Gå til innhold

ABB - Hva feiler han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting i ABBs bakgrunn som rettferdiggjør hans handlinger. Om han kunne ha blitt lært opp til å bli "normal" er ikke relevant.

Derfor er det absurd å gi ham diagnose som asperger.

Hvorfor er det mer absurd å diskutere om hvorvidt han har diagnosen asberger i forhold til mange andre diagnoser?

Jeg håper og tror at folk flest skjønner at mennesker med en felles diagnose er like forskjellige som folk flest :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

15

• frosken

6

• Bella Dotte

5

• Svimern

4

Skrevet

Hvorfor er det mer absurd å diskutere om hvorvidt han har diagnosen asberger i forhold til mange andre diagnoser?

Jeg håper og tror at folk flest skjønner at mennesker med en felles diagnose er like forskjellige som folk flest :)

Det er like absurd å diskutere om forklaringen er at han har asberger diagnose som å forklare det med at han er mann.

Skrevet

''Jeg skriver dette for jeg er ikke så sikker på at man må være så syk, har man en overbevisning, en ide man tror på, og er i "sin egen verden" av tankebyggninger så er dette mer mulig enn mange synes å forstå, kanskje må man ha asperger syndrom for å henge med :)''

Ja, man må ha Asperger syndrom for å henge med. Det er noe sykt med å tenke at sin mening er så mye viktigere enn andres mening, at det gir en rett til å ta liv.

Ingen har rett til å ta liv som ABB gjorde. Det er ikke bare sykt, men absurd og grotesk å prøve og forklare slikt med rød mann eller grønn asberger. Fri oss fra alt slikt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ingen har rett til å ta liv som ABB gjorde. Det er ikke bare sykt, men absurd og grotesk å prøve og forklare slikt med rød mann eller grønn asberger. Fri oss fra alt slikt.

'' Det er ikke bare sykt, men absurd og grotesk å prøve og forklare slikt med rød mann eller grønn asberger. Fri oss fra alt slikt''

Det må du nesten ta opp med de sakkyndige, tror jeg.

Skrevet

Hvis man tar utgangspunkt i at rapport nr to er den mest riktige. Hvordan vil det kunne slå ut for mannen når han har sittet inne noen år, avisskriveriene, media og styret er borte. Det skjer ikke noe og verden er rutiner og regler?

Jeg har ingen anelse, men tenker at det må jo påvirke ham, selv om han ikke går tilbake på noe av det han har gjort eller står for. Men det å oppdage at han har ikke nyhetsverdi mer, det er ikke krig, saken "forsvinner" akkurat som tsunamien i 04 og krigen i Kuwait.

At han vil bli sintere, farligere, mer utagerende og så til slutt gå i psykose på grunn av alt sammen? (Å oppdage at ingen bryr seg verden går videre som alltid, ikke at han noensinne endrer oppfatning selv altså)

EnolaGay, han vil antageligvis bli som greven, husker du han? Han er fortsatt stor i nazi kretser, fikk barn i fengsel o.l. Ingen glemmer ekstremister, de har alltid en gal fanskare, som er duster nok til å svelge det de får servert.

Skrevet

'' Det er ikke bare sykt, men absurd og grotesk å prøve og forklare slikt med rød mann eller grønn asberger. Fri oss fra alt slikt''

Det må du nesten ta opp med de sakkyndige, tror jeg.

Jeg kan ta opp det med hvem som helst, men jeg aksepterer ikke at handlingene hans blir forklart med asperger syndrom. Det er mange barn i dag som lider under at de blir fulgt med pga. av evt. syndromer som ABB kan ha. Slikt er ikke akseptabelt.

Skrevet

EnolaGay, han vil antageligvis bli som greven, husker du han? Han er fortsatt stor i nazi kretser, fikk barn i fengsel o.l. Ingen glemmer ekstremister, de har alltid en gal fanskare, som er duster nok til å svelge det de får servert.

Jeg husker han ja. Nå mer gift med en fransk kvinne.. og bosatt på en gård.. i..indre et eller annet? Eller dro han til Frankrike med kona kanskje.. husker ikke.

Men han var jo..fattet. Som menneske, i ettertid. Og skulle ut av fengsel igjen.

Denne karen her overgår det meste jeg har sett utenom de helt store gærningene som Stalin og Co. Og skal vel antakelig holdes til evig tid, om de må endre loven. Er det nok tror du, å ha tre tilhengere av type halvautomater som bor i slummen og røyker alt de kommer over?

Vil han kunne "leve på det". Eller vil det "vokse" noe ut av isolasjonen og tausheten han skal være i? Altså at han blir "martyr" for seg selv og har hodet av seg til slutt.

Umulig å svare på antar jeg.

Skrevet

''Jeg skjønner når mennesker er redde, da syns jeg synd på dem, jeg vil ikke at noen skal være lei seg, jeg tror det er morsfølelsen i meg :)''

Det er bra det, men da må du være litt forsiktig med hvordan du uttrykker deg, for nå har du hatt flere innlegg hvor du sier at du skjønner tankegangen til ABB og at du skjønner hvorfor det er mulig å bli så frustert av ikke å bli hørt at en begår slike grusomheter som ABB har gjort.

Du forklarer drapene med at ABB ikke har lært det du har lært fordi du har hatt mennesker rundt deg. For et menneske som ikke mangler empati er det ikke noe som trenger å læres.

