelig sammen.

"Feks sa jeg til en far da han sa han var lærer at "Oi jeg trodde du var kunstner ja pga av håret ditt, står jo litt sånn til alle kanter" i det ordene kom ut, ble jeg usikker, men så smilte han til meg og lo, og etterpå gikk vi videre fordi han ville høre mer om mitt kamera, da følte jeg at han ikke var sint, for vi hadde det hyggelig sammen."

Jeg tror mange liker deg nettopp fordi du kan si ting rett ut og være ærlig.

Og jeg tror du vil kunne like programmering godt om du ikke har forsøkt det før. Hvis du har lyst å forsøke det på egenhand vil jeg anbefale å lære enten Ruby eller Python.

Her er et par linker til:

http://pine.fm/LearnToProgram/

http://ruby.learncodethehardway.org/book/

motorPrøysen
Skrevet

''Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til.''

Kjenner du til trådstarters spesielle utfordring når du svarer dette?

Ja.

Skrevet

Hei!

Ja bare jeg får jobb i unicus blir jeg glad.

Og etter nyhetene skjønner jeg det kommer flere slike firmaer med årene, det er sikkert lengre frem til det blir gjeldende andre fagområder,

Nå skal jeg komme meg på samordna opptak :)

En forbannet lang tråd å bla gjennom når jeg bare ville si dette: Du ble sikkert oppmerksom på Unicus etter reportasjen i Dagsrevyen i går kveld? Der ble det sagt at det eneste kravet for å få jobb der, er at man har Asperger syndrom. Du er allerede kvalifisert, jenta mi :-)

Sleng inn en søknad dit også, i kveld!

Skrevet

Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til. Mht. data vs. biologi så trenger ikke det være så enten eller: http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/fagomrader/fagomrade/omrade/tema/tema?p_dimension_id=23339&p_dimension_under=23339

Hvis du ikke har programmert før og vil ha et inntrykk av hva det innebærer er det en interaktiv innføring i språket Ruby her: http://tryruby.org

''Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til''

Jeg synes interesse for faget man velger er viktig, men ikke det eneste som er viktig. Særlig mennesker med funksjonsnedsettelser bør ha tilgang til veiledning i forhold til å velge utdanning som det er sannsynlig at de får jobb med. Vi vet at andelen "ufrivillige" uføretrygdede er stor blant funksjonshemmede, og de fleste bør sannsynligvis ikke velge yrker med relativt få jobbmuligheter. Som en ung masterutdannet mann sa det for noen tid tilbake: "De sa alltid at jeg var like god som alle andre, men det er ikke slik arbeidsgivere ser meg".

Et eksempel på det som sett utenifra virker som et fullstendig meningsløst utdanningsvalg, var den mannen som for noen uker siden sto frem i avisene og kritiserte uføretrygdede (litt enkelt gjenfortalt) og som hadde tatt allmennlærerutdanning. Sannsynligheten for at en barne- eller ungdomsskole skulle komme til å ansette en person som er avhengig av å ligge i en elektrisk rullestol med døgnkontinuerlig behov for assistanse, er forsvinnende liten. Ganske enkelt fordi det kreves mer enn å kunne snakke om fag når man jobber som allmennlærer.

Så jeg tror at det å velge blindt i forhold til interesseområder, kan gi en gedigen nedtur når utdanningsløpet er fullført.

Gjest Ladytron
Skrevet

''Men det er ikke kvinnediskriminerende, jeg tror nhd og de fleste menn foretrekker kvinner med kvinnehjerner.''

Hvis du tenker på kvinneligheten, så er jeg kanskje enig med deg.

Men, jeg synes fremdeles at det er kvinnediskriminerende å si at kvinnehjerner ikke kan utføre de samme arbeidsoppgaver som mannehjerner innenfor faget data, nettverk og IT-teknologi.

Jeg jobber/studerer også innen et mannsdominert felt. Tror ikke jeg har den samme intuitive forståelsen av en del tekniske ting som det menn har, men kommer langt med litt nysjerrighet, interesse og tålmodighet.

Gjest Høstløv
Skrevet

Kjære vene, du slutter ikke å overraske - så du mener altså at kvinner uten asperger ikke kan ha peilig på nettverk?

Kjære deg!

La oss si det sådan: "Han er mann, stakkar, han vet ikke bedre".

Skrevet

Kjære deg!

La oss si det sådan: "Han er mann, stakkar, han vet ikke bedre".

''La oss si det sådan: "Han er mann, stakkar, han vet ikke bedre".''

Jeg lar meg ikke synke ned til samme lave, generaliserende nivå...

motorPrøysen
Skrevet

''Når det gjelder utdanning syns jeg man skal velge det man har mest lyst til''

Jeg synes interesse for faget man velger er viktig, men ikke det eneste som er viktig. Særlig mennesker med funksjonsnedsettelser bør ha tilgang til veiledning i forhold til å velge utdanning som det er sannsynlig at de får jobb med. Vi vet at andelen "ufrivillige" uføretrygdede er stor blant funksjonshemmede, og de fleste bør sannsynligvis ikke velge yrker med relativt få jobbmuligheter. Som en ung masterutdannet mann sa det for noen tid tilbake: "De sa alltid at jeg var like god som alle andre, men det er ikke slik arbeidsgivere ser meg".

Et eksempel på det som sett utenifra virker som et fullstendig meningsløst utdanningsvalg, var den mannen som for noen uker siden sto frem i avisene og kritiserte uføretrygdede (litt enkelt gjenfortalt) og som hadde tatt allmennlærerutdanning. Sannsynligheten for at en barne- eller ungdomsskole skulle komme til å ansette en person som er avhengig av å ligge i en elektrisk rullestol med døgnkontinuerlig behov for assistanse, er forsvinnende liten. Ganske enkelt fordi det kreves mer enn å kunne snakke om fag når man jobber som allmennlærer.

Så jeg tror at det å velge blindt i forhold til interesseområder, kan gi en gedigen nedtur når utdanningsløpet er fullført.

Jeg er selvsagt enig i at man bør ha en sunn porsjon realitetsorientering når man velger utdanning. Samtidig er dette et budskap det fokuseres mye på for tida og derfor syns jeg det er viktig at man også tenker på hva som gir lyst og glede. Det er nødvendig for den enkeltes trivsel, og jeg tror også det er det mest samfunnsøkonomiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...