Gå til innhold

For en skuffelse. Stakkars lille jente.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja... Resten av familien hadde tydeligvis pass så hvorfor ikke denne lille jenta?

''Tja... Resten av familien hadde tydeligvis pass så hvorfor ikke denne lille jenta?''

Jeg lurte også på hvordan det hang sammen at denne jenta ikke hadde fått seg et vanlig pass på forhånd. Det står det ingenting om, kan hende de glemte hennes da.

''Tja... Resten av familien hadde tydeligvis pass så hvorfor ikke denne lille jenta?''

Jeg lurte også på hvordan det hang sammen at denne jenta ikke hadde fått seg et vanlig pass på forhånd. Det står det ingenting om, kan hende de glemte hennes da.

Barnepass går jo ut etter 3 år når barnet er under 10 og varer så i 5 år om jeg ikke husker feil (mener det var sånn for mine) og siden dette barnet tydeligvis hadde søsken høres dette veldig merkelig ut. Nødpass er jo like dyrt som vanlige pass så det er ikke noe å spare på det om man skulle spekulere i det.

Barnepass går jo ut etter 3 år når barnet er under 10 og varer så i 5 år om jeg ikke husker feil (mener det var sånn for mine) og siden dette barnet tydeligvis hadde søsken høres dette veldig merkelig ut. Nødpass er jo like dyrt som vanlige pass så det er ikke noe å spare på det om man skulle spekulere i det.

''og siden dette barnet tydeligvis hadde søsken høres dette veldig merkelig ut. Nødpass er jo like dyrt som vanlige pass så det er ikke noe å spare på det om man skulle spekulere i det.

''

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være merkelig? Av og til roter man bort pass eller har glemt at det er i ferd med å gå ut. Siden det normalt tar kortere tid å få nødpass enn vanlig pass, så er det mang en ferierende familie som har reist med nødpass, til en eller flere av sine medlemmer, før dem.

Siden politiet hadde bekreftet at det ikke var problemer med nødpass der de skulle, så ser jeg ingen grunn til å klandre familien.

Annonse

Det kan hende de hadde bestilt vanlig pass til henne for sent, at de ikke rakk å motta det før de skulle reise. Eller at det hun hadde hadde gått ut uten at de husket på det. Mange grunner.

Det kan hende de hadde bestilt vanlig pass til henne for sent, at de ikke rakk å motta det før de skulle reise. Eller at det hun hadde hadde gått ut uten at de husket på det. Mange grunner.

Her tar det 2-3 dager å få et vanlig pass.

Jeg synes bare det blir litt teit å skylde på SAS, hadde de sørget for å ha vanlig pass til ungen så hadde jo ikke dette skjedd.

Jeg synes bare det blir litt teit å skylde på SAS, hadde de sørget for å ha vanlig pass til ungen så hadde jo ikke dette skjedd.

''Jeg synes bare det blir litt teit å skylde på SAS, hadde de sørget for å ha vanlig pass til ungen så hadde jo ikke dette skjedd.''

Det er sant, men de hadde nå nødpass, og det kan hende SAS har gjort en feil her.

Skal ikke småbarn skrives inn i en av de foresattes pass?

Skal ikke småbarn skrives inn i en av de foresattes pass?

''Skal ikke småbarn skrives inn i en av de foresattes pass?''

Tidligere var det slik, men det er lenge siden det ble endret - nå må alle ha eget pass, også nyfødte om de skal ut og reise over landegrensene (unntatt Sverige).

Annonse

For eksempel kan barna ha pass med forskjellig utløpsdato, de er vel ikke like gamle. Det sjkedde med meg og søsteren min en gang. Hennes pass hadde gått ut mens mitt fortsatt var gyldig fordi vi var på hver vår side av en aldersgrense.

Gjest Hulderen

Tja... Resten av familien hadde tydeligvis pass så hvorfor ikke denne lille jenta?

Det var vel ikke så merkelig? Pass for barn har kort varighet, og må som regel være gyldig i et halvt år etter utreise. Så passet var vel utgått.

Har aldri du opplevd å skulle på utnlandstur og ikke husket på å sjekke passet før du trenger det?

Jeg har reist ked nødpass et par ganger. Ikke moro siden det er mye stress og kostbart.

Jeg bare gjør oppmerksom på at det står i regelen for nødpass at det kun stedes ut for viktige grunner eller noe sånt.

''Nødpass utstedes bare i situasjoner der dette er helt nødvendig. Det vil i hovedsak være i følgende tilfeller:

Når ordinært pass ikke er mottatt innen 10 arbeids-/virkedager etter at søknad ble innlevert

Et gyldig pass er stjålet kort tid før en planlagt reise

Når det er akutt behov for pass pga sykdom/død i nær familie

Uforutsette viktige forretningsreiser

I andre tilfeller når vesentlige velferdsgrunner taler for det''

https://www.politi.no/tjenester/pass/nodpass/

Jeg har full forståelse for at det er fort gjort å glemme å sjekke utløpsdato m.m. Men bare gjør oppmerksom på at nødpass er kun til nød, og ikke til ferie slik jeg leser reglene.

For de aller minste går passet ut veldig fort. Så hvis ikke barna er flerlinger, skal det noe til at passene til søsken går ut akkurat samtidig.

Mye av problemet er at flyselskapene har fått litt av kontroll-rollen. Det er mange eksempler (uten så store følger som i denne saken) på at passkontoret og flyplassen ikke er helt enige.

Persille1365381127

Og det ville vel de fleste foreldre gjort om noen hadde minnet dem på det. Problemet er at man glemmer ting, man overser, man tror man har osv. Det har sikkert skjedd deg i en eller annen anledning også...

Jeg har reist med nødpass på Billa, jeg - rett og slett fordi jeg trodde hun hadde pass - men så gikk det ut midt i ferien.

Og nødpass skal være gyldig til denne destinasjonen, så egentlig er det urimelig at de blir nektet å dra. Jeg hadde antagelig laget mer bråk enn disse gjorde....

''Skal ikke småbarn skrives inn i en av de foresattes pass?''

Tidligere var det slik, men det er lenge siden det ble endret - nå må alle ha eget pass, også nyfødte om de skal ut og reise over landegrensene (unntatt Sverige).

Jaja, jeg følger visst ikke med i tiden... Takk for oppklaring.

Nei, det er mange år siden det ble endret. Nå må selv nyfødte ha eget pass.

OK, jeg har ikke vært i den situasjonen at jeg har hatt med barn over grenser, så det var jeg ikke klar over. Takk. Beklager innblandingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...