Gå til innhold

Noen som har greie på surdeig?

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på min første surdeigssats her i forrige uke etter Morten Schakendas oppskrift. Deigen ble veldig kompakt i starten, brukte mer vann etterhvert, men tror skaden var skjedd allerede, for den hevet ikke i det hele tatt, og var helt død. Brukte heller ikke økologisk mel noe jeg i ettertid har lest at er viktig?

Uansett, nå har jeg gått til innkjøp av økologisk mel og prøver igjen med mer vannmengde denne gang. Har lest at konsistensen kan være som litt tykk grøt. Stemmer det?

En ting jeg lurer på er: Når deigen er ferdig og jeg har brukt det jeg skal har jeg forstått det slik at man setter den i en glasskrukke i kjøleskapet. Og etter ca. 1 uke frisker man den opp ved å holde igjen 50 gram av deigen og tilsette mel og vann, lar den stå på benken noen timer før man setter den inn igjen i kjøleskapet. Er den da klar til bruk igjen med en gang? Eller må den stå i kjøleskapet i x antall dager igjen før man kan bruke den? Isåfall er det ikke mulig å bake med samme sats hver uke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378594-noen-som-har-greie-p%C3%A5-surdeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...