Gå til innhold

Ok å ta abort hvis Downs?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nei det syns jeg ikke uten å ha tall på livskvalitet og erfaringer med syndromet.

For jeg har hørt på de med Down Syndrom, de syns de lever gode liv.

Men det er situasjoner der foreldrene er så ressurssvake at abort bør innvilges til barnets beste fordi et godt liv vanskelig lar seg gjøre.

Jeg hørte et ektepar fortelle om deres sønn, hvordan han hadde forendret dem som mennesker, det gjorde inntrykk på meg, for de så livet på en annen måte en meg og mange, og hvis et menneske med down syndrom kan forandre en til det positive så er det en god grunn til å ta i mot de som trenger ekstra omsorg livet ut.

Likevel er en del og jeg har ikke % av de med down syndrom så skadet at det kanskje medfører for mange lidelser, men jeg vet ikke prosentandelen. Det må avveies i hvert enkelt tilfelle.

Skal vi ha et sorteringssamfunn vil det snart ramme langt flere enn de med down syndrom, for flere og flere genfeil blir avdekket.

bærediagnostisk, presymptmatisk og prediktiv gentesting er imidlertid noe annet og bedre, da man tidligere kan avgjøre.

Fortsetter under...

• Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• Mandolaika

11

• frosken

10

• Lillemus

8

Mest aktive i denne tråden

Overtolker du ikke litt nå?

Stod det noe om å fjerne fostre med hjertefeil det går ann å behandle?

Dette er hva han skrev:

''Å da med åpne øye påføre samfunnet enorme ekstrautgifter der en med enkle midler kan hindre det, er for meg langt inn i det uetiske.''

Han sier ingenting om muligheten for helbredelse eller ikke, kun om hva det vil koste å sette et sykt barn til verden.

Jeg mener at det er naturens gang at foster som det er noe galt med ofte blir abortert naturlig. Jeg synes det blir litt søkt å skal lage masse moralske dilemma for foreldre som får vite at de bærer et alvorlig sykt barn. Det er deres liv de må få bestemme det selv. Et enkelt valg er det sikkert ikke uansett. Jeg hadde bestemt meg mange år for graviditeten, om at jeg hadde tatt abort om det var noe galt med fosteret. I England hadde jeg fått vite dette tidlig gjennom morkakeprøve, i Norge får man vite det ganske sent uke 16 eller 17. Det må være en kjempepåkjenning å ta abort når man er kommet så langt.

'' Jeg synes det blir litt søkt å skal lage masse moralske dilemma for foreldre som får vite at de bærer et alvorlig sykt barn. Det er deres liv de må få bestemme det selv. ''

Jeg ville som sagt, aldri ha moralisert i forhold til et enkeltindivids beslutning. Derimot mener jeg det er grunn til å se på problemstillingen på et mer generelt nivå. I Danmark aborteres nå fostere som kommer til å bli kortvokste; dvs. under 150 høye, som følge av en sykdom som forøvrig ikke antas å ville gi redusert livskvalitet.

'' Jeg synes det blir litt søkt å skal lage masse moralske dilemma for foreldre som får vite at de bærer et alvorlig sykt barn. Det er deres liv de må få bestemme det selv. ''

Jeg ville som sagt, aldri ha moralisert i forhold til et enkeltindivids beslutning. Derimot mener jeg det er grunn til å se på problemstillingen på et mer generelt nivå. I Danmark aborteres nå fostere som kommer til å bli kortvokste; dvs. under 150 høye, som følge av en sykdom som forøvrig ikke antas å ville gi redusert livskvalitet.

Turners, gir barnløshet. Og jeg vil tro det er hovedårsaken, ikke nødvendigvis at de er små av vekst.

Det å sette til verden en jente du vet vil være barnløs, fra før hun er født. Med alt det innebærer, også for deg selv, som bestemor en dag.

Turners, gir barnløshet. Og jeg vil tro det er hovedårsaken, ikke nødvendigvis at de er små av vekst.

Det å sette til verden en jente du vet vil være barnløs, fra før hun er født. Med alt det innebærer, også for deg selv, som bestemor en dag.

''Det å sette til verden en jente du vet vil være barnløs, fra før hun er født. Med alt det innebærer, også for deg selv, som bestemor en dag.''

Man setter da ikke barn til verden fordi man vil bli (biologisk) bestemor!? :-o

I følge nyhetsoppslaget ville jentene som regel kunne hjelpes med IVF.

Annonse

Gjest SMIRnøff

Det kommer vel an på hva som regnes som abortering. En kan finne ut om fosteret har Downs Syndrom såpass tidlig, tror jeg, at det ikke er snakk om et liv i seg selv, men en klump med celler.

Et sted mellom 0 og 9 mndr ligger det en grense for hva som kan regnes som abort.

Gjest Elextra

''Det å sette til verden en jente du vet vil være barnløs, fra før hun er født. Med alt det innebærer, også for deg selv, som bestemor en dag.''

Du kan da vel virkelig ikke mene at det at et barn ikke er i stand til å reprodusere seg alene er grunn til abort?

