Gå til innhold

Har du kastet vekk barndommen til ungen din?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En av hver. Datteren min (som er voksen nå) spilte piano og sang i kor i noen år, uten å ha hatt nevneverdig glede av noen av delene, verken da eller senere. Lillebroren har ikke hatt noen musikkhobby, han er derimot et idrettsfantom.

Jeg er ikke enig i at barndommen er bortkastet selv om man ikke har lært å spille noe instrument, eller i at dette er noe som foreldrene kan bestemme diktatorisk. Det mener jeg selv om musikk og korsang har vært mine viktigste fritidsaktiviteter i over 40 år.

En av hver. Datteren min (som er voksen nå) spilte piano og sang i kor i noen år, uten å ha hatt nevneverdig glede av noen av delene, verken da eller senere. Lillebroren har ikke hatt noen musikkhobby, han er derimot et idrettsfantom.

Jeg er ikke enig i at barndommen er bortkastet selv om man ikke har lært å spille noe instrument, eller i at dette er noe som foreldrene kan bestemme diktatorisk. Det mener jeg selv om musikk og korsang har vært mine viktigste fritidsaktiviteter i over 40 år.

Er veldig enig med deg. Noen barn har stor glede av musikk, andre ikke. Barndommen trenger slett ikke å være bortkastet uten musikkundervisning.

Hun midterste av våre hadde jo en toårs karriere som klarinettist, men ville ikke mer. Jeg syntes det var trist, men det var vel det rette for henne.

Han eldste har forresten byttet fotballklubb nå - jeg skal være med på trening i dag og hilse på det nye laget. Blir spennende. Han er veldig fornøyd og sier at det virker mye mer inkluderende der enn på det gamle laget.

Sønnen min er blitt en veldig flink liten pianist, og han spiller også litt gitar. Men, jeg synes du er helt på jordet hvis du på alvor mener at en barndom uten musikalsk opplæring er bortkastet. Livet er mye, mye mer enn musikk, heldigvis:)

Gjest Nickløsheletida

Alle 3 kan spille et instrument. 2 av dem spiller piano.Den ene som spiller piano, kan også spille barryton, men det siste praktiserer hun ikke lenger. Den eldste er velding flink til å spille piano. Den engste er nybegynner. Den midterste kan spille Tuba, men praktiserer det ikke lenger.

Annonse

Er veldig enig med deg. Noen barn har stor glede av musikk, andre ikke. Barndommen trenger slett ikke å være bortkastet uten musikkundervisning.

Hun midterste av våre hadde jo en toårs karriere som klarinettist, men ville ikke mer. Jeg syntes det var trist, men det var vel det rette for henne.

Han eldste har forresten byttet fotballklubb nå - jeg skal være med på trening i dag og hilse på det nye laget. Blir spennende. Han er veldig fornøyd og sier at det virker mye mer inkluderende der enn på det gamle laget.

Jeg tror ikke junior hadde klart noe mer som medfører "lekser", dvs. øving hjemme, det er en viktig grunn til at han ikke har spilt noe instrument.

Noe av det vesentlige med fritidsaktiviteter er det sosiale og "forpliktelsen", altså at man konkurrerer med seg selv og blir bedre ved å trene. Det kan man lære på mange arenaer, det spiller ikke all verdens rolle om det er svømming, trompet eller basketball. Det er ikke riktig å presse et barn til en hobby det absolutt ikke trives med.

Spennende med ny fotballklubb - det er store forskjeller på satsningsnivået i den aldersgruppa. Viktig å finne noe som passer for spilleren og familien - man skal ha et liv ved siden av også!

Alle 3 kan spille et instrument. 2 av dem spiller piano.Den ene som spiller piano, kan også spille barryton, men det siste praktiserer hun ikke lenger. Den eldste er velding flink til å spille piano. Den engste er nybegynner. Den midterste kan spille Tuba, men praktiserer det ikke lenger.

''Den midterste kan spille Tuba, men praktiserer det ikke lenger.

''

Det er ikke gitt at dette er et tap for familien som helhet...*s*

''Den midterste kan spille Tuba, men praktiserer det ikke lenger.

''

Det er ikke gitt at dette er et tap for familien som helhet...*s*

LOOOL!

Jeg har en frosk (!) som spiller gitar på loftet. Og ser frem til den dagen når det synker inn at vilje ikke er nok...

Gjest Elextra

Begge mine har spilt et instrument en tid, men er ikke veldig ivrige, så tror ikke det varer så lenge. Er imidlertid glad for at de har lært det mest grunnleggende ved noter, dette kan de ha glede av siden. Har håp om at de skal ønske å lære seg å spille piano, foreløpig har de ikke villet.

Ellers faller påstanden om at barndommen er bortkastet om man ikke kan spille et instrument på sin egen urimelighet.

LOOOL!

Jeg har en frosk (!) som spiller gitar på loftet. Og ser frem til den dagen når det synker inn at vilje ikke er nok...

Du kan være glad valget ikke ble en fiolin!

Jeg plaget mine omgivelser med både piano og fiolin helt til jeg flyttet hjemmefra; skjønner ikke helt at de overlevde! (Lurer litt på om dette er grunnen til at ingen av ungene til brødrene mine har spilt instrumenter i noen omfattende grad. Det har liksom holdt med litt klimpring på gitar...)

Annonse

Nei, det har jeg ikke gjort. Flere instrumenter beherskes, deriblant tuba. En utpreget fordel for omgivelsene.

'' Flere instrumenter beherskes, deriblant tuba. En utpreget fordel for omgivelsene.

''

Forhåpentligvis bor du i enebolig;-) Jeg har lang erfaring med å øve på instrumenter og har hatt glede av det, men jeg synes det er rart at mine omgivelser holdt ut øvingen på fiolinen og bratsjen! Men det ble i det minste mindre falskt med årene. Det var forøvrig ingen som maste på at jeg måtte øve på skarptromma mi i tillegg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...