Gå til innhold

ABB - Hva feiler han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå sette litt på de spørsmål ABB har fått i dag og de svar han har gitt. inntrykket mitt nå sammenfaller mye med mitt inntrykk etter å ha lest deler av manifestet hans.

Mannen forholder seg til hjemmesnekrede sannheter. Han konkluderer over en lav sko. Han korrigerer dommer som spør han hele veien. Han virker på meg som åpenbart syk. Syk i den forstand at han lever i sein egen verden og har laget sine egne sannheter og han har i perioder hat stor tro på seg selv og sine meninger. Han sliter nå med å klare å forsvare alt han har sagt og påstått, og det virker som han innser dette, men jobber med å komme med nye forklaringer. dette sier meg at han har endret psyke fra dette skjedde til nå. Manifestet og historiene hans om hva han har jobbet med og drevet med synes jeg også bærer preg av at han har hatt maniske perioder.

NHD, hva er din foreløpige diagnose? Jeg vet at du ikke liker å spekulere, men du har sikker fulgt med, og en mistanke til hva denne mannen sliter med har du sikkert?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

15

• frosken

6

• Bella Dotte

5

• Svimern

4

Gjest motediagnosen på DOL
Skrevet

Aner ikke, men siden du spør her inne så vil jeg blir svært overrasket hvis ingen av brukerne foreslår aspergers.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er allerede for mange som har en mening/synser om dette.

2. Det hele er så politisert at en saklig diagnostikk synes å være umulig. Nå har til og med en vanligvis korrekt Statsminister tatt stilling til hvordan han bør dømmes.

3. Det er umulig for meg å få nok informasjon til en god uttalelse når a) retten ikke vil sende hans forklaring direkte på TV, og B) dommeren hele tiden avbryter hans forklaring. Det er av største betydning når en skal danne seg et godt bilde at vedkommende får snakke fritt og uten avbrytelser.

Skrevet

Aner ikke, men siden du spør her inne så vil jeg blir svært overrasket hvis ingen av brukerne foreslår aspergers.

Åh, mange har da foreslått Asperger? Det er ihvertfall det jeg synes lyser og plinger og buzzer og blinker intenst når jeg leser (referert) det han sier. Jeg mener dette fordi jeg har Asperger selv og kjenner meg igjen i hans måte å resonnere og reagere på. Ikke fordi jeg kommer til å sprenge noe eller skyte noen. Og ikke fordi dette har noen direkte sammenheng med hva han har gjort. Men fordi man kan bli så oppsatt på at man selv har rett og at rett skal være rett. Med manglende sperrer innenfra og utenfra kan det gå galt.

Skrevet

2. Det hele er så politisert at en saklig diagnostikk synes å være umulig. Nå har til og med en vanligvis korrekt Statsminister tatt stilling til hvordan han bør dømmes.

3. Det er umulig for meg å få nok informasjon til en god uttalelse når a) retten ikke vil sende hans forklaring direkte på TV, og B) dommeren hele tiden avbryter hans forklaring. Det er av største betydning når en skal danne seg et godt bilde at vedkommende får snakke fritt og uten avbrytelser.

Hvis man tar utgangspunkt i at rapport nr to er den mest riktige. Hvordan vil det kunne slå ut for mannen når han har sittet inne noen år, avisskriveriene, media og styret er borte. Det skjer ikke noe og verden er rutiner og regler?

Jeg har ingen anelse, men tenker at det må jo påvirke ham, selv om han ikke går tilbake på noe av det han har gjort eller står for. Men det å oppdage at han har ikke nyhetsverdi mer, det er ikke krig, saken "forsvinner" akkurat som tsunamien i 04 og krigen i Kuwait.

At han vil bli sintere, farligere, mer utagerende og så til slutt gå i psykose på grunn av alt sammen? (Å oppdage at ingen bryr seg verden går videre som alltid, ikke at han noensinne endrer oppfatning selv altså)

Skrevet

Det han har gjort er helt hinsides alt. Derfor blir det galt å gi han diagnose som grupperer han sammen med andre mennesker. Jeg vil derfor fraråde på det sterkeste å bruke hjemmesnekrede diagnoseforklaringer som asperger eller annet.

Skrevet

Jeg ser den..

Merkelig avgjørelse at de ikke skal få lov å overføre direkte når VG og NRK likevel sitter å skriver ned samtalene ordrett.. Skjønn det den som kan.

Skrevet

Hei!

Til punkt nr 3 vil jeg si at jeg opplevde dette ganske frustrerende, både punkt a) og B) at hans fremstilling ikke ble vist på TV og stadig ble avbrutt, 30 min eller 70 min hvilken rolle spiller det av 10 uker?, nå leste han opp fra sitt manus, noe jeg så absolutt forstår hvis man skal være sikker på å få sitt hovedpoeng korrekt fremstilt. Jeg skriver jo selv alt jeg sier som er av viktighet og betydning for meg.

Dette er et mer veloverveid massemord enn mennesker synes å ville forstå. Det hadde vært en fordel om man forsøkte forstå det, noe heldigvis de to siste psykiaterne gjorde et forsøk på.

