Gå til innhold

I gjengrodde hager – langs røde veier

Anbefalte innlegg

Herlig fortalt :)))

Døveskolen på Madagaskar kjenner jeg endel til pga at Norge delvis driver den :) Det sies at døve gassere bruker et tegnspråk som er veldig norskpåvirka pga Norges rolle mht å bygge opp døveskole der :)

Med fare for å ødelegge prusts tråd og dessuten å tråkke i salaten, har jeg et (kanskje dumt) spørsmål om noe helt annet.

Jeg bodde på en folkehøgskole for døve i helgen og da begynte vi å diskutere hvordan døve lærer å lese. Vi som hører øver jo på lesing ved å trekke sammen lydene, men det gjør vel ikke døve?

Fortsetter under...

Med fare for å ødelegge prusts tråd og dessuten å tråkke i salaten, har jeg et (kanskje dumt) spørsmål om noe helt annet.

Jeg bodde på en folkehøgskole for døve i helgen og da begynte vi å diskutere hvordan døve lærer å lese. Vi som hører øver jo på lesing ved å trekke sammen lydene, men det gjør vel ikke døve?

Så kjekt at du har vært på Ål da :) Da tror jeg nesten jeg vet hvor du kommer fra også, og hvorfor du var der (jungeltelegrafen er kort i døvemiljøet) ;)

Det stemmer at lydering ikke brukes når døve barn skal lære å lese. De må huske ordbildene, så det sier seg selv at det ikke er rart at mange døve sliter med rettskrivingen. Ikke lett å huske alle ordbilder og/eller huske hvordan norsk setningsoppbygning er. Heldigvis har døves norskferdigheter økt etter at døve barn fikk rett til tegnspåkundervisning i skolen fra 1997 :) Et godt grunnlag i morsmålet blir aldri feil :)

Så kjekt at du har vært på Ål da :) Da tror jeg nesten jeg vet hvor du kommer fra også, og hvorfor du var der (jungeltelegrafen er kort i døvemiljøet) ;)

Det stemmer at lydering ikke brukes når døve barn skal lære å lese. De må huske ordbildene, så det sier seg selv at det ikke er rart at mange døve sliter med rettskrivingen. Ikke lett å huske alle ordbilder og/eller huske hvordan norsk setningsoppbygning er. Heldigvis har døves norskferdigheter økt etter at døve barn fikk rett til tegnspåkundervisning i skolen fra 1997 :) Et godt grunnlag i morsmålet blir aldri feil :)

Et av mine første minner (jfr den tråden i går) er faktisk fra Ål! Jeg var der sammen med mamma og pappa da jeg var 2-3 år, i alle fall før min søster ble født. De var på kurs der, og jeg var med. Det jeg husker, var at det var svømmehall der! Og mamma og jeg badet der - mitt første svømmehallbesøk :-)

Nei, det er vel ingen stor hemmelighet hva som skjedde på Ål i helgen ;-)

Takk for svar, det må jo være en mye høyere terskel for døve å lære seg å lese og skrive, jeg har bare aldri tenkt over det før. Det var imidlertid praktisk for oss som er veldig dårlige i tegnspråk at de som jobbet der kunne skrive norsk ;-)

Men tegnspråkferdighetene for gruppen vår steg nok noen hakk i løpet av helgen, flere av barna satt og øvde seg på tegn om kveldene.

Et av mine første minner (jfr den tråden i går) er faktisk fra Ål! Jeg var der sammen med mamma og pappa da jeg var 2-3 år, i alle fall før min søster ble født. De var på kurs der, og jeg var med. Det jeg husker, var at det var svømmehall der! Og mamma og jeg badet der - mitt første svømmehallbesøk :-)

Og svømmehallen på Ål "lever" i beste velgående :))

Nei, det er vel ingen stor hemmelighet hva som skjedde på Ål i helgen ;-)

Takk for svar, det må jo være en mye høyere terskel for døve å lære seg å lese og skrive, jeg har bare aldri tenkt over det før. Det var imidlertid praktisk for oss som er veldig dårlige i tegnspråk at de som jobbet der kunne skrive norsk ;-)

Men tegnspråkferdighetene for gruppen vår steg nok noen hakk i løpet av helgen, flere av barna satt og øvde seg på tegn om kveldene.

Jeg må bare si at det som har skjedd på Ål nå savner sidestykke her i landet:) Helt fantastisk å få lese om det på Facebook osv :)) Hadde vi bare greid å få dette til andre steder også!

Jeg synes forøvrig ingen spørsmål er dumme når det gjelder slike ting, og opplever ofte at folk ikke vet om de skal våge seg på å spørre - jeg LIKER at folk spør, for det gjør det jo bare enklere for døve at så mange som mulig har hatt mulighet til å reflektere over døves situasjon osv :)

Annonse

''Jeg var ekstremt nøye med håndhygienen, brukte sprit hver gang vi skulle spise og også innimellom.''

Kanskje det var spriten du ikke tålte :P

Ellers: koselig å høre at du hadde en flott tur! :-)

''Kanskje det var spriten du ikke tålte :p''

Ja - det skal du se! Hm.....

Vel - i dag er magen fin igjen, så jeg håper det er over nå :-)

Nydelig skrevet! Så hyggelig å høre at dere fikk til turen og at den blei vellykka - det er sikkert et verdifullt minne for dere begge, og som også kommer til gode og glede for resten av familien :-)

Ja, nå har jeg sittet og funnet frem bilder som jeg skal vise i kirka i morgen. Blir gøy :-)

Og ungene mine synes det er veldig moro både å høre på hva jeg forteller fra turen og se bildene. '

Er veldig glad jeg fikk turen sammen med mamma!

Annonse

Ja, nå har jeg sittet og funnet frem bilder som jeg skal vise i kirka i morgen. Blir gøy :-)

Og ungene mine synes det er veldig moro både å høre på hva jeg forteller fra turen og se bildene. '

Er veldig glad jeg fikk turen sammen med mamma!

:-) Herlig lesning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...