Gå til innhold

Sofa-problem - velge hvilken?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny sofa (hurra!) og har funnet som passer perfekt i størrelsen (det er litt knapt med plass der den skal stå nemlig), men er veldig i tvil om fargen...

Jeg har fra før en (2+3-seter) som er mørk grønn så nå vil jeg ha noe lysere. Selvfølgelig viste det seg at den eneste lyse fargen den kommer i er ecrü, en slags lys beige som faktisk ligner litt på veggfargen jeg har på stua. Det blir enten den eller rød. De andre nyansene var mørkere.

Jentungen vil _ikke_ ha ecrü-farget sofa og går for rødt. Guttungen bryr seg ikke og jeg er usikker. Er jeg heldig får jeg en utstillingsmodell til 4990,-, vanlig pris er 6990,-, denne er i ecrü farge. Den har faste puter så trekkene kan ikke vaskes i vaskemaskin.

Jeg ser jo for meg at det blir mye lettere å variere fargene på resten av stua med puter og gardiner og andre tekstiler og ting om jeg kjøper den ecrü-fargede fremfor den røde, men det blir kanskje litt kjedelig om sofaen går nesten i ett med veggen?! Nei, det er ikke aktuelt å male veggen. :o) Det er en liten og nett hjørnesofa som ikke ruver på noen måte.

Ville du kjøpt en utstillingsmodell? Og hvilken farge ville du kjøpt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378384-sofa-problem-velge-hvilken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

18

• Katt-ja

4

• Mrs D

4

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest jillie

Jeg ble nysjerrig på å se bilde?

En dyp rødfarge forestiller jeg meg er veldig fint til beige vegger, men jeg aner ikke hvilke nyanser det er snakk om.

Tror ikke jeg ville valgt noe som gikk i ett med veggen, i så fall ville jeg bryte opp med fargerike puter, sofatepper o.l. Men det er vanskelig å si uten å ha sett rommet....liker du generelt å ha det "lyst", kan en rød sofa bli en kul kontrast til alt det lyse. Men er rommet mørkt med mørke ting blir det fort litt tungt.

Selv er jeg generelt glad i sofaer som er lyse, men likevel ikke hvite. Sverger selv til en lyse grå (gråmelert) sofa, som ikke blir for mørk i rommet, nøytral, men samtidig kan man ikke se ALLE flekker på den.

Gjest Tatjana

Jeg ville definitivt gått for ecru. Rødt ville ha vært helt uaktuelt. Jeg hadde ikke greid å leve med en rød sofa, tror jeg. Men jeg kunne godt ha funnet på å "friske opp" en sofa i en tam farge med noen puter i friske farger - gjerne rødt :-).

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en utstillingsmodell, så lenge jeg fikk undersøke den skikkelig og så at den var hel og ren og pen.

Jeg ble nysjerrig på å se bilde?

En dyp rødfarge forestiller jeg meg er veldig fint til beige vegger, men jeg aner ikke hvilke nyanser det er snakk om.

Tror ikke jeg ville valgt noe som gikk i ett med veggen, i så fall ville jeg bryte opp med fargerike puter, sofatepper o.l. Men det er vanskelig å si uten å ha sett rommet....liker du generelt å ha det "lyst", kan en rød sofa bli en kul kontrast til alt det lyse. Men er rommet mørkt med mørke ting blir det fort litt tungt.

Selv er jeg generelt glad i sofaer som er lyse, men likevel ikke hvite. Sverger selv til en lyse grå (gråmelert) sofa, som ikke blir for mørk i rommet, nøytral, men samtidig kan man ikke se ALLE flekker på den.

Rommet er lyst og jeg har kastet ut alle mørke møbler så det er lyst og lett her inne. :o)

Hvis du får opp denne lenken så er det den nederst til høyre:

http://content.yudu.com/A1op75/K14N/resources/3.htm

Jeg ville definitivt gått for ecru. Rødt ville ha vært helt uaktuelt. Jeg hadde ikke greid å leve med en rød sofa, tror jeg. Men jeg kunne godt ha funnet på å "friske opp" en sofa i en tam farge med noen puter i friske farger - gjerne rødt :-).

Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en utstillingsmodell, så lenge jeg fikk undersøke den skikkelig og så at den var hel og ren og pen.

Vi har den i rødt på hytta og der passer den veldig godt, men jeg er mer usikker her hjemme hos meg selv. Den vil bli en morsom fargeklatt da, men jeg er redd jeg vil gå fort lei av den.

Jeg var såååå nære på å kjøpe den ecrü-fargede utstillingsmodellen i dag, men jeg fikk den jo ikke akkurat med meg der og da. :o)

Rommet er lyst og jeg har kastet ut alle mørke møbler så det er lyst og lett her inne. :o)

Jeg hadde tatt den rød, men jeg liker farger og har hatt mye rødt tidligere, både vegg-til-veggteppe når det var moderne og gardiner i stua og jeg har hatt røde vegger.

Nå har jeg en rød stol og røde puter og et stort rødt bilde :)

Annonse

Gjest jillie

Ser god og fin ut...men jeg likte ikke spesielt godt den rødfargen..litt for "knæsj" for meg. Så jeg ville sikkert gått for den lyse likevel ;)

Men det er jo smak og behag.

Synes du skal ta den du har mest lyst på selv jeg:)

Ser god og fin ut...men jeg likte ikke spesielt godt den rødfargen..litt for "knæsj" for meg. Så jeg ville sikkert gått for den lyse likevel ;)

Men det er jo smak og behag.

Synes du skal ta den du har mest lyst på selv jeg:)

Jeg klarer ikke å bestemme meg! Rødfarge er ikke avdempet nei, heller litt heftig. :o) Men jeg er redd det blir kjedelig med den ecrü-fargede også... Hm... Takk for innspill!

Jeg hadde tatt den rød, men jeg liker farger og har hatt mye rødt tidligere, både vegg-til-veggteppe når det var moderne og gardiner i stua og jeg har hatt røde vegger.

Nå har jeg en rød stol og røde puter og et stort rødt bilde :)

Kan jo kombinere andre farger med rødt også... Vanskelig dette her! Det er jo ikke noen veldig dyr sofa og om jeg skulle bli aldeles møkklei fargen så kan jo kjøpe noen pledd eller noe å legge over den. :o) Eller selge den og kjøpe en ny på Ikea...

Gjest Psyk av alt

Jeg klarer ikke å bestemme meg! Rødfarge er ikke avdempet nei, heller litt heftig. :o) Men jeg er redd det blir kjedelig med den ecrü-fargede også... Hm... Takk for innspill!

Jeg tror det blir litt kjedelig med beige mot beige vegg, selv om du kan vkikke opp med puter.

Hvis du må velge en av de to ville jeg absolutt valgt rød.

Gjest Tatjana

Vi har den i rødt på hytta og der passer den veldig godt, men jeg er mer usikker her hjemme hos meg selv. Den vil bli en morsom fargeklatt da, men jeg er redd jeg vil gå fort lei av den.

Jeg var såååå nære på å kjøpe den ecrü-fargede utstillingsmodellen i dag, men jeg fikk den jo ikke akkurat med meg der og da. :o)

Nei, en sofa er ikke noe du bare tar i en pose og hiver baki bilen :-).

Jeg ville ha gått lei av rød sofa etter svært kort tid, så godt kjenner jeg meg selv, men det er meg. Mye greiere med noen friske puter og gardiner så kan jeg bytte fargeskjema hvor ofte som helst. Og det skjer minst fire-fem ganger i året.

Nei, en sofa er ikke noe du bare tar i en pose og hiver baki bilen :-).

Jeg ville ha gått lei av rød sofa etter svært kort tid, så godt kjenner jeg meg selv, men det er meg. Mye greiere med noen friske puter og gardiner så kan jeg bytte fargeskjema hvor ofte som helst. Og det skjer minst fire-fem ganger i året.

