Gå til innhold

psykotisk i gjerningsøyeblikket - 22/7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål angående 22/7-saken. Det gjelder § 44 i straffeloven, om at den som er psykotisk i gjerningsøyeblikket ikke kan straffes. Jeg har problemer med å forstå hva det faktisk vil si å være psykotisk? Jeg har lest om det på nettet, men blir ikke så mye klokere, for i forhold til denne konkrete saken, så virker det helt absurd dersom man IKKE var psykotisk når man utførte en slik handling? Det jeg lurer på er vel om det er mulig å gjøre det Breivik gjorde på Utøya uten å være psykotisk?

Videoannonse
Annonse
Gjest synsing
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er realiteten her, så alt hva vi legfolk tenker rundt dette blir bare tanker.

Jeg tror han er psykotisk, både da og nå. Hvis ikke så burde diagnosekriteriene for psykose revurderes og skrives om. ;)

Han er jo helt virkelighetsfjern! Og en som trekker seg tilbake på gutterommet og begynner å spille spill 16 timer i døgnet i et helt år for å "forberede seg mentalt" på det som skal komme, høres ikke mye friskt ut. Likedan denne avemosjoneringen han snakker om at han gjør ved å lytte til bisarr musikk og gå rundt i sirkler.

Slik jeg ser det har han selv satt seg i en slik psykose ved selvsuggerering. Han har totalt fjernet seg fra virkeligheten, men lever i sin egen "virkelighet".

Visst forteller han detaljert om hvordan og hvorfor han gjorde det han gjorde, og han har god hukommelse og i hans hode gode argumenter. De er sammenhengende og "fornuftige". Men likevel mener jeg mannen er gal.

Jeg leste litt om paranoid chizofreni på nettet forleden, og fritt etter hukommelsen stod det blant annet at en som har denne lidelsen kan, til tross for bisarre oppfatninger og meninger i sin egen verden og sin egen virkelighetsforståelse, være bevisst og fullt tilsnakkelig. Han kan lytte til og til og med forstå at andre ikke deler hans virkelighetsforståelse, men holder dog fast på sitt. Fordi han er overbevist om at det er han selv som har rett, og at det er hans virkelighetsforståelse som er den riktige.

Videre står det, fremdeles fritt tatt etter min noe dårlige hukommelse, at en med paranoid chizofreni kan snakke sammenhengende. Pasienten kan dog snakke med monotont og rolig stemmeleie og vise lite følelser og mimikk. Det siste passer jo utmerket på ABB.

Men siden jeg ikke vet så mye om denne lidelsen, blir jo dette bare mine tolkninger av det jeg leser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...