Gå til innhold

Hvor gamle storesøsken kan sitte barnevakt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi begynte når den eldste var omkring 13. mellomste 10. Da var de minste fire år og sov steingodt hele natta. Vi var i nabolaget og jeg kjørte alltid.

Nå er den eldste 17 i år og de minste snart åtte. Så nå tar vi nok turen en helg en gang om det passer slik.

Onsdag1365380628

Da barna mine var 6 kunne jeg fint forlate dem alene hjemme en time på dagen. Mens jeg var på butikken feks. Det fungerte faktisk bedre å være alene enn at storesøster på 10 eller 12 skulle være "barnevakt". Jeg husker ikke helt hvordan det var da de var 5, men jeg synes når de er begynt på skolen kan de fint klare seg litt alene. Avhengig av modenhet selvsagt.

På kvelden stiller det seg litt annerledes. Hvis storesøsken er fortrolig med å være barnevakt og hjemme alene på kvelden, er vel ikke alderen det avgjørende. Man må nesten kjenne på magefølelsen. Oftest går det bra.

Minsten vår er 6,5 år. Storesøstrene er 11 og 12. De har passet ham både dagtid og kveldstid i et par års tid.

På kveldstid har det dreid seg om at jeg har vært på foreldremøte (5 minutter unna i bil) eller hos en nabo. Da har jeg naturligvis mobilen med og er tilgjengelig innen få minutter om det skulle være noe.

I starten fikk eldste storesøster lov til å legge seg i dobbeltsenga (naborommet til minstemann) om det ble leggetid før jeg kom hjem.

Dette har fungert (og fungerer) bra hos oss.

Minsten har fått være alene hjemme en times tid på dagtid omtrent like lenge.

Dette basert på at han synes det er greit å være alene, og fordi jeg stoler på at han ikke finner på noe "fark" :)

Så langt har dette også fungert helt fint - med TV som barnevakt ;)

Dette kommer så veldig an på barna. Våre er nå snart 13, snart 11 og 8.

I vinter har han eldste passet hun minste to ganger om kvelden - vi har vært noen km unna og kommet hjem i 24 tida. Det har gått supert - men da har hun midterste overnattet et annet sted. Det fungerer ikke at de tre er alene hjemme om kvelden, uten voksne.

Han eldste hadde sikkert kunne passet hun yngste for et par år siden også - de er veldig trygge på hverandre - altså da hun var 6 og han 11.

Om dagen har de sett etter hverandre en time eller to lenge - sikkert i 3 år. Det går helt fint. Altså fra hun yngste var 5, muligens tidligere og, jeg husker ikke

Annonse

Jeg aner ikke hva som er vanlig, men 15-åringen vår passer femåringen en hel kveld inkludert legging når det trengs. Første gangen var i høst en gang.

En times tid på dagtid gikk fint da største var 12-13 og minsten 2-3, med det var ikke aktuelt så ofte, minsten er av 'være med'-typen.

Mrs. Wallace

Jeg ser flere skriver at det kommer an på hva slags type storesøskenet er. Jeg vil gjerne legge til at det kommer vel så mye an på hva slags type småsøsken det dreier seg om.

Eldstebarnet her er veldig ansvarlig og ordentlig, og har min fulle tillit. Men han sitter ikke barnevakt for 1.klassingen, for 1.klassingen er slett ikke til å stole på, og en type som ikke nødvendigvis tar nei for et nei eller respekterer regler. Derfor vil jeg ikke utsette eldstemann for det.

Jeg ser flere skriver at det kommer an på hva slags type storesøskenet er. Jeg vil gjerne legge til at det kommer vel så mye an på hva slags type småsøsken det dreier seg om.

Eldstebarnet her er veldig ansvarlig og ordentlig, og har min fulle tillit. Men han sitter ikke barnevakt for 1.klassingen, for 1.klassingen er slett ikke til å stole på, og en type som ikke nødvendigvis tar nei for et nei eller respekterer regler. Derfor vil jeg ikke utsette eldstemann for det.

''Men han sitter ikke barnevakt for 1.klassingen, for 1.klassingen er slett ikke til å stole på, og en type som ikke nødvendigvis tar nei for et nei eller respekterer regler. Derfor vil jeg ikke utsette eldstemann for det.''

Good point!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...