Hadde jeg selv fått en slik ide, ville jeg sannsynligvis være så overbevist at kun en meget tålmodig psykiater kunne fått meg på bedre tanker.

Skrevet

Det han har gjort er helt hinsides alt. Derfor blir det galt å gi han diagnose som grupperer han sammen med andre mennesker. Jeg vil derfor fraråde på det sterkeste å bruke hjemmesnekrede diagnoseforklaringer som asperger eller annet.

Mens reinspikka sløvpsykiatrisk tøv som paranoid schizofreni er i orden?

Skrevet

Hei!

Til punkt nr 3 vil jeg si at jeg opplevde dette ganske frustrerende, både punkt a) og B) at hans fremstilling ikke ble vist på TV og stadig ble avbrutt, 30 min eller 70 min hvilken rolle spiller det av 10 uker?, nå leste han opp fra sitt manus, noe jeg så absolutt forstår hvis man skal være sikker på å få sitt hovedpoeng korrekt fremstilt. Jeg skriver jo selv alt jeg sier som er av viktighet og betydning for meg.

Dette er et mer veloverveid massemord enn mennesker synes å ville forstå. Det hadde vært en fordel om man forsøkte forstå det, noe heldigvis de to siste psykiaterne gjorde et forsøk på.

Hadde jeg selv fått en slik ide, ville jeg sannsynligvis være så overbevist at kun en meget tålmodig psykiater kunne fått meg på bedre tanker.

Hei!

Korrigering, jeg mente han leste opp fra sin tekst, det er jeg selv som bruker ordet manus om ting jeg skriver som jeg skal formidle til andre.

Skrevet

Åh, mange har da foreslått Asperger? Det er ihvertfall det jeg synes lyser og plinger og buzzer og blinker intenst når jeg leser (referert) det han sier. Jeg mener dette fordi jeg har Asperger selv og kjenner meg igjen i hans måte å resonnere og reagere på. Ikke fordi jeg kommer til å sprenge noe eller skyte noen. Og ikke fordi dette har noen direkte sammenheng med hva han har gjort. Men fordi man kan bli så oppsatt på at man selv har rett og at rett skal være rett. Med manglende sperrer innenfra og utenfra kan det gå galt.

Interessant. Det visste jeg ikke om asperger.

Pilka, tror ikke noen her trenger å føler seg truffet over at det diskuteres diagnoser. Er det noe sted noen skjønner at det er ulike personligheter og mennesketyper bak en diagnose, så er det her inne:-)

Jeg diskuterer dette fordi jeg synes tilfellet Breivik er interessant, sjokkerende spennende, unikt på en veldig negativ og spesiell måte. Jeg er derfor interessert i hva som eventuelt kan feile fyren, og jeg er interessert i hva psykiatere etterhvert vil komme frem til etterhvert som tiden og rettssaken går sin gang.

Jeg synes helt ærlig at denne saken er så spesiell og berører så mange at her burde saken vært dekket i sin helhet, så kunne den enkelte bestemt om han/hun vil følge med på alt.

Mannen er åpenbart psykisk syk, og det synes jeg blir mer og mer klart. At ikke NHD kommer med spekulasjoner skjønner jeg godt.

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg også igjen i ABBs måte å ressonere og tenke på, dessverre på en måte. Ville selv aldri gjort noe slikt, fordi om jeg planla det og rettet gevær og pistol mot noen, ville jeg lagt hodet på siden og sett med uro hvis et menneske bad om nåde, og ikke ville jeg skulle skyte det. Jeg ville ikke klart å skyte et menneske som viste anger, redsel, frykt, det ville vekket følelser i meg som ville vært umulig å stå i mot.

Jeg syns fort synd på mennesker, men kan bli så rasende sint og overbevist om min rett i ting, at jeg da trenger hjelp av noen ut av spiralen av tanker som kan bli destruktive, men ikke alle klarer forstå andres redsel, da skyter man kanskje, ikke fordi man er så ond, men fordi man ikke kjenner noe hinder.

Skrevet

Interessant. Det visste jeg ikke om asperger.

Pilka, tror ikke noen her trenger å føler seg truffet over at det diskuteres diagnoser. Er det noe sted noen skjønner at det er ulike personligheter og mennesketyper bak en diagnose, så er det her inne:-)

Jeg diskuterer dette fordi jeg synes tilfellet Breivik er interessant, sjokkerende spennende, unikt på en veldig negativ og spesiell måte. Jeg er derfor interessert i hva som eventuelt kan feile fyren, og jeg er interessert i hva psykiatere etterhvert vil komme frem til etterhvert som tiden og rettssaken går sin gang.

Jeg synes helt ærlig at denne saken er så spesiell og berører så mange at her burde saken vært dekket i sin helhet, så kunne den enkelte bestemt om han/hun vil følge med på alt.

Mannen er åpenbart psykisk syk, og det synes jeg blir mer og mer klart. At ikke NHD kommer med spekulasjoner skjønner jeg godt.