''Mye greiere med noen friske puter og gardiner så kan jeg bytte fargeskjema hvor ofte som helst. Og det skjer minst fire-fem ganger i året''

Såpass! Jeg har hatt grønn stue i 13 år... Eller, i alle fall siden jeg flyttet fra eksen for 8,5 år siden, men sofaen og godstolen var med på flyttelasset den gangen. Har skiftet ut gardinene og dukene noen ganger da, putene 1-2 ganger tror jeg. *hehe* Men de er så kjedelige at om jeg kjøper lys sofa må jeg definitivt ha nye puter!

Annonse

Kan jo kombinere andre farger med rødt også... Vanskelig dette her! Det er jo ikke noen veldig dyr sofa og om jeg skulle bli aldeles møkklei fargen så kan jo kjøpe noen pledd eller noe å legge over den. :o) Eller selge den og kjøpe en ny på Ikea...

Jeg blir ikke lei av rødt jeg. Nå har jeg grå sofa da og mørkt bord og så rødt da på endel annet.

Jeg har faktisk hatt rød sofa når jeg tenker meg om. Den var rimelig og jeg brukte den kanskje i fire år, men da var den utslitt ;)

Gjest Tatjana

''Mye greiere med noen friske puter og gardiner så kan jeg bytte fargeskjema hvor ofte som helst. Og det skjer minst fire-fem ganger i året''

Såpass! Jeg har hatt grønn stue i 13 år... Eller, i alle fall siden jeg flyttet fra eksen for 8,5 år siden, men sofaen og godstolen var med på flyttelasset den gangen. Har skiftet ut gardinene og dukene noen ganger da, putene 1-2 ganger tror jeg. *hehe* Men de er så kjedelige at om jeg kjøper lys sofa må jeg definitivt ha nye puter!

Ja, jeg maler ikke vegger og bytter sofa fire-fem ganger i året da :-). Jeg har en forholdsvis nøytral stue og en nøytral sofa og så skifter jeg puter og gardiner og duker og tepper. Og vips, da blir hele rommet "nytt".

Sånn er jeg. ;-)

Jeg blir ikke lei av rødt jeg. Nå har jeg grå sofa da og mørkt bord og så rødt da på endel annet.

Jeg har faktisk hatt rød sofa når jeg tenker meg om. Den var rimelig og jeg brukte den kanskje i fire år, men da var den utslitt ;)

''Den var rimelig og jeg brukte den kanskje i fire år, men da var den utslitt''

Utslitt etter 4 år? Jeg hadde tenkt å ha den omtrent dobbelt så lenge?

Nå har jeg snakket med flere, bl.a. kjæresten, og vi har blitt enige om at jeg kjøper den lyse utstillingsmodellen. :o)

Ja, jeg maler ikke vegger og bytter sofa fire-fem ganger i året da :-). Jeg har en forholdsvis nøytral stue og en nøytral sofa og så skifter jeg puter og gardiner og duker og tepper. Og vips, da blir hele rommet "nytt".

Sånn er jeg. ;-)

Det blir den lyse sofaen her også! :o) Da står jeg friere med tanke på farger på stua.

Jentungen er sur, men det får så være. ;o)

''Den var rimelig og jeg brukte den kanskje i fire år, men da var den utslitt''

Utslitt etter 4 år? Jeg hadde tenkt å ha den omtrent dobbelt så lenge?

Nå har jeg snakket med flere, bl.a. kjæresten, og vi har blitt enige om at jeg kjøper den lyse utstillingsmodellen. :o)

Takk for skøytene! :-)))

Er du sikker på at du vil ha samme type sofa som på hytta?

Tror jeg ville tatt ecrü.

Det er lettere å friske opp en litt dempet farge enn å roe ned skrikfarger. Den rødfargen ser også ut til å være vanskelig å kombinere med andre farger.

Flekker vil også vises nesten like godt på denne rødfargen som ecrü.

De første flekkene er de verste...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...