Det kommer vel an på hva som regnes som abortering. En kan finne ut om fosteret har Downs Syndrom såpass tidlig, tror jeg, at det ikke er snakk om et liv i seg selv, men en klump med celler.

Et sted mellom 0 og 9 mndr ligger det en grense for hva som kan regnes som abort.

''En kan finne ut om fosteret har Downs Syndrom såpass tidlig, tror jeg, at det ikke er snakk om et liv i seg selv, men en klump med celler.''

Helt feil. Man kan finne det ut i uke 12, ikke før og det er vel ikke lenge etter det at særtrekkene forsvinner såvidt jeg kan huske å ha lest.

Her er bilde av et foster i uke 12, du kan umulig mene at dette bare er en klump med celler?!

http://1.bp.blogspot.com/__HQx1I4E-3I/SecE3LJDONI/AAAAAAAAACQ/GPVFMinwFyA/s400

Gjest SMIRnøff

''En kan finne ut om fosteret har Downs Syndrom såpass tidlig, tror jeg, at det ikke er snakk om et liv i seg selv, men en klump med celler.''

Helt feil. Man kan finne det ut i uke 12, ikke før og det er vel ikke lenge etter det at særtrekkene forsvinner såvidt jeg kan huske å ha lest.

Her er bilde av et foster i uke 12, du kan umulig mene at dette bare er en klump med celler?!

http://1.bp.blogspot.com/__HQx1I4E-3I/SecE3LJDONI/AAAAAAAAACQ/GPVFMinwFyA/s400

Det der er klump med celler!

Det der er klump med celler!

Den er ikke levedyktig utenfor mors liv, men du ser jo helt klart at det er i ferd med å bli et lite menneske! Det er ikke hva jeg kaller "en klump med celler", i så fall er vi alle i like stor grad "en klump med celler" etter min mening.

Gjest SMIRnøff

Den er ikke levedyktig utenfor mors liv, men du ser jo helt klart at det er i ferd med å bli et lite menneske! Det er ikke hva jeg kaller "en klump med celler", i så fall er vi alle i like stor grad "en klump med celler" etter min mening.

Jeg har sett skyer på himmelig som har minnet om menneskeskikkelser. Jeg har sett fotografier og andre avbildninger av mennesker. Det er ikke mennesker selv om det ligner.

Det har ingen betydning om det er levedyktig eller ikke utenfor livmoren; selv ikke et nyfødt barn er levedyktig uten "hjelp".

Det som er av betydning er hvorvidt cellene er bevisste. Jeg aner ingenting om når de er bevisste, derfor satte jeg ingen grense. Men man tar tross alt aborter av helt hårreisende grunner, så hvorfor ikke gjøre det av en mer fornuftig en.

(Jeg tror ikke cellene er bevisste på det stadiet der.)

Man setter da ikke barn til verden fordi man vil bli (biologisk) bestemor!? :-o

Hvorfor ikke? Folk tar abort fordi fosteret har "feil" kjønn. De vil ganske sikkert gjøre det samme fordi de ikke får bli biologiske besteforeldre, eller fordi barnet ikke vil bli biologisk forelder selv.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Å fremstille Turners syndrom som kun et problem med kortvoksthet, er i betse fall tendensiøst.

http://no.wikipedia.org/wiki/Turners_syndrom

Du kan da vel virkelig ikke mene at det at et barn ikke er i stand til å reprodusere seg alene er grunn til abort?

Når mange tusen mennesker mener at det at fosteret er ei jente er grunn nok. Så tror du ikke at mange tusen vil mene at barnløshet også er adekvat grunn til å fjerne?

Man trenger faktisk INGEN grunn, i realiteten. Så da er det jo rart å diskutere at noen har sånn eller sånn grunn...

Å fremstille Turners syndrom som kun et problem med kortvoksthet, er i betse fall tendensiøst.

http://no.wikipedia.org/wiki/Turners_syndrom

Jeg har aldri kjent noen med Turner, så jeg forholdt meg kun til opplysningene i nyhetsoppslaget. Derimot kjenner jeg godt til mennesker med OI, som også er en av de lidelsene som ofte medfører at abort blir anbefalt. De jeg kjenner med alvorlig grad av OI har svært god livskvalitet, fungerer godt i samfunnet i forhold til jobb og familie, og er selv helt tydelige på at de mener det er trist at kommende foreldre anbefales å abortere fostere som vil ende opp med tilsvarende symptomer som de selv har.

Jeg synes det er grovt forenklende å kun se abortering av fostere med medfødte sykdommer som noe positivt. Hvor skal grensen settes for hva som anses som et leveverdig liv? Helsevesenets holdninger og anbefalinger på dette området har sannsynligvis stor betydning for foreldres valg.

Javisst. Men det er en hel historie og innebærer donoregg. I Norge er ikke donoregg lovlig. Enkleste løsning da er å abortere fosteret og satse på et friskt et...

'' Enkleste løsning da er å abortere fosteret og satse på et friskt et...

''

Tja... men hvor vil du sette grensen for hva som er et leveverdig liv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...