Gå til innhold

Middelalderkosthold? Næsh...

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer av og til om å kunne reise tilbake til middelalderen. Det hadde vært spennende! Kanskje tilogmed skummelt. Men hardt. Og ensformig. Det verste ville vært maten. Tenk på alt vi har fått fra Amerika, maten vår ville vært trist uten poteter, tomater, paprika, chili, peanøtter, sjokolade, jordbær, ananas og mais.

Kanskje ikke rart at gjennomsnittsvekten har økt...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378404-middelalderkosthold-n%C3%A6sh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Jeg har ingen drømmer om å reise til middelalderen, annet enn for veldig korte besøk. Middelalderlivet var hardt og tungt.

Men når det er sagt, var middelaldermaten ofte bedre enn vi tror den var. De brukte en mengde krydder og urter, selv i lavere lag av samfunnet.

Jeg har ingen drømmer om å reise til middelalderen, annet enn for veldig korte besøk. Middelalderlivet var hardt og tungt.

Men når det er sagt, var middelaldermaten ofte bedre enn vi tror den var. De brukte en mengde krydder og urter, selv i lavere lag av samfunnet.

Hvordan vet du at maten var bedre enn det du tror den var?

Mrs. Wallace

Hvordan vet du at maten var bedre enn det du tror den var?

''Myte: Middelaldermaten var primitiv og kjedelig. Det kulinariske høydepunktet var å slurpe i seg store, halvkokte kjøttstykker når det var gilde.

Virkelighet: Middelaldermaten var nok mye som i dag: Ikke alle spiste like bra, men god mat i middelalderen sto ikke noe tilbake for dagens kokekunst, noe kokebøker fra den tiden beviser.

I en kokebok fra slutten av 1200-tallet ført i pennen av Henrik Harpestreng finner vi blant annet følgende oppskrift: En kylling bakes i en gryte formet av deig, kjøttet puttes oppi sammen med hardkokte egg og lekre krydderier og bakes som en stor pai.''

http://www.forskning.no/artikler/2006/mai/1148975753.4

''Myte: Middelaldermaten var primitiv og kjedelig. Det kulinariske høydepunktet var å slurpe i seg store, halvkokte kjøttstykker når det var gilde.

Virkelighet: Middelaldermaten var nok mye som i dag: Ikke alle spiste like bra, men god mat i middelalderen sto ikke noe tilbake for dagens kokekunst, noe kokebøker fra den tiden beviser.

I en kokebok fra slutten av 1200-tallet ført i pennen av Henrik Harpestreng finner vi blant annet følgende oppskrift: En kylling bakes i en gryte formet av deig, kjøttet puttes oppi sammen med hardkokte egg og lekre krydderier og bakes som en stor pai.''

Takk, det burde testes ut :-)

Annonse

Jeg forstår ikke poenget med at du og jeg ikke trodde at den var slik.

Nå tror jeg du gjør deg vanskelig. Alternativt har du ikke lest så mye før, dersom du ikke vet at "vi" ikke trenger bety "deg og meg".

Jeg kan bruke andre ord. Hva får deg til å tro at du vet mer enn alle andre om middelalderkosthold? Inkludert deg og meg siden du bruker ordet vi.

Det vil variere veldig fra sted til sted hva som var vanlig kosthold i middelalderen. Tror du mennesker ut i havgapet i nord spiste kjøtt bakt med masse krydderurter i leirpotter? Stoffmangel var vanlig spesielt i mørketida, sykdom som heter scurvy på engelsk og kommer av mangel på c-vitaminer var utbredt. Sjøfolk som levde ved trang kost led ofte/oftest av denne sykdommen.

Variasjon var ikke den samme, men jeg tviler ikke på at nyfanget fisk smakte eller alle bærene om sommeren sammen med ekte melk og fløte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...