Gå til innhold

Utmattet?

Anbefalte innlegg

Gjest slitne!
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 21 år, som har et stort problem i hverdagen, og lurer på et par ting. Energinivået mitt er ikke som det skal, og jeg har hatt problemer med jernanemi og jernmangel frem og tilbake de siste årene. Inntak av mat, vitaminer og jern, og de andre faktorene for dette er normale, så det er dessverre ikke blitt undersøkt/ funnet ut, hva årsaken til dette kan være. Jeg måtte avslutte vgs, etter et halvt år med sykdom, da legen endelig fant ut at jeg hadde hatt lungebetennelse det siste halve året. Etter dette fikk jeg en kort pencillinkur, og ble stadig "slappere" . Men ved siden av dette, har jeg de siste(5-6) årene, følt meg "utbrent". Hva jeg legger i dette, er at det er vanskelig å konsentrere seg, huske ting, og noen dager er det vanskelig å være fysisk aktiv i det hele tatt. Jeg kan føle meg nummen i kroppen, og fullstendig uten energi. Det kan nesten gjøre vondt å ligge stille, samtidig som det er nesten uutholdelig å gå til kjøkkenet. Det er som kroppen nesten går i bakken hele tiden, og jeg føler meg bare sliten. Relevant kan være, at jeg for noen år siden, stadig opplevde hjertebank og kroppen føltes lammet. Dette kunne skje så fort jeg hadde anstrengt meg utover det jeg orket, og jeg kunne bli liggende og bare slappe av i over en time før pulsen nærmet seg normalt. Skjedde dette mens jeg var i bevegelse, mistet jeg synet i like lang tid. Dessverre, ble jeg ikke trodd da jeg fortalte det siste til legen, men dette har heldigvis gitt seg, men jeg lurer fremdeles på hva det var, og om jeg kan få dette tilbake. Så lurer jeg på, om det kun er mangelen av jern som gjør meg så sliten, eller om det er noe annet? Det er kanskje litt vanskelig å svare på utifra de opplysningene jeg fikk skrevet her, men jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å skrive her nå. Jeg får ikke jobbet, og det ødelegger hverdagene for meg, så det hadde vært veldig fint å bare finne noe som kan hjelpe på litt. Det hadde vært fint å ha energi nok til å fungere i hverdagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo være lavt stoffskifte,men det er kanskje så åpenbart att legen har sjekket det? Kanskje ME?

Gjest luftslott
Skrevet

Stoffskifteproblemer er en mulighet ja. Men det slår meg som rart at du har hatt jernmangelanemi i så lang tid uten at fastlegen har prøvd å finne årsaken til dette? Man får ikke jernmangel uten grunn, når man har det så ofte/lenge som deg kan det tyde på at tarmen ikke tar opp det den trenger. Få fastlegen til å henvise til gastroskopi/koloskopi, ta avføringsprover for å se etter blod og betennelsestilstander i tarmen og be fastlegen sjekke deg for matintoleranser som cøliaki/laktoseintoleranse. Det holder ikke å behandle med tilskudd av jern, fastlegen har plikt til å finne ut av hva som er årsaken til jernmangelen. Sjekk også etter b12-mangel.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det er dessverre men som serenity777 lukter jeg også litt ME av dette. Vurder om du skal oppsøke en spesilalist på ME eller ulike norske ME forum på nett for å se om dette er noe du kan kjenne deg igjen i, kanskje noen der kan hjelpe deg videre om ikke annet.

http://www.meforum.info/

http://www.me-foreningen.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...