Gå til innhold

Ok å ta abort hvis Downs?

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Du har selvfølgelig helt rett og jeg er enig. Fort gjort at jeg drar inn mitt eget moralske ståsted. Understreker at dette ville vært gjeldende da for meg og ikke for "alle andre", men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.

Jeg skjønner godt at tanken på å bruke abort nærmest som prevensjon er problematisk for deg, det er den nok for de aller fleste. For selv om mange av oss kjenner til (eller har hørt om) folk som har et så lettvint forhold til dette, gjelder det slett ikke så mange. For de aller fleste er ikke abort en lettvinn løsning.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• Mandolaika

11

• frosken

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Jeg skjønner godt at tanken på å bruke abort nærmest som prevensjon er problematisk for deg, det er den nok for de aller fleste. For selv om mange av oss kjenner til (eller har hørt om) folk som har et så lettvint forhold til dette, gjelder det slett ikke så mange. For de aller fleste er ikke abort en lettvinn løsning.

''For de aller fleste er ikke abort en lettvinn løsning.''

Helt sikkert ikke.

For meg er det en avgjørelse som er helt legitim å ta. Hver avgjørelse om abort er individuell og personlig, hver eneste grunn er like god. Å få et barn krever mye av tid, penger, omsorgsevne, kjærlighet og tålmodighet, og å få barn med spesielle behov krever naturlig nok ennå mer.

Personlig har jeg valgt å ikke få barn i det hele tatt, da jeg på ingen måte føler jeg kan tilby et barn den stabilitet og trygghet det trenger, være seg med eller uten downs syndrom.

''Personlig har jeg valgt å ikke få barn i det hele tatt, da jeg på ingen måte føler jeg kan tilby et barn den stabilitet og trygghet det trenger, være seg med eller uten downs syndrom.''

Jeg har stor respekt for mennesker som sier sånn. De har veldig forståelse for hvordan det må være å ha barn, selv om de ikke har det.

Gjest Fresi Fantastika

Ikke for meg, men heldigvis trenger ingen andre og synes noe som helst om mine hypotetiske aborter (ok eller ikke), og jeg behøver ikke å synes noe om andres. Det er vel like ok at andre tar abort på grunn av Downs som av andre (kanskje dårligere) grunner. Men personlig ville jeg ikke gjort det. Skjønner godt at ikke alle har det som meg.

Annonse

Gjest luftslott

''Personlig har jeg valgt å ikke få barn i det hele tatt, da jeg på ingen måte føler jeg kan tilby et barn den stabilitet og trygghet det trenger, være seg med eller uten downs syndrom.''

Jeg har stor respekt for mennesker som sier sånn. De har veldig forståelse for hvordan det må være å ha barn, selv om de ikke har det.

Noe av det er basert på at jeg er den eldste av 3 søsken som har vokst opp i en fattig familie, i begynnelsen pga en far som aldri så noe behov for å sette familiens trygghet høyere enn tilfredstillelsen av egne lyster og urealistiske planer, siden pga en eneforsørger som måtte bygge ny bolig og hadde et lavtlønnsyrke. Samme hvor mye hun strevde var det aldri nok til at vi hadde noe til overs, noe som selvsagt påvirket oss alle. F.eks har ingen av oss 3 sertifikat, det har vi ikke hatt råd til selv med sommerjobber. Jeg vil aldri utsette noen for å vokse opp med samme økonomiske situasjon, noe som sannsynligvis ville blitt utfallet dersom jeg hadde blitt eneforsørger. Derfor har jeg valgt å ikke få barn. Det,og at mannen i mitt liv ikke har lyst på barn;-)

Du har selvfølgelig helt rett og jeg er enig. Fort gjort at jeg drar inn mitt eget moralske ståsted. Understreker at dette ville vært gjeldende da for meg og ikke for "alle andre", men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.

''men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.''

Enig. Mener også det var her inne jeg leste om ei som ble gravid på vårparten, men da passet det ikke med barn så hun tok abort (hadde fast partner), så etter sommeren hadde de funnet ut at NÅ passet det med barn allikevel og ville prøve å bli gravide. Da må jeg innrømme at jeg ble en smule rystet... Joda, ting kan forandre seg på kort tid, men...

Juridisk sett burde det være uproblematisk etter som vi har selvbestemt abort fram til 12. uke.

Etisk og samfunnsmessig er det mer komplisert.

Se for eksempel på resultatet av kjønnselektiv abort i India.

Aksepterer vi at det skal være mulig å først skaffe seg informasjon om fosterets genetiske egenskaper og eventuelle sykdommer eller 'lyter', har vi samtidig akseptert et sorteringssamfunn med designerbabyer og hele pakka.

Vi risikerer lavere toleranse for dem som er annerledes og kanskje ikke kan bidra like mye som andre. Viljen til å støtte familier med barn med f.eks. downs, kan bli lavere fordi foreldrene unnlot å bruke sin mulighet til å velge bort barnet.

Jeg ser ingen ting bedre eller verre med å velge abort fordi det ikke passer med eksamen enn pga barnets (antatte) egenskaper.

Men de samfunnsmessige konsekvensene av kombinasjonen av mulighetene for tidlig fosterdiagnostikk og abort, tror jeg ikke vi ser rekkevidden av.

mvh

''Understreker at dette ville vært gjeldende da for meg og ikke for "alle andre", men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.''

Enten er abort som ikke er medisinsk indikert greit eller så er det galt.

Det blir en selvmotsigelse å hevde at f.eks. 3 aborter i løpet av 7 år er greit, men 8 er galt. En abort er en abort. Det blir greit ganger 3 eller 8. Eller galt ganger 3 eller 8.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Juridisk sett burde det være uproblematisk etter som vi har selvbestemt abort fram til 12. uke.

