Gå til innhold

Betale barn for oppgaver?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til flere

Syns dere man godt kan betale barn litt for å gjøre små oppgaver? Som å gå ut med søpla, støvsuge eller smøre matpakkene til alle 3?

Rydde eget rom og sånn får de gjøre uten lønn syns jeg, og det er greit å delta i fellesskapet med en fast oppgave hver uten lønn. Men kanskje hvis de gjør sånne ekstra oppgaver i blant?

Hvor går grensen? Og hvor mye bør de evt få? Gjelder en 10-åring.

Hva pleier dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378400-betale-barn-for-oppgaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får penger for å ta oppgaver som går ut over mandatet til det å være barn. ;0) Dvs. jeg betaler dem for å hjelpe meg i hagen, barnevakt, maling, eller andre sånne ting.¨

Men jeg betaler dem IKKE for å lære å ta driten sin sjøl. Dessuten er det enkle husholdningsoppgaver som må gjøres uansett status i verden. Og ta ut søpla er en slik ting.

Mrs. Wallace

Jeg har en 11-åring, og han får ikke betalt for å gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, rydde etter seg, levere papir til resirkulering eller støvsuge. Jeg tenker at alle de tingene er del av helt vanlige oppgaver i et hjem, og etter hvert når barna blir eldre er det naturlig at vi deler på nettopp denslags. For meg er sånt helt utenfor et betalingssystem, det er familieoppgaver.

Om han smører noen skiver til yngre familimedlemmer av og til (fordi vi foreldrene har det travelt eller hjelper til med andre ting), tenker jeg også at det er sånt han bare må gjøre, så lenge det ikke er han som har hovedansvaret.

Men om jeg setter ut litt større jobber, kan jeg godt finne på å betale litt for det. Da er det snakk om noe utenom de vanlige, faste husarbeidstingene, som jeg evt ville betalt andre for å gjøre, som er "store" for hans aldersgruppe, eller som er til vesentlig ulempe. Da gir jeg ikke timebetalt, men en samlet sum, som feks 50 kroner for å rydde i boden eller at han får beholde vekslepenger for å forte seg på butikken og handle for meg.

Jeg har en 11-åring, og han får ikke betalt for å gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, rydde etter seg, levere papir til resirkulering eller støvsuge. Jeg tenker at alle de tingene er del av helt vanlige oppgaver i et hjem, og etter hvert når barna blir eldre er det naturlig at vi deler på nettopp denslags. For meg er sånt helt utenfor et betalingssystem, det er familieoppgaver.

Om han smører noen skiver til yngre familimedlemmer av og til (fordi vi foreldrene har det travelt eller hjelper til med andre ting), tenker jeg også at det er sånt han bare må gjøre, så lenge det ikke er han som har hovedansvaret.

Men om jeg setter ut litt større jobber, kan jeg godt finne på å betale litt for det. Da er det snakk om noe utenom de vanlige, faste husarbeidstingene, som jeg evt ville betalt andre for å gjøre, som er "store" for hans aldersgruppe, eller som er til vesentlig ulempe. Da gir jeg ikke timebetalt, men en samlet sum, som feks 50 kroner for å rydde i boden eller at han får beholde vekslepenger for å forte seg på butikken og handle for meg.

Vi gjør som Mrs. Wallace beskriver - junior får betalt for ting som ikke inngår naturlig i den daglige driften.

Hm - av en eller annen uforklarig grunn havnet svaret til deg ;-)

''Jeg har en 11-åring, og han får ikke betalt for å gå ut med søpla, ta ut av oppvaskmaskinen, rydde etter seg, levere papir til resirkulering eller støvsuge. Jeg tenker at alle de tingene er del av helt vanlige oppgaver i et hjem, og etter hvert når barna blir eldre er det naturlig at vi deler på nettopp denslags. For meg er sånt helt utenfor et betalingssystem, det er familieoppgaver. ''

Sånn ser jeg også på det. Jeg tar det som en selvfølge at 13-åringen går ut med søpla, tømmer resirkuleringspapir, rydder rommet når jeg skal komme til med støvsugeren og holder fortet hjemme om morgenen når jeg må stikke en halvtime før ungene for å rekke forelesning.

For litt større prosjekter betaler jeg litt. Det kan være å passe lillesøstra to timer mens jeg er på foreldremøte, sjaue ting på loftet, bidra til større husrydding når borettslaget har container osv. Han får også beholde vekslepenger om han må stikke på butikken fordi jeg har glemt noe - selvfølgelig såfremt han ikke har med seg en femhundrelapp ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...