Nå har du hatt flere innlegg om dette og du må tenke deg om før du skriver. Kan godt være at du bare uttrykker deg litt klønete. Fortsetter du slik vil PST snart begynne å holde deg under oppsikt ;-)

''Du forklarer drapene med at ABB ikke har lært det du har lært fordi du har hatt mennesker rundt deg. For et menneske som ikke mangler empati er det ikke noe som trenger å læres. ''

Men for nettopp sånne som meg og M og kanskje ABB, må sånne ting/empati læres.

Skrevet

Jeg kan ta opp det med hvem som helst, men jeg aksepterer ikke at handlingene hans blir forklart med asperger syndrom. Det er mange barn i dag som lider under at de blir fulgt med pga. av evt. syndromer som ABB kan ha. Slikt er ikke akseptabelt.

''Jeg kan ta opp det med hvem som helst, men jeg aksepterer ikke at handlingene hans blir forklart med asperger syndrom. Det er mange barn i dag som lider under at de blir fulgt med pga. av evt. syndromer som ABB kan ha. Slikt er ikke akseptabelt.''

Nå trodde jeg at vi i denne tråden diskuterte hva som feiler ABB, ikke hva som utløste handlingene hans 22. juli? Og alle som heter (eller har hett, jeg skjønner at navnet har blitt upop) Adolf er vel ikke diktatorer, nazister og folkemordere?

Skrevet

Det er like absurd å diskutere om forklaringen er at han har asberger diagnose som å forklare det med at han er mann.

Det er jeg ikke enig i - han har spesielle særtrekk som gjør at man kan mistenke spesielle diagnoser.

Skrevet

Det han har gjort er helt hinsides alt. Derfor blir det galt å gi han diagnose som grupperer han sammen med andre mennesker. Jeg vil derfor fraråde på det sterkeste å bruke hjemmesnekrede diagnoseforklaringer som asperger eller annet.

''[...] grupperer han sammen med andre mennesker. ''

Jeg tror dette er noe av grunnen til at han har blitt som han har blitt. Noen tar utstøtning inn over seg, andre tar det ut på andre.

Skrevet

Det er jeg ikke enig i - han har spesielle særtrekk som gjør at man kan mistenke spesielle diagnoser.

Jeg så noen diagnostiserte lungebetennelse! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jeg kan ta opp det med hvem som helst, men jeg aksepterer ikke at handlingene hans blir forklart med asperger syndrom. Det er mange barn i dag som lider under at de blir fulgt med pga. av evt. syndromer som ABB kan ha. Slikt er ikke akseptabelt.''

Nå trodde jeg at vi i denne tråden diskuterte hva som feiler ABB, ikke hva som utløste handlingene hans 22. juli? Og alle som heter (eller har hett, jeg skjønner at navnet har blitt upop) Adolf er vel ikke diktatorer, nazister og folkemordere?

''Nå trodde jeg at vi i denne tråden diskuterte hva som feiler ABB, ikke hva som utløste handlingene hans 22. juli?''

Dette henger på samme pinnen og kan ikke diskuteres atskilt.

Skrevet

Jeg så noen diagnostiserte lungebetennelse! ;-)

Med vennlig hilsen

Huff, ille at man prøver seg på så alvorlige diagnoser :P

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Slikt er ikke akseptabelt''

Nå er det ikke du som bestemmer hva som er akseptabelt å skrive om på dol, men webmaster. Denne tråden handler om diagnoser og jeg sa ikke annet enn at 2 forskjellige diagnoser kunne fort blitt til 3 forskjellige diagnoser med enda flere sakkyndige.

Om det er den ene eller andre diagnosen han har, blir det like stigmatiserende for de som har den.

Skrevet

Det han har gjort er helt hinsides alt. Derfor blir det galt å gi han diagnose som grupperer han sammen med andre mennesker. Jeg vil derfor fraråde på det sterkeste å bruke hjemmesnekrede diagnoseforklaringer som asperger eller annet.

''Derfor blir det galt å gi han diagnose som grupperer han sammen med andre mennesker''

De aller fleste mennesker, syke eller friske, er fullt i stand til å forstå at selv innen diagnoser er man forskjellige. Jeg finner det ikke bare intr. men også viktig at vi ser på helheten i denne saken, også mht den tiltalte selv.

Skrevet

''Slikt er ikke akseptabelt''

Nå er det ikke du som bestemmer hva som er akseptabelt å skrive om på dol, men webmaster. Denne tråden handler om diagnoser og jeg sa ikke annet enn at 2 forskjellige diagnoser kunne fort blitt til 3 forskjellige diagnoser med enda flere sakkyndige.

Om det er den ene eller andre diagnosen han har, blir det like stigmatiserende for de som har den.

''Nå er det ikke du som bestemmer hva som er akseptabelt å skrive om på dol, men webmaster.''

Du må ha misforstått ganske kraftig det jeg skrev.

Skrevet

Hei!

Ja er det sånn du oppfatter meg så må jeg tenke meg om.

takk for opplysningen, dette er helt over min forståelsesevne.

Jeg har jo aldri skrevet det du antyder.

Jeg skjønner hva du mener og tror jeg forstår godt din sammenligning:-)

Interessant å høre. Har ikke kjent til at Asberger er slik.

Skrevet

Jeg ser den..

Merkelig avgjørelse at de ikke skal få lov å overføre direkte når VG og NRK likevel sitter å skriver ned samtalene ordrett.. Skjønn det den som kan.

Av hans egen forklaring og? Jeg hadde likt å få med meg den men finner den ikke noe sted. Ikke selve utspørringen fra aktor men disse 73 minuttene han holdt sin forklaring mener jeg.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener og tror jeg forstår godt din sammenligning:-)

Interessant å høre. Har ikke kjent til at Asberger er slik.

Hei!

Fint du skjønner og ikke misforstår :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...