Gå til innhold

Førerkort erstattes med fingeravtrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest fremtidsvisjoner

Håper det blir noe av i fremtiden. Burde ikke være så vanskelig.

Det blir vanskeligere (umulig) å lage falske førerkort f.eks,

og en slipper problematikken dersom en er uheldig å glemme førerkortet hjemme...

en har det liksom alltid med seg.

Ser for meg en scanner, legger fingeren på, så sjekkes det mot registrene om du har gyldig førerkort.

Noe annet som kanskje går an i fremtiden - er at fingerscanningen samtidig kan foreta en promillekontroll av deg. Ikke umulig, de tar jo O2-metning og pulsmåling via fingeren uten å ta blodprøve eller noe... så hvorfor ikke finne en måte å måle om en er påvirket av narkotika eller alkohol? :D

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Det kommer ikke til å bli mulig å måle innhold av narkotika i blodet ved hjelp av fingerscanning.

Det minner meg litt om en gammel dame med kols som jeg møtte i jobbsituasjon, hun kom på sykehus fordi hun trengte oksygen, dette skjedde ofte med henne og hun syntes det var litt slitsomt å til stadighet å bli kjørt med ambulanse til sykehuset. Husker hun sa til meg at hun gledet seg til når oksygen kom i tablettform slik at hun slapp å måtte komme på sykehus :-)

Gjest SMIRnøff

Å? Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan er det mulig å måle narkotika/alkohol innhold i blodet med fingerscanning?

Nei akkurat det siste der vet jeg ikke, men det med å erstatte selve førerkortet med et fingeravtrykk koblet opp mot et register er da ikke problematisk teknologisk sett, det er bare å lage et digert kartotek over alle som har rett til å kjøre, med fingeravtrykk, og gjøre alt dette "online"...

Gjest Psyk av alt

Nei akkurat det siste der vet jeg ikke, men det med å erstatte selve førerkortet med et fingeravtrykk koblet opp mot et register er da ikke problematisk teknologisk sett, det er bare å lage et digert kartotek over alle som har rett til å kjøre, med fingeravtrykk, og gjøre alt dette "online"...

Ok :-)

Annonse

Gjest trådstarter

Dette er ikke _teknologisk_ problematisk, ikke engang for mange år siden...

Men tror datatilsynet setter en stopper for det.

Man vil jo f.eks. bruke det som leg når man skal kjøpe tobakk/alkohol, og de er redd for at det blir misbrukt...

Men politiet og vegvesenet kan vel ha et register over de som har førerkort...

men da må jo ALLE en tur innom biltilsynet og få registrert sitt fngeravtrykk.

Jeg har ingenting i mot å få fingeravtrykk som gyldig førerkort...

de som er redd for det er vel de som har urent mel i posen :-)

Fordelen er jo at man da har et reg over fingeravtrykk til i alle fall de med førerkort, så er det uoppklarte saker og man finner fingeravtrykk... så blir det jo lettere å finne den skyldige. Mange kriminelle har jo aldri blitt huket av politiet,

så da har man større sjans å finne de :-)

De som vet de ikke har kriminelle hensikter bør ikke være redd for å få fingeravtrykket sitt registrert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...