Aksepterer vi at det skal være mulig å først skaffe seg informasjon om fosterets genetiske egenskaper og eventuelle sykdommer eller 'lyter', har vi samtidig akseptert et sorteringssamfunn med designerbabyer og hele pakka.

Vi risikerer lavere toleranse for dem som er annerledes og kanskje ikke kan bidra like mye som andre. Viljen til å støtte familier med barn med f.eks. downs, kan bli lavere fordi foreldrene unnlot å bruke sin mulighet til å velge bort barnet.

Jeg ser ingen ting bedre eller verre med å velge abort fordi det ikke passer med eksamen enn pga barnets (antatte) egenskaper.

Men de samfunnsmessige konsekvensene av kombinasjonen av mulighetene for tidlig fosterdiagnostikk og abort, tror jeg ikke vi ser rekkevidden av.

mvh

''Jeg ser ingen ting bedre eller verre med å velge abort fordi det ikke passer med eksamen enn pga barnets (antatte) egenskaper.''

Jo, jeg er ganske sikker på at du ser forskjellen, men du vil ikke :-)

Så lenge en kan abortere helt friske fostre, synes jeg det blir meningsløst om alvorlig syke forstre ikke skal kunne aborteres. Den logikken forstår jeg ikke.

Annonse

''men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.''

Enig. Mener også det var her inne jeg leste om ei som ble gravid på vårparten, men da passet det ikke med barn så hun tok abort (hadde fast partner), så etter sommeren hadde de funnet ut at NÅ passet det med barn allikevel og ville prøve å bli gravide. Da må jeg innrømme at jeg ble en smule rystet... Joda, ting kan forandre seg på kort tid, men...

''Enig. Mener også det var her inne jeg leste om ei som ble gravid på vårparten, men da passet det ikke med barn så hun tok abort (hadde fast partner), så etter sommeren hadde de funnet ut at NÅ passet det med barn allikevel og ville prøve å bli gravide. Da må jeg innrømme at jeg ble en smule rystet... Joda, ting kan forandre seg på kort tid, men...''

Ja, alle har sikkert sine grunner, men jeg tror nok noen tar lett på det allikevel, selv om det ikke gjelder de aller fleste. Det man vel risikerer etter å ha tatt abort er at man ikke kan bli gravid igjen, så hvis det er snakk om bare noen måneder det ikke passer, så ville jeg nok tenkt meg nøye om før jeg tok abort av en sånn grunn.

mvh

http://www.startsiden.no/sok/index.html?lr=&q=nektet%20pleiepenger

I agree, men dette synes jeg ikke "moralister" skal få lov til å dømme en familie til, kanskje resten av livet.

''Jeg ser ingen ting bedre eller verre med å velge abort fordi det ikke passer med eksamen enn pga barnets (antatte) egenskaper.''

Så lenge en kan abortere helt friske fostre, synes jeg det blir meningsløst om alvorlig syke forstre ikke skal kunne aborteres. Den logikken forstår jeg ikke.

Jeg skriver at jeg ikke synes det er mer galt å ta abort pga fosterets egenskaper, f.eks. Downs, enn pga f.eks. livssituasjonen man er i når man blir gravid.

Kan man ta abort uten å måtte begrunne det, er den enkeltes begrunnelse uvesentlig.

Trodde det var det du også mente.

mvh

''Understreker at dette ville vært gjeldende da for meg og ikke for "alle andre", men jeg har problemer med at man kan velge abort som prevensjonsløsning gjentatte ganger.''

Enten er abort som ikke er medisinsk indikert greit eller så er det galt.

Det blir en selvmotsigelse å hevde at f.eks. 3 aborter i løpet av 7 år er greit, men 8 er galt. En abort er en abort. Det blir greit ganger 3 eller 8. Eller galt ganger 3 eller 8.

mvh

''Enten er abort som ikke er medisinsk indikert greit eller så er det galt.''

Er klar over det. :)

''Det blir en selvmotsigelse å hevde at f.eks. 3 aborter i løpet av 7 år er greit, men 8 er galt. En abort er en abort. Det blir greit ganger 3 eller 8. Eller galt ganger 3 eller 8.''

Er klar over det også. :)

Rent personlig for meg så har grunnen og antall aborter noe å si, men jeg er allikevel for selvbestemt abort. Alternativet er helt uholdbart.

Jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg aldri har hatt noen abort eller kommet i den situasjonen at jeg har måttet ta stilling til det!

http://www.startsiden.no/sok/index.html?lr=&q=nektet%20pleiepenger

I agree, men dette synes jeg ikke "moralister" skal få lov til å dømme en familie til, kanskje resten av livet.

''I agree, men dette synes jeg ikke "moralister" skal få lov til å dømme en familie til, kanskje resten av livet.''

Hvilke sammenhenger sikter du til?

mvh

''Så lenge en kan abortere helt friske fostre, synes jeg det blir meningsløst om alvorlig syke forstre ikke skal kunne aborteres. Den logikken forstår jeg ikke.''

Helt enig!

Om man ser helt firkantet på det, er det bare en liten andel av de abortinngrep som gjøres, hvor det ikke hadde vært mulig å bære fram barnet, om ikke annet til adopson.

Abort er for det meste grader av 'passer (forferdelig) dårlig'. (Forenklet sagt.)

Dermed blir det en selvmotsigelse å på den ene siden hevde at det ene og alene er den gravides valg og på den andre siden reagere på noen av disse valgene.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...