Hei!

Jeg selv planla attentater (av en annen type, men det kunne gått liv), da de jeg samarbeidet med skjønte at dette var alvor, trakk de seg ut av saken, jeg var tenåring og ble rasende, gikk i kloster, og bearbeidet min frustrasjon der.

Jeg fant ingen bombeoppskrifter på nettet den gangen, vurderte å studere kjemi for å få tilgang på eksplosiver for å gjennomføre alene, men istedet fikk jeg barn og tankene over på andre ting.

Er jeg ond? Langt i fra, bare veldig sikker på det jeg mener om visse ting.

Jeg skriver dette for jeg er ikke så sikker på at man må være så syk, har man en overbevisning, en ide man tror på, og er i "sin egen verden" av tankebyggninger så er dette mer mulig enn mange synes å forstå, kanskje må man ha asperger syndrom for å henge med :)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg også igjen i ABBs måte å ressonere og tenke på, dessverre på en måte. Ville selv aldri gjort noe slikt, fordi om jeg planla det og rettet gevær og pistol mot noen, ville jeg lagt hodet på siden og sett med uro hvis et menneske bad om nåde, og ikke ville jeg skulle skyte det. Jeg ville ikke klart å skyte et menneske som viste anger, redsel, frykt, det ville vekket følelser i meg som ville vært umulig å stå i mot.

Jeg syns fort synd på mennesker, men kan bli så rasende sint og overbevist om min rett i ting, at jeg da trenger hjelp av noen ut av spiralen av tanker som kan bli destruktive, men ikke alle klarer forstå andres redsel, da skyter man kanskje, ikke fordi man er så ond, men fordi man ikke kjenner noe hinder.

''Jeg ville ikke klart å skyte et menneske som viste anger, redsel, frykt, det ville vekket følelser i meg som ville vært umulig å stå i mot''

Og hvis det ikke viste anger?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Jeg selv planla attentater (av en annen type, men det kunne gått liv), da de jeg samarbeidet med skjønte at dette var alvor, trakk de seg ut av saken, jeg var tenåring og ble rasende, gikk i kloster, og bearbeidet min frustrasjon der.

Jeg fant ingen bombeoppskrifter på nettet den gangen, vurderte å studere kjemi for å få tilgang på eksplosiver for å gjennomføre alene, men istedet fikk jeg barn og tankene over på andre ting.

Jeg skriver dette for jeg er ikke så sikker på at man må være så syk, har man en overbevisning, en ide man tror på, og er i "sin egen verden" av tankebyggninger så er dette mer mulig enn mange synes å forstå, kanskje må man ha asperger syndrom for å henge med :)

Dette du planla, attentat hvor liv kunne gått tapt, mener du det seriøst eller fantaserer du?

Det virker svært sykt.

Skrevet

Hei!

Jeg har asperger syndrom, men like fult som alle mennesker er forskjellige er vi med asperger det også, dessuten er det en stor forskjell på oss med asperger som blir fanget opp, får hjelp, veiledning, og slipper å bli overlatt til oss selv og våre ensomme liv.

Lasermannen i Malmö hadde vist asperger, om ABB har det går det helt greit for meg, men det sier mer om hvor viktig det er å diagnostisere oss med asperger syndrom, en diagnose kan ikke bare forebygge destruktiv atferd, men gi det perspektivet vi med autisme ofte ikke av oss selv greier å få på ting.

Det perspektivet mangler ABB.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

''Jeg skriver dette for jeg er ikke så sikker på at man må være så syk, har man en overbevisning, en ide man tror på, og er i "sin egen verden" av tankebyggninger så er dette mer mulig enn mange synes å forstå, kanskje må man ha asperger syndrom for å henge med :)''

Ja, man må ha Asperger syndrom for å henge med. Det er noe sykt med å tenke at sin mening er så mye viktigere enn andres mening, at det gir en rett til å ta liv.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Jeg ville ikke klart å skyte et menneske som viste anger, redsel, frykt, det ville vekket følelser i meg som ville vært umulig å stå i mot''

Ja, det lurer jeg på også. Spesielt etter det siste innlegget hennes hvor hun beskriver et attentat hvor liv kunne gått tapt.

Sykt og svært upassende er vel en uderdrivelse. Spesielt i disse tider.

Skrevet

''Jeg skriver dette for jeg er ikke så sikker på at man må være så syk, har man en overbevisning, en ide man tror på, og er i "sin egen verden" av tankebyggninger så er dette mer mulig enn mange synes å forstå, kanskje må man ha asperger syndrom for å henge med :)''

Ja, man må ha Asperger syndrom for å henge med. Det er noe sykt med å tenke at sin mening er så mye viktigere enn andres mening, at det gir en rett til å ta liv.

Amen. :0O

Skrevet

Hei!

Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener?

Jeg prøvde å forklare en sak, at jeg ville ikke klart å skyte mennesker som var lei seg og bad om nåde, de gjorde jo det noen av menneskene på utøya, men ABB brydde seg vist ikke.

Det ville jeg brydd meg med mente jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...