Gå til innhold

Blir syk av rettsaken.

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er kvalm
Skrevet

Jeg tåler rett og slett ikke å se denne rettsaken som pågår. Prøver å skjerme meg, men dette er nesten umulig. Jeg er kvalm og har mere angst. Ikke en vanlig redsel, men jeg faller liksom igjennom.

Hva kan jeg gjøre for å skjerme meg? Jeg har hatt en person i livet mitt i over 10 år nå som har truet med skytevåpen og forskjellige ting. Dette pågår fortsatt. Tror jeg mikser dette litt sammen og alt blir farlig. Noen gode råd om hvordan jeg kan "overleve" alt dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest bnthere
Skrevet

Vet hvordan det er. Det som hjelper meg er å distansere meg så mye som mulig. Har greid det fint nå en god stund. Bruker den knappen på Dagbladets forside sånn at jeg slipper å lese om terror. Vet hvordan han funker i hodet, og vil ikke bli minnet om hvordan slike er.

I din situasjon: Få han til å slutte å true, så du kan slappe av og begynne å bearbeide. Send noen sterke menn på døra hans om du må.

Gjest jeg er kvalm
Skrevet

Vet hvordan det er. Det som hjelper meg er å distansere meg så mye som mulig. Har greid det fint nå en god stund. Bruker den knappen på Dagbladets forside sånn at jeg slipper å lese om terror. Vet hvordan han funker i hodet, og vil ikke bli minnet om hvordan slike er.

I din situasjon: Få han til å slutte å true, så du kan slappe av og begynne å bearbeide. Send noen sterke menn på døra hans om du må.

Prøver også å ikke gå inn på internett, ikke se Tv, være sammen med gode venner osv. Men jeg har erfart at uansett kommer dette samtaleemnet opp. Uansett hva jeg gjør så unngår jeg ikke dette mennesket.

Jeg er nødt til å reise bort, eller jeg må dra på skogen uten muligheter for tv/internett. Jeg har vært frisk såpass lenge nå og vil ikke bli syk igjen.

Orker snart ikke å være den snille, greie, rolige jenta lenger. Jeg har en aggresjon inni meg som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ser for meg at jeg kunne ha gjort både det ene og det andre. Jeg er kanskje ikke helt alene om å tenke sånn? (Håper jeg)?

Skrevet

Dagbladet bør du lese. Der har de en link på toppen av siden som fjerner alle artikkeler om rettsaken.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke kjøp aviser og unngå nyhetene på TV og radio.

Gjest Remlow
Skrevet

Jeg føler det samme.

Da jeg var i byen idag så jeg alle pressefolkene, biler fra NRK og TV 2 og hele "fortet" rundt Tinghuset.

Jeg ble fysisk uvel og måtte komme meg bort fra det omerådet med en gang.

Skrevet

Unngå aviser, både på nett og de fysiske. Hold deg borte fra nyheter på tv og radio. Det går fint ann å skjerme seg selv nå som det står på som verst men det krever at du er bevisst på det hver dag.

Gjest berreundrar
Skrevet

Unngå aviser, både på nett og de fysiske. Hold deg borte fra nyheter på tv og radio. Det går fint ann å skjerme seg selv nå som det står på som verst men det krever at du er bevisst på det hver dag.

Og nå er du liksom så glup? Du sier jo bare det som NHD allerede har sagt...

Så hva er poenget ditt med å si noe som noen andre allerede har sagt?

Skrevet

Og nå er du liksom så glup? Du sier jo bare det som NHD allerede har sagt...

Så hva er poenget ditt med å si noe som noen andre allerede har sagt?

Jeg skriver at det krever bevisstgjøring hver dag, det er ikke bare å la vær å slå på tv eller radio èn dag. Det er fullt mulig å skjerme seg selv om det stormer som verst for tiden men det krever svært mye, også av kreativitet, for å unngå å få dette i ansiktet hvert 5te minutt.

Gjest bnthere
Skrevet

Prøver også å ikke gå inn på internett, ikke se Tv, være sammen med gode venner osv. Men jeg har erfart at uansett kommer dette samtaleemnet opp. Uansett hva jeg gjør så unngår jeg ikke dette mennesket.

Jeg er nødt til å reise bort, eller jeg må dra på skogen uten muligheter for tv/internett. Jeg har vært frisk såpass lenge nå og vil ikke bli syk igjen.

Orker snart ikke å være den snille, greie, rolige jenta lenger. Jeg har en aggresjon inni meg som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Ser for meg at jeg kunne ha gjort både det ene og det andre. Jeg er kanskje ikke helt alene om å tenke sånn? (Håper jeg)?

Altså, du må få din egen situasjon under kontroll, for det er vel først og fremst det det handler om? Dvs du må få han galingen ut fra livet ditt. Lett sagt, jeg vet, men ta i bruk tøffe midler om du må.

"Den snille jenta" må du vel bare akseptere først som sist at også kan være sint og rasende, hun som alle andre. Det er ikke noe mål å alltid være snill og søt, når man opplever uutholdbare ting. Man er et menneske med hele følelsesregisteret som følger med, hvem man "er" og hvordan man definerer seg selv er underordnet i den store sammenhengen.

Sånne som ABB kommer alltid til å finnes, uansett om man får de trykt i trynet daglig via forsider i avisen, eller om man ikke hører om dem. Litt av tryggheten får man tilbake ved å velge å fokusere på noe annet, på det man har her og nå i ethvert øyeblikk. Tvinge hjernen til å tenke at "ja ja, det er ikke noe jeg får gjort noe med likevel, og mest sannsynlig kommer jeg for alltid til å være trygg for slike fra nå av". (Den dagen du faktisk er trygg)

Reis gjerne bort, men uansett høres det ut som om pri 1 burde være å få fikset opp i den situasjonen du er i nå med han som truer deg. Når du har fått gjort det, kan det også hende at en lav dose medisiner vil hjelpe deg. Det har det gjort med meg, og kroppen er ikke lenger i alarmberedskap i tide og utide.

Gjest bnthere
Skrevet

Ikke kjøp aviser og unngå nyhetene på TV og radio.

Dagbladet.no/spesial .... Fin Dagbladet-forside, helt uten ABB.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...